ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
17 вересня 2012 року 08 год. 30 хв. № 2а-8266/12/2670
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs32897597) ) ( Додатково див. ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду (rs31003838) )
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: Головуючого - судді Дегтярьової О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «УкрВата» до Державної податкової інспекції у Солом'янському районі міста Києва про визнання нечинними податкових повідомлень-рішень від 27 березня 2012 року № 0001442208, № 0001452208, № 0000282305, -
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «УкрВата» (далі -ТОВ «УкрВата», позивач) з позовом до Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва (далі -ДПІ у Солом'янському р-ні м. Києва, відповідач) про визнання нечинними податкових повідомлень-рішень від 27 березня 2012 року № 0001442208, № 0001452208, № 0000282305.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що висновки Акта документальної планової виїзної перевірки від 13.03.2012р. № 270/23-07/31301408 щодо того, що фінансово-господарські взаємовідносини між ТОВ «УкрВата»та його контрагентом - ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»(ідентифікаційний код 35017678) є нікчемними правочинами по ланцюгу до «вигодонабувача», що вчинені без наміру настання правових наслідків, і що, в свою чергу, на думку податківців, призвело до заниження ним сум податку на додану вартість та податку на прибуток підприємства за IV-ий квартал 2010 року та І -ІІІ квартали 2011 року, є протиправними і ґрунтуються лише на необґрунтованих припущеннях. Зокрема, позивач наголошує на наступному: реальність укладення і виконання Сторонами умов договорів поставок від 17.12.2010р. за № 199 та № 200, укладених між ТОВ «УкрВата»(Покупець) і ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»(Постачальник), підтверджується належним чином оформленими первинними та розрахунковими документами (видатковими і податковими накладними, платіжними дорученнями, виписками з банківського рахунку, угодою про зарахування однорідних зустрічних майнових вимог від 14.07.2011р., тощо), та відповідно господарські операцій з поставки товарів відображені у документах бухгалтерського обліку ТОВ «УкрВата»; в періоди укладення та виконання вказаних Договорів поставок обидві Сторони були зареєстровані як юридичні особи та платники податку на додану вартість. При цьому сам Акт перевірки від 13.03.2012р № 270/23-07/31301408 не містить жодних посилань на те, що установчі документи, свідоцтво про державну реєстрацію та свідоцтво платника податку на додану вартість контрагента позивача були скасовані чи визнані недійсними за рішеннями суду; відповідачем, по-перше, не доведено наявність умислу ТОВ «УкрВата»на порушення публічного порядку, не вказується в чому конкретно полягає таке порушення, та, по-друге, не вказано про наявність будь-яких судових рішень (вироків), якими встановлено і доведено вину посадових ТОВ «УкрВата»і ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс» у скоєні злочинів; укладення названих Договорів поставок безпосередньо пов'язано з господарською діяльністю позивача -виробництво виробів медичного призначення ватно-марлевої групи та оптова торгівля виробами медичного призначення та лікарськими засобами. Так, придбані у ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»товари (бавовняне волокно відбілене, марля медична, пакувальні матеріали) були використані позивачем у виробництві виробів медичного призначення та їх пакування, що підтверджується виробничими та матеріальними звітами по власному виробництву, відомостями з партій товарів на складах, накладними-вимогами на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів, договорами поставок виробів медичного призначення іншим суб'єктам господарювання з первинними документами до них. Зважаючи на викладене, позивачем правомірно віднесено до складу валових витрат суми витрат у розмірі 10 236 307, 04 грн. та до складу податкового кредиту за березень-червень 2011 року суму податку на додану вартість у розмірі 107 984, 00 грн. за результатами фінансово-господарських операцій з ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс».
Крім того, позивач заперечує проти правомірності застосування до нього штрафних (фінансових) санкцій на суму 4 432, 36 грн. за порушення норм п. 2.8, п. 3.5 Положення про ведення касових операцій у національній валюті України, затвердженого постановою Правління національного банку України від 15.12.2004р. № 637 (z0040-05) , з підстав допущення працівниками відповідача грубих порушень при процедурі проведення документальної планової виїзної перевірки та оформлення її результатів: несвоєчасне складання акта перевірки та відсутність у ньому всіх підписів посадових осіб податкової інспекції, які брали участь у проведенні зазначеної перевірки.
Відповідач проти позову заперечував, надавши до суду письмові заперечення від 15.08.2012р. № 4276/9/10-005. В обґрунтування своїх заперечень посилається на те, що в ході проведення планової виїзної документальної перевірки ТОВ «УкрВата»перевіряючим встановлено, що Товариством в порушення вимог п. 5.1, абз. 4 пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»від 28.12.1994р. № 334/94-ВР (із змінами та доповненнями), пп. 138.1.1 п. 138.1, п. 138.2 ст. 138, пп. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 та п. 198.3, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, п. 9.1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999р. № 996-ХІV, п. 2.4 і п. 2.16 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. № 88 (z0168-95) , було занижено податок на прибуток підприємства на загальну суму 2 493 845, 00 грн. та податок на додану вартість на суму 107 984, 00 грн. Зокрема, позивачем неправомірно завищено суми валових витрат за 2010 рік, І -ІІ квартали 2011 року у розмірі 10 236 307, 04 грн. (в т.ч. 8 842 885, 20 грн. за договором поставки від 17.12.2010р. за № 199 та 1 393 421, 84 грн. за договором поставки від 17.12.2010р. № 200) та неправомірно віднесено до складу податкового кредиту за березень-червень 2011 року суму податку на додану вартість у розмірі 107 984, 00 грн. за первинними документами, оформленими за результатами фінансово-господарський операцій з ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс», яке має ознаки фіктивності. При цьому, відповідач звертає увагу суду на те, що матеріалами позапланової невиїзної перевірки ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»(код ЄДРПОУ 35017678) з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо правомірності нарахування податкових зобов'язань та податкового кредиту за період з 01.01.2011р. по 30.06.2011р. (акт ДПІ у Подільському районі м. Києва від 20.09.2011р. № 352/23-618/35017678) зафіксована відсутність реальної можливості здійснення вказаним підприємством поставок товарів (робіт, послуг).
Також, під час проведення документальної перевірки ТОВ «УкрВата»перевіряючими виявлено випадки видачі з каси підприємства готівкових коштів (по рахунку 372.1 «Витрати на відрядження») без підпису одержувачів на загальну суму 2 216, 18 грн., та як наслідок -перевищення ліміту залишку готівки в касі на аналогічну суму. На підставі п. 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995р. № 436/95 (436/95) до позивача були застосовані штрафні (фінансові) санкції на суму 4 432, 36 грн. (тобто 2 216, 18 грн.х2).
В судових засіданнях по справі представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечив проти позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні.
10 вересня 2012 року в судовому засіданні судом було ухвалено перейти до письмового провадження на підставі ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з огляду на таке.
В ході судового розгляду було встановлено, що ТОВ «УкрВата»(ідентифікаційний код 31301408) було зареєстровано як юридичну особу 17 січня 2001 року Залізничною районною у м. Києві державною адміністрацією, про що зроблено запис в журналі обліку реєстраційних справ за № 7909. З причин проведення у м. Києві адміністративно-територіальної реформи Товариство було взято на облік в Солом'янському районі м. Києва (номер запису в Єдиному державного реєстру про видачу свідоцтва про державну реєстрацію 1 073 105 0008 003897).
08 грудня 2011 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено відомості про зміну місцезнаходження підприємства (м. Черкаси, вул. Якубовського, 8).
ТОВ «УкрВата» було взято на податковий облік в органах державної податкової служби з 26 січня 2001 року за № 1868, станом на момент складання Акта перевірки від 13.03.2012р. № 270/23-07/31301408 перебувало на обліку в ДПІ у Солом'янському р-ні м. Києва.
Згідно Свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість від 03.02.2011р. № 100320525 (видано нове у зв'язку зі зміною місцезнаходження) ТОВ «УкрВата» являлося платником податку на додану вартість (індивідуальний податковий номер 313014026583) по дату складання Акта перевірки від 13.03.2012р. № 270/23-07/31301408. Станом на 17 вересня 2012 року позивача зареєстровано як платника податку на додану вартість, Свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість від 09.04.2012р. № 200038370, що підтверджується даними з Реєстру платників ПДВ, розміщеному на офіційному веб-сайті Державної податкової служби України (www.sts.gov.ua).
Відповідно до Довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України серії АА № 398391 від 22.12.2011р. до видів діяльності позивача за КВЕД відноситься, зокрема: 17.54.0 Виробництво текстильних виробів, не віднесених до інших групувань, 51.41.0 Оптова торгівля текстильними товарами, 51.46.0 Оптова торгівля фармацевтичними товарами, 52.31.0 Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами, 52.41.0 Роздрібна торгівля текстильними та галантерейними товарами.
Протягом періоду з 16.01.2012р. по 24.02.2012р. працівники ДПІ у Солом'янському р-ні м. Києва провели документальну планову виїзну перевірку ТОВ «УкрВата» (код ЄДРПОУ 31301408) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2010р. по 30.09.2011р., за результатами якої було складено Акт від 13.03.2012р. № 270/23-07/31301408.
Під час проведення вказаної документальної перевірки перевіряючим встановлено, що ТОВ «УкрВата»використовувало у своїй господарській діяльності протягом перевіряємого періоду ряд офісних, складських приміщень та приміщень для розміщення виробничих потужностей, а саме: офіс (загальна площа 105,90 м2), розташований за адресою: м. Київ, вул. Ушинського, 21 (належить позивачу на праві власності згідно договору купівлі-продажу нежилих приміщень від 16.02.2009р. № 793); офіс (бухгалтерія) та склади, розташовані за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, с. Софіївська Борщагівка, вул. Мала Кільцева, 18, загальною площею 708,40 м2 (договори оренди від 16.07.2010р. за № 15/2010 та від 31.03.2011р. за № 11 ), приміщення, загальною площею 1500,00 м2, що розташоване за адресою: м. Черкаси, вул.. Якубовського, 8 (договір оренди від 15.07.2010р. за № 02).
В ході проведення вказаної документальної перевірки позивача перевіряючим встановлено, що ТОВ «УкрВата»задекларувало суми валових витрат за 2010 рік у розмірі 3 000 000, 00 грн., за І-ий квартал 2011року -3 974 708, 94 грн. і за ІІ-ий квартал 2011 року -3 261 598, 10 грн., а також
суму податкового кредиту за березень-червень 2011 року у розмірі 107 984, 00 грн. (в т.ч. березень 2011 року -40 929, 00 грн., за квітень 2011 року -30 190, 00 грн., за травень 2011 року -8 654, 00 грн., за червень 2011 року -28 198, 00 грн.) з податку на додану вартість (далі -ПДВ) з вартості придбаних товарів, по взаємовідносинам ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»(код ЄДРПОУ 35017678).
Зокрема, між ТОВ «УкрВата»(Покупець) і ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс» (Продавець) були укладені договори поставок від 17.12.2010р. за № 199 та за № 200, згідно яких Продавець зобов'язується продати, а Покупець прийняти та оплатити вироби медичного призначення, що належним чином зареєстровані на території України як вироби медичного призначення та мають відповідні реєстраційні посвідчення (за Договором № 199) та бавовняне волокно відбілене та пакувальні матеріали (за Договором № 200), в асортименті та кількості, що погоджуються Сторонами у товарних накладних. Загальна вартість Товару за Договором № 199 становить 10 000 000, 00 грн., а за Договором № 200 -5 000 000, 00 грн.
Всього до складу валових витрат за вказаними Договорами поставок ТОВ «УкрВата» були віднесені витрати на вартість товару та матеріалів, придбаних в сумі 10 236 307, 04 грн., в т.ч. 8 842 885, 20 грн. за Договором № 199 та в сумі 1 393 421, 84 грн. за Договором № 200.
Також згідно бази даних АІС «Податки» ДПІ у Солом'янському районі м. Києва працівниками відповідача встановлено, що ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс» (код ЄДРПОУ 35017678) зареєстроване Подільською районною у м. Києві державною адміністрацією 10 травня 2007 року та перебуває на обліку в ДПІ у Подільському р-ні м. Києва. Місцезнаходження Товариства: м. Київ, вул. Межигірська, 83.
Засновником, директором і головним бухгалтером ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»являється Марченков Олександр Сергійович.
Згідно бази даних АІС «Податки»основним видом діяльності ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс» є оптова торгівля паливом.
Станом на дату складання Акта перевірки стан платника - «7»(до ЄДР внесено запис про відсутність за місцезнаходженням).
Свідоцтво платника податку ПДВ ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»за № 100042481, видане ДПІ у Подільському р-ні м. Києва 23 травня 2007 року, індивідуальний номер 350176726561, було анульоване 11 серпня 2011 року з причин внесення до ЄДР запису про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу.
Разом з листом УПМ ДПА у м. Києві від 01.02.2012р. № 460/7/09-109 відповідач отримав наступні документи:
- постанову від 17.05.2011р. про порушення кримінальної справи за фактом підроблення звітної документації за ознаками складу злочину, передбаченого ч. 1 ст. 358 Кримінального кодексу України (далі - КК України (2341-14) );
- постанову від 22.06.2011р. про порушення кримінальної справи за фактом створення підприємства невстановленими особами за ознаками складу злочину, передбаченого ч. 2 ст. 205 КК України;
- протокол допиту свідка ОСОБА_2 (бухгалтер ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс») від 14.07.2011р., в якому остання показала, що фактично вказане підприємство не здійснює ніякої реальної господарської діяльності. Основним напрямком діяльності даного суб'єкта господарської діяльності було проведення безтоварних операцій з підприємствами реального сектору економіки з метою мінімізації сплати податків останнім. Безготівкові грошові кошти надходили на рахунки ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс» та в подальшому за допомогою системи клієнт-банк перераховувались на підконтрольні ОСОБА_3 підприємства, які також задіяні в схемі мінімізації податкових зобов'язань та ухилення від сплати податків., та в подальшому знімались готівкою та через посередників видавались клієнтам.
З наведеного вбачається, що ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»є суб'єктом господарювання, що має ознаки фіктивності, визначені ст. 55-1 Господарського кодексу України.
