ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
09 листопада 2009 року 15:15 № 2а-8504/09/2670
|
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Федорчука А.Б. при секретарі Гальченко О.В. за участю представників сторін:
від позивача : Липовенко Ганни Володимирівни
від відповідача: Костриці Сергія Юрійовича
розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу
за позовом
|
Акціонерного комерційного банку "Аркада"
|
до
|
Спеціалізована державна податкова інспекція по роботі з великими платниками податків у м. Києві
|
про
|
скасування повідомлення - рішення №0000464310/0від 09.06.2009р.
|
Відповідно до частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 09 листопада 2009 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернувся Акціонерний комерційний банк "Аркада"з позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції у м. Києві по роботі з великими платниками податків про скасування податкового повідомлення –рішення від 09.06.2009 р. № 0000464310/0від на загальну суму 856 904,25 грн., з яких 571 269,50 грн. основного платежу та 285 634,75 грн. –штрафних (фінансових) санкцій.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач –АКБ "Аркада", зазначив, що при проведенні перевірки відповідач дійшов до помилкового висновку про порушення п.п. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4, п.п. 7.6.1, п.п. 7.6 ст. 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств"в редакції Закону України від 22.05.1997 р. № 283/97-ВР (283/97-ВР)
із змінами та доповненнями (далі - Закон України № 283/97-ВР (283/97-ВР)
) в частині донарахування податкового зобов’язання з податку на прибуток. Позивач вказує на те, що ним здійснювалися господарські операції по придбанню цінних паперів (акцій) суб’єктів господарювання в порядку передбаченому Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР)
, Цивільного кодексу України (435-15)
. АКБ "Аркада" не погоджується з діями податкового органу щодо проведення зазначеної невиїзної документальної перевірки у зв’язку з невідповідністю чинному законодавству а висновки не можуть бути підставою для винесення податкового повідомлення –рішення.
Позивач стверджує, що операції по придбанню акцій відбувалися до офіційної публікації відомостей щодо зупинення обігу акцій Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку України.
Відповідач –СДПІ у м. Києві по роботі з ВПП, проти позовних вимог заперечує виходячи з того, що вказана операція спрямована на мінімізацію податкових зобов’язань АКБ "Аркада". Таким чином, підприємством були порушені вимоги пп. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4, пп. 7.6.1, 7.6 ст. 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", що призвело до заниження податку на прибуток на загальну суму 571 269,50 грн. у 2007 році.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення їх представників, всебічно і повно з’ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об’єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд м. Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Спеціалізованою державною податковою інспекцією у м. Києві по роботі з великими платниками податків було проведено документальні перевірки, відкритого акціонерного товариства АКБ "Аркада"з питань правильності відображення в Декларації та в окремому обліку прибутку від операцій з цінними паперами, фондовими та товарними деривативами за період з 01.04.2007 р. по 30.09.2008 р.
В ході проведення перевірки встановлено порушення, що призвело до заниження (з урахуванням завищення) податкового зобов'язання з податку на прибуток у VI кварталі 2007 році на загальну суму 571 269,50 грн.
За результатами перевірки був складений акт від 27.05.2009р. №196/43-10/19361386 та встановлено, що позивачем було порушено пп. 7.6.1 п.7.6 ст. 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", а саме завищено витрати окремого обліку у 2007 року на суму придбання акцій ВАТ "Фабрика технічної компанії"та акції ВАТ "Рембаза кар'єрного устаткування", по яким рішеннями Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку було зупинено обіг акцій, у розмірі 1 895 000,00 грн., завищені доходи окремого обліку операцій з цінними паперами у розмірі 1 945 000,00грн. що призвело до завищення прибутку від операцій з акціями окремому обліку операцій з цінними паперами у сумі 1 554 922,00грн., та в порушення пп.4.1.6 п.4.1 ст.4 Закону не відображено у складі валового доходу суми доходу від продажу акцій після зупинення їх обігу розпорядженням ДКЦПФР за 2007 рік у розмірі 3 840 000,00грн. Вказані порушення призвели до заниження скоригованого валового доходу за 2007рік з урахуванням завищення у сумі 2 285 078,00грн.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, між АКБ "Аркада"відповідно до договору купівлі-продажу цінних паперів від 18.12.2007р. №109/2007-Д укладеного з ТОВ Броварська Будівельно-Експлуатаційна компанія було продано акції ВАТ "Фабрика технічної компанії"у кількості 7 780 000 штук на суму 1 945 000 грн. та акції ВАТ "Рембаза кар'єрного устаткування"у кількості 7 580 000 штук на суму 1 895 000 грн. Номінальна вартість за 1 акцію становить 0,25 грн.
Відповідно до Розпорядження Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 04.12.2007 р. № 143-3 та 04.12.2007року №137-3 вищезазначеним суб’єктам господарської діяльності зупинено обіг акцій.
Статтею 1 Закону від 22.05.1997 (283/97-ВР)
р № 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств", із змінами та доповненнями (надалі - Закон України № 283/97-ВР (283/97-ВР)
) зазначено терміни, які вживаються у цьому Законі. Так, згідно п. 1.4 статті 1 Закону України № 283/97-ВР визначено, що цінний папір - документ, що засвічує право володіння або відносини позики та відповідає вимогам установленим законодавством про цінні папери.
