ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                               УХВАЛА
 
                           IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     18 грудня 2007 року м.Київ
 
     Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі
суддів:
 
     Фадєєвої Н.М., Бим  М.Є.,  Гордійчук  М.П.,  Леонтович  К.Г.,
Чалого С.Я.
 
     розглянувши в  попередньому  розгляді  справу  за  касаційною
скаргою Фонду державного майна  України  на  постанову  Київського
апеляційного господарського суду від 11 травня 2005 року, у справі
№ 31/60-45/570 за позовом товариства з обмеженою  відповідальністю
"Нафтохімімпекс" до Фонду державного майна України, третя особа  -
закрите  акціонерне  товариство  "Укренергозбут",   про   визнання
недійсним рішення, -
 
                           ВСТАНОВИЛА:
 
     В грудні 2003 року ТОВ "Нафтохімімпекс" звернулось до суду  з
позовом до Фонду державного майна України, третя особа  -  закрите
акціонерне  товариство  "Укренергозбут",  про  визнання  недійсним
рішення Фонду державного  майна  України,  оформленого  протоколом
конкурсної комісії від 13 листопада 2003  року  за  №2  та  наказу
відповідача  №2112  від  26  листопада  2003  року  "Про  підсумки
конкурсу з продажу  пакета  акцій  ВАТ  "Росава"  та  зобов'язання
відповідача   продовжити   розпочатий   конкурс,   оголошений    у
інформаційному повідомленні, опублікованому  в  газеті  "Відомості
приватизації" 25 грудня 2002 року №50 (237) і визначити  переможця
відповідно до вимог Положення про порядок проведення  конкурсів  з
продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у
процесі приватизації та корпоратизації.
 
     Рішенням Господарського суду м. Києва  від  14  березня  2005
року в частині вимог  по  визнання  недійсним  рішення  конкурсної
комісії щодо рекомендацій Фонду державного майна України відмінити
конкурс з продажу пакета акцій розміром  74,62%  статутного  фонду
ВАТ "Росава" відповідно до п.9 Положення  про  порядок  проведення
конкурсів з продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств,
створених у процесі  приватизації  та  корпоратизації  провадження
припинено. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
 
     Постановою Київського апеляційного господарського суду від 11
травня 2005 року рішення суду першої інстанції частково скасовано.
Визнано недійсним наказ Фонду державного майна України  №2112  від
26 листопада 2003 року"Про  підсумки  конкурсу  з  продажу  пакета
акцій ВАТ "Росава", визнано недійсним рішення  конкурсної  комісії
Фонду державного майна України з продажу пакета акцій ВАТ "Росава"
на  конкурсі,  оформлене  протоколом  конкурсної  комісії  від  13
листопада 2003 року за №2 в частині не розгляду наданих конкурсних
пропозицій  на  підставі   надання   належним   чином   оформлених
документів, зобов'язано Фонд державного майна  України  продовжити
конкурс з продажу пакета акцій ВАТ "Росава" на умовах,  визначених
в інформаційному повідомленні, опублікованому в газеті  "Відомості
приватизації" 25 грудня 2002  року  №50  (237).  В  іншій  частині
провадження у справі припинено.
 
     В касаційній скарзі Фонд  державного  майна  України  просить
скасувати постанову Київського апеляційного господарського суду та
залишити в силі рішення  суду  першої  інстанції,  посилаючись  на
порушення  судом  апеляційної  інстанції  норм  матеріального   та
процесуального права.
 
