ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"08" грудня 2011 р. м. Київ К/9991/59779/11
|
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі :
Калашнікової О.В.
Васильченко Н.В.
Леонтович К.Г.
Чалого С.Я.
Черпіцької Л.Т.
розглянувши у попередньому провадженні адміністративну справу за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛІМП ЛТД"на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 травня 2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2011 року по справі за позовом Прокуратури м. Києва, державного комітету України із земельних ресурсів до Київської міської ради, треті особи: ТОВ "ОЛІМП ЛТД", ТОВ "Київське"про скасування розпорядження, -
в с т а н о в и л а :
В грудні 2010 року Заступник прокурора міста Києва звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Державного Комітету України із земельних ресурсів до Київської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Київської міської ради від 29.04.2010 року № 639/4077 (ra0639023-10)
"Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "Олімп –ЛТД"земельної ділянки для обслуговування закладу громадського харчування на вул. Хрещатик, 23 у Печерському районі м. Києва".
Зазначав, що відповідно до рішення припинено право ТОВ "ОЛІМП ЛТД"( надалі –Товариство) на користування земельною ділянкою площею 0,05 га за зазначеною адресою (лист-відмова від 23.03.2010 року № 29/03) та віднесено цю земельну ділянку до земель запасу житлової і громадської забудови; затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству для реконструкції, експлуатації та обслуговування закладу громадського харчування на вул. Хрещатик, 23 у Печерському районі м. Києва та вирішено передати Товариству, за умови виконання пункту 4 цього рішення, у короткострокову оренду на 1 рік (за умови подальшого викупу) земельну ділянку площею 0,084 га для реконструкції, експлуатації та обслуговування закладу громадського харчування на вул. Хрещатик, 23 у Печерському районі м. Києва.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що вказане рішення прийнято з порушенням земельного та містобудівного законодавства України. Проект землеустрою розроблено із суттєвим порушенням вимог ст.ст. 42, 54, 123, 124, 150 Земельного кодексу України, ст.ст. 32, 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини", ст.ст. 5, 7, 21 Закону України "Про основи містобудування", ст.ст. 12, 13 Закону України "Про планування і забудову територій", в порушення вимог Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища, без розробки історико-містобудівного та містобудівного обґрунтування місця розташування та визначення параметрів окремого об’єкта містобудування, без проведення державної землевпорядної експертизи проекту землеустрою, без урахування законних вимог власників або землекористувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва.
Київрадою розглянуто протест прокурора від 07.12.2010 р. № 04/4-656-вих-10 та рішенням від 31.03.2011 року за № 130/5517 (ra0130023-11)
протест прокурора відхилено з тих підстав, що оскаржуване рішення відповідає вимогам законодавства.
Постановою окружного адміністративного суду міста Києва від 18 травня 2011 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2011 року, позов задоволено.
Непогоджуючись з зазначеними судовими рішеннями Товариство подало касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та постановити нове рішення про відмову у задоволені позову.
Заслухавши доповідача, здійснивши перевірку доводів касаційної скарги, матеріалів справи, колегія суддів вважає, що скарга задоволенню не підлягає.
Задовольняючи позовні вимоги суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що дії відповідача не відповідають вимогам діючого законодавства.
С такими висновками судів погоджується колегія суддів Вищого адміністративного суду України виходячи з наступного.
По справі встановлено, що рішенням Київської міської ради від 29.04.2010 року № 639/4077 (ra0639023-10)
"Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "Олімп –ЛТД"земельної ділянки для обслуговування закладу громадського харчування на вул. Хрещатик, 23 у Печерському районі м. Києва" припинено право Товариства на користування земельною ділянкою площею 0,05 га за зазначеною адресою (лист-відмова від 23.03.2010 року № 29/03) та віднесено цю земельну ділянку до земель запасу житлової і громадської забудови; затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству для реконструкції, експлуатації та обслуговування закладу громадського харчування на вул. Хрещатик, 23 у Печерському районі м. Києва та вирішено передати Товариству, за умови виконання пункту 4 цього рішення, у короткострокову оренду на 1 рік (за умови подальшого викупу) земельну ділянку площею 0,084 га для реконструкції, експлуатації та обслуговування закладу громадського харчування на вул. Хрещатик, 23 у Печерському районі м. Києва, в тому числі площею 0,034 га –за рахунок земель, не наданих у власність чи користування, площею 0,05 га –за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови.
