ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"10" квітня 2012 р. м. Київ К/9991/95264/11
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі суддів:
Харченка В.В.
Бим М.Є.
Чалого С.Я.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Черкаської митниці на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 18 липня 2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2011 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КоронАгро" до Черкаської митниці про визнання бездіяльності протиправною, зобовязання вчинити дії та скасування наказу,-
в с т а н о в и л а:
Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 18 липня 2011 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2011 року, позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність службових осіб Черкаської митниці при проведенні розмитнення частини обладнання, що імпортується ТОВ «КоронАгро» згідно зовнішньоекономічного контракту № VD 75-06-04104 від 20.12.2006 року. Визнано нечинними та скасувати Картки відмови в прийнятті митних декларацій, митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України від 28.02.2011 року № 902000010/1/00008; № 902000010/1/00019; № 902000010/1/00018; № 902000010/1/00010; № 902000010/1/00026; № 902000010/1/00024; № 902000010/1/00016; № 902000010/1/00017; № 902000010/1/00021; № 902000010/1/00020; № 902000010/1/00025; № 902000010/1/00013№ 902000010/1/00022; № 902000010/1/00009; № 902000010/1/00015; № 902000010/1/00028; № 902000010/1/00023; № 902000010/1/00027; № 902000010/1/00012; № 902000010/1/00011; № 902000010/1/00014. Скасовано Наказ № 105 від 11.03.2011 року Черкаської митниці про призупинення дії ліцензії на право відкриття та експлуатації митного ліцензійного складу ТОВ «Корон Агро»з 14.03.2011 по 29.04.2011 року. Зобовязано службових осіб Черкаської митниці вчинити дії щодо митного оформлення частини обладнання, що імпортується ТОВ «КоронАгро»згідно зовнішньоекономічного контракту № VD 75-06-04104 від 20.12.2006 року вартістю 5073855 євро 00 центів, яке зазначене у вантажних митних деклараціях від 09.04.2010 року № 902000011/0/100304; № 902000011/0/100305; № 902000011/0/100306; № 902000011/0/100307; № 902000011/0/100308; № 902000011/0/100309; № 902000011/0/100310; № 902000011/0/100311; № 902000011/0/100312; № 902000011/0/100313; № 902000011/0/100314; № 902000011/0/100315; № 902000011/0/100316; № 902000011/0/100318; № 902000011/0/100319; № 902000011/0/100320; № 902000011/0/100321; № 902000011/0/100322; № 902000011/0/100323; № 902000011/0/100324; № 902000011/0/100325 відповідно до постанови Кабінету міністрів України № 966 від 03.09.2009 року (966-2009-п) із застосуванням передбачених пільг в частині звільнення від податку на додану вартість та ввізного мита. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
До Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга, в якій Черкаська митниця просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким припинити провадження в частині вимоги про скасування наказу Черкаської митниці від 11.03.2011 року №105 про призупинення дії ліцензії на право відкриття та експлуатації митного ліцензійного складу ТОВ «КоронАгро»з 14 березня 2011 року по 29 квітня 2011 року, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем 20.12.2006 року укладено договір на поставку обладнання та супутніх послуг № VD-75-06-0414 з підприємством GEA Wiegand GmbH, ФРН, м. Етлінген вул. Енштейн, 9-15. Загальна вартість поставки становить 30500000 (тридцять мільйонів п'ятсот тисяч) євро, з них 3050000 євро - вартість основного інженірінгу - розробки проектної та технічної документації на завод; 27 450 000 євро - вартість обладнання та послуг, що включені до цієї вартості: шеф - монтаж та контролю за введенням в експлуатацію.
Відповідно до листа позивача від 07.05.2011 року № 214 термін поставки обладнання зазначено з 25.05.2008 по 25.10.2008 року.
Рішенням Черкаської митниці від 06.06.2008 року дозволено оформлення складових комплектного обєкта за кодом комплектного обєкта 8479899890 згідно УКТЗЕД, за умови переміщення та декларування комплектного обєкта у визначений шестимісячний строк.
З урахуванням укладених угод на поставку обладнання, підприємством було створено митний ліцензійний склад закритого типу за адресою м. Золотоноша, вул. Червонопрапорна, 20 відповідно до Положення про відкриття та експлуатацію митних ліцензійних складів, затвердженого наказом Держмитслужби України від 31.12.1996 року № 592 (z0005-97) , зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.01.1997 року за № 5\1809 ( далі - Положення №592\97) та 29.05.2008 року отримано у Державній митній службі України ліцензію №90200/002СС-01336 на право відкриття та експлуатації митного ліцензійного складу на території України площею 7392 кв. м. Рішенням Держмитслужби України від 14.08.2009 року № 759 (v0759342-09) , за клопотанням позивача, площу митного ліцензійного складу визначено площею 5658 кв.м. і видано ліцензію № 90200/002СС-01336А, а рішенням від 07.04.2010 року № 325 площу митного ліцензійного складу визначено 864 кв.м. та видано ліцензію № 90200/002СС-01336В.
Розмитнення частини комплектного об'єкту вартістю 9359945 Євро проведено за вантажною митною декларацією (далі - ВМД) №902000002\2008\100315 від 07.07.2008 року на загальних підставах.
За зверненнями позивача строк ввезення комплектного об'єкту та його декларування подовжено відповідачем за погодженням з Держмитслужбою України до 23.06.2011 року.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання заходів з енергозбереження»від 16.03.2007 року № 760-V (760-16) доповнено пунктами «ч», «щ»ст. 19 Закону України «Про єдиний митний тариф»пунктом 5.18 ст. 5 Закону України «Про податок на додану вартість, відповідно до яких від сплати мита та оподаткування звільняються: устаткування, яке працює на нетрадиційних та поновлюваних джерелах енергії, енергозберігаюче обладнання і матеріали, засоби вимірювання, контролю та управління витратами паливно-енергетичних ресурсів, обладнання та матеріали для виробництва альтернативних видів палива (далі - товари), що ввозяться на митну територію України вітчизняними підприємствами, за умов, якщо ці товари застосовуються ними для власного виробництва та якщо ідентичні товари з аналогічними якісними показниками не виробляються в Україні. Порядок ввезення, перелік та обсяги зазначених товарів встановлюються Кабінетом Міністрів України; матеріали, устаткування та комплектуючі, що ввозяться на митну територію України і використовуються для виробництва устаткування, яке працює на нетрадиційних та поновлюваних джерелах енергії, енергозберігаюче обладнання і матеріали, вироби, експлуатація яких приводить до економії та раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів, засоби вимірювання, контролю та управління витратами паливно-енергетичних ресурсів, виробництва альтернативних видів палива, якщо ідентичні товари з аналогічними якісними показниками не виробляються в Україні. Постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2008 року № 444 (444-2008-п) , у відповідності до статті 19 Закону України "Про Єдиний митний тариф" та статті 5 Закону України "Про податок на додану вартість" затверджено перелік та обсяги енергозберігаючих матеріалів, обладнання, устаткування та комплектуючих, що звільняються від ввізного мита та операції з увезення яких на митну територію України звільняються від обкладення податком на додану вартість. Зазначеною постановою також визначено порядок підготовки документів по внесенню змін до переліку товарів що звільняються від ввізного мита та податку на додану вартість.
Позивач подав до Міністерства економіки України документи щодо звільнення від обкладенням ввізним митом та податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію країни комплекту обладнання для виробництва альтернативного виду палива на базі харчових технологій вартістю 28645000 євро. Постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2009 року №966 (966-2009-п) «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 14 травня 2008 р. № 444» доповнено перелік та обсяги енергозберігаючих матеріалів, обладнання, устаткування та комплектуючих, що звільняються від ввізного мита позицією код згідно з УКТЗЕД 8479 89 98 90 обладнання для виробництва альтернативного виду палива на базі харчових технологій 1 комплект 28645000 євро.
09.04.2010 року позивач подав відповідачу документи для митного оформлення частини комплектного обєкту по зовнішньоекономічному контракту № VD - 75-06-04104 від 20.12.2006 року вартістю 5073855 євро, про що свідчать штампи на ВМД позивача №№ 902000011/0/100304 - 902000011/0/100316; №№ 902000011/0/100318 - № 902000011/0/100325.
Частиною 1 ст. 78 Митного кодексу України (далі МК України) визначено, що митне оформлення здійснюється митним органом, як правило, протягом однієї доби з часу пред'явлення товарів і транспортних засобів, що підлягають митному оформленню, подання митної декларації та всіх необхідних документів і відомостей.
23.02.2011 року відповідачем складено акти про проведення митного огляду товарів №№ 902000010/2011/000070 - 902000010/2011/000090 у графі 6.3.4 яких зазначено, що в ході митного огляду встановлено, що вантаж містить складові частини, відомості про які відсутні у специфікації на комплектний обєкт та описі товарів згідно до даних графи 31 ВМД, що не дає можливість ідентифікувати товар, як такий, що належить до складу комплектного обєкту, задекларованого за даною ВМД.
28.02.2011 року відповідачем складено картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України №№ № 902000010/1/00008 - 902000010/1/00028.
Відповідно до ст. 86 МК України митна декларація приймається та реєструється митним органом у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України або уповноваженим ним органом. Подання митної декларації повинно супроводжуватися наданням митному органу комерційних супровідних та інших необхідних документів, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України або уповноваженим ним органом. Митна декларація приймається митним органом, якщо встановлено, що в ній містяться всі необхідні відомості і до неї додано всі необхідні документи. Дата і час прийняття митної декларації фіксуються посадовою особою митного органу, що її прийняла, проставленням відміток на бланку митної декларації та відповідним записом у документах митного органу. З моменту прийняття митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення. Митний орган не має права відмовити в прийнятті митної декларації, якщо декларантом виконано всі умови, встановлені цим Кодексом (92-15) . Відмова митного органу в прийнятті митної декларації повинна бути вмотивованою, а про причини відмови має бути письмово повідомлено декларанту.
Вантажні митні декларації №№ 902000011/2010/100305 - 902000011/2010/100316, 902000011/2010/100318 - 902000011/2010/10324 та інші необхідні документи відповідачем прийняті у позивача 09.04.2011 року, а ВМД №№ 902000011/2010/100304 - 08.04.2010 року без будь який зауважень щодо їх змісту відповідно до ст. 86 Митного кодексу України.
У той же час, у картках відмов №№ 902000010\1\0009-0028 від 28.02.2011 відповідачем причинами не проведення митного оформлення товарів за ВМД №№ 902000011/2010/100305 - 902000011/2010/100316, 902000011/2010/100318 - 902000011/2010/10324 зазначено встановлення фа кту неповного опису товару у графі 31 в порушення вимог ст. 81 МК України та Інструкції про порядок заповнення вантажної митної декларації, затвердженої наказом Держмитслужби України від 09.07.1997 № 307, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 24.09.1997 за № 443/2247 (z0443-97) (далі Інструкція № 307).
У картці відмови № 902000010/1/0008 від 28.02.2011 причиною непроведення митного оформлення за ВМД № 902000011/2010/100304 зазначено встановлення факту неповного опису товару у графі 31 в порушення вимог ст.81 МК України та Інструкції № 307 (z0443-97) , а також в порушення вимог п. 6.1 наказу ДМСУ від 31.12.1996 року товар знаходився на території митного ліцензійного складу, відомості про який відсутні у графі 49 ВМД.
Статтею 81 МК України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари і транспортні засоби, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. Умови та порядок застосування форм декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення митних декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів і транспортних засобів, встановлюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі митної справи.
Відповідно до Інструкції № 307 (z0443-97) у графі 31 вантажної митної декларації під номером 1 зазначаються точні відомості про товар, які є в наявності, зокрема відомості, необхідні для класифікації товару (фізичні характеристики товару в обсязі, достатньому для однозначного віднесення його до коду згідно з УКТЗЕД у кількості знаків, визначеній правилами заповнення графи 33 ВМД для відповідного митного режиму та особливостей переміщення): наприклад, комплектність або завершеність (зібраний/незібраний), кількісний та якісний склад (матеріал, речовина, суміш, сполука тощо), основні властивості товару (призначення, розмір, розфасування, пакування тощо). Опис товарів має наводитись без перенесення в графу непідтвердженого опису класифікаційних групувань УКТЗЕД, що відповідають коду товару. А також відомості, необхідні для розпізнання товару: торговельне найменування товару, торговельна марка (зазначається повністю без будь-яких скорочень; якщо оригінальне написання найменування торговельної марки виконується мовою, яка використовує латинський алфавіт, то в графі таке найменування зазначається латинськими літерами), фірма-виробник, літерний код альфа-2 країни виробництва товару відповідно до Класифікації держав світу, марка, модель, сорт, тип, артикул тощо.
Колегія суддів погоджується з висновком вантажні митні декларації заповнені позивачем відповідно до вимог ст. 81 МК України та Інструкції № 307 (z0443-97) .
