ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 листопада 2013 року м. Київ К/9991/24431/11
|
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Суддів:Черпіцької Л.Т. Розваляєвої Т.С. Маслія В.І.провівши попередній розгляд адміністративної справи за касаційною скаргою Контрольно-ревізійного управління в Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 30.11.2010р. та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 01.03.2011р. у справі № 2а-5998/10/1270 за позовом Станично-Луганського районного відділу ГУМНС України в Луганській області до Контрольно-ревізійного управління в Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИЛА:
Станично-Луганський районний відділ ГУМНС України в Луганській області звернувся до Контрольно-ревізійного управління в Луганській області з позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати пункт 3 вимоги про усунення порушень № 320-14/363 від 22.04.2010р.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач при проведенні ревізії дійшов хибних висновків про необґрунтоване використання позивачем бюджетних коштів на оплату праці, опалення та послуг зв'язку.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 30.11.2010р., залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 01.03.2011р. позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано пункт 3 вимоги про усунення порушень № 320-14/363 від 22.04.2010р.
Не погоджуючись з рішеннями суду першої та апеляційної інстанцій Контрольно-ревізійне управління в Луганській області звернулось з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Контрольно-ревізійним відділом у Станично-Луганському районі Контрольно-ревізійного управління в Луганській області у період з 22.02.2010р. по 26.03.2010р. проведено ревізію використання бюджетних коштів, виділених для забезпечення діяльності сил цивільного захисту в Станично-Луганському відділі Головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Луганській області за період з 01.01.2008р. по 01.02.2010р., про що було складено акт № 320-21/006 від 26.03.2010р.
Проведеною ревізією встановлено витрачання Станично-Луганським районним відділом Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Луганській області коштів, а саме:
- в 2008 році районним відділом здійснювались видатки на опалення приміщення складу №8 смт. Ольхова, та послуги зв'язку, який за даними бухгалтерського обліку на балансі Станично-Луганського РВ ГУ МНСУ не обліковується, тобто проведено покриття витрат, спожитих сторонньою установою в загальній сумі 1801,13 грн., чим порушено положення Порядку складання, розгляду, затвердження основних вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №228 від 28.02.2002 р. (228-2002-п)
, Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (996-14)
та Бюджетного кодексу України (2456-17)
.
- проведення Станично-Луганським районним відділом Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Луганській області видатків (сплачено заробітну плату працівникам, що забезпечували охорону складу №8) на цілі, не пов'язані з виконанням основних функцій установи в загальній сумі 13998,87 грн., чим порушено положення Бюджетного кодексу України (2456-17)
.
За результатами проведеної ревізії 22.04.2010 р. відповідачем прийнято вимогу № 320-14/363, згідно із пунктом 3 якої позивача зобов'язано відобразити дебіторську заборгованість за юридичною особою, щодо якої здійснено безпідставні витрати у сумі 19 551,85 грн. (видатки на утримання приміщення складу №8, який за даними бухгалтерського обліку на балансі Станично-Луганського РВ ГУ МНС не обліковується) та провести претензійно-позовну роботу щодо відшкодування коштів.
Суди попередніх інстанцій дійшли висновку про те, що оскаржуване рішення винесено відповідачем безпідставно, оскільки прийняте на підставі помилкових висновків акту.
Колегія суддів погоджується з такими висновками судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.
Станично-Луганський районний відділ Головного Управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Луганській області діє на підставі Положення, є підпорядкованим підрозділом Головного управління МНС України в Луганській області. Штат відділу затверджується та вводиться в дію наказом МНС України. Розроблення кошторисів витрат, їх затвердження та фінансування здійснює Головне управління МНС України в Луганській області. Згідно пункту 8 вказаного Положення начальник районного відділу розпоряджається коштами в межах затвердженого кошторису витрат на утримання районного відділу та підпорядкованих підрозділів.
Згідно із пунктом 32 Порядку складання, розгляду, затвердження основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 228 від 28.02.2002 (228-2002-п)
, кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, плани використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів), помісячні плани використання бюджетних коштів і штатні розписи затверджуються керівником відповідної вищестоящої установи, за винятком кошторисів, зазначених у пункті 33 цього Порядку.
