ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"29" березня 2011 р. м. Київ К-11776/09
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
головуючого –Смоковича М.І.,
суддів: Горбатюка С.А., Мироненка О.В., Мороз Л.Л., Чумаченко Т.А.,
розглянувши у письмовому провадженні в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Роменської міської ради про визнання дій неправомірними та відшкодування матеріальної шкоди, завданої при виплаті грошової допомоги, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Роменської міської ради на постанову Роменського міськрайонного суду Сумської області від 2 жовтня 2008 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 9 лютого 2009 року,
в с т а н о в и л а :
У серпні 2008 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Роменської міської ради про визнання дій неправомірними та відшкодування матеріальної шкоди, завданої при виплаті грошової допомоги за 2007-2008 роки.
В обґрунтування позовних вимог зазначав, що він як учасник бойових дій відповідно до Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12)
щорічно до 5 травня має право на отримання разової грошової допомоги у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Така виплата була здійснена не в повному обсязі за 2007 рік –у квітні 2007 року в сумі 280,00 гривень та за 2008 рік –в квітні 2008 року в сумі 310,00 гривень.
Вважаючи, що Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Роменської міської ради при нарахуванні та виплаті допомоги повинно керуватись лише Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12)
, позивач просив зобов`язати стягнути з нього невиплачену грошову допомогу за 2007 рік у розмірі 1770,30 гривень та за 2008 рік у сумі 2095,00 гривень.
Постановою Роменського міськрайонного суду Сумської області від 2 жовтня 2008 року позов задоволено, стягнуто з Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Роменської міської ради на користь ОСОБА_1, як учасника бойових дій, недоплачену разову грошову допомогу за 2007 рік у розмірі 1770, 30 гривень та за 2008 рік у розмірі 2095,00 гривень, а всього 3865,30 гривень.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 9 лютого 2009 року постанову Роменського міськрайонного суду Сумської області від 2 жовтня 2008 року скасовано в частині стягнення недоплаченої разової грошової допомоги та прийнято в цій частині нову постанову, якою зобов’язано Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Роменської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 суму недоплаченої щорічної разової грошової допомоги як учаснику бойових дій за 2007 рік у розмірі 1770, 30 гривень, за 2008 рік у розмірі 2095, 00 гривень. В іншій частині постанову залишено без змін.
У касаційній скарзі Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Роменської міської ради, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій, а справу направити на новий розгляд.
Касаційна скарга підлягає до часткового задоволення з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено та з цим погоджуються сторони, що позивач є учасником бойових дій.
Частиною 5 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"передбачено, що учасникам бойових дій щорічно до 5 травня виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Водночас, статтею 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік"від 19 грудня 2006 року № 489-V встановлено провести виплату цієї допомоги в розмірі 280,00 гривень, а Постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року № 183 (183-2008-п)
"Про розміри разової грошової допомоги, що виплачується в 2008 році відповідно до Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12)
та "Про жертви нацистських переслідувань" (1584-14)
установлено розміри разової грошової допомоги на 2008 рік в сумі 310,00 гривень.
Стаття 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік"та зміни внесені у частину 5 статті 12 Закону від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України"від 28 грудня 2007 року № 107-VI (107-17)
, на підставі яких прийнята постанова Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року № 183 (183-2008-п)
, були визнані неконституційними згідно із рішеннями Конституційного Суду України відповідно від 9 липня 2007 року та 22 травня 2008 року.
Тобто, в даному випадку на період виникнення правовідносин, що є предметом спору в цій справі, були наявні нормативно-правові акти, які мають однакову юридичну силу, але по-різному встановлювали розмір щорічної допомоги до 5 травня учасникам бойових дій, інвалідам війни. Дія цих актів частково припинялася та відновлювалася у зв`язку із внесенням поточних змін у законодавство.
Таким чином, для вирішення цього спору судам попередніх інстанцій необхідно було визначитись, який з цих законів є пріоритетним та підлягав застосуванню у виниклих правовідносинах в певний проміжок часу.
Згідно зі статтею 75 Конституції України Верховна Рада України є єдиним органом законодавчої влади в Україні. Конституція України (254к/96-ВР)
не встановлює пріоритету застосування того чи іншого закону, в тому числі залежно від предмета правового регулювання. Немає також закону України, який би регулював питання подолання колізії норм законів, що мають однакову юридичну силу.
Водночас Конституційний Суд України у пункті 3 мотивувальної частини рішення від 3 жовтня 1997 року № 4-зп (v004p710-97)
у справі про набуття чинності Конституцією України (254к/96-ВР)
зазначив: "Конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними нормативними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не передбачено самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше".
