ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"25" лютого 2011 р. м. Київ К-20854/09
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
головуючого –судді Кобилянського М.Г.
суддів: Амєліна С.Є., Ліпського Д.В., Тракало В.В., Юрченка В.В.
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, третя особа: Луганський обласний військовий комісаріат про визнання неправомірним рішення та зобов’язання провести перерахунок пенсії
за касаційними скаргами ОСОБА_1 на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2008 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2009 року і Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2009 року, -
В С Т А Н О В И Л А :
У січні 2008 року представник ОСОБА_1 –ОСОБА_2 звернулася до суду з позовом і просила зобов’язати відповідача перерахувати пенсію з 1 квітня 2007 року з урахуванням нового виду грошового забезпечення військовослужбовців, введених після звільнення ОСОБА_1 з військової служби, а саме премії, яка встановлена постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року №594 (594-2007-п) та наказом Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року №175. Крім того, представник позивача просила суд зобов’язати відповідача нарахувати та сплатити компенсацію за порушення строків виплати частини пенсії у розмірі 37760,42 грн. за період з 01.01.1996р., що була нарахована та сплачена на підставі рішення Ленінського районного суду м.Ліганська від 29.04.2005р.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2008 року у задоволенні позову відмовлено.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2009 року постанову Луганського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2008 року скасовано і прийнято нову, якою позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перерахунку пенсії за вислугу років у зв’язку з підвищенням грошового забезпечення військовослужбовців, а саме –з урахуванням премії у розмірі 49% від грошового забезпечення військовослужбовця, встановленої наказом Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року №175 "Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України", прийнятого на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року №594 "Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році" (594-2007-п) . Зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії за вислугу років з 01 квітня 2007 року у зв’язку з підвищенням грошового забезпечення військовослужбовців". У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 22 вересня 2009 року виправлено описку в постанові Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2009 року. Абзац четвертий резолютивної частини постанови викладено у наступній редакції: "Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови ОСОБА_1 у проведенні перерахунку пенсії за вислугу років у зв’язку з підвищенням грошового забезпечення військовослужбовців, а саме –з урахуванням премії у розмірі 55% від грошового забезпечення військовослужбовця, встановленої наказом Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року №175 "Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України", прийнятого на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року №594 "Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році" (594-2007-п) .
Вказуючи на допущені, ОСОБА_1, судами першої та апеляційної інстанцій неповне з’ясування обставин, які мають значення у справі, та порушення норм чинного матеріального законодавства, що призвело до неправильного вирішення даного спору, позивач просить скасувати постановлені судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позов у повному обсязі.
Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права, просить скасувати судове рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції, яке, на його думку, ухвалено відповідно до закону і скасоване помилково.
Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи касаційної скарги та правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково, а касаційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області - задоволенню з таких підстав.
Судами встановлено, що ОСОБА_1 призначена пенсія військовослужбовця відповідно до Закону України України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" (2262-12) з усіх видів грошового забезпечення, які він отримував під час служби.
Статтею 63 Закон України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб", в редакції, що набрала чинності з 1 січня 2005 року, встановлено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом (2262-12) , або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році" від 28 березня 2007 року №594 (594-2007-п) дозволено Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерству транспорту та зв'язку, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Державної прикордонної служби, Державному департаменту з питань виконання покарань і Управлінню державної охорони здійснювати у поточному році починаючи з 1 квітня преміювання військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу (насамперед осіб рядового, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, осіб рядового, молодшого та середнього начальницького складу та осіб молодшого офіцерського складу) понад встановлений законодавством розмір у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році.
Граничні розміри премій, які можуть бути виплачені військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, встановлюються керівниками зазначених органів у межах затвердженого фонду грошового забезпечення.
На виконання вказаної постанови Міністром оборони України прийнято наказ "Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України" від 14 квітня 2007 року №175, яким з 1 квітня 2007 року встановлено граничні розміри премії, яка може бути виплачена військовослужбовцям у межах видатків на грошове забезпечення за 2007 рік.
Аналіз змісту вищезазначених норм права свідчить про те, що премія, яку позивач просив врахувати для обчислення нового розміру пенсії, носила тимчасовий характер, її виплата була дозволена за наявності передбачених підстав лише в межах видатків, передбачених у кошторисах військових частин для грошового забезпечення військовослужбовців у 2007 році. Конкретні розміри премії зазначеною постановою встановлені не були.
З урахуванням викладеного, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що підстави для задоволення позову про перерахунок пенсії з 1 квітня 2007 року з урахуванням нового виду грошового забезпечення військовослужбовців, введених після звільнення позивача з військової служби –відсутні.
Відповідно до вимог статті 226 КАС України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване помилково.
За вказаних обставин судове рішення суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню, а судове рішення суду першої інстанції, яке було ухвалене відповідно до закону, залишенню в силі.
Керуючись статтями 220, 222, 226, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
У Х В А Л И Л А:
Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області задовольнити.
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2009 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 22 вересня 2009 року скасувати, а постанову Луганського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2008 року залишити в силі.
Ухвала набирає законної сили через п’ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і оскарженню не підлягає.
ГОЛОВУЮЧИЙ : Кобилянський М.Г. СУДДІ : Амєлін С.Є. Ліпський Д.В. Тракало В.В. Юрченко В.В.