ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Київська, 150, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
09.04.09
|
Справа №2а-4231/08/6
|
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Латиніна Ю.А.,
при секретарі Усковій О.І.,
за участю представника позивача Перця О.І., Вдовіна А. Ф., представника відповідача Грязнової Г. М.,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Відкритого акціонерного товариства "Нижньогірський"
до Державної податкової інспекції в Нижньогірському районі АР Крим
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішенн
Суть спору: Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з позовом про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ДПІ в Нижньогірському районі АР Крим № 0000531500/0 від 02.10.2008 року про застосування штрафних (фінансових) санкцій з податку на додану вартість у суму 63708,44 грн. Позивні вимоги мотивовані тим, що ДПІ помилково дійшла висновку про заниження підприємством у липні 2008 року суми зобов’язання з ПДВ, оскільки операції по податковим накладним № 1/7 від 03.07.2008 року на реалізацію 200 тон ячмені на суму 200000 грн., у тому числі 33333,33 грн. ПДВ, № 2/7 від 15.07.2008 р. на реалізації 100 тон пшениці на суму 100000,00 грн., у тому числі 16666,67 грн. ПДВ, № 3/7 від 25.07.2008 року на реалізацію 100 тон пшениці на суму 92939,00 грн., у тому числі 15489,83 грн. ПДВ та № 4/7 від 25.07.2008 року на реалізацію 100 тон пшениці на суму 90000,00 грн., у тому числі 15000,00 грн. ПДВ були враховані в уточнюючому розрахунку податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок, який було подано у вересні 2008 року.
У судовому засіданні представники позивача на позовних вимогах наполягали з підстав викладених у позовній заяві.
Представник відповідача позовні вимоги не визнав з підстав викладених у запереченнях на позовну заяву, зокрема посилаючись на положення Закону України "Про податок на додану вартість" (168/97-ВР)
, Порядку акумуляції і використання засобів, що нараховуються сільськогосподарськими товаровиробниками – платниками ПДВ, по операціях продажу товарів ( робіт, послуг) власного виробництва, включаючи продукцію (крім підакцизних товарів) виготовлену на давальницьких умовах із власної сільськогосподарської сировини, затвердженого постановою КМ України від 26.02.1999р. № 271 (271-99-п)
, постанови КМ України № 488 від 11.04.2002 року (488-2002-п)
та на висновки акту невиїзної документальної перевірки № 1282/15-02/00412978 від 25.09.2008 року.
Розглянув матеріали справи, заслухав пояснення представників сторін, дослідив докази, надані сторонами, всебічно і повно з'ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -
ВСТАНОВИВ:
Згідно звітної форми "Деталізована інформація по платнику ПДВ щодо результатів автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України за період", затвердженої Наказом ДПА України №266 від 18.04.2008г. (v0266225-08)
"Про організацію взаємодії ОДПС при обробці розшифровок податкових зобов'язань і податкового кредиту по ПДВ в розрізі контрагентів", в результаті автоматизованого співставлення даних декларацій по податку на додану вартість за липень 2008р., у розділі "Податкові зобов'язання" ВАТ "Нижньогірський" установлено відхилення суми ПДВ в розмірі 80489,83грн., а у розділі "Податковий кредит (загальний)" - 17959,36грн.
На підставі п. 1 п. 3 ст. 11, п. 3 ст. 11-1 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" від 4 грудня 1990 року №509-Х11 ДПІ у Нижньогірському районі АР Крим скерувала на адресу ВАТ "Нижньогірський" лист від 04.09.2008р. №83310 про надання документального підтвердження пов’язаного з нарахуванням та сплатою ПДВ по декларації за липень 2008 року та письмових пояснень виявлених розбіжностей у декларації з ПДВ за липень 2008 року протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту. Запит отримано позивачем, згідно відмітки почтового відділення про вручення рекомендованого листа, 06 вересня 2008р.
Позивачем 06.09.2008р. були надані документи для проведення невиїзної документальної перевірки у відповідності с п. 4.2 наказу ДПАУ від 18.04.2008р. №266 (v0266225-08)
, без супровідного листа.