За матеріалами справи вбачається, що на підставі пам’яткоохоронного паспорту користування ( а.с. 124) житлові приміщення, розташовані за адресою вул. Хрещатик, 23 є пам’яткою архітектури ( охоронний номер № 163) на підставі рішення Міськвиконкому від 21.01.1986 року № 49.
Висновком від 21.03.2010 року № 22-658/35 Державна служба з питань національної культурної спадщини погодила проект землеустрою лише за умови здійснення реконструкції за проектною документацією, розробленою на підставі історико-містобудівного обґрунтування.
Як вбачається з висновку Державної служби з питань національної культурної спадщини, земельна ділянка на вул. Хрещатик, 23 в м. Києві розташовується в центральному історичному ареалі міста, в архітектурній охоронній зоні між пам’ятками архітектури та містобудування місцевого значення.
Відповідно до листа Головного управління охорони культурної спадщини № 8567 від 25.11.2010 р. на адресу Генеральної прокуратури України, житловий будинок на вул. Хрещатик, 23 в м. Києві за рішенням Київського міськвиконкому № 49 від 21.11.1986 р. перебуває на обліку як пам’ятка архітектури місцевого значення (охор. № 163), будинок розташований в архітектурній охоронній зоні, а елементи благоустрою усього будинку (підпірні стіни, гранітні сходи, тощо), які використовуються ТОВ "ОЛІМП ЛТД", є невід’ємною частиною пам’ятки, а саме ансамблю споруд на вул. Хрещатик, 21-27 в м. Киві.
На підставі рішення виконкому Київської міської ради народних депутатів від 16.07.1979 № 920 "Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам`яток історії та культури в м. Києві зі змінами, внесеними розпорядженням Київської міської ради № 970 від 13.03.2002р. № 318 (318-2002-п)
"Про затвердження порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності та території історичних ареалів населених місць"в архітектурних охоронних зонах зберігається стара планувальна структура та історична забудова, дозволяється будівництво лише особливо важливих споруд.
Висновком Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища № 10-0365–В (внутрішній номер) від 16.03.2010 р. (вих. № 19-3411 від 16.03.2010 року) надано згоду на відведення земельної ділянки за умов виконання містобудівних обмежень та умов землекористування, а саме отримання позитивних висновків КО "Центр містобудування та архітектури"та головного управління охорони культурної спадщини, а також при умові отримання згоди Печерської районної в м. Києві державної адміністрації. Приміткою до даного висновку передбачено, що при невиконанні умов, які мають бути визначені для даної земельної ділянки в проекті землеустрою, чинність зазначеного висновку втрачає свою дію.
Під час розгляду справи встановлено, що проект землеустрою стосовно відведення ТОВ "ОЛІМП ЛТД"земельної ділянки розроблений приватним підприємством "Шопяк". В матеріалах проекту землеустрою відсутнє обґрунтування розміру земельної ділянки, що надається та її розташування та яка, як вбачається з матеріалів справи, складає у т.ч. зелену зону ( квіткова клумба) по вул. Хрещатик у м. Києві біля кафе ТОВ "Київське".
На території земельної ділянки, виділеної ТОВ "ОЛІМП ЛТД"знаходиться тротуарний майданчик ТОВ "Київське", яке протягом кількох років є користувачем цієї земельної ділянки та з яким щороку, включно до 2010 р., укладалися договори оренди земельної ділянки для розміщення тротуарного майданчика. Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища оформлений паспорт на розміщення зазначеного майданчика. У 2003 році розроблено містобудівне обґрунтування розміщення тротуарного майданчика ТОВ "Київське". 10 жовтня 2003 року Архітектурно-містобудівною радою був затверджений дизайн-проект тротуарного майданчика ТОВ "Київське"(справа № 03/126к). У 1998 році між ТОВ "Київське"та Управлінням охорони пам’яток історії, культури та історичного середовища підписані охоронні зобов’язання по збереженню пам’яток архітектури, зведених за проектом архітекторів О.І. Малиновського та О.В. Власова в 1951 –1954 роках.
Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища своїм листом № 21-3481 від 18.03.2010 р. погодило зазначений проект землеустрою за умови подальшого проведення державної землевпорядної експертизи.
Державна землевпорядна експертиза проекту щодо відведення "ОЛІМП ЛТД"земельної ділянки на вул. Хрещатик, 23 в м. Києві, на необхідності проведення якої наголошувалось у листі Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського від 16.03.2010 року № 21-3481 та у технічному завданні від 06.02.2009 р. (щодо проекту землеустрою), не проводилась, висновок експертизи в матеріалах землеустрою –відсутній.
Відповідно до наказу Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 17.01.2011 р. № 19 задоволено протест прокурора від 13.12.2010 р. № 07/4-667-вих.-10 та відкликано вищезгаданий висновок управління вих. № 19-3411 від 16.03.2010 року, як такий, що суперечить закону. Зміст наказу доведено до відома Головного управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації, "ОЛІМП ЛТД", прокуратури м. Києва.
Відповідно до ст. ст. 53, 54 Земельного кодексу України до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких, зокрема, розташовані архітектурні ансамблі і комплекси. Навколо архітектурних комплексів встановлюються охоронні зони з забороною діяльності, яка шкідливо впливає або може вплинути на додержання режиму використання цих земель. Порядок використання земель історико-культурного призначення визначається законом.
Згідно з вимогами ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації"обов’язковій державній експертизі підлягають, зокрема проекти землеустрою щодо відведення особливо цінних земель, земель природоохоронного призначення, земель водного та лісового фондів, історико-культурного призначення.
Вимогами ст. 123 Земельного кодексу України передбачено, що рішенням про надання земельної ділянки у користування здійснюється затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого у встановленому порядку, вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок.
Відповідно до вимог ст. 50 Закону України "Про землеустрій"проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктами 9, 10, 11 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженому постановою КМ України від 26. 05. 2004р. № 677 (677-2004-п)
проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства. Лише після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність ділянок.
Положеннями статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації"передбачено, що висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи, є обов’язковим для прийняття до розгляду і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об’єктів державної експертизи.
Відповідно до п. 8 постанови Кабінету Міністрів України від 13. 03. 2002р. № 318 "Про затвердження порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності та території історичних ареалів населених місць" (318-2002-п)
опрацюванню проектної документації на будівництво, реконструкції будівель і споруд у межах історичних ареалів повинно передувати розроблення історико-містобудівного обґрунтування.
Згідно вимог ст.ст. 53, 54 Земельного кодексу України та ст. 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини"навколо земель історико-культурних заповідників, архітектурних ансамблів і комплексів встановлюються охоронні зони із забороною діяльності, яка шкідливо впливає, або може вплинути на додержання режиму використання цих земель.
Як вбачається з матеріалів справи, в порушення зазначених норм, відомості та документи щодо розроблення історико-містобудівного обґрунтування у проекті землеустрою –відсутні. Погоджувальні висновки відповідних органів та установ видані ще до розроблення проекту землеустрою, хоча у всіх висновках зазначено, що розглядався саме цей проект.
Відповідно до положень статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР)
та Законами України.
Враховуючи вищенаведене в сукупності, колегія суддів вважає, що суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що рішення Київської міської ради від 29 квітня 2010 року № 639/4077 (ra0639023-10)
"Про передачу ТОВ "ОЛІМП ЛТД"земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування закладу громадського харчування на вул. Хрещатик, 23 у Печерському районі м. Києва"не відповідає вимогам законодавства.
За правилами частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
На підставі викладеного, керуючись статтями 220, 220-1, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛІМП ЛТД" залишити без задоволення.
Постанову окружного адміністративного суду міста Києва від 18 травня 2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2011 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її ухвалення та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.