Законодавством про цінні папери, зокрема Законом України від 23.02.2006 р. № 3480-ІV "Про цінні папери та фондовий ринок" (3480-15)
, (із змінами та доповненнями) передбачено, що
цінні папери - документи встановленої форми з відповідними реквізитами, що посвідчують грошові або інші майнові права, визначають взаємовідносини особи, яка їх розмістила (видала), і власника та передбачають виникнення зобов'язань, згідно з умовами їх розміщення, а також можливість передачі прав, що випливають із цих документів, іншим особам;
акція - іменний цінний папір, який посвідчує майнові права його власника (акціонера), що стосуються акціонерного товариства, включаючи право на отримання частини прибутку акціонерного товариства у вигляді дивідендів та право на отримання частини майна акціонерного товариства у разі його ліквідації, право на управління акціонерним товариством, а також немайнові права, передбачені Цивільним кодексом України (435-15)
.
Статтею 7 Закону України від 30.10.1996р. № 448/96-ВР "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні"на Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку покладено завдання, одним з яких відповідно п. 3 є здійснення державного регулювання та контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних на території України, відповідно п.4 захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів.
Відповідно до ст. 177 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України (435-15)
) "об'єктами цивільних прав є речі, у тому числі гроші та цінні папери, інше майно, майнові права, результати робіт, послуги, результати інтелектуальної, творчої діяльності, інформація, а також інші матеріальні і нематеріальні блага".
Згідно зі ч. 1 ст. 178 ЦК України, об'єкти цивільних прав можуть вільно відчужуватися або переходити від однієї особи до іншої в порядку правонаступництва чи спадкування або іншим чином, якщо вони не вилучені з цивільного обороту або не обмежені в обороті, або не є невід'ємними від фізичної чи юридичної особи.
Отже, у разі здійснення суб'єктами господарювання операцій з акціями емітованими підприємствами, діяльність яких припинено, або щодо яких судом визнано недійсними записи про проведення державної реєстрації, установчі документи та свідоцтва про державну реєстрацію з моменту їх видачі і визнано недійсними реєстрації випуску акцій та свідоцтв про реєстрацію випуску акцій з моменту їх видачі, такі акції не можуть бути об'єктами цивільних прав та не відповідають терміну "цінні папери", який встановлено чинним законодавством.
Нормами статті 202 Цивільного кодексу України визначено, що правочином є дія особи спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно з ч. 1 статті 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог встановлених частиною першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Нормами статті 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства( ч. 1 ст.203). Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків що обумовлені ним (ч.5 статті 203).
Суд погоджується, що оформлення суб'єктами господарської діяльності договорів та первинних документів щодо придбання та (або) відчуження акцій у період, з якого або припинилася діяльність емітента, або визнано судом недійсною реєстрацію випуску акцій та свідоцтво про реєстрацію випуску акцій, є таким що суперечить нормам ст.202-203 та ст.215 ЦК України та не може бути спрямоване на реальне настання правових наслідків.
Оформлення актів прийому - передачі цінних паперів до Договору та списання з рахунку у цінних паперах акцій ВАТ "Фабрика технічної компанії"та акції ВАТ "Рембаза кар'єрного устаткування" реєстрація випуску яких скасована з моменту видачі свідоцтва про реєстрацію випуску акцій суперечить законодавству та не спрямовані на реальне настання правових наслідків.
Операції з цінними паперами належать до операцій особливого виду та оподатковуються у спеціальному порядку, встановленому п.7.6 ст. 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств". При цьому норма вказаного пункту поширюються тільки на платників податку, які здійснюють операції з торгівлі цінними паперами.
Зокрема п.п.7.6.1 п.7.6 ст. 7 Закону України № 283/97-ВР визначено, що платник податку веде окремий облік фінансових результатів операцій з цінними паперами і деривативами у розрізі окремих видів цінних паперів, а також: фондових та товарних деривативів. При цьому облік операцій з акціями ведеться разом з іншими, ніж: цінні паперами, корпоративними правами. Відповідно до пп.7.6.4 п.7.6 ст.7 цього Закону, терміном "доход" слід розуміти суму коштів або вартість майна, отриману (нараховану) платником податку від продажу, обміну або інших способів відчуження цінних паперів та деривативів, збільшену на вартість будь-яких матеріальних цінностей чи нематеріальних активів, які передаються платнику податку в зв'язку з таким, продажем, обміном або відчуженням.
Відповідно до ст. 656 Цивільного кодексу України, предметом договору купівлі-продажу можуть бути майнові права. До договору купівлі-продажу майнових прав застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не випливає із змісту або характеру цих прав. До договору купівлі-продажу на біржах, конкурсах, аукціонах (публічних торгах), договору купівлі-продажу валютних цінностей і цінних паперів застосовуються загальні положення про купівлю-продаж.
