ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           ПОСТАНОВА
 
                        ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
06.07.2004                                      Справа N 41/530
                    (скасовано постанову ВГСУ)
 
Судова  палата  у  господарських справах Верховного Суду України у
складі:
 
головуючого судді,
суддів;
 
за участі представників
позивача: присутній,
відповідача: присутній;
 
розглянувши у   відкритому  судовому  засіданні  касаційну  скаргу
Київської  міської  ради  (далі  -  Рада)  на   постанову   Вищого
господарського  суду  України  від  7 квітня 2004 року у справі за
позовом "ХХХ" (далі - Асоціація) до Ради  про  визнання  недійсним
рішення  № 621/781 від 10 липня 2003 року "Про затвердження Правил
провадження господарської діяльності з  організації  та  утримання
тоталізаторів,  гральних  закладів  у  м.  Києві" ( ra0621023-03 ) (ra0621023-03)
        
(далі - Правила),
 
                            встановила:
 
З позовом до Господарського суду м.  Києва Асоціація звернулася  у
вересні   2003   року,   мотивувавши   заявлену   позовну   вимогу
перевищенням Радою своїх повноважень  при  прийнятті  оспорюваного
рішення та невідповідністю цього рішення законодавству України, що
регулює відносини у сфері ліцензування підприємницької діяльності.
 
Рішенням від  21  листопада  2003  року   в   задоволенні   позову
відмовлено  з  тієї  підстави,  що спірні Правила ( ra0621023-03 ) (ra0621023-03)
        
Рада  затвердила  на  підставі  повноважень,  наданих  їй  Законом
України  "Про столицю України - місто-герой Київ" ( 401-14 ) (401-14)
         (далі
- Закон про столицю).
 
Постановою Київського  апеляційного  господарського  суду  від  16
січня  2004 року,  залишеним без змін оскарженою постановою Вищого
господарського  суду  України,  рішення  суду   першої   інстанції
скасовано,  а позов задоволено.  Апеляційна та касаційна постанови
обґрунтовані тим,  що Закон про столицю ( 401-14 ) (401-14)
         не наділяє Раду
повноваженнями   щодо   ліцензування  господарської  діяльності  з
організації та утримання тоталізаторів та  гральних  закладів,  бо
відповідно  до  постанови Кабінету Міністрів України № 1698 від 14
листопада   2000   року   "Про   затвердження   переліку   органів
ліцензування"  ( 1698-2000-п  ) (1698-2000-п)
          такими  повноваженнями  наділено
Київську міську державну адміністрацію.
 
Рада просить  постанову   Вищого   господарського   суду   України
скасувати,  мотивуючи  касаційну скаргу неправильним застосуванням
судом норм матеріального права і  її  невідповідністю  Конституції
України.
 
Заслухавши суддю-доповідача  та  пояснення  представників  сторін,
розглянувши та обговоривши доводи касаційної  скарги,  перевіривши
матеріали справи, Судова палата у господарських справах Верховного
Суду України вважає,  що касаційна скарга підлягає  задоволенню  з
таких підстав.
 
Відповідно до  пунктів  1.6,  1.7  статті  1,  пункту 2.1 статті 2
договору про створення та діяльність "ХХХ" (зареєстрований Н-ською
районною  у м.  Києві державною адміністрацією ХХ червня 1998 року
під № Х3) (далі -  Договір  про  створення  Асоціації),  Асоціація
утворена  як  договірне  об'єднання  підприємств,  яке не здійснює
самостійної підприємницької діяльності з метою одержання прибутку.
 
Право  на  звернення   до господарського  суду  за  захистом своїх
порушених або  оспорюваних  прав  і охоронюваних законом інтересів
згідно зі статтею 1 Господарського процесуального кодексу  України
( 1798-12   ) (1798-12)
           (далі  -  ГПК  України)  мають  підприємства  та
організації.
 
Пункт 2.2.  Договору  про  створення  Асоціації   передбачає,   що
Асоціація  здійснює захист інтересів своїх членів.  Але відповідно
до статті 2 ГПК України ( 1798-12  ) (1798-12)
          господарський  суд  порушує
справи  за  позовними  заявами:  підприємств  та організацій,  які
звертаються до господарського  суду  за  захистом  своїх  прав  та
охоронюваних  законом інтересів;  державних та інших органів,  які
звертаються  до  господарського  суду  у  випадках,   передбачених
законодавчими  актами України;  прокурорів та їх заступників,  які
звертаються до господарського суду в інтересах держави; Рахункової
палати, яка звертається до господарського суду в інтересах держави
в межах  повноважень,  що  передбачені  Конституцією  та  законами
України.
 
Проте господарські суди всіх інстанцій, вирішуючи спір по суті, не
з'ясовували питання чи мала право  Асоціація  звертатися  з  даним
позовом.
 
У зв'язку  з  цим ухвалені у справі рішення і постанови підлягають
скасуванню, а справа - передачі на новий розгляд.
 
Під час   нового   розгляду   справи  господарському  суду  першої
інстанції  необхідно  врахувати  викладене,   всебічно   і   повно
з'ясувати та перевірити всі фактичні обставини справи,  об'єктивно
оцінити  докази,  що  мають  юридичне  значення  для її розгляду і
вирішення спору по суті,  встановити  дійсні  права  та  обов'язки
сторін і,  залежно від встановленого,  правильно застосувати норми
матеріального  права,  що  регулюють  спірні  правовідносини,   та
ухвалити законне і обґрунтоване рішення.
 
Виходячи з  викладеного  та керуючись статтями 111-17 - 111-20 ГПК
України  ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  Судова  палата  у  господарських  справах
Верховного Суду України
 
                           постановила:
 
Касаційну скаргу  Київської  міської ради задовольнити,  постанову
Вищого  господарського  суду  України  від  7  квітня  2004  року
( sp10/138-1 ) (sp10/138-1)
         , постанову Київського апеляційного господарського 
суду від 16 січня 2004 року та рішення Господарського суду м. Києва 
від 21 листопада 2003  року  скасувати,  а  справу  передати  на  
новий  розгляд до господарського суду першої інстанції.
 
Постанова остаточна і оскарженню не підлягає.