ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
14.04.2008 р. № 11/392
|
За позовом Акціонерно-комерційного банку соціального розвитку "Укрсоцбанк"
до Управління Пенсійного фонду України в м. Біла Церква
про визнання нечинним рішення
Суддя Винокуров К.С.
Секретар судового засідання Давиденко Д.В.
Представники:
від позивача: не з'явились;
від відповідача: Тимошенко В.П. (довіреність № 7 від 03.01.2008 р.)
На підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 14.04.2008 р. о 16 год. 40 хв. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено на 21.04.2008 р., про що повідомлено сторін після проголошення вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні з урахуванням вимог ч. 4 ст. 167 КАС України.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Акціонерно-комерційний банк соціального розвитку "Укрсоцбанк" (надалі АКБ соціального розвитку "Укрсоцбанк", позивач) звернувся до суду з позовом про визнання нечинним рішення Управління Пенсійного фонду України у місті Біла Церква (надалі УПФУ у м. Біла Церква, відповідач) № 880 від 14.08.2007р.
Позивач вважає, що рішення УПФУ у м. Біла Церква № 880 від 14.08.2007р, є незаконним, посилаючись на те, що він не порушував вимог, передбачених ч. 12 ст. 20 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" під час перерахування страхових внесків при виплаті заробітної плати працівникам Білоцерківського тролейбусного управління.
В обґрунтування заявлених вимог з посиланням на норми Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15)
позивач зазначає, що обов'язок по обчисленню та сплаті страхових внесків, а також відповідальність за несвоєчасно або не в повному обсязі сплачені страхові внески покладена виключно на страхувальника.
Частина 12 ст. 20 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", а також інші положення вказаного закону не зобов'язують установи банків здійснювати перевірку правильності нарахування (обчислення), страхувальником, страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а лише зобов'язує установи банків, проводити видачу (перерахування) коштів для виплат заробітної плати (доходу), на які відповідно до закону нараховуються страхові внески, лише за умови одночасного подання страхувальником платіжних документів про перерахування коштів для сплати сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум.
Таким чином, позивач вважає обґрунтованими вимоги про визнання нечинним оспорюваного рішення з наведених підстав, оскільки установи банків не зобов'язані перевіряти правильність нарахування (обчислення) платежів, утриманих із заробітної плати/доходу і нарахованих на фонд оплати праці податків до бюджету та зборів/страхових внесків до державних цільових фондів, а повинні лише перевіряти наявність/відсутність подання страхувальником платіжних документів про перерахування коштів для сплати сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум, під час видачі (перерахування) клієнту коштів для виплат заробітної плати (доходу).
Відповідачем позову не визнано, в матеріалах справи наявні заперечення на позов у яких зазначено про безпідставність заявлених вимог про визнання нечинним рішення № 880 від 14.08.2007р..
Заперечення обґрунтовані тим, що відповідно до п.12 статті 20 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" установи банків приймають від клієнтів платіжні документи на перерахування (видачу) заробітної плати за умови одночасного подання платіжних документів про перерахування відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум. У разі невиконання банками цієї вимоги вони у порядку, встановленому Національним банком України, сплачують страхові внески за рахунок власних коштів. Відповідно до п. 2. ч. 10. ст. 106 цього Закону за порушення вимог, передбачених ч. 12 ст. 20 Закону, органами Пенсійного фонду накладається штраф у розмірі суми страхових внесків, яка підлягає сплаті страхувальником.
Спірне рішення про накладення штрафних санкцій в розмірі 201 740, 86 грн. прийняте відповідачем на підставі акту перевірки № 45 від 06.08.2007р. відповідає чинному законодавству, а вимоги позивача щодо його нечинності відповідач вважає необґрунтованими.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, адміністративний суд,-
ВСТАНОВИВ:
За результатами проведеної УПФУ у м. Білій Церкві перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та своєчасності сплати зобов'язання зі збору та внесків на обов'язкове державне пенсійне страхування Білоцерківського тролейбусного управління складено акт № 45 від 06.08.2007р.
В акті зазначено про виявлені порушення вимог ст. 20 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", ст. 5 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України № 21-1 від 19.12.2003р. (z0064-04)
, які полягають в тому, що при отриманні заробітної плати підприємством не у повному обсязі перераховано суму внесків до Пенсійного фонду.
Виплата заробітної плати проводилась готівковими коштами, отриманими в Білоцерківському відділенні Київської обласної філії АКБ "Укрсоцбанк", тому відповідно у відношенні до АКБ соціального розвитку "Укрсоцбанк" були застосовані штрафні санкції згідно рішення № 880 від 14.08.2007р., яким за порушення вимог, передбачених ч. 12 ст. 20 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" накладено штраф у розмірі 201 740, 86 грн.
Вказане рішення було оскаржено позивачем в адміністративному порядку до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області, однак рішенням про результати розгляду скарги від 20.09.2007р. № 2636/10 у задоволенні поданої скарги відмовлено.
Розглянувши спір по суті суд приходить до висновку, що рішення відповідача має бути визнане нечинним в частині, виходячи з наступного.
Під час перевірки Білоцерківського тролейбусного управління проведеної відповідачем встановлено, що під час видачі коштів для виплат заробітної плати (доходу) працівникам перевіряємого підприємства страхові внески були сплачені останнім не в повному обсязі, та зокрема:
- нарахування страхових внесків на суму заробітної плати отриманої підприємством 14.03.2006р. в розмірі 159 160 грн. становлять 50 612 грн., тоді як фактично перераховано 33 000 грн.;
- на суму отриманої 05.07.2006р. заробітної плати в розмірі 168 840 грн. сплаті підлягає 53 691 грн. страхових внесків, а фактично здійснено перерахування в розмірі 18 147, 14 грн.;
- за отриманою 27.02.2007р. заробітною платою в розмірі 181 669 грн. нарахування страхових внесків складають 60 314 грн., тоді як фактично перераховано 20 210 грн.
Окрім того, в акті перевірки зазначено, що на отримані суми заробітної плати 05.04.2007р. в розмірі 61 000 грн., 03.05.2007р. в розмірі 142 180 грн., 01.06.2007р. в розмірі 123 570 грн. перерахувань внесків до Пенсійного фонду не здійснювалось.
Наведені в акті перевірки факти, щодо виплачених та перерахованих сум коштів на користь підприємства та внесків до Пенсійного фонду сторонами не оспорюються, невірність вказаних у акті перевірки даних належними доказами не спростовано.
Згідно п.12 статті 20 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" установи банків приймають від клієнтів платіжні документи на перерахування (видачу) заробітної плати за умови одночасного подання платіжних документів про перерахування відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум. У разі невиконання банками цієї вимоги вони у порядку, встановленому Національним банком України, сплачують страхові внески за рахунок власних коштів. Відповідно до п. 2. ч. 10. ст. 106 цього Закону за порушення вимог, передбачених ч. 12 ст. 20 Закону, органами Пенсійного фонду накладається штраф у розмірі суми страхових внесків, яка підлягає сплаті страхувальником.
Судом не приймаються доводи відповідача, про те, що Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15)
зобов'язує банки перевіряти відповідність сум страхових внесків, які перераховуються до Пенсійного фонду, оскільки згідно пункту 3.9 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті (затверджена постановою НБУ від 21.01.2004р. № 22 (z0377-04)
), банк приймає від платника платіжне доручення на перерахування заробітної плати або грошовий чек на отримання заробітної плати за умови одночасного подання платіжних доручень на перерахування податків до бюджету та страхових внесків до державних цільових фондів, утриманих та нарахованих на фонд оплати праці працівників; згідно абз. 4 цього пункту банк не перевіряє правильність нарахування (обчислення) платежів, утриманих із заробітної плати/доходу і нарахованих на фонд оплати праці податків до бюджету та зборів/страхових внесків до державних цільових фондів. Відповідальність за правильність нарахування (обчислення) цих платежів несе платник.
Відповідно п. 22.6 статті 22 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" на банки покладено обов'язок перевірити відповідність номера рахунка платника і його коду (ідентифікаційного номера, за його наявності, тощо) та приймати цей документ до виконання тільки у разі їх збігу. Крім цього, обслуговуючий платника банк перевіряє повноту, цілісність та достовірність цього розрахункового документа в порядку, встановленому Національним банком України. У разі недотримання зазначених вимог відповідальність за шкоду, заподіяну платнику, покладається на банк, що обслуговує платника.
Згідно п. 33.2 ст. 33 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" відповідальність за відповідність інформації, зазначеної в документі на переказ, суті операції, щодо якої здійснюється цей переказ, несе платник.
Закон України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" (2346-14)
є спеціальним законом у сфері функціонування платіжних систем в Україні, визначає загальні засади функціонування останньої, поняття та загальний порядок проведення переказу коштів в межах України, а також встановлює відповідальність суб'єктів переказу.
Статтею 17 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"страхувальника зобов'язано нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески (п. 6 ч. 2).
У відповідності до статті 1 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"страхувальниками є роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону сплачують страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Отже, ч. 12 ст. 20 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" вимагає від установ банків лише приймати від клієнтів платіжні документи на перерахування (видачу) заробітної плати за умови одночасного подання платіжних документів про перерахування відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум.
Таким чином, наведені положення свідчать, що саме у випадку порушення банком встановленої законом вимоги щодо виплати (перерахування, видачі) заробітної плати за умови одночасного подання платіжних документів про перерахування відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум, тобто у разі неподання вказаних документів та наявного факту виплати заробітної плати, до банку в силу положень п. 2. ч. 10. ст. 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" застосовується штраф в розмірі суми страхових внесків, яка підлягає сплаті страхувальником.
Як встановлено під час перевірки Білоцерківського тролейбусного управління при отриманні коштів на виплату заробітної плати працівникам вказаного підприємства 05.04.2007р., 03.05.2007р., 01.06.2007р., банком допущені порушення Закону в частині встановленої вимоги щодо здійснення такої виплати при умові надання банку платіжних документів про перерахування відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум.
За таких обставин, суд приходить до висновку про правомірніст ь застосування спірним рішенням штрафу в розмірі суми страхових внесків, яка підлягає сплаті страхувальником, а саме в розмірі 108 481 грн. ( 20 252 грн. + 47 204 грн. + 41 025 грн.).
Враховуючи, що норми закону не встановлюють обов'язку для банку перевіряти інформацію, що міститься у платіжних документах, та згідно встановлених обставин, що при видачі коштів на виплату заробітної плати 14.03.2006р., 05.07.2006р., 27.02.2007р. Білоцерківським відділенням Київської обласної філії АКБ "Укрсоцбанк" було прийнято від Білоцерківського тролейбусного управління відповідні платіжні документи на перерахування заробітної плати з одночасним поданням платіжних документів про перерахування відповідних сум страхових внесків до управління Пенсійного фонду (зазначено в акті перевірки), банком не було порушено вимог закону, а отже, відсутні підстави для накладення штрафу на останнього, оскільки відповідальність щодо правильності нарахування та сплати страхових внесків в даному випадку покладається на страхувальника, яким є Білоцерківське тролейбусне управління.
За таких обставин, суд визнає обґрунтованими в даному випадку посилання позивача наведені у позовній заяві, оскільки банк при прийнятті платіжного документу не зобов'язаний та не може перевірити відповідність розрахунків сум внесків. Обов'язок щодо обчислення та сплати страхових внесків в установлені строки та в повному обсязі законом покладено на страхувальника, відповідно останній з цього приводу має нести відповідальність.
Крім того, банк не несе відповідальності за достовірність змісту платіжного доручення, оформленого клієнтом, а також за повноту і своєчасність сплати клієнтом податків, зборів/страхових внесків (обов'язкових платежів). Відповідальність за відповідність інформації, зазначеної в платіжному дорученні, суті операції, за якою здійснюється переказ, несе платник. Внески до Пенсійного фонду України та інших соціальних фондів нараховуються та утримуються в межах визначеної законом величини витрат на оплату праці на місяць у розрахунку на кожну фізичну особу - платника внесків. Для того щоб перевірити правильність обчислення страхових внесків, необхідно мати відомості про заробітну плату, яка нарахована кожному окремому працівнику. Надання банку страхувальником бухгалтерських та інших документів, на підставі яких можна банку вирахувати розмір відповідних сум внесків до Пенсійного фонду нормативно-правовими актами України не передбачено.
З урахуванням наведеного, позовні вимоги про визнання нечинним рішення № 880 від 14.08.2007р. підлягають частковому задоволенню.
Керуючись ст.ст. 71, 86, 94, ст. 105, 158- 163 КАС України, адміністративний суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати нечинним рішення Управління Пенсійного фонду України у місті Біла Церква від 14.08.2007р. № 880 в частині накладення на Акціонерно-комерційний банк соціального розвитку "Укрсоцбанк" штрафу в розмірі 93 259, 86 грн..
3. В іншій частині позову відмовити.
4. Стягнути з рахунків Державного бюджету України на користь Акціонерно-комерційного банку соціального розвитку "Укрсоцбанк" (03150, м. Київ, вул. Ковпака 29, ідент. код 00039019) 1, 70 грн. (одну гривню 70 копійок) судових витрат.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження або апеляційної скарги в порядку, встановленому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дата складення та підписання постанови в повному обсязі -21.04.2008.