ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     18 жовтня 2007 року м. Київ
 
     Колегія  суддів  Вищого  адміністративного  суду  України   в
складі:
 
     головуючого: Бутенка В.I.,
 
     суддів: Сороки М.О.,
 
     Лиски Т.О.,
 
     Панченка О.I.,
 
     Штульмана I.В.,
 
     при секретарі Єрко С.М.
 
     з  участю  представників:  Харківської   районної   державної
адміністрації   Корсун-Цуркан   О.Б.,   Товариства   з   обмеженою
відповідальністю "МКС" Кириченка В.Є.
 
     розглянувши у відкритому судовому  засіданні  адміністративну
справу  за  касаційною  скаргою  Харківської  районної   державної
адміністрації на постанову господарського суду Харківської області
від 29 вересня 2006 року і ухвалу апеляційного господарського суду
Харківської області від 23 січня 2007 року
 
     у справі за позовом Товариства з  обмеженою  відповідальністю
"МКС"  (далі  -  ТОВ  "МКС")  до  Харківської  районної  державної
адміністрації про визнання  недійсними  розпоряджень  та  протесту
прокурора,
 
                           встановила:
 
     У липні 2006 року ТОВ "МКС" звернулось до господарського суду
Харківської області з вказаним позовом мотивуючи свої вимоги  тим,
що   розпорядженнями   голови   Харківської   районної   державної
адміністрації №1051 від 30.11.2005 р. та № 1285 від 26.07.2006  р.
"Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації  №
1051  від  30.11.2005  р."  на  підставі   протесту   Харківського
міжрайонного  прокурора  від  01.11.2005  р.  скасовано  попереднє
розпорядження голови Харківської районної державної  адміністрації
№ 728 від 20.09.2005 р. "Про надання земельної ділянки ТОВ  "МКС".
Вважаючи, що  вищевказаним  розпорядженням  №  1051  та  протестом
прокурора порушено його права, просило суд зобов'язати відповідача
видати розпорядження, згідно з яким затвердити проект  землеустрою
щодо відведення земельної ділянки  ТОВ  "МКС"  для  будівництва  і
обслуговування житлових будинків, господарських будівель і  споруд
на  території  Циркунівської   сільської   ради.   Просило   також
зобов'язати відповідача надати  йому  земельну  ділянку  загальною
площею -11,5921 га. за рахунок земель державного резервного фонду,
розташовану за межами населеного пункту на території Циркунівської
сільської  ради,  із  зміною   цільового   призначення   землі   з
віднесенням  її  до  категорії  земель  житлової  та   громадської
забудови  для  будівництва  і  обслуговування  житлових  будинків,
господарських  будівель  і  споруд  та  укласти  з  ними   договір
довгострокової оренди строком на 50 років.
 
     Постановою господарського суду  Харківської  області  від  29
вересня 2006 р., залишеною  без  змін  ухвалою  апеляційного  суду
господарського суду від 23 січня 2007 року, позов задоволено.
 
     У   касаційній    скарзі    Харківська    районна    державна
адміністрація, посилаючись на порушення судами норм  матеріального
права, а саме - ст.43 Закону України "Про  місцеві  адміністрації"
( 586-14 ) (586-14)
         , ст.ст.38,39 Земельного Кодексу  України  ( 2768-14 ) (2768-14)
        ,
просить судові рішення  скасувати  постановити  нове  рішення  про
відмову у задоволенні позову.
 
     Касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
 
     Судом встановлено, що  19.09.2002  р.  позивач  звернувся  до
голови Харківської  райдержадміністрації  із  заявою  №  468  щодо
відведення  земельної  ділянки  для   будівництва   індивідуальної
житлової  забудови  співробітникам  ТОВ  "МКС".  III  сесія   XXIV
скликання Циркунівської  сільської  ради  24.09.2002  р.  прийняла
рішення "Про надання дозволу на відведення земельної  ділянки  ТОВ
"МКС" під індивідуальну забудову", а рішенням від 22.03.2005 р. IV
сесія XXII скликання затвердила робочий проект забудови  кварталів
індивідуального  житлового  будівництва  ТОВ  "МКС"  на  території
Циркунівської сільської ради.
 
     ТОВ "МКС" отримано дозволи і узгоджено проект землеустрою, на
підставі яких 17.06.2005 р. Харківське обласне головне  управління
земельних  ресурсів  видало  висновок   державної   землевпорядної
експертизи №  1972,  згідно  з  яким  погоджується  з  поданим  на
державну  землевпорядну  експертизу  проектом   землеустрою   щодо
відведення земельної ділянки ТОВ "МКС" для  житлової  забудови  на
території Циркунівської сільської ради Харківського району.
 
     На підставі вищевказаних отриманих  висновків  20.09.2005  р.
голова  Харківської   районної   державної   адміністрації   видав
розпорядження №  728  про  затвердження  проекту  землевідводу  та
надання земельної ділянки ТОВ "МКС" в довгострокову оренду строком
на 50 років.
 
