ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 листопада 2012 року справа № 2а-12228/11/2670
( Додатково див. ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду (rs33067660) )
Окружний адміністративний суд м. Києва у складі судді Клименчук Н.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом приватного акціонерного товариства «Акціонерна страхова компанія «ІНГО Україна»
до Окружної державної податкової служби - Центральний офіс з обслуговування великих платників податків Державної податкової служби
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
ПАТ «Акціонерна страхова компанія «ІНГО Україна» звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції у м. Києві по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Судом замінено неналежного відповідача Спеціалізована державна податкова інспекція у м. Києві по роботі з великими платниками податків на належного відповідача Окружну державну податкову службу - Центральний офіс з обслуговування великих платників податків Державної податкової служби.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем протиправно винесено податкове повідомлення-рішення, оскільки встановлені порушення актом перевірки не відповідають дійсним обставинам справи.
Представником відповідача на адресу суду подано письмові заперечення в яких просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог з підстав викладених в запереченнях.
З огляду на вищевикладене та з урахуванням вимог ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приходить до висновку про доцільність розгляду справи у письмовому провадженні на підставі наявних матеріалів справи.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Спеціалізованою державною податковою інспекцією у м. Києві по роботі з великими платниками податків на підставі направлення наказу від 16.03.2011 №128 та повідомлення від 16.03.2011 №25 проведено документальну планову виїзну перевірку ПАТ «АСК «ІНГО Україна» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2008 по 31.12.2010.
За результатами проведеної перевірки податковим органом складено акт №301/43-20/16285602 від 30.05.2011 та встановлено порушення ч.2 та 7 ст.2 Закону України «Про страхування» та п.1 Розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 28.08.2007 №7924 (z1033-07) «Про затвердження Вимог до рейтингу надійності (стійкості) страховика-нерезидента, який має право здійснювати страхову діяльність на Україні» встановлено порушення п.2 Вимог до рейтингу надійності (стійкості) страховика-нерезидента, а відповідно з урахуванням вимог п.16.13 ст.16 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», порушено вимоги пп. «и» п.13.1, п.13.6 ст.13 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», в частині заниження податку з доходів нерезидента на загальну суму 190 686,31грн. та п.2.2, п.2.6, п.2.11 ст.2, п.3.1, п.3.2 ст.3, п.4.2, п.4.3 ст.4, п.7.39, п.7.40, п.7.41 ст.7 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637 (z0040-05) .
На підставі зазначеного акту перевірки та встановлених порушень податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення №0000344320 від 06.06.2011, яким позивачеві визначено зобов'язання зі сплати податку з доходу нерезидента на загальну суму 190 686,31грн. та 47 671,58грн. штрафної санкції.
Податковим органом встановлено, що між ПАТ «АСК «ІНГО Україна» та Компанією «AXA Corporate Solutions Niederlassung Dtutschland» (Німеччина) укладено договори перестрахування №202000102,10 від 21.05.2010, №282000198 від 15.07.2009, №979-01/303502179 від 01.05.2008; №979-01/303502147 від 01.05.2008, №979-01/303502096 від 01.10.2007, №979-01/303502180 від 01.10.2007, №979-01/303502213 від 01.10.2007, №979-01/303502132 від 15.02.2008, №979-01/303502083 від 23.11.2007.
Перевіркою встановлено, що ПАТ «АСК «ІНГО Україна» здійснено перерахування доходу на користь нерезидента Компанії «AXA Corporate Solutions Niederlassung Dtutschland» (Німеччина) у вигляді передачі ризиків з перестрахування при відсутності оприлюднення у бюлетенях міжнародних рейтингових агентств рейтингу Компанії. «AXA Corporate Solutions Niederlassung Dtutschland» (Німеччина), а тому ПАТ «АСК «ІНГО Україна» зобов'язане оподатковувати суми такого перестрахування за ставкою 12% від суми таких виплат за власний рахунок у момент здійснення перерахування таких виплат, а не за 0% ставкою.
