ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                         ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ
 
29.06.2004                                  Справа N 2-8/11797-2003
 
Судова палата у господарських справах Верховного  Суду  України  у
складі:
 
Головуючого,
Суддів,
 
за участю  представника  закритого   акціонерного   товариства   з
іноземними інвестиціями "Я",
 
розглянувши касаційну  скаргу  закритого акціонерного товариства з
іноземними інвестиціями  "Я"  (далі  -  Товариство)  на  постанову
Вищого господарського суду України від 24.03.2004 року № 2,
 
                           встановила:
 
У серпні  2003  року  Товариство  звернулося  в  господарський суд
Автономної Республіки Крим  із  позовом  до  виконавчого  комітету
Ялтинської  міської  ради (далі - Виконком) про визнання недійсним
рішення від 12.06.2003 року № 238(1).
 
Позивач зазначав,  що  вказаним   рішенням   Виконкому   скасовано
реєстрацію всіх змін і доповнень до статуту й установчого договору
Товариства.  Позивач вважав це рішення незаконним, мотивуючи позов
тим,  ще  Виконком  порушив  вимоги  статті  8 Закону України "Про
підприємництво"  ( 698-12  ) (698-12)
        ,  статті  18  Закону  України   "Про
інвестиційну  діяльність" ( 1560-12 ) (1560-12)
        ,  пункту 15 частини 1 статті
26   Закону   України   "Про  місцеве  самоврядування  в  Україні"
( 280/97-ВР  ) (280/97-ВР)
        .  Позивач  заперечував  проти  зробленого  у  цьому
рішенні посилання на те,  що  зміни  і  доповнення  до  установчих
документів  Товариства  зареєстровано  з  порушенням вимог Декрету
Кабінету Міністрів України "Про впорядкування діяльності суб'єктів
підприємницької   діяльності,   створених   за   участю  державних
підприємств" ( 24-92 ) (24-92)
        .
 
Виконком відзиву на позов не надав.
 
Рішенням господарського  суду  Автономної  Республіки   Крим   від
26.08.2003  року  позов  задоволено.  Проаналізувавши норми Закону
України "Про місцеве  самоврядування  в  Україні"  ( 280/97-ВР  ) (280/97-ВР)
        
(статті  26,  73)  та  Положення про державну реєстрацію суб'єктів
підприємницької діяльності (пункти 20,  21, 24, 33), затвердженого
постановою  Кабінету  Міністрів  України від 25.05.1998 року № 740
( 740-98-п ) (740-98-п)
        ,  суд дійшов висновку про те,  що  рішення  Виконкому
прийнято  з  перевищенням  його  повноважень  і суперечить чинному
законодавству.
 
Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду  від
13.11.2003 року рішення суду першої інстанції скасовано,  у позові
відмовлено.
 
Апеляційний суд  зазначив,  що  рішенням  Виконкому від 14.06.1991
року № 419 (19)  було  зареєстровано  акціонерне  товариство  "Я",
засноване  підприємствами,  установами,  організаціями  колишнього
Союзу РСР,  іншими організаціями різних  форм  власності,  у  тому
числі  Ялтинською  територіальною  радою  по  управлінню курортами
"ЯК".  Апеляційний суд  вмотивував  постанову  тим,  що  згідно  з
Декретом  Кабінету Міністрів України "Про впорядкування діяльності
суб'єктів  підприємницької   діяльності,   створених   за   участю
державних   підприємств"   (24-92   )   суб'єкти   підприємницької
діяльності із змішаною формою власності мають бути  перетворені  у
господарські  товариства,  в  яких  засновниками  з боку держави є
державні  органи  приватизації.   Проте   у   складі   засновників
Товариства,  яке  неодноразово  перереєстровувалось,  немає органу
приватизації.
 
Апеляційний суд виходив також із того,  що рішенням Виконкому  від
12.06.2003 року № 238(1) права позивача не порушено.  Цей висновок
вмотивований тим,  що зазначеним рішенням не скасовувалось рішення
Виконкому від 14.06.1991 року № 419(19),  отже державну реєстрацію
Товариства не скасовано.
 
Крім того, апеляційний суд зазначив, що установчий договір у новій
редакції, на підставі якого рішенням Виконкому від 27.11.1992 року
№ 832(2) здійснено перереєстрацію Товариства,  не містить дати  та
не  підписаний  одним  із  засновників - Казанським концерном "С";
виписка з протоколу засідання ради Товариства від 10.11.1992  року
(протокол  №  7)  про  затвердження  установчих документів у новій
редакції не містить даних щодо посад та повноважень  присутніх  на
засіданні осіб, виписка не підписана секретарем зборів.
 
Пославшись на те,  що перереєстрація Товариства рішенням Виконкому
від 27.11.1992 року № 832(2) здійснена із зазначеними порушеннями,
апеляційний суд вважав,  що всі наступні перереєстрації Товариства
також є неправомірними.
 
Постановою Вищого  господарського суду України від 24.03.2004 року
№ 2 року постанову суду апеляційної інстанції залишено без змін.
 
З червня  2004  року  колегією  суддів  Верховного Суду України за
касаційною скаргою Товариства порушено провадження з  перегляду  у
касаційному  порядку  постанови Вищого господарського суду України
від 24.03.2004 року  №  2  року.  У  касаційній  скарзі  ставиться
питання  про  скасування  оскарженої постанови та залишення в силі
рішення  господарського  суду  Автономної  Республіки   Крим   від
26.08.2003  року.  На  обґрунтування  касаційної  скарги  зроблено
посилання на порушення положень статей 58, 144 Конституції України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , неправильне застосування норм матеріального права.
 