При цьому, згідно матеріалів позапланової невиїзної перевірки ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»(код ЄДРПОУ 35017678) з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо правомірності нарахування податкових зобов'язань та податкового кредиту за період з 01.01.2011р. по 30.06.2011р., отриманих від ДПІ у Подільському районі м. Києва (а саме - акт від 20.09.2011р. № 352/23-618/35017678) встановлено наступне: «Відповідно до останньої податкової декларації з податку на доходи фізичних осіб, поданої 19 квітня 2011 року, на підприємстві працювало 2 особи.
Крім того, ДПІ у Подільському р-ні м. Києва отримано службову записку від ГВПМ ДПІ у Подільському р-ні м. Києва від 19.05.2011р. № 427/26-7, якою надано постанову про порушення працівником СВ Подільського РУ ГУМВС України в м. Києві кримінальної справи від 17.05.2011р. за фактом підробки документів та фіктивного підприємництва за ознаками складів злочинів, передбачених ч. 1 ст. 358, ч. 2 ст. 205 Кримінального кодексу України.
В ході розслідування кримінальної справи встановлено, що протягом 2007-2010 років невстановлена слідством особа, перебуваючи у невстановленому слідством місці, підробила від імені посадових осіб підприємства реєстраційні документи та податкову звітність.
Згідно висновку почеркознавчої експертизи підписи від імені посадових осіб ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»виконані не ними, а іншою особою.
Отже, договори ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»відповідно до п. 1, 2 ст. 215, п. 1, 5 ст. 203, Цивільного кодексу України (435-15) є нікчемними, і в силу ст. 216 Цивільного кодексу України не створюють юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з їх недійсністю.
В порушення п. 185.1 ст. 185, п. 188.1 ст. 188, п. 201.1, п. 201.10 ст. 201, п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України контрагентами-покупцями ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс» незаконно сформований податковий кредит по взаємовідносинах з контрагентами-постачальниками, виходячи з того, що підприємством не надано підтверджуючих документів щодо виникнення податкових зобов'язань з ПДВ по операціям продажу товарів, робіт, послуг… Враховуючи вищенаведене -усі операції купівлі-продажу за ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»за період з 01.01.2011р. по 30.06.2011р. не підтверджені первинними документами, а тому не спричиняють реального настання правових наслідків, а отже -є нікчемними по ланцюгу до «вигодо набувачів».
На підставі вищевикладеного працівники ДПІ у Солом'янському районі м. Києва прийшли до висновків, що податкові накладні та первинні документи, виписані на виконання Договорів поставок, укладених між ТОВ «УкрВата» та ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс», товари та матеріали, за якими не могли бути поставлені, не мають юридичної сили первинних документів (тобто не відповідають вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999р. № 996-ХІV (996-14) та Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. № 88 (z0168-95) ), а тому не можуть бути підставою для відображення в регістрах бухгалтерського та податкового обліку, у податковій звітності.
Також при перевірці дотримання позивачем вимог Положення про ведення касових операцій у національній валюті України, затвердженого постановою Правління національного банку України від 15.12.2004р. № 637 (z0040-05) , перевіряючими встановлено, що ліміт залишку готівки в касі ТОВ «УкрВата» протягом періоду з 01.10.2010р. по 30.09.2011р. підприємством не встановлено.
Разом з тим, за цей період виявлено випадки видачі з кас підприємства готівкових коштів (по рахунку 372.1 «Витрати на відрядження») без підпису одержувача, а саме: у видаткових касових ордерах за № 35 і № 36 від 06. 12.2010р. на суми 1 108, 09 грн. кожен, відсутні підписи одержувачів таких коштів -ОСОБА_4 та ОСОБА_5
Зазначені випадки за 06 грудня 2010 року зумовили перевищення встановленого ліміту залишку готівки в касі (0, 00 грн.) на суму 2 216, 18 грн.
В розділі 4 «Висновок» Акта від 13.03.2012р. № 270/23-07/31301408 перевіряючий встановив порушення ТОВ «УкрВата»вимог:
- п. 5.1, абз. 4 пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.1994р. № 334/94-ВР (із змінами та доповненнями), пп. 138.1.1 п. 138.1, п. 138.2 ст. 138, пп. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 та п. 198.3, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, п. 9.1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999р. № 996-ХІV, п. 2.4 і 2.16 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. № 88 (z0168-95) , було занижено податок на прибуток підприємства на загальну суму 2 493 845, 00 грн., в т.ч. за 2010 рік на суму 750 000, 00 грн., за І-ий квартал 2011 року -993 677, 00 грн., ІІ-ий квартал 2011 року -750 168, 00 грн., за ІІ-ІІІ квартали 2011 року -750 168, 00 грн., та занижено податок на додану вартість на суму 107 984, 00 грн., в т.ч. за березень 2011 року на суму 40 942, 00 грн., за квітень 2011 року -30 190, 00 грн., за травень 2011 року -8 654, 00 грн., за червень 2011 року -28 198, 00 грн.;
- п. 2.8, п. 3.5 Положення про ведення касових операцій у національній валюті України, затвердженого постановою Правління національного банку України від 15.12.2004р. № 637 (z0040-05) .
Не погоджуючись з висновками Акта документальної перевірки позивач подав до канцелярії ДПІ у Солом'янському р-ні м. Києва письмові заперечення на висновки вказаного Акта перевірки з обґрунтуванням своєї позиції (вих. № 167 від 19.03.2012р.).
Відповідач своїм листом від 23.03.2012р. № 2245/10/22-8 «Про результати розгляду заперечення до акту перевірки ТОВ «УкрВата» від 13.03.2012р. № 270/23-07/31301408» залишив висновки зазначеного Акта перевірки без змін.
27 березня 2012 року ДПІ у Солом'янському районі м. Києва на підставі Акта від 13.03.2012р. № 270/23-07/31301408 прийняла наступні спірні податкові повідомлення-рішення:
- № 0001442208, яким згідно з пп. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54 Податкового кодексу України та відповідно до п. 123.1 ст. 123, п. 7, п. 11 підрозділу Х «Інші перехідні положення» Податкового кодексу України (2755-17) за порушення вимог п. 5.1, абз. 4 пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.1994р. № 334/94-ВР (із змінами та доповненнями), пп. 138.1.1 п. 138.1, п. 138.2 ст. 138, пп. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України, п. 9.1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999р. № 996-ХІV, п. 2.4 і 2.16 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. № 88 (z0168-95) , визначило ТОВ «УкрВата» суму грошового зобов'язання з податку на прибуток підприємства в розмірі 2 681 346, 00 грн., в т.ч. 2 493 845, 00 грн. -основний платіж, 187 501, 00 грн. -штрафні (фінансові) санкції;
- № 0001452208, яким згідно з пп. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54 Податкового кодексу України та відповідно до п. 7, п. 11 підрозділу Х «Інші перехідні положення» Податкового кодексу України (2755-17) за порушення вимог п. 198.3, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, п. 9.1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999р. № 996-ХІV, п. 2.4 і 2.16 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. № 88 (z0168-95) , визначило ТОВ «УкрВата» суму грошового зобов'язання з ПДВ в розмірі 107 985, 00 грн., в т.ч. 107 984, 00 грн. -основний платіж, 1, 00 грн. -штрафні (фінансові) санкції;
- № 0000282305, яким відповідно до пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 Податкового кодексу України та згідно п. 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995р. № 436/95 (436/95) , за порушення п. 2.8, п. 3.5 Положення про ведення касових операцій у національній валюті України, затвердженого постановою Правління національного банку України від 15.12.2004р. № 637 (z0040-05) , нарахувала ТОВ «УкрВата»штрафних (фінансових) санкцій на суму 4 432, 36 грн.
