ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"05" квітня 2012 р. м. Київ К/9991/9480/11
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючого: судді Харченка В.В.
Суддів: Бим М.Є.
Чалого С.Я.
Секретар судового
засідання Лукяненко О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за касаційною скаргою Закритого акціонерного товариства "Філіп Морріс Україна" на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2010 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2011 року у справі за позовом Закритого акціонерного товариства "Філіп Морріс Україна" до Харківської митниці, Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Харкові, Головного управління Державного казначейства України у Харківській області про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и л а:
У серпні 2010 року Закрите акціонерне товариство "Філіп Морріс Україна" звернулося до суду з позовом до Харківської митниці, Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Харкові, Головного управління Державного казначейства України у Харківській області про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2010 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2011 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
На рішення судів попередніх інстанцій надійшла касаційна скарга, у якій Закрите акціонерне товариство "Філіп Морріс Україна" просить судові рішення скасувати та ухвалити нову постанову про задоволення позовних вимог, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України, пояснення осіб, що беруть участь у справі, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, 10 грудня 2009 року Закритим акціонерним товариством «Філіп Морріс Україна»надано Харківській митниці вантажно-митну декларацію (далі ВМД) № 800000002/2009/216054, за якою декларувались сигарети з фільтром з тютюну (без вмісту гвоздики) у пачках, маркованих марками акцизного збору України у кількості 998.500 шт.: МАLBORO GOLD EDGE - 15.070 тис. шт.. та РАRLАМЕNТ RESERV -4900 тис.шт. (далі -товар). Митна вартість зазначених товарів визначена за ціною відповідно договору.
До ВМД № 800000002/2009/216054 ЗАТ «Філіп Морріс Україна»надано:
- контракт укладений між ЗАТ «Філіп Морріс Іжора»та ЗАТ «Філіп Морріс Україна»від 20.07.2009 року № 23848 та специфікація до нього № 1/17;
- СМR від 07.12.2009 року № 103848;
- Рахунок № 90064824 від 07.12.2009 року;
- Сертифікат походження RUUА 9154013476;
- Лист № 12/045 від 10.12.2009 року;
- Акт про розміщення товарів і транспортних засобів на тимчасове зберігання під митним контролем на СТЗ № 800000002/09/0687 від 09.12.2009 року;
- Декларацію № 59.
Під час здійснення порівняння заявленої митної вартості сигарет МАLBORO GOLD EDGE та РАRLАМЕNТ RESERV з рівнем митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, митне оформлення яких вже здійснювалось, інформація про які міститься в Центральній базі даних Єдиної автоматизованої інформаційної системи ДМСУ, в підрозділі митного оформлення Харківської митниці виникли сумніви щодо достовірності заявленої декларантом митної вартості товару, оскільки вартість імпортованих товарів була в чотири рази менша ніж вартість ідентичних товарів митне оформлення яких вже здійснювалось Харківською митницею. Так, як заявлена позивачем митна вартість товару по ВМД становила: за 1000 сигарет МАLBORO GOLD EDGE - 9,18 дол. США та за 1000 сигарет РАRLАМЕNТ RESERV 7 дол. США. У зв'язку з чим підрозділом митного оформлення направлено запит до відділу контролю митної вартості.
Харківською митницею здійснено процедура консультацій з декларантом в ході якої доведена інформація про рівень цін на ідентичні товари, що оформлювалися в максимально наближений час та запропоновано ЗАТ «Філіп Морріс Україна»надати додаткові документи для підтвердження митної вартості товарів.
На виконання вказаного запиту ЗАТ «Філіп Морріс Україна»надано до Харківської митниці:
- копію листа -пояснення № 10/106 від 26.10.2009 року (разом з інформаційними додатками) від Компанії до Постачальника з проханням розглянути можливість зменшення ціни на сигарети;
- копію листа -відповіді Постачальника від 02.11.2009 року з ціновою пропозицією;
- копію листа Компанії № 11/038 від 12.11.2009 року про підтвердження цінової пропозиції;
- копію листа Компанії № 12/036 від 07.12.2009 року;
- копію листа -відповіді Постачальника № І-514/09-РМ від 11.12.2009 року.
