РАДА СУДДІВ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14.10.2014 № 44
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 року № 828-р (828-2014-р) "Про деякі заходи щодо сприяння утвердженню доброчесності в судовій системі", яким, зокрема:
- Державній фіскальній службі разом з Міністерством внутрішніх справ, Службою безпеки, Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку за участю Генеральної прокуратури України, Національного банку, Ради суддів України доручено провести до 1 грудня 2014 р. перевірку відомостей, зазначених у деклараціях про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру (3206-17) суддів судів загальної юрисдикції за 2013 рік, звернувши особливу увагу на факти невідповідності офіційним доходам майна, що перебуває у власності, в оренді чи на іншому праві користування, їх чи членів їх сімей, та про результати поінформувати Кабінет Міністрів України (пункт 4);
- Міністерству внутрішніх справ за участю Генеральної прокуратури України, Служби безпеки та Ради суддів України доручено провести до 1 грудня 2014 р. перевірку дотримання суддями судів загальної юрисдикції установлених законодавством у сфері запобігання і протидії корупції обмежень, зокрема щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, та про результати поінформувати Кабінет Міністрів України (пункт 5 ).
З посиланням на виконання зазначеного розпорядження (828-2014-р) Кабінету Міністрів України до судів України почали надходити запити від органів Міністерства внутрішніх справ України про надання копій декларацій (3206-17) суддів та працівників апарату суду про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за 2013 рік, а також за інші періоди, які не передбачені зазначеним розпорядженням.
Питання протидії корупційним проявам у нашій державі на сьогодні є надзвичайно актуальними. Зокрема, наявність корупції у судовій владі, є підставою для запропонованих заходів щодо очищення влади, які суддівська спільнота підтримує.
Однак, запобігання та протидія корупції у правовій державі, якою згідно статті 1 Конституції України (254к/96-ВР) є наша держава, має відбуватися у спосіб, що передбачений Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Відповідно до статей 6, 19 Конституції України (254к/96-ВР) державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Відповідно до частини першої статті 113 Конституції України (254к/96-ВР) Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.
Основні засади запобігання і протидії корупції в публічній і приватній сферах суспільних відносин станом на 3 вересня 2014 року, коли було прийнято вищезазначене розпорядження (828-2014-р) , визначав і на теперішній час ще визначає Закон України "Про засади запобігання і протидії корупції" (3206-17) .
Відповідно до статті 27 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" (3206-17) органи державної влади, зокрема Кабінет Міністрів України, здійснює контроль у сфері запобігання та протидії корупції у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) і законами України.
Статтею 3 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" (3206-17) до основних принципів запобігання і протидії корупції віднесено, зокрема, верховенство права, законність.
Здійснення фінансового контролю щодо запобігання та протидії корупції регламентовано статтею 12 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" (3206-17) , згідно якої, зокрема, декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру (3206-17) суддів Конституційного Суду України, Верховного Суду України та вищих спеціалізованих судів України підлягають оприлюдненню та всі декларації суддів з метою забезпечення відкритості та прозорості їх діяльності підлягають перевірці.
Уповноваженими підрозділами проводяться:
1) перевірка фактів своєчасності подання декларацій (3206-17) ;
2) перевірка декларацій на наявність конфлікту інтересів;
3) логічний та арифметичний контроль декларацій.
На час прийняття розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 року № 828-р (828-2014-р) проведення будь-яких інших перевірок декларацій (3206-17) суддів судів загальної юрисдикції, зокрема, як запропоновано Кабінетом Міністрів України, на факт невідповідності офіційним доходам майна, що перебуває у власності, в оренді чи на іншому праві користування, суддів чи членів їх сімей, Законом передбачено не було.
Отже, положення розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 року № 828-р (828-2014-р) щодо проведення перевірки відомостей, зазначених у деклараціях про майно (3206-17) не відповідають нормам Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" (3206-17) , порушують конституційний принцип розподілу влади.
Слід також зазначити, що відповідно до пунктів 17, 24 частини 1 статті 11 Закону України "Про міліцію" (565-12) міліції для виконання покладених на неї обов'язків надається право одержувати відомості лише необхідні у справах про злочини, що знаходяться у провадженні міліції, а також проводити перевірки по фактах порушення законодавства, контроль за додержанням якого віднесено до компетенції міліції, передбаченої статтею 2 зазначеного Закону (565-12) .
Статтею 25 Закону України "Про Службу безпеки України" (2229-12) встановлено, що Службі безпеки України, її органам і співробітникам для виконання покладених на них обов'язків надається право, зокрема, одержувати на письмовий запит дані і відомості, необхідні для забезпечення державної безпеки України.
Статтею 6 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" (2135-12) визначені підстави для проведення оперативно-розшукової діяльності, при відсутності яких забороняється приймати рішення про проведення оперативно-розшукових заходів.
Повноваження прокурора визначені статтями 20, 21 Закону України "Про прокуратуру" (1789-12) .
Крім того, відповідно до ст. 127 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" (2453-17) Рада суддів України розробляє та організовує виконання заходів щодо забезпечення незалежності судів і суддів, поліпшення стану організаційного забезпечення діяльності судів; розглядає питання правового захисту суддів, соціального захисту суддів та їхніх сімей, приймає відповідні рішення з цих питань та не відноситься до органів, на яких законом покладено функції перевірки майнового стану суддів.
Контроль за дотриманням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів у діяльності суддів, який передбачений пунктом 6-1 частини п'ятої статті 127 зазначеного Закону (2453-17) , не передбачає здійснення Радою суддів України перевірки декларацій (3206-17) на наявність конфлікту інтересів в розумінні статті 12 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" (3206-17) .
Враховуючи викладене, пункти 4, 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 року № 828-р (828-2014-р) не відповідають також визначеним законом функціям державних органів, зазначених в розпорядженні.
Слід зазначити, що 16 вересня 2014 року Верховною Радою України прийнято Закон України "Про очищення влади" (1682-18) , який визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні. Дія зазначеного закону розповсюджується в тому числі і на професійних суддів. Цим законом врегульовано питання і щодо проведення перевірки достовірності відомостей щодо наявності майна (майнових прав) та відповідність вартості майна (майнових прав), вказаного (вказаних) у декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру, поданій особою за минулий рік за формою, що встановлена Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції" (3206-17) , набутого (набутих) за час перебування, зокрема, і на посаді судді, доходам, отриманим із законних джерел.
Також Верховною Радою України 8 квітня 2014 року з метою підвищення авторитету судової влади України та довіри громадян до судової гілки влади, відновлення законності і справедливості прийнятий Закон України "Про відновлення довіри до судової влади України" (1188-18) .
Саме на виконання цих законів та за визначеною ними процедурою мають здійснюватися перевірки відомостей, зазначених в деклараціях (3206-17) .
Враховуючи зазначене, відповідно до статей 113, 127 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" (2453-17) та Положення про Раду суддів України (n0001415-10) , затвердженого рішенням X позачергового з'їзду суддів України 16 вересня 2010 року із наступними змінами, Рада суддів України
ВИРІШИЛА:
1. Визнати такими, що суперечать Конституції України (254к/96-ВР) та законам України пункти 4, 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 року № 828-р (828-2014-р) "Про деякі заходи щодо сприяння утвердженню доброчесності в судовій системі".
2. Звернутися до Кабінету Міністрів України щодо скасування пунктів 4, 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 року № 828-р (828-2014-р) "Про деякі заходи щодо сприяння утвердженню доброчесності в судовій системі".
3. Звернути увагу голів судів загальної юрисдикції на дотримання вимог Законів України "Про засади запобігання і протидії корупції" (3206-17) , "Про міліцію" (565-12) , "Про прокуратуру" (1789-12) , "Про Службу безпеки України" (2229-12) , "Про оперативно-розшукову діяльність" (2135-12) при надходженні запитів на виконання пунктів 4, 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 року № 828-р (828-2014-р) "Про деякі заходи щодо сприяння утвердженню доброчесності в судовій системі" щодо надання декларацій (3206-17) суддів про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за 2013 рік.
Голова
Ради суддів України
В.М. Сімоненко
( Текст взято з сайту Судової влади України http://www.rsu.court.gov.ua/ )