Згідно рішення ДПС у м. Києві від 05.06.2012р. № 83328/10/12-114, винесеного за результатами розгляду скарги ТОВ «УкрВата», спірні податкові повідомлення-рішення залишені без змін, а скарга підприємства -без задоволення.
При вирішення даного спору суд виходив з наступного.
Відповідно до п. 5.1 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28 грудня 1994 року № 334/94-ВР (в редакції на момент спірних правовідносин, що існували в період до 01 квітня 2011 року) (далі - Закон № 334/94-ВР (334/94-ВР) ), який був спеціальним законом з податку на прибуток на момент спірних правовідносин, валові витрати виробництва та обігу (валові витрати) - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.
Зазначений пункт містить загальне визначення валових витрат.
Пункт 5.2 ст. 5 Закону № 334/94-ВР містить конкретизацію ознак окремих груп витрат, що відносяться до валових витрат.
В силу підпункту 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону № 334/94-ВР до складу валових витрат включаються суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, у тому числі витрати з придбання електричної енергії (включаючи реактивну), з урахуванням обмежень, установлених пунктами 5.3 - 5.7 цієї статті.
В силу підпункту 11.2.1 п. 11.2 ст. 11 Закону № 334/94-ВР датою збільшення валових витрат виробництва (обігу) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
- або дата списання коштів з банківських рахунків платника податку на оплату товарів (робіт, послуг), а в разі їх придбання за готівку - день їх видачі з каси платника податку;
- або дата оприбуткування платником податку товарів, а для робіт (послуг) - дата фактичного отримання платником податку результатів робіт (послуг).
Водночас, загальне визначення валових витрат повинно тлумачитись у системному зв'язку з визначенням господарської діяльності, наведеному в п. 1.32 ст. 1 Закону № 334/94-ВР, який визначає господарську діяльність як будь-яку діяльність особи, направлену на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації господарської діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб'єкти підприємництва -підприємцями (ч. 2 ст. 3 Господарського кодексу України).
У відповідності до п 138.1 ст. 138 Податкового кодексу України (застосовується до спірних правовідносин, що виникли після 01 квітня 2011 року) (далі - ПК України (2755-17) ) витрати, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, складаються із: витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6 - 138.9, підпунктами 138.10.2 - 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 цієї статті: інших витрат, визначених згідно з пунктом 138.5, підпунктами 138.10.5, 138.10.6 пункту 138.10, пунктами 138.11, 138.12 цієї статті, пунктом 140.1 статті 140 і статтею 141 цього Кодексу; крім витрат, визначених у пунктах 138.3 цієї статті та у статті 139 цього Кодексу.
Витрати операційної діяльності включають собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та інші витрати беруться для визначення об'єкта оподаткування з урахуванням пунктів 138.2, 138.11 цієї статті, пунктів 140.2 - 140.5 статті 140, статей 142 і 143 та інших статей цього Кодексу, які прямо визначають особливості формування витрат платника податку (пп. 138.1.1 п. 138.1 ст. 138 цього Кодексу).
Згідно абз. 1 п. 138.2 ст. 138 ПК України витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.
Абзацом четвертим підпункту 5.3.9. п. 5.3. ст. 5 Закону № 334/94-ВР передбачено, що не належать до складу валових витрат будь-які витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.
Аналогічна норма містяться в пп. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 ПК України, якою визначено, що не включаються до складу витрат витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Отже, наведені правові норми дозволяють платнику податку формувати валові витрати у зв'язку з реальним придбанням товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності що, в першу чергу, має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами. Документи, які не мають статус первинних, самі по собі не можуть підтверджувати реальність здійснення господарської операції та, відповідно, валові витрати. При цьому неодмінною характерною рисою господарської діяльності в рамках податкових відносин є її направлення на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах.
Крім цього, податковим кредитом в розумінні підпункту 14.1.181 п. 14.1 ст. 14 ПК України визнається сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов'язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Відповідно до підпункту «а»п. 198.1 ст. 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.
В силу п. 198.2 ст. 198 цього Кодексу датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.
Згідно з п. 198.3 ст. 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:
- придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку;
- придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Пунктом 198.6 ст. 198 ПК України встановлено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
Платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою податкову накладну, у якій зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця); ґ) місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку; д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; и) вид цивільно-правового договору; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України) (п. 201.1 ст. 201 ПК України).
Форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом державної податкової служби (п. 201.2 ст. 201 ПК України).
В силу п. 201.4 ст. 201 ПК України податкова накладна виписується у двох примірниках у день виникнення податкових зобов'язань продавця. Оригінал податкової накладної видається покупцю, копія залишається у продавця товарів/послуг.
Податкова накладна є податковим документом і одночасно відображається у податкових зобов'язаннях і реєстрі виданих податкових накладних продавця та реєстрі отриманих податкових накладних покупця (п. 201.6 ст. 201 ПК України).
Згідно з п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна виписується на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.8 ст. 201 ПК України встановлено, що право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з п. 2 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженої Наказом Державної податкової адміністрації України 21 грудня 2010 року № 969, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 року за № 1401/18696 (z1401-10) , (який діяв на момент виписки податкових накладних)(далі -Порядок) податкову накладну складає особа, яка зареєстрована як платник податку в податковому органі та якій присвоєно індивідуальний податковий номер платника податку на додану вартість.
Пунктом 4 Порядку встановлено, що сплачена (нарахована) сума податку на додану вартість у податковій накладній повинна відповідати сумі податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг продавця у реєстрі виданих та отриманих податкових накладних.
В силу п. 5 Порядку податкова накладна вважається недійсною у разі її заповнення іншою особою, ніж зазначена у пункті 2 цього Порядку.
Податкова накладна є підставою на віднесення до податкового кредиту витрат по сплаті податку на додану вартість у покупця, зареєстрованого як платник податку (п. 6.2 Порядку).
Отже, виходячи з аналізу наведених норм в сукупності, Податковим кодексом України (2755-17) визначено окремі випадки, за яких неможливе формування податкового кредиту, зокрема це відсутність зв'язку з господарською діяльністю, фіктивність операцій (відсутність поставок), відсутність податкової правосуб'єктності, відсутність на момент перевірки податкових накладних або видача їх особою, яка не є платником ПДВ.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»від 16.07.1999р. № 996-ХІV (в редакції на момент спірних правовідносин)(далі - Закон № 996-ХІV (996-14) ), який визначає правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні, бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
В розумінні Закону № 996-ХІV (996-14) первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону № 996-ХІV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (ч. 2 ст. 9 Закону № 996-ХІV).
