ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"08" грудня 2011 р. м. Київ К-35457/10
|
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючого Конюшка К.В.
суддів: Бим М.Є.
Гончар Л.Я.
Гордійчук М.П.
Харченка В.В.
розглянувши в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Контрольно-ревізійного управління в м Севастополі на постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 11.08.2010 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 12.10.2010 року
у справі № 2а-1402/10/2770
за позовом Кафедри підготовки спеціалістів з питань Цивільної оборони у Севастопольському національному університеті ядерної енергії та промисловості
до Контрольно-ревізійного управління в м. Севастополі
про визнання дій неправомірними та визнання частково недійсним вимог КРУ про усунення порушень
В С Т А Н О В И В :
У травні 2010 року Кафедра підготовки спеціалістів з питань Цивільної оборони у Севастопольському національному університеті ядерної енергії та промисловості звернулась до Окружного адміністративного суду міста Севастополя з позовом до Контрольно-ревізійного управління в м. Севастополі про визнання неправомірними дій Контрольно-ревізійного управління в м. Севастополі під час проведення ревізії фінансово-господарської діяльності Кафедри підготовки спеціалістів цивільної оборони у Севастопольському національному університеті ядерної енергії та промисловості за період з 01.01.2008 року по 31.12.2009 року з питань перевірки порядку нарахування заробітної плати; про визнання недійсними положень пунктів 4, 6, підпунктів А, Б, В, Г, Ж пункту 7, вимог Контрольно-ревізійного управління в м. Севастополі № 27-03-14-14/758 16.04.2010 року про усунення порушень та скасувати їх.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 11.08.2010 року, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 12.10.2010 року, позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано вимоги Контрольно-ревізійного управління в м. Севастополі № 27-03-14-14/758 16.04.2010 року щодо застосування норм наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи "Про впорядкування умов оплати праці та встановлення схем тарифних розрядів працівників бюджетних установ, закладів та організацій МНС України"від 10.07.2006 року № 431 (z0892-06)
. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись зі вказаними рішеннями судів попередніх інстанцій, Контрольно-ревізійного управління в м Севастополі оскаржило їх в касаційному порядку.
У касаційній скарзі скаржник просить скасувати вказані судові акти з мотивів порушення названими судами норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження, установленому пунктом 1 частини 1 статті 222 Кодексу адміністративного судочинства України.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем було проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Кафедри підготовки з питань цивільної оборони у Севастопольському національному університеті ядерної енергії та промисловості (за період з 01.01.2008 року по 31.12.2009 року, за результатами якої складено Акт №03-21/69 від 31.03.2010 року.
На підставі Акта ревізії Контрольно-ревізійним управлінням в м.Севастополі Кафедрі було надіслано позивачу вимогу від 16.04.2010 року № 27-03-14-14/758 про усунення порушень.
Відповідно до підпункту 1.2 пункту 1 Статуту Севастопольського національного університету ядерної енергії та промисловості, затвердженого наказом Міністерства палива та енергетики України № 203 від 23.04.2007 року (далі –Статут), Університет діє як вищий навчальний заклад державної форми власності та входить до сфери управління Міністерства палива та енергетики України.
Згідно з підпунктом 2.1 пункту 2 Статуту основними напрямами діяльності Університету є: підготовка згідно з державним замовленням і договірними зобов’язаннями висококваліфікованих фахівців для Міністерства палива та енергетики України, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерства освіти Автономної Республіки Крим; підготовка фахівців за замовленням і договірними зобов'язаннями для інших галузей, господарства України та інших країн; науково-дослідницька діяльність у галузі технічних наук; енергетика, ядерна фізика та ядерно-хімічні технології.
Пункт 5 Статуту визначає, що Університет має право створювати в установленому порядку структурні підрозділи.
Відповідно до підпунктів 1.2., 1.3., 1.4 пункту 1 Положення про кафедру підготовки спеціалістів з питань цивільної оборони (у Севастопольському національному університеті ядерної енергії та промисловості), затвердженого Міністром України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи 25.01.2006 року (далі –Положення) кафедра підготовки спеціалістів з питань цивільної оборони (далі –кафедра) є навчальним підрозділом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи та структурним підрозділом Севастопольського національного університету ядерної енергії та промисловості (далі -СНУЯЕтаП).
Кафедра є правонаступником військової кафедри підготовки офіцерів запасу - спеціалістів з питань цивільної оборони при СНУЯЕтаП, створеної 01.09.1996 року відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 02.08.1996 року № 884 "Про створення Севастопольського інституту ядерної енергії та промисловості" (884-96-п)
з метою підготовки спеціалістів з питань цивільної оборони. Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.05.2005 року № 159-р "Про утворення Севастопольського національного університету ядерної енергії та промисловості" (159-2005-р)
на базі СНУЯЕтаП створено Севастопольський національний університет ядерної енергії та промисловості. Наказом МНС України від 12.12.2005 року № 386 "Про здійснення організаційно-штатних заходів у структурах МНС України"кафедру переведено на штат №89/10 "Кафедра підготовки спеціалістів з питань цивільної оборони (у Севастопольському національному університеті ядерної енергії та промисловості)".
