ВИЩИЙ АРБІТРАЖНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
18.06.2001
Судова колегія з перегляду рішень, ухвал, постанов Вищого арбітражного суду України розглянула заяву Донецької залізниці про перевірку постанови арбітражного суду Донецької області від 05.02.2001 у справі за позовом Донецької залізниці до Державного підприємства вантажно-транспортного управління "Артемвантажтранс" (далі - ДП ВТУ "Артемвантажтранс") про стягнення 29114,64 грн. плати за користування вагонами залізниці у січні 2000 р. по станції Нікітовка.
Рішенням арбітражного суду Донецької області від 26.07.2000 позов задоволено з тих мотивів, що відповідач як власник під'їзних колій повинен вносити плату за користування вагонами.
Заступник голови арбітражного суду Донецької області постановою від 05.02.2001 рішення суду скасував, у позові відмовив, мотивуючи тим, що положення статуту залізниць, на який посилався суд в рішенні, не свідчить про наявність у відповідача обов'язків по внесенню плати за користування вагонами; відповідач не користувався вагонами для власних господарських потреб.
Донецька залізниця з постановою суду не згодна, у заяві про перевірку постанови в порядку нагляду просить скасувати її, позовні вимоги задовольнити, посилаючись на те, що згідно зі Статутом залізниць України ( 457-98-п ) (457-98-п) відповідач вносить плату за користування вагонами.
Перевіривши матеріали справи, судова колегія встановила таке.
Донецька залізниця заявила позов про стягнення з відповідача - власника під'їзних колій плати за користування вагонами у грудні 1999 року.
Згідно зі статтею 358 ЦК ( 1540-06 ) (1540-06) умови перевезення вантажів, пасажирів та багажу і відповідальність сторін по цих перевезеннях відповідно до Основ цивільного законодавства визначаються статутами (кодексами) окремих видів транспорту і правилами, що видаються у встановленому порядку.
Статтею 119 Статуту залізниць України ( 457-98-п ) (457-98-п) передбачено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата.
Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.
Правилами користування вагонами і контейнерами визначено порядок і умови користування вагонами і контейнерами, облік часу, порядок оплати.
Згідно зі статтею 73 Статуту залізниць України ( 457-98-п ) (457-98-п) відповідальність перед залізницею за користування вагонами контрагентом, збереження вантажів та вагонів несе підприємство, якому належить залізнична під'їзна колія.
Факт подання вагонів і перебування їх в користуванні підприємства, якому належать під'їзні колії, і його контрагентам підтверджується матеріалами справи, відомостями плати за користування вагонами. Нарахування плати здійснено згідно з чинним законодавством.
Відповідно до вимог Статуту залізниць ( 457-98-п ) (457-98-п) відповідач зобов'язаний вносити плату за користування вагонами.
Керуючись статтями 106 - 108 АПК ( 1798-12 ) (1798-12) , судова колегія з перегляду рішень, ухвал, постанов Вищого арбітражного суду України П О С Т А Н О В И Л А:
постанову від 05.02.2001 арбітражного суду Донецької області скасувати, а рішення від 26.07.2000 арбітражного суду Донецької області залишити в силі.
Постанови Верховного Суду України та ВГСУ, 2003 р., N 2