Відповідно до п. 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. № 88 (z0168-95) , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 червня 1995 року за № 168/704 (z0168-95) (в редакції на момент спірних правовідносин)(далі -Положення), яке встановлює порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської звітності підприємствами, їх об'єднаннями та госпрозрахунковими організаціями (крім банків) незалежно від форм власності (підприємства), установ та організацій, основна діяльність яких фінансується за рахунок коштів бюджету (установи), первинні документи - це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.
Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів.
Первинні документи повинні бути складені у момент проведення кожної господарської операції або, якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. (п. 2.2 Положення).
В силу п. 2.4 Положення первинні документи (на паперових і машинозчитуваних носіях інформації) для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі обов'язкові реквізити: назва підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), код форми, дата і місце складання, зміст господарської операції та її вимірники (у натуральному і вартісному виразі), посади, прізвища і підписи осіб, відповідальних за дозвіл та здійснення господарської операції і складання первинного документа.
Залежно від характеру операції та технології обробки даних до первинних документів можуть бути включені додаткові реквізити: ідентифікаційний код підприємства, установи з Державного реєстру, номер документа, підстава для здійснення операцій, дані про документ, що засвідчує особу-одержувача тощо.
Усі первинні документи, облікові регістри і бухгалтерська звітність повинні складатись українською мовою. Поряд з українською мовою може застосовуватися інша мова у порядку, визначеному статтею 11 Закону України «Про мови в Україні» (п. 1.3 Положення).
Аналіз викладених норм свідчить про те, що витрати для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на прибуток, а також податковий кредит для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на додану вартість мають бути фактично здійснені і підтверджені належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків, що також було зазначено в Листі Вищого адміністративного суду України від 02 червня 2011 року № 742/11/13-11 (v0742760-11) .
В ході судового розгляду також було встановлено, що 17 грудня 2010 року між ТОВ «УкрВата»(Покупець) та ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»(Продавець) були укладені однотипні договори поставки:
- договір поставки за № 199, згідно яких Продавець зобов'язується продати, а Покупець прийняти та оплатити вироби медичного призначення (далі -Товар), що належним чином зареєстровані на території України як вироби медичного призначення та мають відповідні реєстраційні посвідчення, в асортименті та кількості, що погоджуються Сторонами у товарних накладних, що є невід'ємними частинами даного Договору. Загальна вартість товару, що підлягає поставці за даним Договором складає орієнтовно 10 000 000, 00 грн. Остаточна загальна вартість, кількість та асортимент Товару поставленого за даним Договором визначається на підставі усіх належних чином оформлених товарних накладних на поставку Товару (п. 1.1 і 1.2 цього Договору);
- договір поставки за № 200, згідно яких Продавець зобов'язується продати, а Покупець прийняти та оплатити вироби - бавовняне волокно відбілене та пакувальні матеріали (далі -Товар), в асортименті та кількості, що погоджуються Сторонами у товарних накладних, що є невід'ємними частинами даного Договору. Відповідно до п. 2.3 цього Договору загальна вартість товару, що підлягає поставці за даним Договором складає орієнтовно 5 000 000, 00 грн. Остаточна загальна вартість, кількість та асортимент Товару поставленого за даним Договором визначається на підставі усіх належних чином оформлених товарних накладних на поставку Товару (п. 1.1 і 1.2, 1.4 цього Договору).
Відповідно до п. 2.1, 2.2 і 2.4 вказаних Договорів поставок ціна кожної партії Товару визначається та узгоджується Сторонами у товарних накладних. Покупець вважається таким, що погодив визначену Продавцем у накладній ціну, з моменту прийняття партії Товару за накладною. При цьому за умовами Договору № 199 в ціну Товару включається ПДВ, а за умовами Договору № 200 -операції з поставки Товару звільняються від оподаткування ПДВ на підставі пп. 5.1.7 п. 5.1 ст. 5 Закону України «Про податок на додану вартість»(в подальшому на підставі пп. 197.1.27 п. 197.1 ст. 197 Податкового кодексу України), у зв'язку з чим ПДВ у вартість Товару не включається.
Оплата за кожну поставлену партію Товару здійснюється Покупцем протягом 60 календарних днів з моменту поставки партії Товару у формі безготівково розрахунку.
Пунктами 1.3 та 3.1 - 3.4 цих Договорів поставок визначені наступні умови поставки Товару. Товар поставляється Продавцем окремими партіями. Поставку Товару здійснюється за рахунок і транспортом Продавця на умовах DDP («поставка зі сплатою мита») -м. Київ (с. Софіївська Борщагівка), або DDP -м. Черкаси, склад Покупця (згідно Інкотермс 2010).
Відповідно до Інкотермс (Офіційні правила тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати)(редакція 2010 року)(Введені в дію з 01 січня 2011 року) термін DDP (поставка зі сплатою мита)(… назва місця призначення) означає, що продавець здійснює поставку покупцю товару, який пройшов митне очищення для імпорту, без розвантаження з будь-якого прибулого транспортного засобу в названому місці призначення. Продавець несе всі витрати та ризики, пов'язані з доставкою товару до цього місця, включаючи (у відповідних випадках) будь-які «мита»(під словом «мито»тут розуміється відповідальність за виконання та ризики виконання дій з проходження митних процедур, а також оплата витрат митного очищення, податків, митних і інших зборів) на імпорт до країни призначення.
Згідно п. 3.1, 3.2 Договору поставки за № 200 поставка Товару здійснюється у строк визначений у заявці Покупця на поставку необхідної партії Товару, які подаються в залежності від можливостей Покупця по використанню і переробці Товару. Заявка може бути подана Покупцем усно, шляхом телефонних переговорів, обміну факсограмами.
Продавець на кожну партію поставленого Товару повинен надати товарну накладну, податкову накладну, а за необхідності і посвідчення якості Товару (п. 3.4 Договору поставки за № 200).
Передача Товару здійснюється за товарними накладними підписаними уповноваженими представниками Сторін, що оформлюються на кожну партію Товару, та є доказом передачі Товару у власність Покупця (п. 5.1, 5.2 зазначених Договорів поставок).
Договори вступають в дію з моменту їх підписання та діють до 31 грудня 2012 року.
Факт виконання Сторонами своїх договірних зобов'язань (поставки та оплати товару) за вказаними Договорами поставки підтверджуються: наступними первинними і розрахунковими документами:
- видатковими накладними від 04.01.2011р. № БС-04018 на суму 65 024, 00 грн., від 05.01.2011р. № БС-05013 на суму 153 475, 00 грн., від 06.01.2011р. № БС-06015 на суму 129 248, 00 грн., від 10.01.2011р. № БС-10014 на суму 192 850, 00 грн., від 11.01.2011р. № БС-11012 на суму 140 000, 00 грн., від 12.01.2011р. № БС-12013 на суму 102 184, 00 грн., від 14.01.2011р. № БС-14014 на суму 205 828, 00 грн., від 14.01.2011р. № БС-14015 на суму 137 200, 00 грн., від 17.01.2011р. № БС-17012 на суму 202 146, 00 грн., від 18.01.2011р. № БС-18013 на суму 246 750, 00 грн., від 20.01.2011р. № БС-20011 на суму 175 940, 00 грн., від 24.01.2011р. № БС-24013 на суму 235 106, 00 грн., від 25.01.2011р. № БС-25013 на суму 218 125, 00 грн., від 25.01.2011р. № БС-25014 на суму 211 400, 00 грн., від 26.01.2011р. № БС-26013 на суму 108 500, 00 грн., від 01.02.2011р. № БС-01024 на суму 40 376, 00 грн., від 02.02.2011р. № БС-02021 на суму 93 275, 00 грн., від 03.02.2011р. № БС-03021 на суму 91 000, 00 грн., від 07.02.2011р. № БС-07022 на суму 47 376, 00 грн., від 08.02.2011р. № БС-08021 на суму 99 197, 00 грн., від 09.02.2011р. № БС-09021 на суму 105 000, 00 грн., від 16.02.2011р. № БС-16021 на суму 360 000, 00 грн., від 18.02.2011р. № БС-18022 на суму 405 000, 00 грн., від 22.02.2011р. № БС-22022 на суму 450 000, 00 грн., від 22.02.2011р. № БС-22023 на суму 405 000, 00 грн., від 24.02.2011р. № БС-24022 на суму 405 000, 00 грн., від 01.03.2011р. № БС-01038 на суму 245 650, 73 грн. (в т.ч. ПДВ -40 941, 79 грн.), від 04.03.2011р. № БС-04034 на суму 148 500, 00 грн. (в т.ч. ПДВ -24 750, 00 грн.), від 10.03.2011р. № БС-10033 на суму 165 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ - 27 500, 00 грн.), від 14.03.2011р. № БС-14033 на суму 132 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ -22 000, 00 грн.), від 22.03.2011р. № БС-22031 на суму 322 000, 00 грн., від 24.03.2011р. № БС-24032 на суму 355 350, 00 грн., від 28.03.2011р. № БС-28032 на суму 299 000, 00 грн., від 30.03.2011р. № БС-30031 на суму 323 150, 00 грн., від 01.04.2011р. № БС-010418 на суму 181 141, 30 грн. (в т.ч. ПДВ -30 190, 00 грн.), від 18.04.2011р. № БС-18045 на суму 204 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ -34 000, 00 грн.), від 25.04.2011р. № БС-25046 на суму 204 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ -34 000, 00 грн.), від 27.04.2011р. № БС-27047 на суму 354 000, 00 грн., від 29.04.2011р. № БС-354 000, 00 грн., від 05.05.2011р. № БС-05053 на суму 330 400, 00 грн., від 06.05.2011р. № БС-06054 на суму 283 200, 00 грн., від 06.05.2011р. № БС-06053 на суму 2 546, 40 грн. (в т.ч. ПДВ -424, 40 грн.), від 09.05.2011р. № БС-09052 на суму 49 378, 62 грн. (в т.ч. ПДВ -8 229, 77 грн.), від 09.05.2011р. № БС-09053 на суму 354 000, 00 грн., від 11.05.2011р. № БС-11056 на суму 283 200, 00 грн., від 01.06.2011р. № БС-01062 на суму 283 200, 00 грн., від 03.06.2011р. № БС-03065 на суму 236 000, 00 грн., від 03.06.2011р. № БС-03064 на суму 167 159, 22 грн. (в т.ч. ПДВ -27 859, 87 грн.), від 10.06.211р. № БС-10063 на суму 2 029, 95 грн. (в т.ч. ПДВ -338, 33 грн.), від 15.06.2011р. № БС-15064 на суму 3 088, 26 грн., від 17.06.2011р. № БС-17062 на суму 37 296, 94 грн.) щодо поставки та отримання придбаних товарів на складі позивача. Приймання поставленого товару на складі Покупця (м. Черкаси, вул. Якубовського, 8, де також й розміщені виробничі потужності позивача) від імені ТОВ «УкрВата»здійснювалося уповноваженою особою позивача -комірником центрального складу Черкаської виробничої дільниці Ігнатюк В.А. (повноваження підтверджено наявними в матеріалах даної справи наказом позивача від 26.11.2001р. за № 66/2 «Про прийняття на роботу», робочою інструкцією ІР №5.1 (професія: комірник, код професії 9411), витягу з журналу реєстрації довіреностей за 2011 рік);
- платіжними дорученнями від 24.12.2010р. за № 5701 на суму 300 000, 00 грн. та за № 5702 на суму 200 000, 00 грн., від 27.12.2010р. за № 5714 на суму 400 000, 00 грн., за № 5715 на суму 300 000, 00 грн. та за № 5717 на суму 300 000, 00 грн., від 28.12.2010р. за № 5729 на суму 200 000, 00 грн., за № 5730 на суму 200 000, 00 грн., за № 5731 на суму 250 000, 00 грн., за № 5732 на суму 250 000, 00 грн., за № 5733 на суму 300 000, 00 грн. та за № 5734 на суму 300 000, 00 грн., від 17.03.2011р. за № 6457 на суму 50 625, 00 грн., від 23.03.2011р. за № 6521 на суму 155 981, 00 грн., від 12.04.2011р. за № 2403613 на суму 248 000, 00 грн., за № 2403614 на суму 153 000, 00 грн., за № 2403615 на суму 115 200, 00 грн. та за № 2403616 на суму 266 800, 00 грн., від 19.04.2012р. за № 6773 на суму 49 770, 00 грн., за № 2403620 на суму 120 000, 00 грн., за № 2403621 на суму 215 000, 00 грн. та за № 2403622 на суму 85 000, 00 грн., від 11.05.2011р. за № 2403633 на суму 150 000, 00 грн., за № 2403634 на суму 175 000, 00 грн., за № 2403635 на суму 118 000, 00 грн. та за № 2403636 на суму 242 000, 00 грн., від 16.05.2011р. за № 6976 на суму 32 428, 53 грн., від 18.05.2011р. за № 2403641 на суму 350 000, 00 грн., від 07.06.2011р. за № 2403639 на суму 270 000, 00 грн., від 14.06.2011р. за № 7207 на суму 328 043, 00 грн., від 15.06.2011р. за № 7226 на суму 289 620, 00 грн., за № 7227 на суму 137 800, 00 грн., за № 7228 на суму 109 430, 00 грн., за № 7229 на суму 6 485, 71 грн., від 06.07.2011р. за № 2403690 на суму 300 000, 00 грн., від 13.07.2011р. за № 2403694 на суму 120 000, 00 грн., від 14.07.2011р. за № 2403699 на суму 180 000, 00 грн. та за № 2403700 на суму 220 000, 00 грн.; виписками з банківського рахунку позивача за вказані дати. Оплата за частину придбаних товарів здійснювалося ТОВ «УкрВата»шляхом перерахування безготівкових коштів зі свого рахунку № 26005300007874 в ПАТ «Банк Форум»(МФО 322948) на рахунок свого контрагента № 2600031547701 в Філії АБ «Південний»у м. Києві (МФО 320917), що не заперечується Відповідачем;
При цьому, решта заборгованості позивача перед Продавцем за Договорами поставок, в т.ч. 2 024 701, 48 грн. за Договором поставки за № 199 та 681 406, 22 грн. за Договором поставки за № 200, була ліквідована 14 липня 2011 року шляхом укладення між ТОВ «УкрВата»і ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс» угоди про зарахування однорідних зустрічних вимог.
