ВИЩИЙ АРБІТРАЖНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
 
                            18.06.2001
 
 
     Судова колегія з перегляду  рішень,  ухвал,  постанов  Вищого
арбітражного суду України розглянула заяву Донецької залізниці про
перевірку  постанови  арбітражного  суду  Донецької  області   від
05.02.2001  у  справі за позовом Донецької залізниці до Державного
підприємства вантажно-транспортного управління  "Артемвантажтранс"
(далі  -  ДП  ВТУ  "Артемвантажтранс") про стягнення 29114,64 грн.
плати за користування  вагонами  залізниці  у  січні  2000  р.  по
станції Нікітовка.
 
     Рішенням арбітражного  суду  Донецької області від 26.07.2000
позов задоволено з тих мотивів, що відповідач як власник під'їзних
колій повинен вносити плату за користування вагонами.
 
     Заступник голови    арбітражного   суду   Донецької   області
постановою  від  05.02.2001  рішення  суду  скасував,   у   позові
відмовив,  мотивуючи тим,  що положення статуту залізниць, на який
посилався суд в рішенні,  не свідчить про наявність у  відповідача
обов'язків по внесенню плати за користування вагонами;  відповідач
не користувався вагонами для власних господарських потреб.
 
     Донецька залізниця з постановою суду не згодна,  у заяві  про
перевірку  постанови  в  порядку  нагляду  просить  скасувати  її,
позовні вимоги задовольнити,  посилаючись  на  те,  що  згідно  зі
Статутом залізниць  України  ( 457-98-п ) (457-98-п)
         відповідач вносить плату
за користування вагонами.
 
     Перевіривши матеріали справи, судова колегія встановила таке.
     Донецька залізниця заявила позов про стягнення з  відповідача
- власника під'їзних колій плати за користування вагонами у грудні
1999 року.
 
     Згідно зі статтею  358  ЦК  ( 1540-06  ) (1540-06)
          умови  перевезення
вантажів,  пасажирів  та  багажу  і відповідальність сторін по цих
перевезеннях  відповідно   до   Основ   цивільного   законодавства
визначаються  статутами  (кодексами)  окремих  видів  транспорту і
правилами, що видаються у встановленому порядку.
 
     Статтею 119  Статуту   залізниць   України   ( 457-98-п   ) (457-98-п)
        
передбачено,  що за користування вагонами і контейнерами залізниці
вантажовідправниками,  вантажоодержувачами,  власниками  під'їзних
колій,   портами,   організаціями,   установами,   громадянами   -
суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата.
 
     Порядок визначення    плати    за    користування    вагонами
(контейнерами)  та  звільнення  вантажовідправника  від зазначеної
плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів),  що виникла
з вини залізниці, встановлюється Правилами.
 
     Правилами користування   вагонами  і  контейнерами  визначено
порядок і умови користування вагонами і контейнерами,  облік часу,
порядок оплати.
 
     Згідно зі  статтею  73 Статуту залізниць України ( 457-98-п ) (457-98-п)
        
відповідальність  перед  залізницею   за   користування   вагонами
контрагентом,  збереження  вантажів  та вагонів несе підприємство,
якому належить залізнична під'їзна колія.
 
     Факт подання  вагонів  і  перебування   їх   в   користуванні
підприємства,  якому належать під'їзні колії,  і його контрагентам
підтверджується   матеріалами   справи,   відомостями   плати   за
користування вагонами. Нарахування плати здійснено згідно з чинним
законодавством.
 
     Відповідно до вимог Статуту залізниць ( 457-98-п ) (457-98-п)
         відповідач
зобов'язаний вносити плату за користування вагонами.
 
     Керуючись статтями 106 - 108 АПК ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  судова колегія
з перегляду  рішень,  ухвал,  постанов  Вищого  арбітражного  суду
України П О С Т А Н О В И Л А:
 
     постанову від  05.02.2001 арбітражного суду Донецької області
скасувати,  а рішення від 26.07.2000 арбітражного  суду  Донецької
області залишити в силі.
 
Постанови Верховного Суду України та ВГСУ, 2003 р., N 2