За змістом частини третьої статті 150 Конституції України рішення Конституційного Суду України є обов’язковими до виконання на території України.
Отже, за наявності декількох законів, норми яких по-різному регулюють конкретну сферу суспільних відносин, під час вирішення спорів у цих відносинах суди повинні застосовувати положення закону з урахуванням дії закону в часі за принципом пріоритету тієї норми, яка прийнята пізніше.
Виходячи з наведених положень Конституції України (254к/96-ВР)
та рішення Конституційного Суду України, а також враховуючи, що вищезазначеними нормами статті 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", фактично змінено положення Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12)
, який діяв у часі раніше, пріоритетними в даному випадку є положення статті 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік"в період з 1 січня по 9 липня 2007 року, коли ця норма рішенням Конституційного Суду України №6–рп/2007 (v0a6p710-07)
у справі №1-29/2007 була визнана неконституційною і дія статті 13 Закону від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ була відновлена.
Щодо розміру виплати разової грошової допомоги учасникам бойових дій за 2008 рік, то підпунктом "б" підпункту 1 пункту 20 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України"від 28 грудня 2007 року (107-17)
в текст частини 5 статті 12 Закону від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ були внесені зміни, відповідно до яких разова грошова допомога учасникам бойових дій виплачується щорічно до 5 травня у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
Постановою від 12 березня 2008 року № 183 (183-2008-п)
"Про розміри разової грошової допомоги, що виплачується в 2008 році відповідно до Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12)
та "Про жертви нацистських переслідувань" (1584-14)
учасникам бойових дій Кабінет Міністрів України установив розміри разової грошової допомоги на 2008 рік в сумі 310,00 гривень.
Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 (v010p710-08)
у справі за конституційними поданнями Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР)
(конституційності) окремих положень статті 65 розділу I, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу II, пункту 3 розділу III Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17)
і 101 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР)
(конституційності) положень статті 67 розділу I, пунктів 1 - 4, 6 - 22, 24 - 100 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17)
(справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України) зміни, внесені підпунктом "б" підпункту 1 пункту 20 розділу II Закону України від 28 грудня 2007 року № 107-VI (107-17)
, визнано такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР)
(є неконституційними).
Отже, в період з 1 січня по 22 травня 2008 року для визначення розміру одноразової грошової допомоги учасникам бойових дій застосуванню підлягала частина 5 статті 12 Закону від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ в редакції Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України"від 28 грудня 2007 року (107-17)
, а з 22 травня 2008 року її попередня редакція.
Задовольняючи позов суд першої інстанції прийшов до висновку, з яким також погодився апеляційний суд, що Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Роменської міської ради повинно було виплатити позивачу щорічну грошову допомогу до 5 травня у 2007 та 2008 роках в розмірі, встановленому Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12)
для учасників бойових дій.
Такий висновок суду є помилковим, оскільки норми, якими встановлювався розмір допомоги у 2007 та 2008 роках, були визнані неконституційними та втратили чинність з дня ухвалення відповідних рішень Конституційного суду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року (v0a6p710-07)
та 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року (v010p710-08)
, а виплати щорічної разової грошової допомоги здійснювалися до 5 травня відповідного року –в періоди коли наведені норми були чинними, а їх виконання обов'язковим для Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Роменської міської ради.
Таким чином дії відповідача на час виплат позивачу зазначеної Законом № 3551-ХІІ (3551-12)
одноразової грошової допомоги у 2007 та 2008 роках були правомірними та узгоджувалися з положеннями частини 2 статті 19 Конституції України.
Оскільки невиплата позивачу зазначеної допомоги у повному розмірі викликана не протиправними діями Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Роменської міської ради, а прийняттям законодавцем неконституційних положень, то захист його порушених прав щодо отримання недоплаченої суми може відбуватися лише в порядку визначеному частиною 3 статті 152 Конституції України шляхом звернення з позовом про відшкодування шкоди.
З урахуванням того, що фактичні обставини справи судами першої та апеляційної інстанцій встановлено повно та правильно, але неправильно застосовано норми матеріального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення, відповідно до повноважень, наданих статтею 229 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів вважає необхідним скасувати рішення судів попередніх інстанцій і постановити нове рішення про відмову в задоволенні позову.
Керуючись статтями 223, 229, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
п о с т а н о в и л а :
Касаційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Роменської міської ради задовольнити частково.
Постанову Роменського міськрайонного суду Сумської області від 2 жовтня 2008 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 9 лютого 2009 року в цій справі скасувати.
У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.
постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам у справі та оскарженню не підлягає.
Головуючий М.І. Смокович
Судді С.А. Горбатюк
О.В. Мироненко
Л.Л. Мороз
Т.А. Чумаченко