У зв'язку з неподанням ЗАТ «Філіп Морріс Україна»калькуляції фірми -виробника товару, висновків про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, що мають відповідні повноваження згідно із законодавством, інформації зовнішньоторговельних та біржових організацій про вартість товару та/або сировини, обґрунтоване пояснення зниження контрактної вартості ідентичних товарів, Харківською митницею складено Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні товарів за ВМД № 800000002/9/216054 від 10.12.2009 року.
18 грудня 2009 року Харківською митницею було прийняте рішення про визначення митної вартості № 800000017/2009/003845/1.
На підставі зазначеного рішення ЗАТ «Філіп Морріс Україна»подано Харківській митниці до митного оформлення ВМД № 800000002/9/216439 від 28.12.2009 року, за якою здійснено митне оформлення товарів.
Відповідно до статті 40 Митного кодексу України усі товари і транспортні засоби, що переміщуються через митний кордон України, підлягають митному контролю. Митний контроль передбачає проведення митними органами мінімуму митних процедур, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи. Обсяг таких процедур та порядок їх застосування визначаються відповідно до Митного Кодексу (92-15) , інших нормативно-правових актів, а також міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку.
За приписами пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку здійснення контролю за правильністю визначення митної вартості товарів № 339 від 9 квітня 2008 року (339-2008-п) №339 контроль за правильністю визначення митної вартості товарів під час проведення операцій їх митного контролю і митного оформлення здійснюється митним органом відповідно до статті 41 Митного Кодексу України шляхом проведення перевірки документів, поданих для підтвердження заявленої митної вартості товарів, і відомостей, що необхідні для здійснення митного контролю, згідно з Порядком декларування митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України, та подання відомостей для її підтвердження, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2006 року №1766 (1766-2006-п) ; порівняння рівня заявленої митної вартості товарів з рівнем митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, митне оформлення яких вже здійснено або наявною у митного органу інформацією про рівень цін на такі товари або вартість прямих витрат на їх виробництво, у тому числі сировини, матеріалів та/або комплектувальних виробів, які входять до складу товарів.
Засвідчення відомостей, одержаних під час митного контролю товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, та оформлення результатів такого контролю, а також статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів і транспортних засобів є митним оформленням. Митне оформлення здійснюється посадовими особами митного органу є метою митного оформлення.
Відповідно до статті 72 Митного кодексу України митне оформлення розпочинається після подання митному органу митної декларації, а також усіх необхідних для здійснення митного контролю та оформлення документів, відомостей щодо товарів і транспортних засобів, які підлягають митному оформленню. Засвідчення митним органом прийняття товарів, транспортних засобів та документів на них до митного контролю та митного оформлення здійснюється шляхом проставляння відповідних відміток на митній декларації та товарносупровідних документах.
Статтею 54 Митного Кодексу України передбачено, що документи, необхідні для здійснення митного контролю, подаються митному органові при перетинанні товарами і транспортними засобами митного кордону України, декларуванні товарів і транспортних засобів, повідомленні митного органу про намір здійснити переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України, здійсненні митними органами інших контрольних функцій відповідно до цього Кодексу (92-15) .
Статтею 45 Митного кодексу України встановлений обов'язок осіб, які переміщують товари і транспортні засоби через митний кордон України, подавати митним органам документи та відомості, необхідні для здійснення митного контролю. За приписами пункту 17 Постанови Кабінету Міністрів України № 80 від 1 лютого 2006 року (80-2006-п) «Про перелік документів, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України», до зазначеного переліку входять документи, що використовуються для визначення митної вартості товарів
Статтею 81 Митного кодексу України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари і транспортні засоби, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Митна декларація приймається та реєструється митним органом у порядку визначається Кабінетом Міністрів України або уповноваженим ним органом. Подання митної декларації повинно супроводжуватися наданням митному органу комерційних супровідних та інших необхідних документів, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України або уповноваженим ним органом. Митна декларація приймається митним органом, якщо встановлено, що в ній містяться всі необхідні відомості і до неї додано всі необхідні документи. Дата і час прийняття митної декларації фіксуються посадовою особою митного органу, що її прийняла, проставлянням відміток на бланку митної декларації та відповідним записом у документах митного органу. З моменту прийняття митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення.
Митний орган не має права відмовити в прийнятті митної декларації, якщо декларантом виконано всі умови, встановлені цим Кодексом (92-15) .
Відмова митного органу в прийнятті митної декларації повинна бути вмотивованою, а про причини відмови має бути письмово повідомлено декларанту.
