ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
УХВАЛА
IМЕНЕМ УКРАЇНИ
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в
складі:
головуючого Цуркана М.I.,
суддів: Бутенка В.I.,
Лиски Т.О.,
при секретарі судового засідання Полинько Д.М.,
за участю представників:
позивача - Соціалістичної партії України - Бойка С.Є,
відповідача - Центральної виборчої комісії - Басалаєвої А.В.,
третіх осіб:
виборчого блоку політичних партій Блок "Наша Україна -
Народна самооборона" - Мазур Н.А., Бабія Р.В., Шаргала Р.В. ,
виборчого блоку політичних партій "Блок Юлії Тимошенко" -
Гайдай М.В.,
розглянувши у апеляційному порядку справу за позовом
Соціалістичної партії України до Центральної виборчої комісії,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору -
виборчі блоки політичних партій: Блок "Наша Україна - Народна
самооборона"; "Блок Юлії Тимошенко" - про визнання протиправними
та скасування постанов Центральної виборчої комісії №62 від 3
серпня 2007 року та №63 від 3 серпня 2007 року, за апеляційною
скаргою Соціалістичної партії України на рішення Окружного
адміністративного суду міста Києва від 14 серпня 2007 року
у с т а н о в и л а :
8 серпня 2007 року Соціалістична партія України, посилаючись
на порушення відповідачем Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
,
законів України, Регламенту Верховної Ради України, оскаржила до
адміністративного суду постанови Центральної виборчої комісії № 62
( v0062359-07 ) (v0062359-07)
"Про кількість кандидатур, які включаються до
складу окружної виборчої комісії за поданням кожної депутатської
фракції, яка була утворена у поточному скликанні Верховної Ради
України" та №63 ( v0063359-07 ) (v0063359-07)
"Про кількість кандидатур, які
включаються до складу дільничної виборчої комісії за поданням
кожної депутатської фракції, яка була утворена у поточному
скликанні Верховної Ради України".
Зазначали, що згідно з частиною 5 статті 83 Конституції
України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
порядок роботи Верховної Ради України
встановлюється Конституцією України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
та Регламентом
Верховної Ради України.
Статтею 58 Регламенту Верховної Ради України визначені
принципи формування депутатських фракцій на партійній основі
народними депутатами, обраними за списками політичних партій
(виборчих блоків політичних партій), які за результатами виборів
отримали депутатські мандати, і мають право формувати у Верховній
Раді Україні лише одну депутатську фракцію.
Регламентом (статті59, 60) встановлено порядок формування,
реєстрації та припинення діяльності депутатських фракцій,
відповідно до якого депутатська фракція, склад якої стає менше ніж
15 народних депутатів через 15 днів після настання такого факту
оголошується Головою Верховної Ради України розпущеною.
У червні 2007 року міжпартійний з"їзд виборчого блоку "Блок
Юлії Тимошенко" та міжпартійний з"їзд Блоку "Наша Україна"
достроково припинили повноваження відповідно 129 та 66 народних
депутатів України у зв"язку з їх виходом зі складу фракцій, тобто
депутатські фракції виборчих блоків названих партій припинили своє
існування.
Оскільки частинами 1, 8 статті 102 -2 Закону України "Про
вибори народних депутатів України" ( 1665-15 ) (1665-15)
встановлено, що
кандидатури до складу виборчих комісій подаються від депутатських
фракцій, які були утворені у поточному складі Верховної Ради
України за поданням підписаним головою фракції, а на початок
виборчого процесу фракцій "Блоку Юлії Тимошенко" і Блоку "Наша
Україна" у Верховній Раді України не існувало, то, на переконання
позивача, визначення цим фракціям в оскаржуваних постановах норм
представництва до складу окружних та дільничних виборчих комісій є
протиправним.
Вимагаючи скасування постанов відповідача, просили
зобов"язати Центральну виборчу комісію розглянути питання щодо
визначення кількості кандидатур до виборчих комісій за поданням
фракцій наявних у Верховній Раді України станом на початок
виборчого процесу.
Судом до участі у справі в якості третіх осіб, які не
заявляють самостійних вимог на предмет спору, залучені виборчі
блоки політичних партій - Блок "Наша Україна - Народна
самооборона" та "Блок Юлії Тимошенко".
Постановою окружного адміністративного суду міста Києва від
14 серпня 2007 року в задоволенні позову відмовлено.
У апеляційній скарзі Соціалістична партія України, з
посиланням на порушення судом норм процесуального та матеріального
права, просить постанову суду першої інстанції скасувати і
ухвалити нову, про задоволення позову у повному обсязі.
На думку позивача порушення норм процесуального права полягає
в тому, що суд залучив до участі у справі виборчі блоки, які не є
учасниками спірних правовідносин та розглянув справу поза межами
п"тиденного строку встановленого частиною 11 статті 172 Кодексу
адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
.
В обгрунтування доводів про порушення норм матеріального
права зазначено, що при тлумаченні положень статті 102 -2 Закону
України "Про вибори народних депутатів України" ( 1665-15 ) (1665-15)
суд не
звернув увагу на те, що за змістом цієї та інших правових норм
депутатські фракції, які припинили своє існування до початку
виборчого процесу, не можуть наділятися правом представництва у
виборчих комісіях.
Заслухавши доповідача, представника Соціалістичної партії
України, який підтримав доводи скарги, представників відповідача
та третіх осіб, котрі проти задоволення скарги заперечували,
перевіривши доводи апеляційної скарги та заперечення на скаргу,
матеріали справи, колегія суддів вважає, що скарга не підлягає
задоволенню з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що Центральна виборча
комісія постановою за № 62 ( v0062359-07 ) (v0062359-07)
від 3 серпня 2007 року
"Про кількість кандидатур, які включаються до складу окружної
виборчої комісії за поданням кожної депутатської фракції, яка була
утворена у поточному скликанні Верховної Ради України" з метою
утворення окружних виборчих комісій на позачергових виборах
народних депутатів України 30 вересня 2007 року визначила, що до
складу окружних виборчих комісій територіальних виборчих округів №
1 - 225 включаються по три кандидатури від кожної депутатської
фракції Партії регіонів, Соціалістичної партії України,
Комуністичної партії України, а також по чотири та п'ять
кандидатур почергово від кожної депутатської фракції "Блоку Юлії
Тимошенко" і Блоку "Наша Україна" для кожної окружної виборчої
комісії з дотриманням рівного представництва коаліції депутатських
фракцій та опозиції (сукупності депутатських фракцій, які не
входять до коаліції).
Наступною постановою № 63 "Про кількість кандидатур, які
включаються до складу дільничної виборчої комісії за поданням
кожної депутатської фракції, яка була утворена у поточному
скликанні Верховної Ради України" Центральна виборча комісія
визначила, що до складу дільничних виборчих комісій звичайних та
спеціальних виборчих дільниць територіальних виборчих округів №
1 - 225, а також до складу дільничних виборчих комісій закордонних
виборчих дільниць закордонного виборчого округу включаються
кандидатури від кожної депутатської фракції Партії регіонів,
Соціалістичної партії України, Комуністичної партії України,
"Блоку Юлії Тимошенко" та Блоку "Наша Україна" з дотриманням
рівного представництва.
Також встановлено, що у Верховній Раді України п"ятого
скликання було зареєстровано п"ять депутатських фракцій,
сформованих на партійній основі народними депутатами України,
обраними за списками політичних партій (виборчих блоків політичних
партій), які за результатами виборів 2006 року отримали
депутатські мандати, а саме: фракція Партії регіонів, фракція
"Блок Юлії Тимошенко", фракція Блоку "Наша Україна", фракція
Соціалістичної партії України та фракція Комуністичної партії
України.
Перевіривши, згідно вимог частини 3 статті 2 Кодексу
адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
, рішення
Центральної виборчої комісії щодо визначення складу окружних та
дільничних виборчих комісій на предмет прийняття їх на підставі, у
межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та
законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це
повноваження надано; обгрунтовано, тобто з урахуванням усіх
обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо;
добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед
законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно,
зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими
несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і
цілями, на яке спрямоване це рішення; з урахуванням права особи на
участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, - суд першої
інстанції дійшов правильного висновку про відсутність правових
підстав для скасування оскаржуваних рішень.
Так, за своїм статусом Центральна виборча
комісія, як постійно діючий колегіальний державний орган,
наділений повноваженнями щодо організації і підготовки виборів
народних депутатів України.
За змістом пункту 19 статті 19 Закону "Про Центральну виборчу
комісію" ( 1932-15 ) (1932-15)
до повноважень Центральної виборчої комісії,
крім наведених в цій нормі, віднесені також повноваження
передбачені Законом України "Про вибори народних депутатів
України" ( 1665-15 ) (1665-15)
.
Статтею 27 Закону України "Про вибори народних депутатів
України" ( 1665-15 ) (1665-15)
(від 25 березня 2004 року №1665-IУ з
наступними змінами) за Центральною виборчою комісією закріплено
загальне повноваження щодо утворення окружних виборчих комісій, а
частинами 1, 2, 8 статті 102-2 цього Закону визначені особливості
утворення виборчих комісій на позачергових виборах.
Зокрема, згідно з частиною 1 статті 102-2 Закону, окружні
виборчі комісії утворюються Центральною виборчою комісією не
пізніш як на дванадцятий день після початку виборчого процесу.
Кандидатури до складу окружних виборчих комісій подаються від
депутатських фракцій, які були утворені у поточному скликанні
Верховної Ради України. Подання щодо кандидатур від фракції
підписується головою фракції, підпис якого засвідчується в Апараті
Верховної Ради України або нотаріально, та вноситься до
Центральної виборчої комісії не пізніш як на восьмий день після
початку виборчого процесу.
Відповідно до частини 2 тієї ж правової норми кількість
кандидатур, які включаються до складу окружної виборчої комісії за
поданням кожної фракції, зазначеної у частині першій цієї статті,
визначається Центральною виборчою комісією не пізніше наступного
дня після початку виборчого процесу, виходячи із встановлених
частиною першою статті 27 Закону України "Про вибори народних
депутатів України" ( 1665-15 ) (1665-15)
обмежень кількісного складу комісій
та з дотриманням рівного представництва коаліції депутатських
фракцій та опозиції (сукупності депутатських фракцій, які не
входять до коаліції), сформованих у Верховній Раді України
поточного скликання, і рівної кількості кандидатур від кожної
фракції окремо у межах представництва коаліції та опозиції.
Згідно з частиною 8 статті 102-2 Закону, кандидатури до
складу дільничних виборчих комісій подаються від фракцій,
зазначених у частині першій цієї статті. Подання щодо кандидатур
від фракції підписується та вноситься головою фракції або особою,
уповноваженою на це керівником фракції, підпис якого на
відповідному поданні або дорученні засвідчується в Апараті
Верховної Ради України чи нотаріально.
Це означає, що наділивши депутатську фракцію правом подання
кандидатур до складу виборчих комісій та виклавши вимогу до
існування парламентських фракцій у минулому часі, маючи на меті
рівне представництво у складі комісій від коаліції депутатських
фракцій та опозиції, тобто забезпечення у виборчому процесі
позачергових виборів засад політичного плюралізму та
багатопартійності, законодавець не пов"язав фактичну наявність
фракції у Верховній Раді України поточного скликання з початком
виборчого процесу.
За таких обставин, висновки суду першої інстанції щодо
правомірності ухвалених відповідачем рішень є законними та
обгрунтованими, тобто ухваленими відповідно до норм матеріального
права, при дотриманні норм процесуального права, на підставі повно
і всебічного з"ясованих обставин, що підтверджені доказами, які
були досліджені в судовому засіданні.
Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують і
апеляційним судом не враховуються з таких мотивів.
Розгляд судом першої інстанції справи з порушенням
п"тиденного строку визначеного частиною 11 статті 172 Кодексу
адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
не призвів до її
неправильного вирішення і ця обставина, сама по собі, не може бути
підставою для скасування рішення.
Оскільки законом парламентські фракції не
віднесені до суб"єктів виборчого процесу то залучення до справи у
якості третіх осіб виборчих блоків, учасники яких у поточному
складі Верховної Ради України були представлені такими фракціями
порушенням норм процесуального права вважатися не може.
Твердження у скарзі про порушення судом вимог матеріального
права, зокрема положень частин 1, 2 статті 81 Конституції України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
, частини 3 статті 5 Закону України "Про статус
народного депутата України" ( 2790-12 ) (2790-12)
, статей 58-59 Регламенту
Верховної Ради України є помилковими, оскільки зазначеними нормами
врегульовані питання щодо повноважень народних депутатів,
принципів та умов формування депутатських фракцій, порядок їх
реєстрації та припинення діяльності, тоді як питання щодо подання
кандидатур до виборчих комісій та повноваження ЦВК утворити
комісії з визначенням норм представництв а в них від фракцій не
пов"язані з обов"язком відповідача з"ясовувати обставини
припинення раніше утворених фракцій. Крім того, спірні
правовідносини безпосередньо врегульовані спеціальним законом,
тобто Законом України "Про вибори народних депутатів України"
( 1665-15 ) (1665-15)
, який судом застосований правильно.
Відповідно до вимог частини 1 статті 200 Кодексу
адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
, суд апеляційної
інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову
суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно
встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням
норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, керуючись статтями 177,195,198,205
Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
, колегія
суддів
у х в а л и л а :
Апеляційну скаргу Соціалістичної партії України залишити без
задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста
Києва від 14 серпня 2007 року, - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і не може
бути оскаржена.
Головуючий М.Цуркан
Судді: В.Бутенко
Т.Лиска