     Перевіривши  матеріали  справи,   правильність   застосування
судами попередніх інстанцій норм  матеріального  і  процесуального
права, правової  оцінки  обставин  у  справі,  обговоривши  доводи
касаційної скарги, колегія  суддів  вважає,  що  касаційна  скарга
задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
 
     Як встановлено судами, в газеті "Відомості приватизації"  від
25.12.02р. №  50(237)  опубліковано  інформаційне  повідомлення  з
продажу пакета акцій Відкритого акціонерного  товариства  "Росава"
за  конкурсом  розміром  74,62%  статутного  фонду  ВАТ  "Росава",
початкова ціна пакета акцій визначена на суму 54  367  тис.  грн..
Умовами конкурсу з продажу пакета  акцій  було  передбачено  повне
погашення  протягом  60  днів  з   моменту   підписання   договору
купівлі-продажу   пакета    акцій    простроченої    кредиторської
заборгованості  ВАТ  "Росава"  із  заробітної  плати   працівникам
підприємства, погашення боргу перед бюджетом, Пенсійним фондом  та
іншими державними цільовими фондами; погашення протягом 6  місяців
прострочених боргів перед кредиторами; збереження  робочих  місць;
дотримання профілів діяльності, обсягів виробництва  ВАТ  "Росава"
на момент підписання договору купівлі-продажу та інше.
 
     Наказом Фонду державного майна України № 45-КК від 18.07.01р.
(зі змінами складу конкурсної комісії) створено конкурсну  комісію
з продажу пакета акцій ВАТ "Росава" на конкурсі.
 
     Згідно п. 4.4 Положення про порядок  проведення  конкурсів  з
продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у
процесі  приватизації  та  корпоратизації,  затвердженого  наказом
Фонду державного майна України, Антимонопольного комітету України,
Державної  комісії  з  цінних  паперів  та   фондового   ринку   №
1908/11/271 від 13.09.2000р. (далі Положення), яке  діяло  на  час
оголошення  конкурсу  по  продажу  пакета  акцій   ВАТ   "Росава",
концепція  розвитку  підприємства  складається  на   основі   умов
конкурсу  і  включає  зобов'язання  учасника  конкурсу   щодо   їх
виконання та реалізації плану довгострокових інтересів у  розвитку
підприємства.
 
     Відповідно  до  протоколу  №  164  від  18.02.03р.  засідання
робочої групи  з  проведення  експертизи  підтвердних  документів,
затвердженим Фондом державного майна України 20.03.03р. до  участі
в конкурсі з продажу  пакета  акцій,  розміром  74,62%  статутного
фонду ВАТ "Росава" допущено учасників конкурсу ЗАТ "Укренергозбут"
та  ТОВ  "Нафтохімімпекс".  Пункт  1.3  Положення  дає  визначення
конкурсу  як  способу  продажу   акцій   відкритого   акціонерного
товариства,  за  яким  переможцем   визначається   учасник,   який
запропонував найвищу ціну  за  пакет  акцій  і  взяв  зобов'язання
виконати  всі  фіксовані  умови  конкурсу,   а   фіксовані   умови
конкурсу - це вичерпний перелік зобов'язань, які  є  однаковими  і
незмінними для всіх учасників конкурсу,  перевиконання  фіксованих
умов не дає учаснику конкурсу переваг перед іншими учасниками.
 
     13 листопада 2003 року відбулося засідання конкурсної комісії
з продажу пакета акцій ВАТ  "Росава",  результати  якої  оформлені
протоколом № 2 (т. 1,  а.с.  79),  в  якому  вказувалося,  що  ЗАТ
"Укренергозбут" запропонував ціну за пакет акцій 54 370 тис. грн.,
ТОВ "Нафтохімімпекс" -54 377 тис. грн. За  наслідками  обговорення
цього  питання  члени   комісії   вирішили   рекомендувати   Фонду
державного майна України відмінити конкурс з продажу пакета  акцій
ВАТ "Росава" відповідно до п. 9  Положення,  який  передбачає,  що
орган приватизації на підставі обгрунтованого рішення має право  у
будь-який час відмінити конкурс, на підставах, передбачених чинним
законодавством.
 
     Фонд державного майна України наказом  №  2112  від  26.11.03
визнав таким, що не відбувся, конкурс з продажу пакета  акцій  ВАТ
"Росава".
 
     Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України  ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        
органи державної влади  та  органи  місцевого  самоврядування,  їх
посадові  особи  зобов'язані  діяти  лише  на  підставі,  в  межах
повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією  та  законами
України.
 
     Стаття 1 Закону України "Про приватизацію  державного  майна"
( 2163-12 ) (2163-12)
         встановлює, що  приватизація  державного  майна  -  це
відчуження майна, що  перебуває  у  державній  власності  з  метою
підвищення  соціально-економічної  ефективності   виробництва   та
залучення коштів на структурну перебудову економіки України,  а  в
статті 16 цього  Закону  вказується  на  те,  що  продаж  об'єктів
приватизації на аукціоні,  за  конкурсом  та  на  фондових  біржах
здійснюється у порядку, що затверджується Фондом державного  майна
України, Антимонопольним комітетом України, Державною  комісією  з
цінних паперів та фондового ринку.
 
     Наказом  Фонду  державного  майна  України,  Антимонопольного
комітету України, Державної комісії з цінних паперів та  фондового
ринку № 1908/11 /271 від 13.09.2000р.  затверджено  Положення  про
порядок проведення конкурсів з  продажу  пакетів  акцій  відкритих
акціонерних  товариств,  створених  у  процесі   приватизації   та
корпоратизації, в п. 1.3 якого вказується, що конкурс - це  спосіб
продажу акцій відкритих акціонерних товариств, за яким  переможцем
визначається учасник, який  запропонував  найвищу  ціну  за  пакет
акцій і взяв зобов'язання виконати всі фіксовані умови конкурсу.
 
     Згідно п.  5.4  Iнформаційного  повідомлення  початкова  ціна
пакета акцій  визначена  в  розмірі  54  367  тис.  грн.  Учасники
конкурсу запропонували ціну за пакет акцій ВАТ "Росава" в розмірі:
ЗАТ "Укренергозбут" - 54 370 тис. грн., ТОВ "Нафтохімімпекс" -  54
377  тис.  грн.,  обидва  учасники  конкурсу  взяли   зобов'язання
виконати всі фіксовані умови конкурсу.
 
     Рішенням Господарського суду міста  Києва  від  29.08.03р.  у
справі № 22/606 зобов'язано Фонд державного майна України  визнати
та  зареєструвати  ТОВ  "Нафтохімімпекс"  та  ЗАТ  "Укренергозбут"
учасниками конкурсу з продажу пакета акцій ВАТ  "Росава"  розміром
74,62% статутного фонду товариства (т. 1,а.с. 14),
 
     Наказом № 2112 від 26.11.03  Фонд  державного  майна  України
визнав таким, що не відбувся конкурс з продажу  пакета  акцій  ВАТ
"Росава" та зобов'язав свій підрозділ повернути конкурсну гарантію
учасникам конкурсу. Даний наказ Фонду державного майна України  не
містить конкретної норми закону для  відміни  конкурсу,  як  цього
вимагає п. 9  Положення  та  суперечить  прийнятому  господарським
судом рішенню від 29.08.03 у справі № 22/606.
 
     Згідно п. 7.2 Положення критерієм вибору переможця конкурсу є
найвища відносно  початкової  ціни  запропонована  ціна  за  пакет
акцій,  що  виставляються  на  конкурс  при  виконанні  ним   усіх
фіксованих умов, а в п. 1.3  Положення  вказується,  що  фіксовані
умови  конкурсу  -  це  вичерпний  перелік  зобов'язань,   які   є
однаковими і незмінними для всіх учасників конкурсу.
 
     Пункт  7.3  Положення  про  порядок  проведення  конкурсів  з
продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у
процесі приватизації та корпоратизації  встановлює,  що  конкурсні
пропозиції учасників конкурсу не розглядаються конкурсною комісією
в разі:
 
     - запропонування учасником конкурсу ціни за пакет  акцій,  що
нижча за початкову ціну;
 
     - ненадання всіх документів, передбачених  цим  Положенням  і
умовами конкурсу;
 
     - надання неналежним чином оформлених документів.
 