Зокрема, відповідно до п. 4, 5 і 6 цієї Угоди Сторони домовилися про зарахування однорідних зустрічних грошових вимог на загальну суму 2 706 107, 70 грн. Після зарахування однорідних зустрічних вимог сума заборгованості ТОВ «УкрВата»перед ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс» за товари поставлені по Договорах поставок від 17.12.2010р. за № 199 і № 200 становить 0, 00 грн., а заборгованість ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс» перед ТОВ «УкрВата» за товари поставлені згідно договору від 27.04.2011р. № 215/11 становить 438 643, 00 грн. На підтвердження наведених фактичних обставин позивачем були надані суду копії самої угоди про зарахування однорідних зустрічних вимог від 14.07.2011р., договору поставки товару від 27.04.2011р. № 215/11 та відповідно видаткових і податкових накладних, складених Сторонами на його виконання.
За результатами здійснення поставки Товарів ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс» були виписані такі податкові накладні: № 24123 від 24.12.2010р. на суму 300 000, 00 грн. (без ПДВ), № 24125 від 24.12.2010р. на суму 200 000, 00 грн. (без ПДВ), № 9053 від 09.05.2011р. на суму 354 000, 00 грн. (без ПДВ), № 11058 від 11.05.2011р. на суму 283 200, 00 грн. (без ПДВ ), № 1062 від 01.06.2011р. на суму 283 200, 00 грн. (без ПДВ), № 3065 від 03.06.2011р. на суму 236 000, 00 грн. (без ПДВ), № 3064 від 03.06.2011р. на суму 167 159, 22 грн. (в т.ч. ПДВ -27 859, 87 грн.), № 10063 від 10.06.2011р. на суму 2 029, 95 грн. (в т.ч. ПДВ -338, 33 грн.), № 15065 від 15.06.2011р. на суму 3 088, 26 грн. (без ПДВ), № 17063 від 17.06.2011р. на суму 37 296, 94 грн. (без ПДВ), № 4034 від 04.03.2011р. на суму 148 500, 00 грн. (в т.ч. ПДВ -24 750, 00 грн.), № 10033 від 10.03.2011р. на суму 165 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ -27 500, 00 грн.), № 14034 від 14.03.2011р. на суму 132 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ -22 000, 00 грн.), № 22031 від 22.03.2011р. на суму 322 000, 00 грн. (без ПДВ), № 24034 від 24.03.2011р. на суму 355 350, 00 грн. (без ПДВ), № 28033 від 28.03.2011р. на суму 299 000, 00 грн. (без ПДВ), № 30032 від 30.03.2011р. на суму 323 150, 00 грн. (без ПДВ), № 10418 від 01.04.2011р. на суму 181 141, 30 грн. (в т.ч. ПДВ - 30 190, 22 грн.), № 18048 від 18.04.2011р. на суму 204 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ -34 000, 00 грн.), № 25046 від 25.04.2011р. на суму 204 000, 00 грн. (в т.ч. ПДВ -34 000, 00 грн.), № 27048 від 27.04.2011р. на суму 354 000, 00 грн. (без ПДВ), № 290412 від 29.04.2011р. на суму 354 000, 00 грн. (без ПДВ), № 5053 від 05.05.2011р. на суму 330 400, 00 грн. (без ПДВ), № 6054 від 06.05.2011р. на суму 2 546, 40 грн. (в т.ч. ПДВ -424, 40 грн.), № 6055 від 06.05.2011р. на суму 283 200, 00 грн. (без ПДВ), № 9052 від 09.05.2011р. на суму 49 378, 62 грн. (в т.ч. ПДВ -8 229, 77 грн.), № 27126 від 27.12.2010р. на суму 400 000, 00 грн. (без ПДВ), № 27127 від 27.12.2010р. на суму 300 000, 00 грн. (без ПДВ), № 27128 від 27.12.2010р. на суму 300 000, 00 грн. (без ПДВ), № 28123 від 28.12.2010р. на суму 200 000, 00 грн. (без ПДВ), № 28126 від 28.12.2010р. на суму 200 000, 00 грн. (без ПДВ), № 28127 від 28.12.2010р. на суму 250 000, 00 грн. (без ПДВ), № 28128 від 28.12.2010р. на суму 250 000, 00 грн. (без ПДВ), № 28124 від 28.12.2010р. на суму 300 000, 00 грн. (без ПДВ), № 28126 від 28.12.2010р. на суму 300 000, 00 грн. (без ПДВ), № 16022 від 16.02.2011р. на суму 360 000, 00 грн. (без ПДВ), № 18023 від 28.02.2011р. на суму 405 000, 00 грн. (без ПДВ), № 22023 від 22.02.2011р. на суму 450 000, 00 грн. (без ПДВ), № 22024 від 22.02.2011р. на суму 405 000, 00 грн. (без ПДВ), № 24024 від 24.02.2011р. на суму 405 000, 00 грн. (без ПДВ), № 1038 від 01.03.2011р. на суму 245 650, 73 грн. (в т.ч. ПДВ -40 941, 79 грн.), які містять усі обов'язкові реквізити, передбачені ст. 201 Податкового кодексу України.
За результатами дослідження вище перелічених первинних документів суд дійшов висновку, що вони оформлені у відповідності до вимог Закону № 996-ХІV (996-14) та вказаного Положення.
Відповідно до письмових пояснень позивача від 04.0.9.2012р. за № 511/2 та від 15.08.2012р. № 483, наданих в ході розгляду даної справи, з документальним підтвердженням, придбані товари були використанні Товариством в своїй подальшій господарській діяльності (виробництво виробів медичного призначення ватно-марлевої групи (вата медична, бинти марлеві, марлеві відрізи, тощо), реалізація придбаних виробів медичного призначення іншим суб'єктам господарської діяльності без їх переробки), про що свідчать наступні документи: внутрішні документи позивача -накладні-вимоги на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (на підтвердження отримання закупленої сировини у виробництво), виробничі звіти по власному виробництву, матеріальні звіти по власному виробництву, відомості по партіям товарів на складах (бухгалтерський облік), звітами з праці, внутрішньо-розпорядчими документами -наказами про прийняття на роботу, посадовими інструкціями (на підтвердження наявності у позивача необхідних трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності та підтвердження повноважень посадових осіб, які підписували внутрішні документи Товариства); свідоцтва про державну реєстрацію виробів медичного характеру (валик ватний стоматологічний, серветки та спонжи марлеві медичні, відрізи марлеві медичні нестерильні, вата медична гігроскопічна, бинти марлеві медичні нестерильні/стерильні); договір оренди майнового комплексу від 15.07.2010р. за № 02, укладений з Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_8 (Орендодавець) щодо платного користування майновим комплексом, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, - загальною площею 1 358,4 м2, вартістю 725 000, 00 грн. (на підтвердження наявності відповідних виробничих потужностей для переробки сировини, виробництва виробів медичного характеру), та акт прийому-передачі майнового комплексу від 15.07.2010р. за цим Договором; договорами поставки товарів (лікарських засобів та виробів медичного призначення), укладеними ТОВ «УкрВата» (Продавець/Постачальник) з рядом суб'єктів господарської діяльності (Покупці/Замовники) протягом 2009 - 2011 років (ТОВ «Тайлон», ТОВ «Аптека Гаєвського», ТОВ «МІ-ФАРМ», ТОВ «Наша Аптека», ФОП ОСОБА_9, ПТП МП Фірма «Едельвейс», ТОВ «Фармастор», ТОВ «Юніфарма», «ПП «Медицина для нас», та ін.), накладними-специфікаціями на поставку товарів та видатковими накладними по наданим договорам, довіреностями на отримання товарно-матеріальних цінностей, отримані від уповноважених посадових осіб Покупців, реєстрами виданих податкових накладних за період січень-жовтень 2011 року; виписки з банківського рахунку позивача на підтвердження отримання коштів від Покупців/Замовників за реалізовані товари.
