ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 жовтня 2008 року м. Київ
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
головуючого Співака В.І.
суддів Білуги С.В.
Гаманка О.І.
Загороднього А.Ф.
Заїки М.М.
при секретарі Лелюку О.П.,
розглянувши у судовому засіданні касаційну скаргу управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі м. Дніпропетровська на постанову Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська від 20 грудня 2005 року та ухвалу апеляційного суду Дніпропетровської області від 29 травня 2006 року у справі за позовом ОСОБА_1до УПФ України в Жовтневому районі м. Дніпропетровська про визнання дій неправомірними, -
в с т а н о в и л а:
У серпні 2005 року ОСОБА_1. звернулась до суду із позовом до УПФ України в Жовтневому районі м. Дніпропетровська про визнання неправомірними дій про відмову їй у перерахунку раніше призначеної пенсії державного службовця неправомірними, зобов'язати відповідача здійснити з 01.09.2003 року перерахунок раніше призначеної їй пенсії з урахуванням винагороди за вислугу років у розмірі 40% посадового окладу і надбавки за спеціальне звання та 100% надбавки, встановленої Указом Президента України №575 від 20.06.2002 (575/2002) року.
Постановою Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська від 20 грудня 2005 року, залишеною без змін ухвалою апеляційного суду Дніпропетровської області від 29 травня 2006 року, позов задоволено.
У касаційній скарзі управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі м. Дніпропетровська просить скасувати зазначені рішення судів, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, та постановити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Колегія суддів, перевіривши доводи касаційної скарги, рішення судів першої та апеляційної інстанцій щодо правильного застосування норм матеріального права, вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Задовольняючи позов, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що право на перерахунок передбачено статтею 37-1 Закону України "Про державну службу", відповідно до якої у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.
Перерахунок пенсій здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховується збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади і рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
У той же час, з'ясувавши суть правовідносин сторін та визначивши відповідно до цього правові норми, що їх регулюють, суди неправильно витлумачили ці норми і постановили незаконні рішення.
З метою вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсій Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №865 від 31 травня 2000 року "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії (865-2000-п) ".
До зазначеної постанови внесені зімни постановою Кабінету Міністрів України №581 від 23 квітня 2003 року (581-2003-п) про доповнення її пунктом 4, за змістом якого, у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим держаним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України після набрання чинності Законом України від 16 січня 2003 року "Про внесення змін до Закону України "Про державну службу" (432-15) , заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України "Про державну службу" (3723-12) , визначається в такому порядку:
1) пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію, - на підставі поданої довідки про одержувану заробітну плату на момент перерахунку;
2) іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. При цьому:
- посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та рангом на момент призначення (перерахунку) пенсії;
- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, за почесне звання "заслужений", за роботу з таємними документами залежно від ступеня таємності інформації, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук враховуються в розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
- премія та інші надбавки враховуються в середніх розмірах стосовно визначених законодавством таких виплат у відповідному державному органі, з якого особа вийшла на пенсію, на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично їй встановлені.
До зазначеної постанови Кабінету Міністрів України 27 липня 2005 року були внесені зміни, відповідно до яких встановлено, що при перерахунку пенсії премія та інші надбавки враховуються в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною посадою у тому державному органі, звідки особа вийшла на пенсію на момент виникнення права на перерахунок, тобто без урахування того, чи були вони фактично встановлені особі, якій здійснюється перерахунок пенсії.
Судами встановлено, що ОСОБА_1. фактично не була встановлена надбавка за особливі умови роботи, кваліфікацію та інтенсивність праці у розмірі 100% посадового окладу з урахуванням надбавки за спеціальне звання або ранг державного службовця і надбавки за вислугу років відповідно із Указом Президента України "Про посилення соціального захисту працівників органів державної податкової служби" №575/2002 від 20 червня 2002 року (575/2002) та не виплачувалась матеріальна допомога, яка враховується в заробіток для обчислення пенсій, а тому у управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі м. Дніпропетровська не було законних підстав для перерахунку пенсії з врахуванням зазначених надбавок і допомоги до 27 липня 2005 року.
Обставини справи встановлені повно і правильно, але судами невірно застосовано норми матеріального права, а тому касаційна скарга підлягає задоволенню, а судові рішення першої та апеляційної інстанцій - скасуванню з постановленням нового рішення про відмову в задоволенні позову ОСОБА_1
Керуючись статтями 220, 221, 223, 229, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -
п о с т а н о в и л а:
Касаційну скаргу управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі м. Дніпропетровська задовольнити.
Постанову Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська від 20 грудня 2005 року та ухвалу апеляційного суду Дніпропетровської області від 29 травня 2006 року у справі за позовом ОСОБА_1до УПФ України в Жовтневому районі м. Дніпропетровська про визнання дій неправомірними скасувати.
Ухвалити нове рішення.
В задоволенні позову ОСОБА_1до УПФ України в Жовтневому районі м. Дніпропетровська про визнання дій неправомірними відмовити.
Постанова оскарженню не підлягає.
Головуючий Співак В.І. Судді Білуга С.В. Гаманко О.І. Загородній А.Ф. Заїка М. М.