ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           У Х В А Л А
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     26 вересня 2007 року м. Київ
 
     Колегія  суддів  Вищого  адміністративного  суду  України   у
складі:
 
     головуючого: Смоковича М.I.
 
     суддів: Весельської Т.Ф.
 
     Горбатюка С.А.
 
     Мироненка С.В.
 
     Чумаченко Т.А.
 
     при секретарі: Марушевському А.А.
 
     за участю: позивача ОСОБА_1
 
     представника відповідача Волощенка М.Г.
 
     представника третьої особи ОСОБА_2,
 
     розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну  скаргу
Державної   автомобільної   інспекції   управління    Міністерства
внутрішніх  справ  України  в  Полтавській  області  на  постанову
Октябрського районного суду від  10  січня  2006  року  та  ухвалу
апеляційного суду Полтавської області від 04 квітня  2006  року  у
справі за  позовом  ОСОБА_1до  Державної  автомобільної  інспекції
управління Міністерства внутрішніх  справ  України  в  Полтавській
області про зобов'язання провести реєстрацію автомобіля, -
 
                       в с т а н о в и л а:
 
     ОСОБА_1  звернувся   до   суду   з   позовом   до   Державної
автомобільної інспекції управління Міністерства  внутрішніх  справ
України в Полтавській області про зобов'язання провести реєстрацію
автомобіля.
 
     Постановою Октябрського районного суду від 10 січня 2006 року
позов  ОСОБА_1  задоволено.  Зобов'язано   Державну   автомобільну
інспекцію  управління  Міністерства  внутрішніх  справ  України  в
Полтавській області зареєструвати автомобіль Вольво-480, 1990 року
випуску, кузов НОМЕР_1 за позивачем та видати технічний паспорт на
нього.
 
     Ухвалою апеляційного суду Полтавської області від  04  квітня
2006 року постанову Октябрського районного суду від 10 січня  2006
року залишено без зміни.
 
     Не погоджуючись з постановленими у справі судовими рішеннями,
Державна автомобільна інспекція управління Міністерства внутрішніх
справ  України  в  Полтавській  області   звернулась   до   Вищого
адміністративного  суду  України  з  касаційною  скаргою,  в  якій
посилається на неправильне застосування судом  норм  матеріального
права, просить скасувати постановлені у справі  судові  рішення  і
направити справу на новий судовий розгляд.
 
     В  письмових  запереченнях  на   касаційну   скаргу   ОСОБА_1
зазначає, що постанова Октябрського районного суду  від  10  січня
2006 року та ухвала апеляційного суду Полтавської області  від  04
квітня 2006 року  винесені  без  порушень  норм  матеріального  чи
процесуального  права,  на   підставі   повного,   всебічного   та
об'єктивного розгляду обставин справи.
 
     Заслухавши  доповідь  судді  щодо  обставин  необхідних   для
ухвалення рішення судом касаційної інстанції,  перевіривши  доводи
касаційної скарги та заперечення  на  неї,  правильність  правової
оцінки обставин у справі та застосування судами норм матеріального
і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга
підлягає задоволенню за таких підстав.
 
     Судами встановлено, що рішенням Полтавської районної ради від
22.11.2002 року автомобіль Вольво-480, 1990  року  випуску,  кузов
НОМЕР_1  був  визнаний  безхазяйним  та  переданий  на  реалізацію
приватному  підприємству  "Полтавторг".  19.11.2003  року  ОСОБА_1
придбав на Українській універсальній  біржі  визнаний  безхазяйним
вищезазначений  автомобіль.  Управління  Державної   автомобільної
інспекції  управління  Міністерства  внутрішніх  справ  України  в
Полтавській області відмовило позивачу у реєстрації придбаного ним
автомобіля у зв'язку  з  відсутністю  сплати  митних  платежів  за
нього.
 
     Задовольняючи позов,  суди  виходили  з  того,  що  укладений
позивачем  договір  купівлі-продажу  автомобіля  не  був  визнаний
недійсним  у   встановленому   законом   порядку   і   позивач   є
добросовісним  набувачем  автомобіля,  що  мито  та  інші  податки
(збори) за ввезення автомобіля на митну територію України  позивач
сплачувати не зобов'язаний.
 
     Проте, такі висновки судами зроблені без  повного  з'ясування
всіх  обставин  у  справі,  з  порушенням  норм  матеріального  та
процесуального права.
 
     Згідно зі  статтею  34  Закону  України  "Про  дорожній  рух"
( 3353-12 ) (3353-12)
          державна  реєстрація  і  облік  транспортних  засобів
здійснюється органом Державної інспекції  Міністерства  внутрішніх
справ України, а їх  порядок  встановлюється  Кабінетом  Міністрів
України.
 
