Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "Інформтехнологія".
 
 
                      ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                         ІМЕНЕМ   УКРАЇНИ
 
30.03.2004 р.                           (скасовано постанову ВГСУ)
 
 
 
Судова палата у господарських справах Верховного  Суду  України  у
складі:
 
Головуючого
Суддів
 
 
за участю   представників   Керченського  морського  торговельного
порту,  акціонерної  судноплавної  компанії  "У",   товариства   з
обмеженою відповідальністю "З",
 
розглянувши касаційну  скаргу Керченського морського торговельного
порту (далі  -  Порт)  на  постанову  Вищого  господарського  суду
України від 26.11.2003 року №4,
 
                           встановила:
 
У листопаді 2002 року Порт звернувся в господарський суд м.  Києва
із позовом  до  акціонерної  судноплавної  компанії  "У"  (далі  -
Компанія)  та  товариства  з  обмеженою відповідальністю "З" (далі
-Товариство) про стягнення заборгованості у сумі 4530 грн. 55 коп.
 
Позивач зазначав,  що згідно зі статтею 84  Кодексу  торговельного
мореплавства  України  ( 176/95-ВР ) (176/95-ВР)
         у морському порту стягуються
портові  збори  -  корабельний,  причальний,  якірний,  канальний,
маяковий,  вантажний,  адміністративний,  санітарний,  розмір яких
встановлено  Положенням  про   портові   збори   ( 445-99-п   ) (445-99-п)
        ,
затвердженим  постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.1996
року № 442. Наказом Міністерства транспорту України від 27.06.1996
року  № 214,  яким   затверджено   Збори  і   плати   за   послуги
( z0374-96 ) (z0374-96)
        ,  що надаються суднам у морських торговельних  портах
України (далі - Збори і плати), встановлено лоцманський збір, збір
за  користування  послугами  служби   регулювання   рухом   суден,
швартовний   збір,   плата   за  роботу  буксирів  при  швартовних
операціях, плата за користування плавзасобами. Пунктом 62 Зборів і
плат   ( z0374-96   ) (z0374-96)
          передбачено,  що  розрахунки  за  надання
судновласникам  інших   послуг   провадяться   за   тарифами,   що
затверджуються начальником порту. Наказами по Порту від 22.03.1999
року № 133 та від 09.02.2000 року № 69 встановлено місцеві  тарифи
на послуги з вивозу побутового сміття і харчових відходів, послуги
інспекції державного портового нагляду.
 
Позивач вказував, що відносини між Портом та Компанією грунтуються
на  договорі від 23.01.1997 року,  яким передбачено надання знижок
на портові і збори і послуги;  відносини між Портом і Товариством,
як  постійним представником судновласника - на договорі 01.11.1999
року № А-9-5.  З 15 по 20 березня 2000 року у Керченський морський
торговельний порт зайшов для здійснення вантажно-розвантажувальних
робіт теплохід "Р";  з  22  по  28  листопада  2000  року  у  порт
Аршинцево  зайшов  для  здійснення  вантажних  робіт  теплохід "С"
(судновласник - Компанія,  агентська  організація  -  Товариство).
Порт  виставив  рахунки на сплату портових зборів,  інших зборів і
плат відповідно від 20.03.2000 року № 112 на суму  23196  грн.  98
коп.,  який оплачено в сумі 19411 грн.  69 коп., та від 30.11.2000
року № 560 на суму 5035 грн.  09 коп.,  який оплачено в сумі  4289
грн.  99  коп.  Таким  чином,  за  вказаними  рахунками утворилася
недоплата, яку Порт просив стягнути з належного відповідача.
 
Компанія позов не визнавала,  посилаючись  на  те,  що  сума,  яку
позивач  вважає  заборгованістю,  утворилася внаслідок помилкового
нарахування Портом податку на додану вартість на  ставки  портових
зборів,  інших зборів і плат. Відповідач зазначав, що розрахунки з
Портом здійснено у відповідності із законодавством.
 
Товариство позов не визнавало з  тих  мотивів,  що  рахунки  Порту
оплачувались  у  сумах,  які  були  підтверджені  судновласником і
фактично  були  ним   перераховані   Товариству   для   здійснення
розрахунків з Портом. Відповідач зазначав, що відповідно до статті
118 Кодексу торговельного мореплавства України ( 176/95-ВР  ) (176/95-ВР)
          до
обов'язків  судновласника входить надання морському агенту коштів,
достатніх для здійснення його функцій,  і саме  судновласник  несе
відповідальність  за  наслідки  будь-яких  дій  морського агента в
межах його повноважень.
 
Рішенням господарського суду м. Києва від 19.02.2003 року в позові
відмовлено.  Рішення  вмотивовано посиланням на постанову Кабінету
Міністрів  України  від 12.10.2000 року № 1544 "Про портові збори"
( 445-99-п  ) (445-99-п)
        ,  відповідно  до  якої  із  сум портових зборів,  що
справляються  у  валюті  України,  податок  на   додану   вартість
сплачується  відповідно  до законодавства.  При цьому якщо в порту
надаються  послуги  суднам  каботажного  плавання,   сума   зборів
збільшується  на  суму  податку  на  додану  вартість,  а  в інших
випадках - сума податку на додану вартість,  що підлягає сплаті до
бюджету,  обчислюється  із  суми  зборів,  нарахованих і сплачених
порту без такого збільшення. Суд визнав встановленим, що теплоходи
"Р"  і  "С"  є суднами закордонного плавання.  За цих обставин суд
дійшов висновку,  що Порт у рахунках  неправомірно  збільшив  суму
портових зборів на суму податку на додану вартість.
 
Постановою Київського   апеляційного   господарського   суду   від
27.05.2003 року та постановою Вищого господарського  суду  України
від 26.11.2003 року № 4зазначене рішення залишено без змін.
 
19 лютого  2004  року  колегією  суддів Верховного Суду України за
касаційною  скаргою  Порту  порушено  провадження  з  перегляду  в
касаційному  порядку  постанови Вищого господарського суду України
від 26.11.2003 року № 4. У касаційній скарзі ставиться питання про
скасування  оскарженої  постанови  та  передачу  справи  на  новий
розгляд до суду першої  інстанції  з  мотивів  порушення  положень
статей 6, 8, 67,  92,  129  Конституції  України  ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,
виявлення різного застосування Вищим господарським  судом  України
одного   й   того   ж  положення  закону  у  аналогічних  справах,
неправильного   застосування   норм   матеріального   права.    На
обґрунтування   мотивів   касаційної  скарги  щодо  неоднозначного
застосування Вищим господарським судом України пункту 11 Положення
про портові збори ( 445-99-п ) (445-99-п)
        ,  затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 12.10.2000 року № 1544,  зроблено  посилання
на постанову цього суду від 28.05.2003 року № 15/92.
 
Заслухавши доповідь   судді-доповідача,   пояснення  представників
позивача та відповідачів,  розглянувши доводи  касаційної  скарги,
перевіривши   матеріали  справи,  Судова  палата  у  господарських
справах  Верховного  Суду  України  вважає,  що  касаційна  скарга
підлягає задоволенню з таких підстав.
 
Відмовляючи в позові, суди першої й апеляційної інстанцій, з якими
погодився Вищий господарський суд України,  виходили із  того,  що
при  справлянні  портових  зборів,  інших зборів і плат із суден у
закордонному плаванні суми сплачуваних  порту  зборів  і  плат  не
збільшуються на суму податку на додану вартість.  На обгрунтування
цього висновку суди послалися на пункт 11  Положення  про  портові
збори  ( 445-99-п ) (445-99-п)
        ,  затвердженого постановою Кабінету Міністрів
України від 18.04.1996 року № 442 (зазначене Положення було чинним
на  час  виникнення  спірних  відносин;  нині  чинне Положення про
портові  збори  ( 445-99-п  ) (445-99-п)
        ,  затверджене  постановою  Кабінету
Міністрів  України  від  12.10.2000 року № 1544,  містить пункт 11
аналогічного змісту).
 