     25.10.2005 р. товариству видано реєстраційну картку земельної
ділянки серії АББ  №  790357  та  присвоєно  кадастровий  номер  -
6325185001000380006.
 
     Листом Харківського районного відділу  земельних  ресурсів  №
1302 від 07.11.2005 р. повідомлено позивача про  те,  що  подальше
оформлення договору  оренди  призупинено  у  зв'язку  із  тим,  що
01.11.05  р.  Харківським  міжрайонним  прокурором   опротестовано
розпорядження Харківської районної державної адміністрації  №  728
від 20.09.2005 р.
 
     30.11.2005 р. головою Харківської райдержадміністрації видано
розпорядження  №  1051  "Про   скасування   розпорядження   голови
райдержадміністрації  від  20  вересня  2005  р.  №   728",   яким
скасовується  попереднє  розпорядження  №  728  про   затвердження
проекту землевідводу та надання  земельної  ділянки  ТОВ  "МКС"  в
довгострокову оренду строком на 50 років.
 
     Задовольняючи позов,  суд  виходив  з  того,  що  вищевказані
розпорядження   голови    Харківської    райдержадміністрації    є
незаконними, оскільки вони прийняті в порушення вимог ст.43 Закону
України "Про місцеві державні  адміністрації"  ( 586-14 ) (586-14)
        ,  згідно
якої  такі   повноваження   надані   голові   місцевої   державної
адміністрації вищого рівня або суду.
 
     З таким висновком погодився суд апеляційної інстанції.
 
     Проте, вказаний висновок судів щодо відсутності повноважень у
голови райдержадміністрації на скасування прийнятих ним рішень  не
грунтується на законі.
 
     Стаття 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації"
( 586-14 ) (586-14)
         (далі Закон) регулює порядок скасування актів  місцевих
державних адміністрацій, розпоряджень голів, керівників управлінь,
відділів  та  інших  структурних  підрозділів  місцевої  державної
адміністрації у разі  їх  оскарження.  При  цьому,  вказана  норма
Закону як і Закон  в  цілому  не  забороняє  зазначеним  суб'єктам
владних  повноважень  змінювати  чи  скасовувати   прийняті   ними
рішення.
 
     Наявність такої заборони перешкоджала  б  районним  державним
адміністраціям дотримуватись принципів її діяльності, що визначені
у ст. 3 вищевказаного Закону.
 
     Крім того, відповідно до ст. 38  Земельного  кодексу  України
( 2768-14 ) (2768-14)
         до земель житлової та  громадської  забудови  належать
земельні ділянки в межах населених пунктів,  які  використовуються
для розміщення житлової забудови, громадських будівель  і  споруд,
інших об'єктів загального користування.
 
     Відповідно до ст. 39 вказаного  Кодексу  використання  земель
житлової  та  громадської  забудови  здійснюється  відповідно   до
генерального  плану   населеного   пункту,   іншої   містобудівної
документації, плану земельно-господарського устрою  з  дотриманням
державних стандартів  і  норм,  регіональних  та  місцевих  правил
забудови.
 
     Судами не враховано,  що  Циркунівською  сільською  радою  на
порушення ст. 38 Земельного кодексу України  ( 2768-14 ) (2768-14)
          прийнято
рішення про надання дозволу на відведення  земельної  ділянки  під
індивідуальну забудову позивачеві поза межами населеного пункту.
 
     Наявність  висновків  землевпорядної  експертизи,   а   також
висновків інших органів  не  може  бути  підставою  для  порушення
вищевказаної норми Закону.
 
     Згідно ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства  України
(далі КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
        ) суд касаційної інстанції має  право
скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій  та
ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені  повно  і
правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми
матеріального чи процесуального права, що  призвело  до  ухвалення
незаконного судового рішення.
 
     Керуючись ст. ст. 220, 221, 223, 229, 230,  232  КАС  України
( 2747-15 ) (2747-15)
        , колегія суддів,
 
                           постановила:
 
     Касаційну скаргу Харківської районної державної адміністрації
задовольнити.
 
     Постанову господарського  суду  Харківської  області  від  29
вересня  2006  року  і  ухвалу  апеляційного  господарського  суду
Харківської  області  від  23  січня  2007   року   скасувати.   В
задоволенні позову ТОВ "МКС"  до  Харківської  районної  державної
адміністрації про визнання  недійсними  розпоряджень  та  протесту
прокурора відмовити.
 
     Постанова набирає законної  сили  з  моменту  проголошення  і
оскарженню не підлягає.
 
     Судові рішення Вищого  адміністративного  суду  України,  які
ухвалені в порядку касаційного провадження, можуть бути  оскаржені
лише  за  винятковими  обставинами  -   з   мотивів   неоднакового
застосування судом (судами) касаційної  інстанції  однієї  й  тієї
самої норми права; визнання  судових  рішень  міжнародною  судовою
установою, юрисдикція якої визнана Україною, такими, що  порушують
міжнародні зобов'язання України - протягом  одного  місяця  з  дня
відкриття таких обставин шляхом  подачі  скарги  безпосередньо  до
Верховного Суду України.
 
     Судді: