ВИЩИЙ АдміністративниЙ СУД УКРАЇНИ
 
                              УХВАЛА
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     12 червня 2007 р. № К-11362/06
 
     Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
 
     головуючого судді-доповідача Рибченка А.О.
 
     суддів: Брайка А.I.
 
     Голубєвої Г.К.
 
     Карася О.В.
 
     Федорова М.О.
 
     при секретарі судового засідання: Ярцевій С.В.
 
     за участю представників:
 
     прокурора: не з'явився;
 
     позивача:  Кудін  В.П.  -  заступник  начальника   військової
частини А0297;
 
     відповідача: Кириленко М.Є. - державний податковий  інспектор
юридичного відділу;
 
     розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційне подання
військового прокурора Дарницького гарнізону
 
     на постанову Київського апеляційного господарського суду  від
17.05.2005 р.
 
     у справі № 32/467 господарського суду м. Києва
 
     за позовом  військового  прокурора  Дарницького  гарнізону  в
інтересах держави в особі Міністерства оборони України  (військова
частина А 0297)
 
     до Державної податкової інспекції  у  Дарницькому  районі  м.
Києва
 
     про  визнання  недійсним   рішення,   податкових   вимог   та
спонукання до вчинення дій, -
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
     В серпні 2004 року військовий прокурор Дарницького  гарнізону
в  інтересах  держави  в  особі   Міністерства   оборони   України
(військової частини А0297) звернувся  до  господарського  суду  м.
Києва   з   позовом    про    визнання    недійсними    податкових
повідомлень-рішень  ДПI  у  Дарницькому  районі   м.   Києва   від
02.04.2002 року № 2/2922 та від 19.02.2003 року № 39 про стягнення
з  військової  частини  А0297  податку  з  власників  транспортних
засобів та інших самохідних машин і механізмів у розмірі 13 286,76
грн. та 20 466,76 грн. відповідно.
 
     22.09.2004 р. військовий  прокурор  Дарницького  гарнізону  в
інтересах держави в особі Міністерства оборони України (військової
частини А0297) звернувся до суду  із  заявою  про  зміну  позовних
вимог, в якій просив визнати недійсними  податкові  вимоги  ДПI  у
Дарницькому районі м. Києва від 02.04.2002 року №  2/2922  та  від
19.02.2003 року № 39 про  стягнення  з  військової  частини  А0297
податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин
і механізмів в розмірі 13 286,76 грн.
 
     30.09.2004 р. військовий  прокурор  Дарницького  гарнізону  в
інтересах держави в особі Міністерства оборони України (військової
частини А0297) повторно звернувся до  суду  із  заявою  про  зміну
позовних вимог, в якій просив визнати недійсними:
 
     · першу податкову вимогу від 26.02.2002 р. № 1/2549 та  другу
податкову вимогу від 02.04.2002 р.  №  2/2922  ДПI  у  Дарницькому
районі  м.  Києва  про  стягнення  з  військової   частини   А0297
податкового боргу з податку з власників  транспортних  засобів  та
інших самохідних машин і механізмів в розмірі 13 286,76 грн.;
 
     · рішення ДПI у Дарницькому районі м. Києва від 18.02.2003 р.
№ 39 про стягнення з військової частини А0297 податкового боргу за
платежем:  податок  з  власників  транспортних  засобів  та  інших
самохідних машин і механізмів в розмірі 20 466,76 грн.;
 
     · зобов'язати ДПI у Дарницькому  районі  м.  Києва  виключити
військову частину А0297 з реєстру платників  податку  з  власників
транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів.
 
     Рішенням господарського суду м. Києва  від  12.01.2005  р.  №
32/467  позов  задоволено  частково:   визнано   недійсною   першу
податкову вимогу ДПI у Дарницькому районі м. Києва від  26.02.2002
р. № 1/2549 в частині визначення  військовій  частині  А0297  суми
податкового боргу з податку з власників  транспортних  засобів  та
інших самохідних машин і механізмів у розмірі 1 556 грн.;  визнано
недійсною другу податкову вимогу ДПI у Дарницькому районі м. Києва
від 02.04.2002 р. № 2/2922 в частині визначення військовій частині
А0297 суми податкового боргу з податку  з  власників  транспортних
засобів та інших самохідних машин і механізмів  у  розмірі  1  556
грн.; визнано недійсним рішення ДПI у Дарницькому районі м.  Києва
від 18.02.2003 р. № 39 в частині стягнення  з  військової  частини
А0297 суми податкового боргу з податку  з  власників  транспортних
засобів та інших самохідних машин і механізмів  у  розмірі  8  736
грн.; в задоволенні позовних вимог в частині  зобов'язання  ДПI  у
Дарницькому районі м. Києва виключити військову  частину  А0297  з
реєстру платників податку  з  власників  транспортних  засобів  та
інших самохідних машин  і  механізмів  відмовлено;  провадження  у
справі в частині визнання недійними першої податкової  вимоги  від
26.02.2002 р. № 1/2549 та другої податкової вимоги від  02.04.2002
р.  №  2/2922  щодо  визначення  військовій  частині  А0297   суми
податкового боргу з податку з власників  транспортних  засобів  та
інших самохідних машин і  механізмів  у  розмірі  11  224,78  грн.
основного платежу та 505,98 грн.  пені  припинено;  провадження  у
справі в частині визнання  недійсним  рішення  ДПI  у  Дарницькому
районі м. Києва від 18.02.2003 р. № 39 про стягнення з  військової
частини  А0297  суми  податкового  боргу  з  податку  з  власників
транспортних засобів та інших  самохідних  машин  і  механізмів  у
розмірі 11 224,78 грн.  основного  платежу  та  505,98  грн.  пені
припинено. Стягнуто  з  ДПI  у  Дарницькому  районі  м.  Києва  до
Державного бюджету України 42,5 грн. державного мита та на користь
ДП   "Судовий   інформаційний   центр"   59   грн.    витрат    на
інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
 
     Висновок місцевого господарського суду про наявність  підстав
для часткового задоволення позову мотивований  тим,  що  військова
частина А0297, відповідно до ст. 14 Закону  України  "Про  Збройні
Сили України"  ( 1934-12 ) (1934-12)
        ,  звільняється  від  сплати  податку  з
власників  транспортних  засобів  та  інших  самохідних  машин   і
механізмів,  зв'язку  з  чим  донарахування  позивачу  податкового
зобов'язання за вказаним податком спірним рішенням та  податковими
вимогами є незаконним.
 
     Постановою Київського апеляційного  господарського  суду  від
17.05.2005 р. рішення суду першої інстанції скасоване частково  та
прийнято  нове  рішення,  яким  в  позові  військового   прокурора
Дарницького гарнізону в інтересах  держави  в  особі  Міністерства
оборони України (військова частина А0297)  до  ДПI  у  Дарницькому
районі м. Києва про визнання недійсними першої податкової вимоги №
1/2549  від  26.02.2002  р.  та  другої  податкової   вимоги   від
02.04.2002 р. № 2/2922 в  частині  визначення  військовій  частині
А0297 суми податкового боргу з податку  з  власників  транспортних
засобів та інших самохідних машин і механізмів  у  розмірі  1  556
грн., про визнання недійсним рішення ДПI у Дарницькому  районі  м.
Києва № 39 від 18.02.2003 р.  в  частині  стягнення  з  військової
частини  А0297  суми  податкового  боргу  з  податку  з  власників
транспортних засобів та інших  самохідних  машин  і  механізмів  у
розмірі 8 736 грн. та про зобов'язання ДПI у Дарницькому районі м.
Києва  виключити  військову  частину  А0297  з  реєстру  платників
податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин
і механізмів відмовлено. В частині припинення провадження у справі
рішення місцевого господарського суду залишено без змін.
 
     Постанова апеляційного господарського суду в частині  відмови
в позові мотивована  тим,  що  Закон  України  "Про  Збройні  Сили
України" ( 1934-12 ) (1934-12)
         не є законом з питань оподаткування,  а  тому
пільги щодо оподаткування, передбачені ст.  14  цього  Закону,  не
можуть бути підставою для задоволення позовних вимог з  огляду  на
те, що відповідні зміни не внесено до законів про оподаткування.
 
     В  касаційному  поданні   військовий   прокурор   Дарницького
гарнізону  просить  скасувати  постанову  апеляційного   суду   та
залишити в силі рішення  суду  першої  інстанції,  посилаючись  на
невідповідність оскаржуваної постанови ст. 14 Закону України  "Про
Збройні Сили України" ( 1934-12 ) (1934-12)
        .
 
     В судовому засіданні суду  касаційної  інстанції  представник
позивача  підтримав  вимоги  касаційного  подання,   просив   його
задовольнити.
 
     Представник відповідача просив залишити касаційне подання без
задоволення.
 
     Військовий прокурор Дарницького гарнізону в судове  засідання
не з'явився, не зважаючи на те, що був  належно  повідомлений  про
день, місце і час розгляду справи.
 
     Перевіривши правильність застосування норм  матеріального  та
процесуального права, правової оцінки встановлених обставин справи
судами першої та  апеляційної  інстанцій,  колегія  суддів  Вищого
адміністративного суду України приходить до висновку, що касаційна
скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
 
     Судами встановлено, що відповідачем щодо  військової  частини
А0297 прийнято першу податкову  вимогу  №  1/2549  від  26.02.2002
року, якою визначено обов'язок позивача зі сплати суми податкового
боргу за узгодженими податковими зобов'язаннями на  загальну  суму
75 893,82 грн., в тому числі 13 286,76 грн. -  податковий  борг  з
податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин
і механізмів (12 780,78 грн. - основний борг та 508,98 - пеня).
 
     02.04.2002  р.  відповідачем  щодо  позивача  прийнято  другу
податкову вимогу № 2/2922, якою визначено  обов'язок  позивача  зі
сплати  суми  податкового   боргу   за   узгодженими   податковими
зобов'язаннями на загальну суму 61 476,06 грн., в  тому  числі  13
286,76 грн. - податковий борг з податку з  власників  транспортних
засобів та інших самохідних машин і механізмів.
 
     18.02.2003  року  відповідачем  прийнято  рішення  №  39  про
стягнення з позивача узгодженої суми податкового боргу на загальну
суму 42 549,73 грн.,  в  тому  числі  20  466,76  грн.  податку  з
власників  транспортних  засобів  та  інших  самохідних  машин   і
механізмів.
 
     Відповідно до ст. 1 Закону України "Про податок  з  власників
транспортних засобів  та  інших  самохідних  машин  і  механізмів"
( 1963-12 ) (1963-12)
         від 11.12.1991 року № 1963-ХII  платниками  податку  з
власників  транспортних  засобів  та  інших  самохідних  машин   і
механізмів  є  підприємства,  установи  та  організації,   які   є
юридичними особами, іноземні юридичні  особи,  а  також  громадяни
України, іноземні громадяни та особи без громадянства,  які  мають
зареєстровані в Україні  згідно  з  чинним  законодавством  власні
транспортні засоби, які відповідно до  статті  2  цього  Закону  є
об'єктами оподаткування. Будь-яких пільг щодо сплати цього податку
на підставі ст. 4 Закону України  №  1963  ( 1963-12 ) (1963-12)
          військовим
частинам не надано.
 
     Згідно ст.  39  Закону  України  "Про  власність"  ( 697-12 ) (697-12)
        
(чинному на час виникнення  спірних  правовідносин)  майно,  що  є
державною власністю та закріплене за державною установою, належить
їй  на  праві  оперативного  управління.  На  праві   оперативного
управління, як передбачено ч. 2 ст. 14 Закону України "Про Збройні
Сили України" ( 1934-12 ) (1934-12)
        , належить військовим частинам  і  майно,
яке закріплене за ними.
 
     Аналіз змісту  зазначених  правових  норм  дає  підстави  для
висновку, що, оскільки платниками податку з власників транспортних
засобів є підприємства,  організації  й  установи  безвідносно  до
форми власності, на якій вони засновані,  в  т.ч.  й  державні,  а
державні установи можуть мати закріплене за  ними  майно  лише  на
праві  оперативного  управління,   при   відсутності   законодавчо
встановленого  виключення  щодо  державної  установи  як  платника
податку та при чітко визначеному статтею  4  Закону  України  "Про
податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин
і механізмів" ( 1963-12 ) (1963-12)
         кола осіб, які звільняються  від  сплати
цього податку, застосоване в ст. 1 цього  Закону  поняття  "власні
транспортні засоби"  наряду  з  правом  власності  на  транспортні
засоби, означає також їх перебування у платника податку  на  праві
повного  господарського   відання   та   на   праві   оперативного
управління.
 
     У зв'язку з набранням чинності Законом України "Про  внесення
змін  до  деяких  законів  України  щодо  фінансування  дорожнього
господарства" ( 986-14 ) (986-14)
         від 16.07.1999 р. установи та організації
Міністерства  оборони  України  виключено  з  переліку   пільгових
установ і  організацій,  що  звільняються  від  сплати  податку  з
власників  транспортних  засобів  та  інших  самохідних  машин   і
механізмів.
 
     Згідно п.  10  ч.  1  ст.  14  Закону  України  "Про  систему
оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
         від 25.06.1991 року № 1251-ХII, податок
з власників транспортних  засобів  та  інших  самохідних  машин  і
механізмів є загальнообов'язковим податком і  стягується  на  всій
території України.
 
     Відповідно до ч. 3  ст.  1  даного  Закону  ставки,  механізм
справляння податків і зборів (обов'язкових платежів), за  винятком
особливих видів мита та  збору  у  вигляді  цільової  надбавки  до
діючого тарифу на електричну та теплову енергію,  та  пільги  щодо
оподаткування не можуть  встановлюватися  або  змінюватися  іншими
законами України, крім законів про оподаткування.
 
     Згідно преамбули Закону України "Про  Збройні  Сили  України"
( 1934-12 ) (1934-12)
          цей  закон  визначає  функції,  склад  Збройних   Сил
України, правові засади їх  організації,  діяльності,  дислокації,
керівництва та управління ними.
 
     Згідно ст. 14  Закону  України  "Про  Збройні  Сили  України"
( 1934-12 ) (1934-12)
         Збройні Сили України можуть  здійснювати  господарську
діяльність згідно з законом. Земля, води, інші природні ресурси, а
також майно,  закріплені  за  військовими  частинами,  військовими
навчальними закладами, установами та  організаціями  Збройних  Сил
України, є державною власністю, належать їм на праві  оперативного
управління  та  звільняються  від  сплати  усіх  видів   податків.
Особливості  правового   режиму   майна   Збройних   Сил   України
визначаються відповідним законом.
 
     Відповідно   до   ст.   1   Закону   України   "Про   систему
оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
         встановлення і  скасування  податків  і
зборів  (обов'язкових  платежів)  до  бюджетів  та  до   державних
цільових фондів, а також пільг їх платникам здійснюються Верховною
Радою  України,  Верховною  Радою  Автономної  Республіки  Крим  і
сільськими, селищними, міськими радами відповідно до інших законів
України про оподаткування.
 
     Оскільки Закон України "Про Збройні Сили України" ( 1934-12 ) (1934-12)
        
не є актом податкового законодавства, то відповідно до вимог ст. 1
Закону України  "Про  систему  оподаткування"  ( 1251-12 ) (1251-12)
          пільга
визначена у ст. 14  Закону  України  "Про  Збройні  Сили  України"
( 1934-12 ) (1934-12)
         не може поширюватись на відповідача.
 
     Враховуючи, що  Закон  України  "Про  систему  оподаткування"
( 1251-12 ) (1251-12)
         є спеціальним законом про оподаткування,  та  виходячи
із правил співвідношення загальної і спеціальної норм  у  разі  їх
конкуренції, його  норми  підлягають  застосуванню  при  вирішенні
спору, зокрема, щодо пільг з оподаткування у випадку  встановлення
таких пільг іншими законами, крім законів про оподаткування.
 
     Оскільки Закон України "Про Збройні Сили України" ( 1934-12 ) (1934-12)
        
не є законом про оподаткування, суд апеляційної  інстанції  дійшов
обгрунтованого  висновку  про  відсутність  законних  підстав  для
звільнення військової частини А0297 від сплати податку з власників
транспортних засобів та інших самохідних машин  і  механізмів,  та
правомірно скасував рішення суду першої інстанції  та  відмовив  в
задоволені позову.
 
     Постанова  суду  апеляційної  інстанції   відповідає   нормам
матеріального та процесуального права, у зв'язку  з  чим  відсутні
підстави для її скасування.
 
     Наведеним  спростовуються  доводи  касаційного  подання   про
порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права.
 
     Керуючись ст. ст.  220,  221,  223,  224,  230,  231  Кодексу
адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
         , суд, -
 
                             УХВАЛИВ:
 
     Касаційне подання військового прокурора Дарницького гарнізону
залишити без задоволення.
 
     Постанову Київського  апеляційного  господарського  суду  від
17.05.2005 р. залишити без змін.
 
     Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, але може
бути переглянута Верховним Судом України з підстав та  в  порядку,
передбачених   статтями    236-238    Кодексу    адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
         .
 
     Головуючий (підпис)  Рибченко А.О.
 
     Судді  (підпис) Брайко А.I.
 
     (підпис) Голубєва Г.К.
 
     (підпис) Карась О.В.
 
     (підпис) Федоров М.О.
 
     З оригіналом згідно
 
     Суддя Рибченко А.О.