Крім того, відповідачем без будь-яких зауважень проведено митне оформлення складової комплектного обєкта обладнання для виробництва альтернативного виду палива на базі харчових технологій частини обладнання по ВМД № 902000002/9/100181 від 28.05.2009 року та ВМД №№ 902000011/2010/100039 - 902000011/2010/100069, №№ 902000011/2010/100077 - 902000011/2010/100091 від 27.01.2010 року, де у графі 31 записи є аналогічними тим, які зроблені у митних деклараціях від 09.04.2010 року.
Безпідставним є твердження відповідача про неможливість митного оформлення частини комплектного обєкта позивача у звязку з тим, що від Державної митної служби не надійшло підтвердження відповідності даного товару переліку, визначеному Постановою Кабінету Міністрів України № 444 (444-2008-п) , виходячи з того, що відповідачем у січні 2010 року проводилось митне оформлення частини обладнання, що імпортується позивачем згідно зовнішньоекономічного контракту № VD - 75-06-04104 від 20.12.2006 року із звільненням від сплати ввізного мита та податку на додану вартість. Відповідач достовірно знав про відповідність частини комплектного обєкта обладнання для виробництва альтернативного виду палива на базі харчових технологій вартістю 5073855 євро, яке імпортується позивачем переліку та обсягами визначеним постановами Кабінету Міністрів України № 444 від 14.05.2008 року (444-2008-п) та № 966 від 03.09.2009 (966-2009-п) року.
Із переліку енергозберігаючих матеріалів, обладнання, устаткування та комплектуючих, що звільняються від ввізного мита та операції, з увезення яких на митну територію України звільняються від обкладення податком на додану вартість, затвердженого постановою КМУ № 444 (444-2008-п) обладнання для виробництва альтернативного виду палива на базі харчових технологій не виключене.
Як вірно зазначено судами першої та апеляційної інстанцій, наказом Черкаської митниці від 11.03.2011 року № 105 призупинення дії ліцензії на право відкриття та діяльності митного ліцензійного складу позивача № 90200\002СС-01336В на строк з 14.03.2011 по 28.04.2011 є незаконним та підлягає скасуванню, виходячи з наступного.
Відповідач стверджує, що 23.02.2011 виявлено порушення порядку зберігання товарів на митному ліцензійному складі - товар, задекларований за ВМД № 902000011/0/100304 зберігається на території митного ліцензійного складу в порушення вимог глави 35 МК України (92-15) та п. 6.1 наказу ДМСУ від 31.12.1996 року.
Відповідно до ст. 219 МК України для зберігання товарів у режимі митного складу використовуються спеціально обладнані приміщення, резервуари, майданчики - митні ліцензійні склади.
Статтею 212 МК України визначено, що митний склад - митний режим, відповідно до якого ввезені з-за меж митної території України товари зберігаються під митним контролем без справляння податків і зборів і без застосування до них заходів нетарифного регулювання та інших обмежень у період зберігання, а товари, що вивозяться за межі митної території України, зберігаються під митним контролем після митного оформлення митними органами до фактичного їх вивезення за межі митної території України.
Відповідно до ч. 1 ст. 213 МК України у режим митного складу можуть поміщатися будь-які товари, за винятком товарів, заборонених до ввезення в Україну, вивезення з України та транзиту через територію України, а також товарів, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що митний ліцензійний склад позивача розташований у відокремленому приміщенні ангару і пломбується представниками позивача і відповідача, а тому розміщення обладнання та товарів на території митного ліцензійного складу можливе лише з відома відповідача та за його погодженням.
Товар, задекларований за ВМД № 902000011/0/100304, розміщений у митному ліцензійному складі 08.04.2010 року, але акт про проведення митного огляду товарів № 902000010/2011/000076 складено лише 23.02.2011 року.
Судами першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано зазначено, що товар у митному ліцензійному складі розміщений та зберігався з відома та за погодженням відповідача.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Доводи касаційної скарги зазначених висновків судів першої та апеляційної інстанцій не спростовують і не дають підстав для висновку, що судами при розгляді справи порушено норми матеріального та процесуального права.
Суд касаційної інстанції залишає без задоволення касаційну скаргу, а рішення - без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись ст.ст. 222, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України,-
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Черкаської митниці залишити без задоволення, а постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 18 липня 2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2011 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає крім, як в строки, з підстав та в порядку, передбаченому главою 3 розділу IV КАС України (2747-15) .
Суддя
В.В. Харченко