     Згідно з пунктом 10 "Правил державної  реєстрації  та  обліку
автомобілів, автобусів, самохідних машин, сконструйованих на  шасі
автомобілів, мотоциклів всіх типів,  марок  і  моделей,  причепів,
напівпричепів та мотоколясок",  затверджених  постановою  Кабінету
Міністрів  України  №  873  від  21.10.1993   року   ( 873-93-п ) (873-93-п)
        ,
транспортні засоби ввезені з-за кордону без сплати мита  та  інших
податків  (зборів),  передбачених   законодавством   при   імпорті
автомобілів, їх реєстрація проводиться за умови подання документів
про внесення цих платежів.
 
     Виходячи з наведеного, висновки судів  про  те,  що  Державна
автомобільна інспекція управління  Міністерства  внутрішніх  справ
України в Полтавській області зобов'язана зареєструвати автомобіль
ОСОБА_1 без сплати митних платежів суперечать процедурі реєстрації
автомобіля, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України.
 
     Крім  того,  відповідно  до  пункту  9  Закону  України  "Про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо  державної
підтримки автомобілебудівної промисловості України" №2779-III  від
15.11.2001 року ( 2779-14 ) (2779-14)
         продаж автомобілів, ввезених в Україну
і конфіскованих (примусово вилучених),  у  тому  числі  в  рахунок
погашення  боргу  або  інших  зобов'язань  за   цивільно-правовими
угодами, договорами, у випадках, передбачених законодавством,  або
визнаних безгосподарними, здійснюється з нарахуванням податків  та
зборів, що справляються  при  імпорті  автомобілів  відповідно  до
закону, у разі якщо такі  податки  та  збори  не  були  попередньо
сплачені. Автомобіль, що був попередньо  ввезений  в  Україну  без
сплати (повної або часткової) передбачених законодавством податків
та зборів, на підставі пільг, наданих  законодавством,  може  бути
відчужений або переданий у володіння, або (та) у користування, або
(та) у розпорядження тільки після сплати  у  повному  обсязі  всіх
податків та зборів, передбачених законодавством  України  на  день
ввезення автомобіля на митну територію України.
 
     При цьому особою, яка сплачує податки і збори  до  бюджету  з
продажу конфіскованих у встановленому  законодавством  порядку,  є
особа, уповноважена Кабінетом Міністрів України на реалізацію  цих
автомобілів.
 
     Однак, суди попередніх інстанцій  не  врахували  вищенаведені
вимоги норм чинного законодавства, не перевірили доказів того, хто
мав сплатити і в якому розмірі митні  платежі  за  автомобіль,  не
з'ясували і не дали правової оцінки обставинам, від яких  залежить
вирішення спору по суті.
 
     Відповідно до  вимог  статті  159  Кодексу  адміністративного
судочинства  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          судове  рішення  повинно   бути
законним і  обгрунтованим,  ухваленим  судом  відповідно  до  норм
матеріального права при дотриманні норм  процесуального  права  на
підставі   повного   і   всебічного    з'ясування    обставин    в
адміністративній справі.
 
     При цьому відповідно до вимог частини 2  статті  227  Кодексу
адміністративного судочинства України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          підставою  для
скасування  судових  рішень  судів  першої  та  (або)  апеляційної
інстанцій  і  направлення  справи  на  новий  судовий  розгляд   є
порушення норм матеріального чи процесуального права, які призвели
або могли призвести до неправильного вирішення справи і не  можуть
бути усунені судом касаційної інстанції.
 
     Виходячи  з  наведеного,  оскільки  рішення  судів  у  справі
постановлені з  порушенням  норм  матеріального  і  процесуального
права без повного і всебічного з'ясування  обставин  у  справі,  а
касаційний суд позбавлений можливості встановлювати обставини,  то
судові  рішення  попередніх  інстанцій  підлягають  скасуванню   з
направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
 
     Керуючись ст. ст.  220,  221,  223,  227,  230,  231  Кодексу
адміністративного   судочинства   України   ( 2747-15 ) (2747-15)
        ,   колегія
суддів -
 
                         у х в а л и л а:
 
     Касаційну скаргу Державної автомобільної інспекції управління
Міністерства  внутрішніх  справ  України  в  Полтавській   області
задовольнити.
 
     Постанову Октябрського районного суду від 10 січня 2006  року
та ухвалу апеляційного суду Полтавської області від 04 квітня 2006
року скасувати.
 
     Справу  за  позовом  ОСОБА_1   до   Державної   автомобільної
інспекції  управління  Міністерства  внутрішніх  справ  України  в
Полтавській   області   про   зобов'язання   провести   реєстрацію
автомобіля повернути на новий судовий розгляд.
 
     Ухвала набирає законної сили  з  моменту  її  проголошення  і
оскарженню  не  підлягає,  крім  як  у  порядку  та   з   підстав,
передбачених   статтями    237-239    Кодексу    адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
 
     Судді: (підписи)
 
     З оригіналом згідно: відповідальний секретар