Суд звертає увагу на те, що зазначений висновок податкового органу не відповідає дійсності та вимогам чинному законодавства з наступник підстав.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України згідно з міжнародними договорами України про уникнення подвійного оподаткування» від 06.05.2001 №470 (470-2001-п) визначено процедуру звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх погодження згідно з міжнародними договорами України про уникнення подвійного оподаткування, які набрали чинності в установленому порядку, та відшкодування (повернення) сум податку, надміру сплачених на території України.
Пунктом 7 зазначеної Постанови визначено, що особа яка виплачує доходи нерезидентові, зобов'язана у разі здійснення у звітному періоді (кварталі) виплат нерезидентам доходів із джерелом їх погодження з України подавати до органу державної податкової служби за своїм місцезнаходження (місцем перебування) звіт про виплачені доходи, утримані та перераховані до бюджету податки на доходи нерезидентів у термін та за формою, встановленими Державною податковою адміністрацією.
Відповідно до вимог п.1.3 Порядку надання звітів про виплачені доходи, утримання та внесення до бюджету податку на доходи нерезидентів, затвердженого Наказом ДПА України від 16.01.1998 №28 (z0056-98) та п.7 Постанови №470 (470-2001-п) позивачем подано до податкового органу Звіти про сплачені доходи.
Згідно п.3 ст.2 Угоди між Урядом України та Урядом Федеративної Республіки Німеччина про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доход і майно, ратифікованої Законом України «Про ратифікацію Угоди між Україною і Федеративною Республікою Німеччина про уникнення подвійного оподаткування стосовно податків на доход і майно» від 22.11.1995 №49/95-ВР (449/95-ВР) визначено, що існуючими податками, на які поширюється ця Угода в Україні є податок на прибуток підприємств.
Відповідно до пп. «а» п.1 ст.3 Законом України «Про ратифікацію Угоди між Україною і Федеративною Республікою Німеччина про уникнення подвійного оподаткування стосовно податків на доход і майно» (449/95-ВР) терміни «Договірна Держава» і «Друга Договірна Держава» означають залежно від контексту Україну або Федеративну Республіку Німеччина і територію, на якій діє податкове законодавство даної Договірної Держави, а також континентальний шельф і її виключну морську економічну зону доти, доки дана Держава здійснює там у відповідності до міжнародного права свої суверенні права та владні повноваження на розвідку континентального шельфу і розробку його природних ресурсів.
Пунктом 2 ст.3 Угоди при застосуванні цієї Угоди Договірною Державою будь-який термін, не визначений в Угоді, буде мати те значення, яка надається йому законодавством цієї Держави щодо податків, на які поширюються Угода, якщо з контексту не виплаває інше.
Згідно вимог п.2 ст.2 Закону України «Про страхування», між уповноваженим органом із здійснення нагляду за страховими компаніями країни, в якій зареєстрований страховик-нерезидент, та Уповноваженим органом підписано меморандум (укладено угоду) про обмін інформацією.
Відповідно до вимог п.7 ст.2 Закону України «Про страхування», страховик-нерезидент має право здійснювати страхову діяльність в Україні за таких умов: рейтинг фінансової надійності (стійкості) страховика-нерезидента відповідає вимогам, установленим Уповноваженим органом.
Відповідно до п.1 Вимог до рейтингу фінансової надійності (стійкості) страховика-нерезидента, який має право здійснювати страхову діяльність в Україні, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 28.07.2007 за №7924 (надалі по тексту - Вимоги), при здійсненні страховиком-нерезидентом страхової діяльності на підставі ч.2 ст.2 Закону України «Про страхування» рейтинг фінансової надійності (стійкості) такого страховика-нерезидента на день укладення відповідного договору повинен відповідати рівню, не нижчому від високої надійності за класифікацією таких міжнародних рейтингових агентств: «А.М.Best» (США) - «В+», «Moody's Investors Service» (США) - «Ваа», «Standard Poor's» (США) - «ВВВ», «Fitch Ratings» (Великобританія) - «ВВВ».