Митна вартість товарів, які переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до положень цього Кодексу (92-15) .
Відомості про митну вартість товарів, які переміщуються через митний кордон України, використовуються для нарахування податків і зборів (обов'язкових платежів), ведення митної статистики, а також у відповідних випадках для розрахунків у разі застосування штрафів, інших санкцій та стягнень, встановлених законами України.
Митна вартість товарів і метод її визначення заявляються (декларуються) митному органу декларантом під час переміщення товарів через митний кордон України шляхом подання декларації митної вартості.
Відповідно до статей 264, 265 Митного кодексу України заявлена декларантом митна вартість товарів і подані ним відомості про її визначення повинні базуватися на об'єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню.
У разі потреби у підтвердженні заявленої митної вартості товарів декларант зобов'язаний подати митному органу необхідні для цього відомості та забезпечити можливість їх перевірки відповідно до порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Митний орган здійснює контроль правильності визначення митної вартості товарів згідно з положеннями цього Кодексу (92-15) .
Митний орган має право упевнитися в достовірності або точності будь-якої заяви, документа чи декларації, поданої для цілей визначення митної вартості, саме нерозуміння цієї норми спричинило звернення до суду позивача, та не виконання ним вимог митниці при митному оформлені.
Умови та механізм декларування митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України, подання декларантом відомостей для її підтвердження визначені положеннями постанови Кабінету Міністрів України № 1766 від 20 грудня 2006 року (1766-2006-п) , якою затверджений Порядок декларування митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України, та подання відомостей для її підтвердження.
Пунктом 6 цієї Постанови (1766-2006-п) передбачено, що декларант самостійно заповнює декларацію митної вартості, за винятком граф, призначених для відміток митниці.
Пунктом 7 Постанови Кабінету Міністрів України № 1766 від 20 грудня 2006 року (1766-2006-п) визначений перелік обов'язкових документів, що додаються декларантом на підтвердження заявлених ним відомостей про визначення митної вартості.
За змістом пункту 11 цієї Постанови (1766-2006-п) для підтвердження митної вартості товарів на вимогу митного органу декларант зобов'язаний подати додаткові документи. Посадова особа митного органу у графі "Для відміток митниці" декларації митної вартості робить запис про необхідність подання додаткових документів, що підтверджують митну вартість товарів, із складенням переліку, зазначає дату і прізвище та ставить свій підпис. Декларант ознайомлюється з таким записом.
Відповідно до пунктів 13, 14 Постанови Кабінету міністрів України № 1766 від 20 грудня 2006 року (1766-2006-п) декларант зобов'язаний подати додаткові документи, визначені у пункті 11 цього Порядку (1766-2006-п) , протягом 10 календарних днів після ознайомлення із записом митного органу про їх подання. У разі відмови подати додаткові документи декларант робить відповідний запис із зазначенням дати, прізвища та проставляння свого підпису на зворотному боці основного аркуша декларації митної вартості. Якщо декларантом не подано в установлений строк додаткові документи або якщо він відмовився від їх подання, митну вартість товарів визначає митний орган на підставі наявних відомостей згідно із законодавством.
Як вбачається з матеріалів справи, Харківською митницею перший метод визначення митної вартості імпортованих товарів не було застосовано у зв'язку з тим, що ЗАТ «Філіп Морріс Україна»та ЗАТ «Філіп Морріс Іжора»є пов'язаними особами. Під час митного оформлення товарів ЗАТ «Філій Морріс Україна»не було надано доказів, які б свідчили про відсутность впливу взаємозв'язку продавця і покупця на ціну товарів. Разом з тим, ЗАТ «Філіп Морріс Україна»посилалась на домовленість із ЗАТ «Філіп Морріс Іжора» про зниження вартості товарів у зв'язку з знеціненням державної валюти України -гривні, зменшенням купівельної спроможності населення.
Доводи касаційної скарги зазначених висновків судів першої та апеляційної інстанцій не спростовують і не дають підстав для висновку, що судами при розгляді справи порушено норми матеріального та процесуального права.
Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст. ст. 210, 221, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Закритого акціонерного товариства "Філіп Морріс Україна" залишити без задоволення, а постанову Харківського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2010 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2011 року -без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає крім, як в строки, з підстав та в порядку, передбаченому главою 3 розділу IV КАС України (2747-15) .
Суддя В.В. Харченко