Відповідачем не надано доказів відсутності у ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»спеціальної податкової правосуб'єктності на момент укладення і виконання вищевказаних правочинів, зокрема того, що вказане підприємство не було зареєстроване в якості платника податку на додану вартість або того, що його реєстрація платником податку на додану вартість була анульована в грудні 2010 року - червні 2011 року. Відтак, наявні в матеріалах справи копії податкових накладних, на підставі яких позивач сформував податковий кредит за березень-червень 2011 року, відповідають вимогам, встановленим ст. 201 Податкового кодексу України.
Також відповідачем не було надано до суду доказів, які б свідчили про відсутність у ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»умов для здійснення господарської діяльності (відсутність майна, складських приміщень, обладнання та виробничих потужностей, трудових ресурсів, тощо), в т.ч. із залученням третіх осіб.
В силу п. 15.1 ст. 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Частиною другою ст. 61 Конституції України встановлений індивідуальний характер юридичної відповідальності.
Так, безпосередньо в Акті перевірки від 13.03.2012р № 270/23-07/31301408 не наведено правову норму, в силу якої на платника податку (Покупця) покладена відповідальність за недекларування та несплату податкових зобов'язань платником податку-контрагентом (Продавцем) шляхом позбавлення його права на податковий кредит та валові витрати.
Відповідачем не заперечувався факт декларування та сплати позивачем сум податку на додану вартість за наслідками спірних господарських операцій.
В ході розгляду даної справи в суді відповідачем не було пред'явлено до суду будь-які належні докази нікчемності правочинів, укладених між Позивачем і його контрагентом -ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс».
Зокрема, в Акті перевірки від 13.03.2012р № 270/23-07/31301408 також відсутні посилання на ухиляння контрагентом позивача від сплати податків та зборів, визначення йому сум податкових зобов'язань, винесення вироків посадовим особам Товариства за фактом ухиляння від сплати податків, або будь-які інші відомості, які можуть бути визначені як підстави та докази укладення угод з метою, що порушує публічний порядок.
В силу ч. 1 ст. 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Аналогічну норму містить ч. 2 ст. 2 Кримінального кодексу України.
Частинами 2, 3 ст. 323 цього Кодексу передбачено, що суд може обґрунтовувати свій вирок лише тими доказами, які були розглянуті ним у судовому засіданні. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
У відповідності до ч. 3 ст. 62 Конституції України обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Доказами в адміністративному судочинстві, за визначенням ч. 1 ст. 69 Кодексу адміністративного судочинства України, є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
У відповідності до ч. 1, ч. 4 ст. 70 цього Кодексу належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Відповідно до листа ДПІ у Голосіївському районі м. Києва ДПС від 16.08.2012р. № 5583/8/10-008, наданого у відповідь на судовий запит від 30.07.2012р. за № 2а-8266/12/2670 щодо надання інформації про порушення кримінальної справи за фактом фіктивного створення ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс», суду стало відомо, що в провадженні СВПМ ДПІ у Голосіївському районі м. Києва ДПС відсутні вказані кримінальні справи.
Також, аналогічна інформація наведена у листі СВ Подільського РУ ГУМВС України у м. Києві від 17.08.2012р. № 55/17928, наданого у відповідь на судовий запит від 30.07.2012р. за № 2а-8266/12/2670. Так, СВ Подільського РУ ГУМВС України у м. Києві вказав, що цим Слідчим відділом кримінальна справа за фактом підроблення реєстраційних документів та документів податкової звітності ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс»за ознаками складу злочину, передбаченого ст. 358 КК України, не порушувалась.
При цьому відповідачем не надано суду будь-які достовірні відомості з документальним підтвердженням про притягнення до кримінальної відповідальності або пред'явлення обвинувачення посадовим особам ТОВ «УкрВата» або його контрагента - ТОВ «Бізнес Сервіс А-Плюс», з направлення матеріалів відповідних кримінальних справ до суду, у скоєнні злочинів, передбачених Кримінальним кодексом України (2341-14) (в тому числі документи, на які наявні посилання в Акті перевірки від 13.03.2012р № 270/23-07/31301408 -протокол допиту свідка, постанови про порушення кримінальних справ).
З урахуванням того, що по справі було встановлено реальне здійснення господарських операцій та їх зв'язок з господарською діяльністю позивача, наявність належним чином оформлених первинних документів, податкових накладних, виданих зареєстрованим платником податку на додану вартість, суд дійшов висновку про протиправність донарахування позивачу сум податку на прибуток підприємства та податку на додану вартість, а також застосування штрафних (фінансових) санкцій спірними податковими повідомленнями-рішеннями.
Крім того, з огляду на те, що відповідачем до суду не надано жодних документів (а саме - копій видаткових касових ордерів ТОВ «УкрВата»за № 35 і № 36 від 06.12.2010р. на суми 1 108, 09 грн. кожен), які безпосередньо засвідчують факт вчинення самого порушення та підтверджують правомірність застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій на суму 4 432, 36 грн. за порушення п. 2.8, п. 3.5 Положення про ведення касових операцій у національній валюті України, затвердженого постановою Правління національного банку України від 15.12.2004р. № 637 (z0040-05) , суд дійшов висновку про протиправність застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій на підставі п. 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995р. № 436/95 (436/95) податковим повідомленням -рішенням від 27 березня 2012 року № 0000282305.
В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України).
За таких обставин, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та наданих сторонами доказів, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі, а тому суд вважає на підставі ч. 2 ст. 11 та п. 1 ч. 2 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України за необхідне визнати протиправними та скасувати спірні по справі податкові повідомлення-рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України суд присуджує з Державного бюджету України на користь позивача усі фактично здійснені та документально підтверджені ним судові витрати в розмірі 2 188, 00 грн.
Керуючись ст. 2, ст. 9, ст. ст. 69 - 71, ст. 94, ст. ст. 158- 163, ст. 167, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «УкрВата» задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Солом'янському районі міста Києва від 27 березня 2012 року № 0001442208, № 0001452208, № 0000282305.
3. Присудити з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «УкрВата»(ідентифікаційний код 31301408, місцезнаходження: 18029, м. Черкаси, вул. Якубовського, 8; 03151, м. Київ, вул. Ушинського, 21) 2 188 (дві тисячі сто вісімдесят вісім) грн. 00 коп. судового збору.
постанова набирає законної сили відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
постанова може бути оскаржена за правилами, встановленими в ст. ст. 185 - 187 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно.
Суддя
О.В. Дегтярьова