Згідно з підпунктами 1.6., 1.7 Положення, кафедра безпосередньо підпорядковується керівнику кадрової служби центрального апарату МНС України через його структурний підрозділ, на який покладено функції підготовки кадрів, а з питань навчальної та методичної роботи - ректору СНУЯЕтаП.
Кафедра є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України і повним найменуванням кафедри, штат, розрахунковий рахунок в органах Державного казначейства, свою символіку та володіє відособленою частиною державної власності відповідно до штату. Дислокується при СНУЯЕтаП та на його фондах.
Пункт 4 Положення визначає, що кафедра є структурним навчально-науковим підрозділом СНУЯЕтаП і МНС України та в своєму складі має: управління, основні підрозділи та підрозділи забезпечення. Чисельний склад кафедри визначається відповідно до штату, який розробляється на підставі вимог нормативних документів.
Відповідно до статті 30 Закону України від 17.01.2002 року № 2984-III "Про вищу освіту"структурні підрозділи вищого навчального закладу створюються відповідно до законодавства. Структурні підрозділи можуть мати окремі права юридичної особи.
Структурними підрозділами вищого навчального закладу третього і четвертого рівнів акредитації є кафедри, факультети, інститути, філії, бібліотека тощо.
Кафедра - базовий структурний підрозділ вищого навчального закладу (його філій, інститутів, факультетів), що проводить навчально-виховну і методичну діяльність з однієї або кількох споріднених спеціальностей, спеціалізацій чи навчальних дисциплін і здійснює наукову, науково-дослідну та науково-технічну діяльність за певним напрямом. Кафедра створюється рішенням Вченої ради вищого навчального закладу за умови, якщо до її складу входить не менше ніж п'ять науково-педагогічних працівників, для яких кафедра є основним місцем роботи, і не менше ніж три з яких мають науковий ступінь або вчене звання.
Керівництво кафедрою здійснює завідуючий кафедрою, який обирається на цю посаду за конкурсом Вченою радою вищого навчального закладу строком на п'ять років (для національного вищого навчального закладу - строком на сім років). Із завідуючим кафедрою укладається контракт.
Факультет - основний організаційний і навчально-науковий структурний підрозділ вищого навчального закладу третього та четвертого рівнів акредитації, що об'єднує відповідні кафедри і лабораторії. Факультет створюється рішенням Вченої ради вищого навчального закладу за умови, якщо до його складу входить не менше ніж три кафедри і на ньому навчається не менше ніж 200 студентів денної (очної) форми навчання.
Рішення про створення факультету поза місцем розташування вищого навчального закладу державної форми власності приймається спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі освіти і науки, іншими центральними органами виконавчої влади, які мають у своєму підпорядкуванні вищі навчальні заклади.
Відповідно до ст. 1 Закону України від 17.01.2002 року № 2984-III "Про вищу освіту"вищий навчальний заклад - освітній, освітньо-науковий заклад, який заснований і діє відповідно до законодавства про освіту, реалізує відповідно до наданої ліцензії освітньо-професійні програми вищої освіти за певними освітніми та освітньо-кваліфікаційними рівнями, забезпечує навчання, виховання та професійну підготовку осіб відповідно до їх покликання, інтересів, здібностей та нормативних вимог у галузі вищої освіти, а також здійснює наукову та науково-технічну діяльність; вищий навчальний заклад державної форми власності - вищий навчальний заклад, заснований державою, що фінансується з державного бюджету і підпорядковується відповідному центральному органу виконавчої влади.
За вказаних обставин суди дійшли правильного висновку про те, що Кафедра підготовки спеціалістів з питань Цивільної оборони у Севастопольському національному університеті ядерної енергії та промисловості є структурним підрозділом Університету, та має статусу національного учбового закладу.
Наказом № 2101 від 29.12.2009 року у зв’язку з початком фінансового 2010 року та на підставі Наказу ректора № 2073/ок від 28.12.2009 року наказано вести в дію з 01.01.2010 року структурну схему Севастопольського національного університету ядерної енергії та промисловості згідно з Додатком 2. Постановою Кабінету Міністрів України № 228 від 28.02.2002 року "Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ" (228-2002-п)
встановлено, що типова форма штатного розпису установи затверджується Мінфіном. У разі потреби міністерства та інші центральні органи виконавчої влади за погодженням з Мінфіном можуть установлювати форму штатного розпису для відповідної галузі. Штатний розпис установ затверджується у порядку, визначеному відповідним міністерством, іншим центральним органом виконавчої влади. Наказом Міністерства освіти і науки України № 557 від 26.09.2005 року "Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ" (z1130-05)
затверджено розміри розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці, згідно з додатком 1 до наказу; схеми тарифних розрядів посад (професій) керівних, науково-педагогічних, педагогічних, наукових працівників, професіоналів, фахівців та інших працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ згідно з додатками 2 - 20 до наказу.
