ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Київська, 150, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
08.02.10
Справа №2а-12145/09/0/0170
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Цикуренко А.С., при секретарі Павленко Н.О.
розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецпромрезерв"
до Державної податкової інспекції в м. Сімферополь АР Крим
про визнання протиправним та скасування рішення,
за участю представників:
від позивача – Макарова О.Ю, довіреність від 16.01.2010 року;
від відповідача – Болібкова А.В., довіреність № 3/10 від 01.12.2009 року;
Суть спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "Спецпромрезерв" звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції в м. Сімферополь АР Крим про визнання недійсним акту № 208/15-2 від 08.10.2009 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 21.10.2009 року відкрито провадження в адміністративній справі.
Ухвалою суду від 14.12.2009 року вжиті заходи забезпечення адміністративного суду шляхом зупинення дії акту № 208/15-2 від 08.10.2009 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість до набрання законної сили рішенням по справі №2а-12145/09/9/0170 .
У судовому засіданні, яке відбулось 19.01.2010 року, представником позивача надано клопотання про уточнення позовних вимог, в якому він просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Державіної податкової інспекції в м. Сімферополь АР Крим про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "Спецпромрезерв", оформлене актом № 208/15-2 від 08.10.2009 року.
Представник позивача у судовому засіданні, яке відбулось 08.02.2010 року наполягав на задоволенні уточнених позовних вимог у повному обсязі з підстав, наведених у адміністративному позові та клопотанні про уточнення позовних вимог.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість прийнято на підставі Закону України "Про податок на додану вартість" (168/97-ВР) у зв’язку з недотримання позивачем вимог цього Закону, тому підстави для скасування зазначеного рішення відсутні.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "Спецпромрезерв" 14.02.2006 року зареєстровано Виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради АР Крим як юридична особа, про що свідчить свідоцтво про державну реєстрацію серії А00 № 437855 (а.с.7).
Державною податковою інспекцією в м. Сімферополь АР Крим 08.10.2009 року було складено акт № 208/15-2 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість. Підставою для прийняття такого рішення стало те, що ТОВ "Спецпромрезерв" не знаходиться за юридичною адресою, чим порушує п. 3 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", крім того, у підприємства відсутні основні засоби, що не дає можливості підприємству здійснювати господарську діяльність згідно до статуту. У зв’язку з цим на підставі п.п. "в" п.9.8 ст. 9 Закону України "Про податок на додану вартість" вирішено анулювати реєстрацію ТОВ "Спецпромрезерв" як платника податку на додану вартість (а.с.9-10).
В ході судового розгляду справи судом була перевірена наявність підстав для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість та встановлено наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб’єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Ст. 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти на підстава, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу власних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб’єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії) : 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Платників податку на додану вартість, об'єкти, базу та ставки оподаткування, перелік неоподатковуваних та звільнених від оподаткування операцій, особливості оподаткування експортних та імпортних операцій, поняття податкової накладної, порядок обліку, звітування та внесення податку до бюджету визначені Законом України "Про податок на додану вартість" (168/97-ВР) (далі – Закон).
Відповідно до ст. 2 Закону платником податку є:
- будь-яка особа, яка:
а) здійснює або планує здійснювати господарську діяльність та реєструється за своїм добровільним рішенням як платник цього податку;
б) підлягає обов'язковій реєстрації як платник цього податку;
в) імпортує товари (супутні послуги) в обсягах, що підлягають оподаткуванню цим податком згідно з нормами цієї статті.
- будь-яка особа, яка за своїм добровільним рішенням зареєструвалася платником податку.