Проте з таким висновком погодитись не можна.
 
Відповідно  до  пункту  1 частини 2 статті 92 Конституції  України
( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          виключно  законами України встановлюються система
оподаткування,  податки  і  збори.   Принципи   побудови   системи
оподаткування  в  Україні,  види  податків  і зборів (обов'язкових
платежів) до бюджетів та до державних  цільових  фондів,  а  також
права, обов'язки і відповідальність платників визначаються Законом
України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
        , яким передбачено,
що  ставки,  механізм  справляння  податків і зборів (обов'язкових
платежів) і пільги щодо оподаткування можуть  встановлюватись  або
змінюватись  тільки  законами  про оподаткування (частина 3 статті
1).
 
Платники податку на  додану  вартість,  об'єкти,  база  та  ставки
оподаткування,   перелік   неоподатковуваних   та  звільнених  від
оподаткування операцій  тощо  визначаються  Законом  України  "Про
податок  на  додану  вартість"  ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         (далі - Закон).  За
статтею  3  Закону  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
           до   об'єкту   оподаткування
відносяться, зокрема, операції платників податку з продажу товарів
(робіт, послуг) на митній території України (підпункт 3.1.1 пункту
3.1).  Відповідно  до підпункту 6.1.1 пункту 6.1 статті  6  Закону
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         податок становить 20 відсотків  бази  оподаткування,
визначеної  статтею 4 цього Закону ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        ,  та додається до
ціни товарів (робіт,  послуг).  Правило про те,  що продаж товарів
(робіт,  послуг) здійснюється за договірними (контрактними) цінами
з додатковим нарахуванням податку на  додану  вартість,  міститься
також у пункті 7.1 статті 7 Закону ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        .
 
Як роз'яснено  в  пунктах  2,  5 постанови Пленуму Верховного Суду
України від 01.11.1996 року  №  9  "Про  застосування  Конституції
України  при  здійсненні  правосуддя"  ( v0009700-96  ) (v0009700-96)
          суди при
розгляді конкретних справ мають оцінювати зміст будь-якого  закону
чи   іншого   нормативно-правового   акта   з   точки   зору  його
відповідності   Конституції   і   в   усіх   необхідних   випадках
застосовувати Конституцію як акт прямої дії;  судові рішення мають
грунтуватись на Конституції, а також на чинному законодавстві, яке
не   суперечить   їй.   Судам   необхідно   виходити  з  того,  що
нормативно-правові акти будь-якого  державного  чи  іншого  органу
підлягають  оцінці на відповідність як Конституції,  так і закону.
Якщо при розгляді справи буде встановлено,  що нормативно-правовий
акт,  який  підлягав  застосуванню,  не  відповідає  чи суперечить
законові,  суд зобов'язаний застосувати  закон,  який  регулює  ці
правовідносини.
 
Суди зазначених  роз'яснень не врахували,  в основу судових рішень
поклали  підзаконний  нормативний  акт,  а  положення   закону   з
відповідного виду податку до правовідносин сторін не застосували.
 
Оскільки помилкове  застосування  судами  норм матеріального права
призвело до неправильного вирішення спору,  всі ухвалені у  справі
судові  рішення  підлягають скасуванню,  а справа - направленню на
новий розгляд до суду першої інстанції.
 
Керуючись статтями 111-17 - 111-21  Господарського  процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , Судова палата у господарських справах
Верховного Суду України
 
                           постановила:
 
Касаційну скаргу  Керченського   морського   торговельного   порту
задовольнити.
 
Постанову Вищого господарського суду України ( sp02/776 -1) 
26.11.2003 року № 4,  постанову  Київського  апеляційного  
господарського  суду  від 27.05.2003  року  та  рішення  
господарського  суду  м.  Києва від 19.02.2003 року 
скасувати,  а справу передати на новий розгляд  до суду 
першої інстанції.
 
Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.