     Пункт  5.5  Положення  дає  визначення,  що  розуміється  під
"неналежним чином оформлені документи". Кожен примірник конкурсної
пропозиції  та  підтвердних  документів  запечатуються  в  окремий
конверт. Усі конверти з конкурсними пропозиціями  запечатуються  в
окремий непрозорий пакет  з  написом  "Конкурсна  пропозиція",  на
якому зазначається тільки  адреса  органу  приватизації  та  назва
конкурсу. На пакеті не повинна міститися інформація, за  допомогою
якої можна було б ідентифікувати потенційного покупця.
 
     Наслідком подання потенційним покупцем конкурсної  пропозиції
з порушенням вимог, зазначених у п. 5.5 Положення,  є  те,  що  ці
документи до розгляду не приймаються. А тому зауваження конкурсної
комісії відносно змісту концепції  післяприватизаційного  розвитку
підприємства не підпадають під термін "неналежним чином  оформлені
документи", що виключає можливість застосування п. 7.3 Положення.
 
     Таким чином, суд  апеляційної  інстанції  дійшов  правильного
висновку про те, що наказ № 2112 від 26.11.03р.  Фонду  державного
майна  України  суперечить   чинному   на   час   його   прийняття
законодавству, а тому судом визнається недійсним. З цих же підстав
судом апеляційної інстанції правомірно визнано  недійсним  рішення
конкурсної комісії з продажу пакета акцій ВАТ "Росава",  оформлене
протоколом № 2 від 13.11.03р. в цій  частині,  де  зазначено:  "не
розглядати  надані  конкурсні  пропозиції  на   підставі   надання
неналежним чином оформлених документів" (т. 1, а.с. 82).
 
     Згідно роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду  України
від 26.01.2000р. №  02-5/35  ( v5_35800-00 ) (v5_35800-00)
          "Про  деякі  питання
практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсним  актів
державних чи інших органів" акт державного чи іншого органу  -  це
юридична форма  рішень  цих  органів,  тобто  офіційний  письмовий
документ, який породжує певні правові наслідки і має  обов'язковий
характер для суб'єктів цих відносин.
 
     Протокол № 2 засідання конкурсної комісії  з  продажу  пакета
акцій ВАТ "Росава" від 13.11.03р. щодо пропозицій Фонду державного
майна України про відміну конкурсу має рекомендаційний характер  і
не може розцінюватися як  акт  ненормативного  характеру,  а  тому
провадження у справі в частині оскарження протоколу № 2  засідання
конкурсної комісії від 13.11.03р.  в  частині  рекомендацій  судом
правомірно було припинено.
 
     Доводи  касаційної  скарги  зазначених  висновків   суду   не
спростовують та не дають підстав  вважати,  що  судом  апеляційної
інстанції   при   розгляді   справи   допущені   порушення    норм
матеріального чи процесуального права.
 
     Оскаржуване  судове  рішення  ухвалено  з  додержанням   норм
матеріального і процесуального права.
 
     Згідно ч.3  ст.220-1  Кодексу  адміністративного  судочинства
України ( 2747-15 ) (2747-15)
         суд касаційної  інстанції  відхиляє  касаційну
скаргу і залишає рішення без  змін,  якщо  відсутні  підстави  для
скасування судового рішення.
 
     Керуючись    ст.ст.220-1,    223,    224,     231     Кодексу
адміністративного   судочинства   України   ( 2747-15 ) (2747-15)
        ,   колегія
суддів, -
 
     УХВАЛИЛА:
 
     Касаційну скаргу Фонду державного майна України відхилити,  а
постанову  Київського  апеляційного  господарського  суду  від  11
травня 2005 року - залишити без змін.
 
     Ухвала остаточна і оскарженню не підлягає.
 
     Судді: