ВИЩИЙ АдміністративниЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
IМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" січня 2007 року м. Київ
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
Головуючого: Фадєєвої Н.М.
суддів: Гончар Л.Я., Кравченко О.О., Леонтович К.Г., Маринчак
Н.Є.,
при секретарі: Кулеші А.О.
за участю представників:
позивача - Глубоких I.В., Тягунова Ю.В.,
відповідача - Галицької Т.В., Вапірова I.В., Милько С.В.,
представника Генеральної прокуратури України - Комаса О.Ю.,
розглянувши касаційну скаргу ВАТ "Азовські мастила і оливи"
на постанову Господарського суду Запорізької області від 12
травня 2005 року та ухвалу Запорізького апеляційного
господарського суду від 26 квітня 2004 року
у справі № 24/107
за позовом ВАТ "Азовські мастила і оливи"
до Бердянської МДПI у Запорізькій області
про визнання недійсним рішення № 0000862320/2 від 23.01.2004
року "Про донарахування суми земельного податку та стягнення
штрафних санкцій",-
встановила :
В лютому 2005 року позивач звернувся до суду з позовом про
визнання недійсним рішення Бердянської МДПI № 0000862320/2 від
23.01.2004 року "Про донарахування суми земельного податку та
стягнення штрафних санкцій".
Позовні вимоги мотивовані тим, що Бердянська МДПI провела
розрахунок земельного податку на підставі грошової оцінки земель
міста Бердянська, виконану Київським НДПI містобудування на
замовлення Бердянської міської ради у 1998 році, і затверджена
рішенням сьомої сесії 23 скликання Бердянської міської ради від
29.04.1999 року № 19 та 41 сесії 23 скликання № 11 від 21.01.2002
року відповідно до статті 23 Закону України "Про плату за землю"
( 2535-12 ) (2535-12)
.
Згідно акту перевірки, в порушення ст. ст. 2, 13, 23 Закону
України "Про плату за землю" ( 2535-12 ) (2535-12)
, рішенням сьомої сесії 23
скликання Бердянської міської ради від 28.04.1999 року № 19 "Про
затвердження грошової оцінки земель міста Бердянськ" та рішення 41
сесії 23 скликання № 11 від 21.01.2002 року підприємством не
донараховано сума земельного податку 2003 року в сумі 1 960 870,
76 грн..
Постановою Господарського суду Запорізької області від 12
травня 2005 року, залишеної в силі рішенням Запорізького
апеляційного господарського суду від 26 квітня 2004 року, у
задоволенні позовних вимог відмовлено.
В касаційній скарзі позивач просить скасувати зазначені
рішення судів, посилаючись на неправильне застосування судом норм
процесуального та матеріального права, та ухвалити нове рішення
про задоволення позовних вимог.
Заслухавши доповідь судді, пояснення представників сторін,
перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи наведені у
скарзі, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга
підлягає задоволенню з таких підстав.
Як було встановлено судами, Бердянською МДПI проведена
перевірка дотримання вимог податкового та валютного законодавства
Відкритого акціонерного товариства "Азовські мастила і оливи" за
період з 01.07.2002 року по 01.07.2003 року, за результатами якої
складено акт № 136/23-211/00152365.
На підставі зазначеного акту перевірки прийнято податкове
повідомлення-рішення № 0000862320/0 від 20.11.2003 року про
донарахування 1 960 870, 76 грн. плати за землю та застосування
штрафних санкцій в сумі 1 176 522, 46 грн. відповідно до п. "б"
п.п. 4.2.2 ст. 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань
платників податків перед бюджетами та державними цільовими
фондами".
Бердянська МДПI провела розрахунок сум земельного податку
належного до сплати на підставі грошової оцінки м. Бердянськ,
виконаної Київським НДПI містобудування та затвердженої рішенням
сесії міської ради № 19 "Про затвердження грошової оцінки земель
міста Бердянськ", та, враховуючи коефіцієнт щорічної індексації
земель відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 738
( 783-2000-п ) (783-2000-п)
, в результаті чого виявлено, що позивачем
нараховано суму земельного податку по платі за землю на 2003 рік у
сумі 966 556, 26 грн. замість 2 927 427, 02 грн., в результаті
чого підприємством не нарахована сума по земельному податку у
розмірі 1 960 870, 76 грн..
Судова колегія приходить до висновку, що суди попередніх
інстанцій з порушенням норм матеріального права помилково дійшли
висновку, який не відповідає обставинам справи, виходячи із
наступного.
Статтею 193 Земельного кодексу України ( 2768-14 ) (2768-14)
визначено,
що державний земельний кадастр - це єдина державна система
земельно-кадастрових робіт, яка встановлює процедуру визнання
факту виникнення або припинення права власності і права
користування земельними ділянками та містить сукупність відомостей
і документів про місце розташування та правоивй режим цих ділянок,
їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну
характеристику, розподіл серед власників та землекористувачів.
Стаття 196 Земельного кодексу України ( 2768-14 ) (2768-14)
зазначає
складові державного земельного кадастру, які включають грошову
оцінку земельних ділянок.
Статтею 23 Закону України "Про плату за землю" ( 2535-12 ) (2535-12)
передбачено, що грошова оцінка земельної ділянки проводиться
Державним комітетом України по земельних ресурсах за методикою,
затвердженою Кабінетом Міністрів України. Грошова оцінка земельної
ділянки щороку станом на 01 січня уточнюється на коефіцієнт
індексації, порядок проведення якої затверджується Кабінетом
Міністрів України. На виконання зазначеної статті закону
постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2000 року №
783 ( 783-2000-п ) (783-2000-п)
"Про проведення індексації грошової оцінки
земель" затверджений порядок проведення індексації грошової оцінки
земель, згідно з яким:
1. Грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель
населених пунктів та інших земель несільськогосподарського
призначення індексується станом на 01 січня поточного року на
коефіцієнт, що визначається за формулою: КI = (I - 10) : 100 (де
I - середньорічний індекс інфляції року, за результатами якого
проводиться індексація. Якщо значення КI не перевищує одиниці,
індексація не проводиться.
2. Грошова оцінка земель за межами населених пунктів, земель
населених пунктів та інших земель несільськогосподарського
призначення за 1996-1999 роки індексується станом на 01 січня 2000
року на коефіцієнт 2,04, який визначається виходячи з добутку
коефіцієнтів індексації за 1996 рік - 1,703, за 1997 рік - 1,059,
за 1998 рік - 1,006 та за 1999 рік -1,127.
Якщо грошову оцінку зазначених земель було проіндексовано за
1996 та 1997 роки на коефіцієнт 1,80 (1,703 х 1,059), то ця оцінка
підлягає індексації за 1998-1999 роки на коефіцієнт 1,13 (1,006 х
1,127).
Спільним листом Міністерства фінансів України від 05.10.1998
року № 03-303/1592, Міністерства економіки України від 16.09.1998
року № 52-31/620, Державного комітету України по земельних
ресурсах від 16.09.1998 року № 14-21-1-7/2412 "Про індексацію
грошової оцінки земель", а також додатки до нього - "Розгяснення
щодо індексації грошової оцінки земель за 1996 та 1997 роки"
передбачено застосування коефіцієнта індексації 1,8 до грошової
оцінки земель населених пунктів проіндексованих за індексами
вартості основних фондів станом на 01.04.1996 року.
У висновку державної землевпорядної експертизи від 02.02.1999
року № 265, затвердженому Державним комітетом земельних ресурсів,
також було запропоновано застосувати до оцінки земель коефіцієнт
індексації 1,8 за 1996 та 1997 роки.
У поясненнях до зауважень Державного комітету земельних
ресурсів Київський НДПI містобудування зазначив, що його
розрахунки не суперечать вимогам листа "Про індексацію грошової
оцінки земель". Оцінка земель виконана станом на 01 січня 1998
року. Базова вартість земель м. Бердянська була розрахована на
підставі укрупнених показників затрат в цінах 1984 року. При цьому
для приведення цін 1984 року в ціни 1998 року було застосовано
індекси і коефіцієнти визначені ДБН VI-16-98 (частина II), а саме
додатком 6 "Iндекси вартості зміни базисної кошторисної вартості
будівельно-монтажних робіт 1984 року в базисні ціни 1997 року" та
додатком 8 "Коефіцієнти для визначення надбавок до базисної
кошторисної вартості будівельно-монтажних робіт 1984 року в
базисних цінах 1997 року", що враховують збільшення прямих і
накладних витрат та планових накопичень на 1998 рік.
Київський НДПI містобудування зазначив, що основні фонди на
облаштування території м. Бердянська відповідають стану на
01.01.1998 року, тобто оцінку земель було проіндексовано за 1996
та 1997 роки на коефіцієнт 1,8, і додатково застосовувати
коефіцієнт 1,8, як індекс інфляції за 1996-1997 роки, не має
підстав.
Крім того, рішенням Бердянської міської ради № 11 від
21.01.2002 року збільшено базову вартість 1 кв. м. землі в 1,8
рази, що суперечить раніше прийнятому рішенню № 19 від 29.04.1999
року "Про затвердження грошової оцінки земель міста Бердянська".
Крім того, рішенням Бердянської міської ради № 11 від
21.01.2002 року збільшено базову вартість 1 кв. м. землі в 1,8
рази, що суперечить раніше прийнятому рішенню № 19 від 29.04.1999
року "Про затвердження грошової оцінки земель міста Бердянська".
З огляду на вищевказане, колегія суддів вважає, що постанова
Господарського суду Запорізької області від 12 травня 2005 року та
ухвала Запорізького апеляційного господарського суду від 26 квітня
2004 року не відповідають вимогам чинного законодавства та
фактичним обставинам справ, а вимоги скаржника підлягають
задоволенню
Таким чином, позивачем при розрахунку земельного податку
дотримані всі вимоги Закону України "Про плату за землю"
( 2535-12 ) (2535-12)
, а тому рішення Бердянської МДПI № 0000862320/2 від
23.01.2004 року "Про донарахування суми земельного податку та
стягнення штрафних санкцій" визнається нечинним.
Згідно статті 229 Кодексу адміністративного судочинства
України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові
рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове
рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але
суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального
чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного
судового рішення.
Керуючись статтями 220,221,223,229,232 Кодексу
адміністративного судочинства України,
постановила :
Касаційну скаргу ВАТ "Азовські мастила і оливи" задовольнити.
Постанову Господарського суду Запорізької області від 12
травня 2005 року та ухвалу Запорізького апеляційного
господарського суду від 26 квітня 2004 року скасувати.
Позовні вимоги ВАТ "Азовські мастила і оливи" задовольнити та
визнати недійсним рішення № 0000862320/2 від 23.01.2004 року "Про
донарахування суми земельного податку та стягнення штрафних
санкцій".
Стягнути з Бердянської МДПI у Запорізькій області судові
витрати на користь ВАТ "Азовські мастила і оливи".
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення.
За винятковими обставинами вона може бути оскаржена до
Верховного Суду України протягом одного місяця з дня відкриття
таких обставин.
Судді:
З оригіналом згідно
Суддя Маринчак Н.Є.