ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
30 серпня 2010 року 11:30 № 2а-13238/09/2670
|
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Григоровича П.О. при секретарі судового засідання Очколясу О.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом
|
Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпік Казино Україна"
|
до
|
Державна податкова інспекція у Дарницькому районі м.Києва Фінансового управління Дарницької районної у м.
Києві державної адміністрації Управління державного казначейства у Дарницькому районі м. Києва
|
про
|
визнання бездіяльності протиправною т стягнення коштів
|
За участю представників:
позивача: Гуменюк А.Л.
відповідача 1: Кириленко М.Є.
відповідача2: Козлова В.В.
відповідача 3: Буткевич А.О.
На підставі ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України 30.08.2010 р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпік Казино Україна"(надалі ТОВ "Олімпік Казино Україна", позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Державної податкової інспекції у Дарницькому районі м. Києва, Фінансового управління Дарницької районної в м. Києві державної адміністрації, Головного управління Державного казначейства України у м. Києві про стягнення надмірно сплачену суму вартості торгових патентів в розмірі 83660,26 грн.
З урахуванням поданих уточнень позовних вимог позивач просить стягнути з місцевого бюджету через головне управління державного казначейства України в Києві надмірно сплачену суму вартості торгових патентів на право здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу у розмірі 75 020,26 грн.
Позивач позовні вимоги підтримав повному обсязі та в обґрунтування зазначив, що відповідно до Закону України "Про заборону грального бізнесу в Україні"№1334-VІ (1334-17)
, який набрав чинності 25.06.2009 року, позивач втратив право на здійснення діяльності у сфері грального бізнесу, яка до цього підлягала ліцензуванню та патентуванню. Позивач своєчасно повідомив ДПІ у Дарницькому районі м. Києва про припинення діяльності та з проханням повернути надмірно сплачену суму вартості торгових патентів, яка підлягає поверненню у відповідності до ч. 3 ст. 2 Закону України "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності"від 23.03.96р. №98/96-ВР. Враховуючи, що на день подання позову надмірно сплачені платежі у сумі 83020,26 грн. за придбані торгові патенти не була повернута на розрахунковий рахунок заявника, ТОВ "Олімпік Казино Україна"звернувся до суду за захистом порушених прав та просить суд, з урахуванням часткового повернення платежу в сумі 8 000 грн., стягнути з місцевого бюджету Дарницького району м. Києва зайво сплачену суму вартості торгових патентів у розмірі 75 020,26 грн.
Відповідач 1 –Державна податкова інспекція у Дарницькому районі м. Києва заперечує проти позову та в обґрунтування зазначає, що позивач звернувся до ДПІ з проханням анулювати торові патенти на гральний бізнес в кількості 76 шт. з 01.07.2009р. та суму сплачену за дані патенти, як сплату відповідно останнього кварталу дії та останнього місяцю дії торгових патентів, повернути на поточний рахунок. Проте протягом п’яти робочих днів з моменту подання заяви до податкового органу патенти не були повернуті, а тому ДПІ у Дарницькому районі м. Києва не мала законних підстав на передачу висновків для погодження відповідному фінансовому органу щодо повернення надмірно сплаченої вартості торгових патентів за заявою платника №120609-7 від 12.06.2009р.
Відповідач 3 проти позову заперечував, та зазначив, що права та охоронювані законом інтереси позивача не порушував, оскільки до Головного управління Державного казначейства України у м. Києві від податкового органу надійшов висновок без зазначення обов’язкових реквізитів, що виключає можливість його виконання та повернення коштів, що були помилково або надмірно зараховані до бюджету.
Відповідач 2 - Фінансове управління Дарницької районної в м. Києві державної адміністрації також заперечувало та просило відмовити в задоволенні позову повністю.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, заслухавши пояснення їх представників, всебічно і повно з’ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об’єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпік Казино Україна"зареєстроване Шевченківською районною у м. Києві державною адміністрацією 10.06.2004 року, адреса реєстрації: 01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 16. Основний вид діяльності за КВЕД: діяльність з організації азартних ігор. Як платник податків та зборів взяте на облік у Державній податковій інспекції у Шевченківському районі м. Києва.
Відповідно до частини першої ст. 5 Закону України "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності"від 23.03.96р. №98/96-ВР (із змінами та доповненнями) (далі - Закон №98/96-ВР (98/96-ВР)
) патентуванню підлягають операції з надання послуг у сфері грального бізнесу, які здійснюються суб’єктами підприємницької діяльності або їх структурними (відокремленими підрозділами).
Відповідно до ч. З ст. 5 вказаного Закону № 98/96-ВР (98/96-ВР)
, вартість торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу встановлюється у фіксованому розмірі (за рік): для використання грального автомата з грошовим або майновим виграшем - 4200 гривень.
Відповідно до ч. 4 ст. 3 вказаного Закону № 98/96-ВР (98/96-ВР)
, вартість торгового патенту на здійснення торговельної діяльності встановлюється органами місцевого самоврядування залежно від місцезнаходження пункту продажу товарів та асортиментного переліку товарів. Вартість торгового патенту за календарний місяць на території міста Києва, обласних центрів встановлюється в межах рівнів - від 60 до 320 грн. Термін дії торгового патенту на здійснення торговельної діяльності становить 12 календарних місяців.
За змістом ч. 5 ст. 5 Закону України № 98/96-ВР, оплата вартості торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу провадиться щоквартально до 15 числа місяця, що передує звітному кварталу.
Під час придбання торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу суб'єкт підприємницької діяльності вносить одноразову плату у розмірі вартості торгового патенту за 3 місяці. На суму, сплачену під час придбання торгового патенту, зменшується розмір плати за торговий патент, яка підлягає внесенню в останній квартал його дії.
ТОВ "Олімпік Казино України"було сплачено в авансові платежі за останні три місяці дії 76 патентів по наданню послуг у сфері грального бізнесу до місцевого бюджету Дарницького району м. Києва, що підтверджується платіжними дорученнями №345 від 24.03.2005р.; №4787від 12.08.2008р.
25.06.2009р. набрав чинності Закон України №1334-VІ (1334-17)
"Про заборону грального бізнесу в Україні'яким заборонено гральний бізнес ті участь в азартних іграх. З дня набрання чинності цим Законом видача ліцензій на провадження діяльності з організації акт проведення азартних ігор в Україні припиняється, а ліцензії, видані суб’єктам підприємницької діяльності до набрання чинності цим Законом, скасовуються.
Керуючись зазначеним Законом, Міністерство фінансів України листом №31-35010-03-10 від 30.06.2009р. (v3501201-09)
визначило повернути до Міністерства фінансів України ліцензії на провадження організації діяльності з проведення азартних ігор, їх копії, завірені Міністерством фінансів України, до 7 липня 2009 року.
Таким чином позивач втратив право на здійснення діяльності з організації проведення азартних ігор та повернув до Міністерства фінансів України ліцензію на провадження організації діяльності з проведення азартних ігор, в зв’язку з чим звернувся до Державної податкової інспекції у Дарницькому районі у м. Києві з письмовою заявою від 12.06.09 року №120609-7 з проханням анулювати всі торгові патенти на гральні автомати в кількості 76 штук та повернути сплачені авансові платежі за останні місяці дії патентів.
01.07.2009 року позивач повернув до податкового органу оригінали торгових патентів на гральний бізнес.
В своїх запереченнях та в судовому засіданні, представник відповідача-1 посилався на порушення позивачем вимог ч. 2 п. 3 ст. 2 Закону України "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності". Так, відповідач-1 зазначив, що оскільки суб’єкт підприємницької діяльності припинив свою діяльність i при цьому до 15 числа місяця, що передує звітному, письмово повідомив про припинення діяльності, але при цьому протягом п’яти робочих днів з моменту здавання заяви до податкового органу патенти не були повернуті. В зв’язку з чим, ДПІ у Дарницькому районі м. Києва не мала законних підстав на передачу висновків для погодження відповідному районному (міському) фінансовому органу щодо повернення надмірно сплаченої вартості торгових патентів за заявою платника №120609-7 від 12.06.2009 року.