Пунктом 20 вказаного Порядку, передбачено, що під час визначення обсягів видатків та/або надання кредитів з бюджету розпорядників нижчого рівня головні розпорядники повинні враховувати об'єктивну потребу в коштах кожної установи, виходячи з її основних виробничих показників і контингентів, які встановлюються для установ, обсягу виконуваної роботи, штатної чисельності, необхідності погашення дебіторської і кредиторської заборгованості та реалізації окремих програм і намічених заходів щодо скорочення витрат у плановому періоді. Обов'язковим є виконання вимоги щодо першочергового забезпечення бюджетними коштами видатків на оплату праці з нарахуваннями, а також на господарське утримання установ. Під час визначення видатків у проектах кошторисів установи повинен забезпечуватися суворий режим економії коштів і матеріальних цінностей. До кошторисів можуть включатися тільки видатки, передбачені законодавством, необхідність яких обумовлена характером діяльності установи. Видатки на придбання обладнання, капітальний ремонт приміщень тощо, які не є першочерговими, можуть передбачатися лише за умови забезпечення коштами невідкладних витрат та відсутності заборгованості. При цьому видатки на заробітну плату з коштів спеціального фонду обчислюються залежно від обсягу діяльності, що провадиться за рахунок цих коштів, із застосуванням встановлених законодавством норм, які використовуються установами аналогічного профілю.
Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи № 73 від 16.02.2004, окрім іншого, наказано начальникам головних управлінь МНС України в областях зарахувати на фінансове забезпечення з 01.03.2004 склади II групи та до 01.03.2004р. затвердити встановленим порядком штатні розписи складів II-ї групи зарахованих на фінансове забезпечення.
20.01.2006р. Головним управлінням Міністерства надзвичайних ситуацій України в Луганській області видано наказ № 24 "Про порядок фінансування складів другої групи накопичення та ремонтно-градуювальних пунктів", яким зобов'язано фінансово-економічне управління Головного управління до 25.01.2006 передати, а начальникам міських (районних) управлінь Головного управління та аварійно-рятувального загону спеціального призначення прийняти на фінансування склади другої групи накопичення та ремонтно-градуювальних пункт, згідно з переліком підрозділів.
Відповідно до вказаного переліку підрозділів, які підлягають прийму-передачі, склад № 8 с. Ольхова у кількості 5 робітників передано до Станично-Луганського районного відділу.
Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи № 856 від 11.12.2008 р. внесено зміни до наказу МНС № 73 від 16.02.2004, а саме, виключено з 01.01.2008 р. з абзацу третього пункту 2 слова "зарахувати на фінансове забезпечення з 01.03.2004 склади II групи".
Таким чином, з 01.01.2008 припинено фінансування складів другої групи.
Крім того, наказом МНС України № 856 від 11.12.2008р. Головним
управлінням Міністерства надзвичайних ситуацій України в Луганській області скорочено чисельність працівників складів II групи накопичення Головного управління на 43 особи з 28.02.2008р. З числа вказаних 43 осіб під скорочення попали й 5 осіб складу № 8 смт. Ольхова.
Відповідно до кошторису на 2008 рік Станично-Луганського районного відділу Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Луганській області, затвердженого начальником Головного управлінням Міністерства надзвичайних ситуацій України в Луганській області 04.03.2008 за КЕКВ 1111 "Заробітна плата" та за КЕКВ 1120 "Нарахування на заробітну плату", та у свою чергу, до кошторису Головного управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Луганській області на 2008 рік, затвердженого заступником Міністра 29.02.2008р., згідно якого включено витрати на виплату заробітної плати працівникам складів II групи накопичення по всій Луганській області за 2 місяці.
Затвердження такого кошторису обумовлено тим, що відповідно до статті 20 Закону України "Про зайнятість населення" при скороченні чисельності штату працівників, особи які підпадають під скорочення повідомляються про це не пізніш аніж за два місяці до такого скорочення.
А відтак, заклавши до кошторису на 2008 рік видатки на виплату заробітної плати працівникам складів II групи накопичення по всій Луганській області за 2 місяці, Головне управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Луганській області виконало вимоги чинного законодавства.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що позивач виплатив заробітну плату працівникам складу II групи накопичення за період з 01.01.2008р. по 01.02.2008р. на законних підставах.
Щодо посилання скаржника на факт проведення позивачем покриття витрат, спожитих сторонньою установою (з підстав, що приміщення складу №8 у смт. Ольхова на балансі Станично-Луганського РВ ГУ МНСУ не обліковується), колегія суддів погоджується з висновком судів про те, що оскільки Станично-Луганський районний відділ ГУМНС України в Луганській області є лише підпорядкованим підрозділом Головного управління МНС України в Луганській області, то і питання щодо передачі вказаного складу на баланс повинно бути насамперед вирішено між Головним управлінням МНС України в Луганській області та Луганською обласною державною адміністрацією, а відтак, і видатки на опалення та оплату послуг зв'язку складу № 8 у смт. Ольхова здійсненні позивачем на законних підставах.
За таких обставин судова колегія дійшла висновку, що судами першої та апеляційної інстанцій повно і правильно встановлені фактичні обставини справи, характер правовідносин сторін і вірно застосовано до них норми матеріального права.
Згідно із статтею 220 КАС України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Контрольно-ревізійного управління в Луганській області відхилити, а постанову Луганського окружного адміністративного суду від 30.11.2010р. та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 01.03.2011р. у справі № 2а-5998/10/1270 - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235- 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.