06-25.09.2008 року ДПІ у Нижньгірському районі АР Крим була проведена невиїзна документальна перевірка встановлених системою автоматизованого співставлення розшифровок податкових зобов’язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів відхилень по податковій декларації з податку на додану вартість, поданої за липень 2008 року ВАТ "Нижньогірський", за результатами якої було складено акт № 1282/15-02/00412978 від 25.09.2008 року (а. с. 8 – 11).
Згідно з висновками акту перевірки Відкрите акціонерне товариство "Нижньогірський" у порушення п.п. 3.1.1 п. 3.1 ст. 3 Закону України "Про податок на додану вартість" у липні 2008 року в декларацію з податку на додану вартість по реалізації продукції, товарів (робот, послуг) власного виробництва, не включена у податкове зобов’язання сума ПДВ – 81666,64 грн. Відповідно до п.п. 7.4.1 п. 7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" підприємством у липні 2008 року в декларацію по податку на додану вартість по реалізації продукції, товарів ( робот, послуг) власного виробництва не включено до складу податкового кредиту сума ПДВ - 17958,20 грн. Таким чином в декларації з податку на додану вартість по реалізації продукції, товарів ( робіт, послуг) власного виробництва за липень 2008 року занижена чиста сума зобов’язань з ПДВ на суму 63708,44 грн. ( податкове зобов’язання 81666,64 грн. – податковий кредит 17958,20 грн. = 63708,44 грн.). У порушення п. 11.29 ст. 11 Закону України "Про податок на додану вартість", п. 4 Порядку акумуляції і використання засобів, що нараховуються сільськогосподарськими виробниками - платниками ПДВ, по операціям продажу товарів ( робіт, послуг) власного виробництва, включаючи продукцію ( крім підакцизних товарів) виготовлену на давальницьких умовах із власної сільськогосподарської сировини, затвердженого постановою КМ України від 26.02.1999 року (271-99-п)
ВАТ "Нижньогірський" перерахувало суму ПДВ на окремий рахунок з податку на додану вартість у сумі 63708,44 грн., яка зарахована по даному акту перевірки. Таким чином, сума податку на додану вартість, отримана за результатами діяльності по операціях продажу товарів ( робіт, послуг) власного виробництва в сумі 63708,44 грн., не перерахована на окремий рахунок і вважається як використана не по цільовому призначенню і підлягає стягненню в державний бюджет у безперечному порядку.
На підставі акти перевірки № 1282/15-02/00412978 від 25.09.2008 року ДПІ у Нижньогірському районі АР Крим було винесено податкове повідомлення-рішення № 0000531500/0 від 02.10.2008 року про застосування штрафних (фінансових) санкцій з податку на додану вартість у сумі 63708,44 грн.( а. с. 12).
Вирішуючи справу стосовно позовних вимог позивача щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ДПІ в Нижньогірському районі АР Крим № 0000531500/0 від 02.10.2008 року про застосування штрафних (фінансових) санкцій з податку на додану вартість у суму 63708,44 грн., суд зобов’язаний встановити, чи діяв відповідач на підставі закону, чи є його дії обґрунтованими, безсторонніми та добросовісними.
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судом встановлено, що підставою для застосування до позивача контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій з ПДВ у сумі 63708,44 грн. згідно із спірними податковими повідомленнями-рішеннями стало не включення у податкове зобов’язання з ПДВ у липні 2008 року суми ПДВ - 81666,64 грн. по ТОВ "Агро-лідер" код 32233952 ( реалізація зернових культур) накладна № 237 від 03.07.2008р.на суму ПДВ-16666,66 грн. 9 а. с. 47), накладна №260 від 06.07.2008р. на суму ПДВ-5666,66 грн.( а. с. 47), накладна №1 від 14.07.2008р. на суму ПДВ-16666,66 грн. (а. с. 46), накладна №2 від 14.07.2008р. на суму ПДВ-16666,66 грн.( а. с. 46), накладна б/н від 21.07.2008р. на суму ПДВ- 15000,0грн. ( а. с. 49), а також суми ПДВ - 17958,20грн. по ТОВ "Юм-Ватутино" (послуги по збиранню зернових культур) податкова накладна № 8 від 05.07.2008р. на суму ПДВ- 11019,87грн. ( а. с. 49), податкова накладна №2 від 04.07.2008г. на суму ПДВ- 6938,33 грн. ( а. с. 50).
Зазначені суми були відображені позивачем в уточнюючому розрахунку податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок ( по декларації з податку на додану вартість ( скороченої) від 19.09.20908 року ( а. с. 50).
Згідно з п.п. 3.1.1 п.3.1 ст. 3 Закону України "Про податок на додану вартість" № 168/97-ВР від 03.04.1997р. об'єктом оподаткування є операції платників податку з поставки товарів та послуг, місце надання яких знаходиться на митній території України, в тому числі операції з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору) для погашення заборгованості заставодавця, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу у користування лізингоотримувачу (орендарю);
Відповідно до підпункту 7.3.1 пункту 7.3 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" № 168/97-ВР від 03.04.1997р. датою виникнення податкових зобов'язань з поставки товарів (робіт, послуг) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
або дата зарахування коштів від покупця (замовника) на банківський рахунок платника податку як оплата товарів (робіт, послуг), що підлягають поставці, а в разі поставки товарів (робіт, послуг) за готівкові грошові кошти - дата їх оприбуткування в касі платника податку, а при відсутності такої - дата інкасації готівкових коштів у банківській установі, що обслуговує платника податку;
або дата відвантаження товарів, а для робіт (послуг) - дата оформлення документа, що засвідчує факт виконання робіт (послуг) платником податку.
Відповідно до п.4 Порядку акумуляції і використання засобів, що нараховуються сільськогосподарськими товаровиробниками - платниками ПДВ, по операціях продажу товарів (робіт, послуг) власного виробництва, включаючи продукцію (крім подакцізних товарів) виготовлену на давальницьких умовах із власної сільськогосподарської сировини, затвердженого постановою КМУ від 26.02.99 р. № 271 (271-99-п)
залишок податкових зобов'язань відповідно до Деклараціям по ПДВ по реалізації продукції, товарів (робіт, послуг) власного виробництва, тобто різниця між ПДВ, отриманим від покупців, і ПДВ, сплаченим постачальникам, перераховується підприємством з поточного на окремий рахунок. Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.02 р. № 488 (488-2002-п)
внесені доповнення в абзац 4 Порядку № 271 (271-99-п)
, відповідно до якого не перераховані на окремий рахунок зазначені засоби вважаються такими, котрі використовуються не по цільовому призначенню, і підлягають стягненню в державний бюджет у безперечному порядку.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" податкове зобов'язання, самостійно визначене платником податків у податковій декларації, вважається узгодженим з дня подання такої податкової декларації.
Зазначене податкове зобов'язання не може бути оскаржене платником податків в адміністративному або судовому порядку. Якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 15 цього Закону) платник податків самостійно виявляє помилки у показниках раніше поданої податкової декларації, такий платник податків має право надати уточнюючий розрахунок.
Платник податків має право не подавати такий розрахунок, якщо такі уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно виявлені. Форма уточнюючих розрахунків визначається у порядку, встановленому для податкових декларацій.
Згідно з п. 17.2 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" п латник податків, який до початку його перевірки контролюючим органом самостійно виявляє факт заниження податкового зобов'язання минулих податкових періодів, зобов'язаний:
а) або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму такої недоплати та штраф у розмірі п'яти відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку,
б) або відобразити суму такої недоплати у складі декларації з цього податку, що подається за наступний податковий період, збільшену на суму штрафу у розмірі п'яти відсотків від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми податкового зобов'язання з цього податку.
Якщо після подачі декларації за звітний період платник податків подає нову декларацію з виправленими показниками до закінчення граничного строку подання декларації за такий самий звітний період, то штрафи, визначені у цьому пункті, не застосовуються.