Пунктом 2 Вимог рейтинг фінансової надійності страховика-нерезидента визнається в Україні у разі його оприлюднення у бюлетенях міжнародних рейтингових агентств, зазначених у п.1 цих Вимог, або розміщення на офіційних веб-сайтах відповідних агентств в Інтернеті.
Підпунктом «и» п.13.1 ст.13 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» визначено, що будь-які доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в гривнях) оподатковуються у порядку і за ставками, визначеними цією статтею.
<par>Відповідно п.13.6 ст.13 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» страховики (інші резиденти), які здійснюють виплати у межах договорів страхування або перестрахування ризиків (у тому числі страхування життя) на користь нерезидентів, зобов'язані оподатковувати суми такого страхування або перестрахування таким чином: при укладенні договорів страхування або перестрахування ризику безпосередньо із страховиками та перестраховиками-нерезидентами, рейтинг фінансової надійності (стійкості) яких відповідає вимогам, установленим спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг (у тому числі через або за посередництвом перестрахових брокерів, які в порядку, визначеному таким уповноваженим органом, підтверджують, що перестрахування здійснено у перестраховика, рейтинг фінансової надійності (стійкості) якого відповідає вимогам, установленим зазначеним уповноваженим органом), а також при укладенні договорів перестрахування з обов'язкового страхування цивільної відповідальності оператора ядерної установки за шкоду, яка може бути заподіяна внаслідок ядерного інциденту, - за ставкою 0 відсотків в інших випадках - за ставкою 12 відсотків від суми таких виплат за власний рахунок у момент здійснення перерахування таких виплат.
Суд звертає увагу на те, що на офіційному веб-сайті «Standard Poor's» (США) оприлюднено рейтинг фінансової стабільності Компанії «AXA Corporate Solutions», якому присвоєно рейтинг фінансової стабільності «АА-/Стабільний», що підтверджується інформацією із офіційного веб-сайту Компанії «Standard Poor's».
Компанія «Standard Poor's» листом від 11.09.2008 підтвердила рейтинг Компанії «AXA Corporate Solutions», її філії в Італії, у Німеччині та Великобританії - «АА/Стабільний».
Відповідно до виписки із торгового реєстру Німеччини, Компанія «AXA Corporate Solutions Niederlassung Dtutschland» є філією Компанії «AXA Corporate Solutions» у Німеччині.
Відповідно до листа Управляючого директора/Глави представництва Компанії «Standard Poor's» в Росії та СНД від 23.05.2011 Компанія «AXA Corporate Solutions Niederlassung Dtutschland» є філією Компанії «AXA Corporate Solutions», якій присвоєно рейтинг «АА/стабільний».
Згідно практики Компанія «Standard Poor's» не присвоює окремих рейтингів філіям компаній, та філії можуть використовувати рейтинги головних компаній. В даному випадку рейтинг Компанії «AXA Corporate Solutions Niederlassung Dtutschland» співпадає з рейтингом Компанії «AXA Corporate Solutions».
Враховуючи зазначене рейтинги фінансової надійності Компанії «AXA Corporate Solutions Niederlassung Dtutschland» є вищими за встановлені Вимогами, а тому є такими, що відповідають Вимогам.
Отже, ПАТ «АСК «ІНГО Україна» правомірно оподатковано перестраховочні премії, перераховані на користь Компанії «AXA Corporate Solutions Niederlassung Dtutschland» за ставкою 0%, а рішення податкового органу про те, що страховик повинен оподатковувати такі платежі за ставкою 12% є таким, що суперечить чинному законодавству та фактичним обставинам справи.
Враховуючи вищевикладене, керуючись внутрішнім переконанням та беручи до уваги норми чинного законодавства, суд приходить до висновку, що позивачем не порушено вимог ст.13 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», а тому позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Частиною 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене та керуючись ст.ст. 2, 9, 11, 158- 163, 167, 171, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0000344320 від 06.06.2011.
постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185- 187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Суддя
Н.М. Клименчук