Стаття 6 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок", акція - іменний цінний папір, який посвідчує майнові права його власника (акціонера), що стосуються акціонерного товариства, включаючи право на отримання частини прибутку акціонерного товариства у вигляді дивідендів та право на отримання частини майна акціонерного товариства у разі ліквідації, право на управління акціонерним товариством, а також немайнові права, передбачені Цивільним кодексом України (435-15)
та законом, що регулює питання створення, діяльності та припинення акціонерних товариств.
Згідно ст. 1 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок" обіг цінних паперів - вчинення правочинів, пов'язаних з переходом прав власності на цінні папери і прав за цінними паперами, за винятком договорів, що укладаються під час розміщення цінних паперів.
Відповідно до ст. 39 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок", емітенти, які здійснили відкрите (публічне) розміщення цінних паперів, зобов'язані своєчасно та в повному обсязі розкривати інформацію про: фінансово-господарський стан і результати діяльності емітента у строки, встановлені законодавством. Стаття 40 цього Закону визначає, що річна інформація про емітента повинна містити такі відомості найменування та місцезнаходження емітента, розмір його статутного капіталу; орган управління емітента, його посадові особи та засновники; господарська та фінансова діяльність емітента; цінні папери емітента (вид, форма випуску, тип, кількість), розміщення та лістинг цінних паперів; річна фінансова звітність; аудиторський висновок. Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.12.1998 року №222 "Про затвердження Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій" (z0180-99)
, зокрема п.1.4, визначає, що реєструвальний орган забезпечує опублікування інформації про зупинення обігу акцій в одному зі своїх офіційних друкованих видань протягом п'ятнадцяти календарних днів з дати видання розпорядження про зупинення обігу акцій. Пунктом 1.5 Порядку передбачено, що починаючи з дати опублікування інформації про зупинення обігу акцій в одному з офіційних друкованих видань реєструвального органу, забороняється здійснення цивільно-правових договорів з акціями, обіг яких зупинено.
З вищевикладеного, вбачається, що договір купівлі-продажу цінних паперів, укладений між АКБ "Аркада" та іншими суб’єктами господарювання щодо купівлі - продажу акцій, обіг яких зупинено, не може вважатися торгівлею цінними паперами відповідно до чинного законодавства. Операція з купівлі-продажу акцій емітента спрямована насамперед на мінімізацію податкових зобов'язань позивача.
Відповідно до пп. 1.22.1. п. 1.22 ст. 1 Закону України "Про оподаткування прибутку, підприємств", сума коштів, передана платнику податку згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами, які не передбачають відповідної компенсації чи повернення таких коштів (за винятком бюджетних дотацій і субсидій), або без укладання таких угод.
Згідно пп. 4.1.6. п. 4.1 ст. 6 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", валовий доход включає суми безповоротної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному періоді, вартості товарів (робіт, послуг), безоплатно наданих платнику податку у звітному періоді, крім їх надання неприбутковим організаціям.
Отже, при проведенні перевірки АКБ "Аркада", використання ним у операціях з торгівлі акцій емітованих підприємствами, обіг акцій яких зупинено відсутні законні підстави для оподаткування таких операцій на підставі п.7.6 ст.7 Закону.
Слід зазначити, що судом витребовувались у позивача договори купівлі –продажу цінних паперів, а також інші документи, які підтверджують правомірність здійснення вказаних господарських операцій, однак, АКБ "Аркада"вказані договори та підтверджуючі документи не надав. Тому, суд приймав рішення, яке ґрунтується на матеріалах наявних в справі.
У процесі розгляду справи не виявлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Враховуючи вищевикладене, вартість пакетів ВАТ "Фабрика технічної компанії"та акції ВАТ "Рембаза кар'єрного устаткування" переданих Акціонерному комерційному банку "Аркада"у власність іншим підприємствам не є "доходом"в розумінні пп. 7.6.4 п.7.6 ст. 7 Закону України №283/97-ВР.
Тому, на думку суду висновки акту перевірки щодо порушення позивачем пп.4.1.6 п.4.1 ст.4, пп. 7.6.1 п. 7.6 ст. 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", обґрунтованими та не спростованими позивачем.
Суд погоджується з висновками відповідача, щодо порушення позивачем вимог пп. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4, пп. 7.6.1, п.7.6 ст. 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".
За таких обставин, суд вважає, що спірне податкове повідомлення - рішення №0000464310/0 від 09.06.2009 р. винесене правомірно, у межах повноважень та відповідно до вимог чинного законодавства України.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідач, як суб’єкт владних повноважень, довів правомірність винесеного податкового повідомлення –рішення.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, про відмову в задоволені позовних вимог, оскільки позивач не надав суду належних доказів, які б свідчили про неправомірність та незаконність прийнятого податкового повідомлення - рішення.
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 71, 94, 97, 158- 163 КАС України, Окружний адміністративний суд м. Києва, -
ПОСТАНОВИВ:
В адміністративному позові відмовити.
постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.
постанова суду може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції шляхом подання заяви про апеляційне оскарження постанови суду та апеляційної скарги. Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня складення постанови в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються Київському апеляційному адміністративному суду через Окружний адміністративний суд міста Києва.