При самостійному донарахуванні суми податкових зобов'язань адміністративні штрафи не накладаються.
Це правило не застосовується, якщо:
а) платник податків не подає податкову декларацію за період, протягом якого відбулася недоплата податкового зобов'язання;
б) судом встановлено скоєння злочину посадовими особами платника податків або фізичною особою - платником податків щодо умисного ухилення від сплати зазначеного податкового зобов'язання.
З матеріалів справи вбачається, що уточнюючий розрахунок податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок ( по декларації з податку на додану вартість ( скороченої) наданий позивачем 19.09.20908 року, тобто під час проведення ДПІ у Нижньгірському районі АР Крим (06-25.09.2008 року) невиїзної документальної перевірки встановлених системою автоматизованого співставлення розшифровок податкових зобов’язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів відхилень по податковій декларації з податку на додану вартість, поданої за липень 2008 року ВАТ "Нижньогірський", після того, як ДПІ у Нижньгірському районі АР Крим скерувало на адресу ВАТ Нижньогірски запит від 04.09.2008 року № 83310 про надання пояснень щодо виявлених розбіжностей в декларації з ПДВ за липень 2008 року.
Доводи представників позивача відносно неотримання 06.09.2008 року листа ДПІ у Нижньгірському районі АР Крим від 04.09.2008 року про надання документального підтвердження пов’язаного з нарахуванням та сплатою ПДВ по декларації за липень 2008 року та письмових пояснень виявлених розбіжностей у декларації з ПДВ за липень 2008 року, суд вважає безпідставними, так як надане поштове повідомлення за № (касового чеку(квитанції) 83310 (копія в матеріалах справи ( а. с. 41) належним чино оформлене та у суду не викликає сумніву у його достовірності.
Посилання позивача на те, що податкові накладні № 1/7 від 03.07.2008 року, № 2/7 від 15.07.2008 р., № 3/7 від 25.07.2008 року, № 4/7 від 25.07.2008 року не булу відображені у податковій декларації за липень 2008 року зв’язку з тим, що вони були виписані та зареєстровані у керуючого санацією – арбітражного керуючого Кухти В. М. у м. Сімферополі, а до підприємства надійшли у серпні 2008 року суд вважає нікчемними.
Згідно ст. 17 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" від 14.05.1992р. №2343-Х11, керуючий санацією має право:
розпоряджатися майном боржника з урахуванням обмежень, передбачених цим Законом;
укладати від імені боржника мирову угоду, цивільно-правові, трудові та інші угоди;
подавати заяви про визнання угод, укладених боржником, недійсними.
Керуючим санацією Кухтою В.М. від імені ВАТ "Нижньогірський" відповідно до Закону України "Про товарну біржу" (1956-12)
та Правил біржової торгівлі на ТБ "Таврійська універсальна біржа" укладені біржові контракти №0071 від 03.07.08р., №0074 від 15.07.08р.,№0076 від 17.07.08р., №0084 від 21.07.08р., згідно яких продано пшеницю та ячмінь за грошові кошти.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, щодо відсутності підстав визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ДПІ в Нижньогірському районі АР Крим № 0000531500/0 від 02.10.2008 року про застосування штрафних (фінансових) санкцій з податку на додану вартість у суму 63708,44 грн.
Таким чином, суд не знаходить правових підстав для задоволення позовних вимог.
Згідно з частиною 2 статті 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз. Оскільки суб'єкт владних повноважень такі витраті не поніс, судові витрати стягненню з позивача не підлягають.
Під час судового засідання, яке відбулось 09.04.09 р. були оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповідно до ст. 163 КАС України постанову складено 13.04.09 року.
Керуючись ст. ст. 94, 158, 159, 160- 163, ст. 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання заяви про апеляційне оскарження та апеляційної скарги, якщо вони не були подані у встановлені строки.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Севастопольського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим в 10-ти денний строк з дня проголошення (складення в повному обсязі) постанови заяви про апеляційне оскарження і подання після цього протягом 20 днів апеляційної скарги.
Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.