Керівникам навчальних закладів, установ освіти та наукових установ у межах затвердженого фонду заробітної плати з 1 вересня 2005 року встановити працівникам навчальних закладів, установ освіти та наукових установ конкретні розміри посадових окладів (ставок заробітної плати) відповідно до затверджених цим наказом схем тарифних розрядів.
Посадові оклади проректорів, заступників керівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ, заступників керівників структурних підрозділів навчальних закладів, установ освіти та наукових установ установлювати на 5 - 15 відсотків, головних бухгалтерів - на 10 - 30 відсотків, помічників керівників - на 30 - 40 відсотків нижче, ніж посадовий оклад відповідного керівника, визначений за схемами тарифних розрядів, затвердженими цим наказом. Постановою Кабінету Міністрів України № 1298 від 30.08.2002 року "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" (1298-2002-п)
затверджено єдину тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери (далі - Єдина тарифна сітка) згідно з додатком 1; схему тарифних розрядів посад керівних, наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників, професіоналів, фахівців та інших працівників бюджетних установ, закладів та організацій згідно з додатком 2; схему тарифних розрядів посад (професій) професіоналів, фахівців, керівників інших структурних підрозділів і технічних службовців, загальних для всіх бюджетних установ, закладів та організацій, згідно з додатком 3; схему тарифних розрядів посад (професій) робітників, загальних для всіх бюджетних установ, закладів та організацій, згідно з додатком 4; ставки погодинної оплати праці працівників усіх галузей економіки за проведення навчальних занять згідно з додатком 5.
Установити, що посадові оклади проректорів, заступників керівників бюджетних установ, закладів та організацій, заступників керівників структурних підрозділів цих установ, закладів та організацій встановлюються на 5 - 15 відсотків, головних бухгалтерів - на 10 - 30 відсотків, помічників керівників - на 30 - 40 відсотків нижче ніж посадовий оклад відповідного керівника, визначений за схемами тарифних розрядів, затвердженими цією постановою.
Міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, а також галузевим академіям наук у місячний термін розробити і затвердити за погодженням з Міністерством праці та соціальної політики і Міністерством фінансів конкретні умови оплати праці та розміри посадових окладів (ставок заробітної плати) працівників підвідомчих бюджетних установ, закладів та організацій відповідно до Єдиної тарифної сітки з урахуванням складності, відповідальності та специфіки їх роботи.
Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від № 431 від 10.07.2006 року (z0892-06)
"Про упорядкування Умов оплати праці та установлення схем тарифних розрядів працівників бюджетних установ, закладів та організацій МНС України"затверджено Умови оплати праці працівників бюджетних установ, закладів та організацій МНС України (далі - Умови).
Керівникам установ, закладів та організацій МНС України в межах затвердженого фонду заробітної плати установити працівникам посадові оклади (тарифні ставки), доплати та надбавки, виходячи з розмірів, передбачених цими Умовами.
У разі, коли згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 20.02.2006 року №172 (172-2006-п)
зменшується в окремих працівників розмір заробітної плати (без урахування премій), працівникам виплачується різниця між діючим та новим розміром заробітної плати. Для окремих категорій працівників бюджетної сфери, для яких цією постановою не визначено тарифні розряди, посадові оклади (ставки заробітної плати) змінюються пропорційно підвищенню розміру мінімальної заробітної плати згідно з чинним законодавством.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, штатний розпис Кафедри підготовки спеціалістів з питань Цивільної оборони у Севастопольському університеті ядерної енергії та промисловості № 89/10 було затверджено Наказом МНС України № 386 від 12.12.2005 року.
Відповідно до пункту 2 вказаного штатного розпису тарифікацію посад працівників проведено відповідно до наказу Міністерства освіти та науки України від 26.09.2005 року № 557 (z1130-05)
. Штатний розпис звірено у передбаченому порядку на протязі 2006 та 2009 років. Змін до нього Міністерством надзвичайних ситуацій внесено не було.
Отже, враховуючи те, що позивач являється структурним підрозділом Севастопольського національного університету ядерної енергії та промисловості та навчальним підрозділом Міністерства надзвичайних ситуацій, то на нього не розповсюджується дія наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від № 431 від 10.07.2006 року (z0892-06)
"Про упорядкування Умов оплати праці та установлення схем тарифних розрядів працівників бюджетних установ, закладів та організацій МНС України", яким затверджено Умови оплати праці працівників бюджетних установ, закладів та організацій МНС України. Крім того, Міністерством надзвичайних ситуацій України було надано згоду щодо застосування позивачем приписів наказу Міністерства освіти і науки України №557 від 26.09.2005 року "Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ" (z1130-05)
.
Доводи касаційної скарги не відповідають фактичним обставинам та спростовуються вище переліченими нормами права, у зв’язку з чим відсутні підстави для її задоволення та скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень.
Згідно з частиною першою статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст.ст. 210 - 232 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15)
, суд касаційної інстанції, -
У Х В А Л И В :
Касаційну скаргу Контрольно-ревізійного управління в м Севастополі залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 11.08.2010 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 12.10.2010 року в даній справі залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п’ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України у строк та у порядку, визначеними статтями 237 –2391 КАС України (2747-15)
.