Відповідно до п.9.8. ст. 9 Закону реєстрація діє до дати її анулювання, яка відбувається у випадках, якщо:
а) платник податку, який до місяця, в якому подається заява про анулювання реєстрації, є зареєстрованим згідно з положеннями підпункту 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 цього Закону більше двадцяти чотирьох календарних місяців, включаючи місяць реєстрації, та має за останні дванадцять поточних календарних місяців обсяги оподатковуваних операцій, менші за визначені зазначеним підпунктом;
б) ліквідаційна комісія платника податку, оголошеного банкрутом, закінчує роботу або платник податку ліквідується за власним бажанням чи за рішенням суду (фізична особа позбувається статусу суб'єкта господарювання);
в) особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку або стає суб'єктом інших спрощених систем оподаткування, які визначають особливий порядок нарахування чи сплати податку на додану вартість, відмінний від тих, що встановлені цим Законом, чи звільняють таку особу від сплати цього податку за рішенням суду або з будь-яких інших причин;
г) зареєстрована як платник податку особа обирає відповідно до цього Закону спеціальний режим оподаткування за ставками, іншими, ніж зазначені у статті 6 та статті 81 цього Закону;
ґ) особа, зареєстрована як платник податку, не надає податковому органу декларації з цього податку протягом дванадцяти послідовних податкових місяців або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність оподатковуваних поставок протягом такого періоду, а також у випадках, визначених законодавством стосовно порядку реєстрації суб'єктів господарювання.
Більш детально порядок реєстрації платника податку на додану вартість врегульований Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим наказом Державної податкової адміністрації України № 79 від 01.03.2000 року (z0208-00) (далі – Положення).
Відповідно до п. 13 Положення реєстрація платником податку на додану вартість здійснюється за заявою особи, яка відповідає вимогам статті 2 Закону .
Пунктом 14 Положення встановлено, що протягом десяти календарних днів від дня отримання заяви про реєстрацію за відсутності підстав, визначених підпунктом 14.1 цього пункту, податковий орган зобов'язаний видати заявнику (відправити поштою з повідомленням про вручення) Свідоцтво, бланк якого виготовлений на спеціальному папері, що забезпечує захист від підробки.
Згідно з п. 25 Положення анулювання реєстрації здійснюється шляхом анулювання Свідоцтва та виключення платника податку на додану вартість з Реєстру.
Відповідно до п.п. 25.2.2. Положення рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість за ініціативою податкового органу оформляється актом про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість за формою N 6-ПДВ . Такий акт складається у двох примірниках комісією, утвореною відповідно до розпорядження керівника податкового органу, та затверджується керівником (заступником керівника) податкового органу. В акті про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість обов'язково вказується підстава для такого анулювання з посиланням на відповідні норми Закону.
Дата затвердження акта про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість уважається днем прийняття такого рішення. Акти про анулювання реєстрації платників податку на додану вартість у день їх затвердження реєструються у журналі обліку актів про анулювання реєстрації платників податку на додану вартість за формою N 6-РЖ (додаток 4). Номер акта відповідає порядковому номеру запису в цьому журналі.
Один примірник акта зберігається в обліковій справі (реєстраційній частині) платника податків. Документи чи копії документів, на підставі яких податковий орган прийняв рішення про анулювання реєстрації, мають бути додані до цього примірника акта.
Рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість за ініціативою органу державної податкової служби може бути оскаржене відповідно до чинного законодавства (п. 25.4 Положення).
Як було зазначене вище, фактичною підставою для анулювання реєстрації позивача як платника податку на додану вартість став факт незнаходження товариства за юридичною адресою, зазначеною в свідоцтві про державну реєстрацію, про що зазначено у відповідному акті.
Цей факт також засвідчив свідок - старший державний податковий інспектор ОСОБА_1, допитана у судовому засіданні, яке відбулось 19.01.2010 року, на підставі ст. 77 КАС України. ОСОБА_1 дала свідчення щодо проведення нею перевірки достовірності юридичної адреси ТОВ "Спецпромрезерв" та пояснила, що за адресою: 95024, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Севастопольська, 243, зазначеною у свідоцтві про державну реєстрацію, підприємство не знаходиться. У зв’язку з цим було складено акт № 1402/15-2 від 23.06.2009 року.
Суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.
Всупереч зазначеній нормі Закону, відповідачем не було надано до суду акту перевірки достовірності юридичної адреси ТОВ "Спецпромрезерв" як підтвердження того, що товариство не знаходиться за юридичною адресою.
Відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію серії А00 № 437855 від 14.02.2006 року ТОВ "Спецпромрезерв" зареєстровано за адресою: 95024, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Севастопольська, 243б.
Судом до матеріалів справи був долучений договір оренди від 10.02.2006 року приміщення, розташованого за адресою: 95024, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Севастопольська, 243б, укладений між ТОВ "Промхолдинг" (орендодавцем) та ТОВ "Спецпромрезерв" (орендарем).
Вивчивши зазначені вище документи, суд дійшов висновку про необґрунтованість тверджень відповідача про те, що ТОВ "Спецпромрезерв" не знаходиться за юридичною адресою.
Крім того, відповідачем як підставу анулювання реєстрації платника податку на додану вартість було зазначено про відсутність у підприємства основних засобів, що не дає можливості підприємству здійснювати господарську діяльність згідно до статуту.
Позивачем в спростування зазначеного твердження було надано декларацію з податку на прибуток від 29.10.2009 року за ІІІ квартал 2009 року, а також декларації з податку на додану вартість за період з січня по листопад 2009 року та податковий розрахунок комунального податку за ІІІ квартал 2009 року з відмітками податкової інспекції про прийняття.
Зазначеними документами підтверджується факт отримання позивачем у вказаному періоді прибутку та його декларування у встановлені законодавством строки та порядку.
Таким чином, суд знаходить безпідставними твердження відповідача про неможливість здійснення ТОВ "Спецпромрезерв" господарської діяльності у зв’язку з відсутністю у підприємства основних засобів.
Правовою підставою анулювання реєстрації платника податку на додану вартість в акті № 208/15-2 від 08.10.2010 року відповідачем зазначено п.п. "в" п.9.8. ст. 9 Закону України "Про податок на додану вартість", а саме: "особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку або стає суб'єктом інших спрощених систем оподаткування, які визначають особливий порядок нарахування чи сплати податку на додану вартість, відмінний від тих, що встановлені цим Законом, чи звільняють таку особу від сплати цього податку за рішенням суду або з будь-яких інших причин".
Суд вважає необґрунтованим посилання відповідача на зазначену норму закону з огляду на наступне.
Статтею 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України. Суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. У разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України (254к/96-ВР) , закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Суд зазначає, що конструкція п.п. "в" п. 9.8 ст. 9 Закону України "Про податок на додану вартість" в частині "або з будь-яких інших причин" не є підставою для широкого тлумачення зазначеної норми, оскільки її системний аналіз дає змогу стверджувати, що законодавець мав на увазі "будь-які інші причини", з яких суб`єкт господарювання отримує пільги або звільняється від сплати податку на додану вартість, але в межах підстав та порядку, що визначені цим Законом, тобто "інші причини" повинні бути аналогічними тим, що перелічені п.п. "в" п. 9.8 ст. 9 Закону.
Приймаючи до уваги зазначене вище, суд дійшов висновку, що Державною податковою інспекцією в м. Сімферополь АР Крим неправомірно, необґрунтовано, тобто без з’ясування дійсних обставин було прийнято рішення про анулювання реєстрації ТОВ "Спецпромрезерв" як платника податку на додану вартість, яке оформлене актом № 208/15-2 від 08.10.2009 року, у зв’язку з чим зазначене рішення підлягає скасуванню.
З урахуванням викладеного, суд задовольняє позовні вимоги.
Відповідно до вимог ст. 163 КАС України постанова оформлена та підписана 15.02.2010 року.
Керуючись ст.ст. 160- 163, 167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити.
2.Визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової інспекції у м. Сімферополі АР Крим про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецпромрезерв", оформлене актом № 208/15-2 від 08.10.2009 року.
У разі неподання заяви про апеляційне оскарження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення (у разі складання постанови у повному обсязі - з дня складення у повному обсязі, у разі проголошення у відсутності особи, яка бере участь у справі – з дня отримання нею копії постанови).
Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження, апеляційна скарга не подана, постанова вступає в законну силу через 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
постанова може бути оскаржена в порядку і строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя
Цикуренко А.С.