Заслухавши доповідь   судді-доповідача,   пояснення   представника
позивача,  розглянувши  доводи  касаційної   скарги,   перевіривши
матеріали справи, Судова палата у господарських справах Верховного
Суду України вважає,  що  касаційна  скарга  підлягає  задоволенню
частково з таких підстав.
 
Судами встановлено,  що  акціонерне  товариство  "Я" зареєстровано
рішенням виконавчого комітету  Ялтинської  міської  ради  народних
депутатів від 14.06.1991 року № 419(19). У подальшому неодноразово
здійснювалась перереєстрація цього товариства та реєстрація змін і
доповнень до його установчих документів.
 
Рішенням Виконкому від 12.06.2003 року № 238(1),  яке є  предметом
спору у даній справі, скасовано:
 
- рішення  виконавчого  комітету  Ялтинської міської ради народних
депутатів  від  27.11.1992  року  №  832(2)   про   перереєстрацію
акціонерного товариства з іноземними інвестиціями "Я";
 
- розпорядження   виконавчого  комітету  Ялтинської  міської  ради
народних  депутатів   від   27.12.1994   року   №   394-р(3)   про
перереєстрацію  акціонерного  товариства з іноземними інвестиціями
"Я";
 
- розпорядження  Виконкому  від  09.01.1996   року   №   8-р   про
перереєстрацію  закритого  акціонерного  товариства  з  іноземними
інвестиціями "Я";
 
- розпорядження Виконкому від 31.07.1997 року № 353-р;
 
- записи в  реєстраційному  журналі  30.08.1999  року,  14.06.2000
року, 21.12.2001.
 
На обґрунтування  рішення  Виконкому  від 12.06.2003 року № 238(1)
зроблено   посилання   на   недійсність   установчих    документів
Товариства,  а  також  на те,  що усі перереєстрації Товариства та
реєстрації змін (доповнень) в установчих  документах  здійснено  з
порушенням  положень  статті  1  Закону України "Про підприємства,
установи та організації союзного підпорядкування,  розташовані  на
території  України"  від 10.09.1991 року № 1540-Х11 ( 1540-12 ) (1540-12)
         із
змінами  і  доповненнями,  Угоди  між   Україною   та   Російської
Федерацією  про  взаємне  визнання  прав  та  регулювання відносин
власності,  ратифікованої постановою Верховної  Ради  України  від
22.06.1993 року № 3313-ХП ( 3313-12 ) (3313-12)
        ,  Декрету Кабінету Міністрів
України "Про впорядкування  діяльності  суб'єктів  підприємницької
діяльності,   створених   за  участю  державних  підприємств"  від
31.12.1992 року № 24-92 (24-92 ) із змінами і доповненнями (далі -
Декрет № 24-92).
 
Слід зазначити,  що  кожна перереєстрація суб'єкта підприємницької
діяльності,  як  і  реєстрація  змін  (доповнень)   в   установчих
документах,  має  значення для визначення його юридичного статусу,
обсягу  прав  та  обов'язків.  Тому  помилковим  є  висновок  суду
апеляційної  інстанції,  з  яким погодився Вищий господарський суд
України,   щодо   відсутності   матеріального-правового   інтересу
позивача у даній справі.
 
Скасовуючи рішення  місцевого  господарського суду про задоволення
позову та  приймаючи  нове  рішення  про  відмову  в  позові,  суд
апеляційної  інстанції,  з  яким погодився Вищий господарський суд
України,  виходив  також  із  того,  що  рішення   Виконкому   від
12.06.2003  року  №  238(1)  прийнято на виконання Декрету № 24-92
(24-92 ).
 
Проте цей висновок є непереконливим.
 
Як вбачається з матеріалів справи,  рішенням виконавчого  комітету
Ялтинської  міської  ради  народних  депутатів від 27.11.1992 року
№ 832(2)  акціонерне  товариство  "Я"   було   перереєстровано   в
акціонерне  товариство  з  іноземними   інвестиціями  "Я".  Декрет
№ 24-92 (24-92 ) набрав чинності з дня опублікування 14 січня 1993
року,  а  згідно  зі  статтею 7 цього Декрету (24-92 ) його дія не
поширюється на підприємства з іноземними інвестиціями, створені до
набрання   ним   чинності.   Тому   для   вирішення  питання  щодо
правомірності застосування Виконкомом  положень  Декрету  №  24-92
( 24-92  ) (24-92)
           необхідно   перевірити,   чи   набуло   Товариство  в
установленому законом порядку статусу  підприємства  з  іноземними
інвестиціями.
 
Оскільки ці   обставини   з   належною   повнотою   судами  першої
апеляційної інстанцій не встановлені  і  доводи  Виконкому  в  цій
частині  не  перевірені,  усі  судові  рішення  у  справі не можна
визнати  законними  й  обґрунтованими,  що  дає  підстави  для  їх
скасування  та  передачі  справи  на  новий розгляд до суду першої
інстанції.  При новому розгляді справи суду необхідно  всебічно  і
повно перевірити доводи,  на яких ґрунтуються вимоги і заперечення
сторін,  і в залежності від встановлених  обставин  вирішити  спір
відповідно до закону.
 
Керуючись статтями 111-17 - 111-21  Господарського  процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , Судова палата у господарських справах
Верховного Суду України
 
                           постановила:
 
Касаційну скаргу закритого акціонерного  товариства  з  іноземними
інвестиціями "Я" задовольнити частково.
 
Постанову  Вищого  господарського суду України від 24.03.2004 року
№ 2 ( sp10/147-1 ) (sp10/147-1)
         ,  постанову Севастопольського апеляційного 
господарського суду від 13.11.2003 року  та  рішення  господарського  
суду  Автономної Республіки  Крим від 26.08.2003 року скасувати,  
а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.
 
Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.