Проаналізувавши обставини справи, пояснення представників сторін, ознайомившись з доказами, які наявні у матеріалах справи, суд вважає за необхідне звернути увагу на таке.
Так, порядок патентування торговельної діяльності регулюється Законом України "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності" (98/96-ВР)
. Частиною 1 ст. 2 цього Закону визначено, що торговий патент –це державне свідоцтво, яке засвідчує право суб'єкта підприємницької діяльності чи його структурного (відокремленого) підрозділу займатися зазначеними у цьому Законі видами підприємницької діяльності. Згідно з ч. 3 цієї ж статті торговий патент видається за плату. Вартість торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу встановлюється у фіксованому розмірі (за рік).
Пунктом 5 ст. 5 Закону про патентування визначено, що оплата вартості торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу провадиться щоквартально до 15 числа місяця, що передує звітному кварталу. Під час придбання торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу суб'єкт підприємницької діяльності вносить одноразову плату у розмірі вартості торгового патенту за 3 місяці. На суму, сплачену під час придбання торгового патенту, зменшується розмір плати за торговий патент, яка підлягає внесенню в останній квартал його дії.
Згідно з абз. 2 ч. 3 ст. 2 Закону про патентування суб'єкт підприємницької діяльності, який припинив діяльність, котра відповідно до цього Закону (98/96-ВР)
підлягає патентуванню, до 15 числа місяця, що передує звітному, письмово повідомляє про припинення такої діяльності відповідний державний податковий орган. При цьому торговий патент повертається до податкового органу, а суб'єкту підприємницької діяльності повертається надмірно сплачена сума вартості торгового патенту.
Тобто, для суб'єкта підприємницької діяльності, який своєчасно повідомив про припинення діяльності відповідний державний податковий орган, надмірно сплаченою сумою вартості торгового патенту вважається одноразова плата, що вноситься під час придбання торгового патенту, яка повертається згідно з діючим законодавством
У даному випадку суб'єкти господарювання, які придбали торговий патент на здійснення діяльності у сфері грального бізнесу, але внаслідок прийняття Закону України "Про заборону грального бізнесу в Україні" (1334-17)
втратили можливість здійснювати діяльність, мають на повернення надмірно сплаченої суми вартості патентів за період, коли вони не здійснювали діяльність.
Відповідно до ч. 2 ст. 50 Бюджетного кодексу України Державне казначейство України веде бухгалтерський облік всіх надходжень, що належать Державному бюджету України, та за поданням органів стягнення здійснює повернення коштів, що були помилково або надмірно зараховані до бюджету.
Згідно п. 5 ч. 1 ст. 64 Бюджетного кодексу України до доходів, що закріплюються за бюджетами місцевого самоврядування та враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансферів, належать такі податки і збори (обов’язкові платежі) як, зокрема, плата за торговий патент на здійснення деяких видів підприємницької діяльності.
На виконання статей 48, 50 та 78 Бюджетного кодексу України та відповідно до Положення про Державне казначейство України №1232 було розроблено Порядок повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов’язкових платежів), затвердженого Наказом Державного казначейства України від 10.12.2002р. №226 (z1000-02)
(далі –Порядок №226), який є основним документом, що регламентує процедуру повернення коштів, помилково або надмірно зарахованих до державного та місцевих бюджетів.
Згідно пункту 5 глави 1 Порядку №226 (z1000-02)
повернення помилково або надмірно зарахованих до бюджету податків, зборів (обов’язкових платежів) та інших доходів бюджетів здійснюється за заявою платника та поданням органів, які повинні забезпечувати надходження платежів до бюджету та за якими згідно з законом закріплено контроль за справлянням (стягненням) платежів до бюджету.
Позивач звернувся до податкового органу з заявою №120609-7 від 12.06.2009р. з вимогами про анулювання торгових патентів на гральні автомати (76 шт.) і на громадське харчування (2 шт.) з 01.07.2009 року та повернення авансових платежів за останні три місяці дії торгових патентів на суму 83660,92 грн.
Оригінали торгових патентів були повернуті до ДПІ у Дарницькому районі м. Києва 01.07.2009 року.
Як встановлено судом та підтверджено представниками сторін, у визначений термін надмірно сплачена сума вартості торгових патентів у розмірі 83660,26 грн. не була повернута позивачу. При цьому, відповідачі не заперечували проти розміру та правомірності визначеної надмірно сплаченої суми, що належить до повернення.
Так, згідно акту звірення розрахунків з бюджетом від 09.10.09р. податковий орган підтвердив право позивача на отримання з місцевого бюджету надмірно сплачену суму вартості торгових патентів на право здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу у розмірі 83020,26 грн.
Як свідчать матеріали справи, під час розгляду справи в суді позивачу було частково повернуто суму надмірно сплаченої вартості торгових патентів на право здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу у розмірі 8 000 грн., що підтверджується платіжним дорученням №984 від 19.08.2010р.
Отже, відповідно до акту звірення розрахунків з бюджетом, станом на 26.08.2010р., сума що підлягає поверненню ТОВ "Олімпік Казино Україна"з місцевого бюджету Дарницького району складає 75020,26 грн.
В зв’язку з вищевказаним, позивач уточнив свої позовні вимоги щодо стягнення надмірно сплаченої суми вартості торгових патентів на право здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу у розмірі 75 020,26 грн.
Пунктом 4 Порядку виконання рішень про стягнення коштів з рахунків, на яких обліковуються кошти державного та місцевого бюджетів, або бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.07.2008р. №609 (609-2008-п)
(далі Порядок №609), юридичні та фізичні особи, на користь яких прийняті судові рішення про стягнення коштів з рахунків, на яких обліковуються кошти бюджету, подають ці рішення органам державного казначейства, що здійснюють безспірне списання, у разі повернення за рішенням суду, зокрема, надмірно та/або помилково сплачених до бюджетів податків, зборів (обов’язкових платежів) та інших доходів бюджету.
З аналізу вищезазначеного, суд робить висновок про можливість особи, що має намір на повернення з Бюджету суми надмірно сплаченого платежу або звернутися із заявою до податкового органу, відповідно до Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов’язкових платежів), затвердженого Наказом Державного казначейства України від 10.12.2002 р. №226 (z1000-02)
, або ініціювати звернення до судової інстанції про їх повернення, що власне і було зроблено позивачем.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР)
та законами України.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення.
Суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Враховуючи вищенаведене, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпік Казино Україна"про стягнення з місцевого бюджету Дарницького району м. Києва надмірно сплачену суму вартості торгових патентів у розмірі 75 020,26 грн.
Згідно зі ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
Відповідно до вимог підпункту 3 пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15)
до набрання чинності законом, який регулює порядок і розмір судового збору, розмір судового збору щодо майнових вимог про стягнення грошових коштів становить один відсоток від розміру таких вимог, але не більше 1 700,00 грн.
Згідно платіжного доручення №1974 від 04.11.2009р. позивачем сплачено 836,61 грн. судового збору.
Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 69, 71, 94- 97, 112, 158- 163 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд м. Києва, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Стягнути з місцевого бюджету Дарницького району м. Києва на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпік Казино Україна"(код ЄДРПОУ 32962970, 01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 16) надмірно сплачену суму вартості торгових патентів у розмірі 75 020,26 грн.
3. Судові витрати у розмірі 836,61 грн. присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпік Казино Україна"за рахунок Державного бюджету України.
постанова набирає законної сили відповідно до положень ст. 254 КАС України. постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 186 КАС України.