ВИЩИЙ АРБІТРАЖНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
13.06.2001
(Постанову скасовано на підставі Постанови
Верховного Суду
( sp01/264-2 ) (sp01/264-2) від 01.04.2002)
Судова колегія з перегляду рішень, ухвал, постанов Вищого арбітражного суду України розглянула заяву ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" про перевірку постанови арбітражного суду Київської області у справі за позовом Державного підприємства "Київське обласне управління по будівництву, ремонту та експлуатації автомобільних доріг" до ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" про стягнення 20151393,63 грн.
Рішенням арбітражного суду Київської області від 11.12.2000 позов задоволено частково, з розрахункового рахунку ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" стягнуто заборгованість по відрахуванням на дорожні роботи у розмірі 33812,34 грн. та пеню за несвоєчасну сплату відрахувань на дорожні роботи у розмірі 8535678 грн. на загальну суму 8569490,34 грн., а стосовно позовних вимог у розмірі 11581903,29 грн. провадження у справі припинено.
Голова арбітражного суду Київської області постановою від 06.04.2001 рішення від 11.12.2000 змінив: 33812,34 грн. заборгованості з відрахувань на дорожні роботи та 8535678 грн. пені за несвоєчасну сплату відрахувань на дорожні роботи стягнуто безпосередньо з ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго".
Відкрите акціонерне товариство "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" в заяві про перевірку постанови в порядку нагляду просить рішення та постанову скасувати, провадження у справі припинити на підставі пункту 1-1 статті 80 АПК ( 1798-12 ) (1798-12) , посилаючись на те, що:
- суд не відносить заборгованість з відрахувань на дорожні роботи та пеню, нараховану за несвоєчасну сплату відрахувань на дорожні роботи, до переліку податків і зборів (обов'язкових платежів), які підлягають списанню відповідно до норм статті 70 Закону України "Про Державний бюджет України на 2001 рік" ( 2120-14 ) (2120-14) та статті 18 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14) ;
- Державне підприємство - "Київське обласне управління по будівництву, ремонту та експлуатації автомобільних доріг" не має статусу державного органу, якому законодавчо надано право стягнення заборгованості з відрахувань на дорожні роботи, у тому числі і в судовому порядку.
Міністерство палива та енергетики України 15.05.2001 надало Вищому арбітражному суду України лист, в якому просить задовольнити заяву ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" в частині скасування рішення та постанови арбітражного суду Київської області, посилаючись на те, що стягнення заборгованості з відрахувань на дорожні роботи має здійснюватися податковими органами, а не Державним підприємством "Київське обласне управління по будівництву, ремонту та експлуатації автомобільних доріг", і кошти, які підлягають стягненню за вищезгаданим рішенням арбітражного суду області від 11.12.2000, мають зараховуватися в доход державного бюджету, а не на користь Державного підприємства "Київське обласне управління по будівництву ремонту та експлуатації автомобільних доріг".
ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" 22.05.2001 надало доповнення до заяви про перевірку постанови в порядку нагляду, в якому просить скасувати наказ N 360/4-00 від 06.04.2001, виданий на підставі постанови голови арбітражного суду Київської області, з підстав, викладених у заяві від 06.05.2001.
Державне підприємство "Київське обласне управління по будівництву ремонту та експлуатації автомобільних доріг" надало відзив N 144 від 24.05.2001 на заяву про перевірку постанови в порядку нагляду в якому викладені заперечення проти доводів ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" і Міністерства палива та енергетики України.
Судова колегія з перегляду рішень, ухвал, постанов Вищого арбітражного суду України, розглянувши матеріали справи, доводи сторін, встановила таке.
Київською обласною радою 05.04.2000 за N 186-11-XXIII затверджено Положення "Про обласний дорожній фонд Київської області", пунктом 1.3 якого на Державне підприємство "Київське обласне управління по будівництву ремонту та експлуатації автомобільних доріг" покладено обов'язок здійснювати функції розпорядника коштів, у тому числі з організації збору (стягнення у судовому порядку) заборгованості з відрахувань на дорожні роботи, яка значиться за платниками станом на 01.01.2000, та організації обліку і використання коштів дорожнього фонду на цілі, передбачені чинним законодавством.
За рішенням Київської обласної ради від 05.04.2001 N 272-16-XXIII затверджена нова редакція Положення "Про обласний дорожній фонд Київської області", але механізм управління коштами територіального дорожнього фонду залишений таким, який був у 2000 році.
ДП "Київське обласне управління по будівництву, ремонту та експлуатації автомобільних доріг" протягом 1997-1999 років вело облік сплати відрахувань на дорожні роботи на підставі статистичної форми звітності N 10-Д "Звіт про нарахування коштів на дорожні роботи", затвердженої наказом Міністерства статистики N 126 ( v0126202-93 ) (v0126202-93) від 29.06.93. Станом на 7 грудня 2000 року за структурним підрозділом ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" Трипільська ТЕС значиться заборгованість з відрахувань на дорожні роботи в сумі 11615715,63 грн. Статтею 14 Закону України "Про Державний бюджет України на 2000 рік" ( 1458-14 ) (1458-14) встановлено, що надходження та використання відрахувань та зборів на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг у період до 1 січня 2000 року здійснюється у порядку, що діяв у 1999 році.
ДП "Київське обласне управління по будівництву, ремонту та експлуатації автомобільних доріг" звернулося до ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" Трипільська ТЕС з претензією за N 467 від 06.09.2000 про сплату заборгованості з відрахувань на дорожні роботи та пені за несвоєчасну сплату таких відрахувань.
За наслідками розгляду справи арбітражним судом Київської області прийнято рішення про стягнення з ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" Трипільська ТЕС на користь обласного дорожнього фонду Київської області 33812,34 грн. заборгованості з відрахувань на дорожні роботи та 8535678 грн. пені за своєчасну сплату таких відрахувань.
Статтею 70 Закону України "Про Державний бюджет України на 2001 рік" ( 2120-14 ) (2120-14) з 01.01.2000 передбачено списання фінансових санкцій, пені та штрафів, нарахованих за несвоєчасну сплату податків, зборів (обов'язкових платежів), за станом на 1 грудня 2000 року генеруючим компаніям.
З 21.02.2001 почали діяти норми Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14) . Згідно зі статтею 18 вищеназваного Закону списанню з платників податків підлягає податковий борг, який виник станом на 31 грудня 1999 року і не сплачений на день набрання чинності цією статтею.
Заборгованість з відрахувань на дорожні роботи та пеня за несвоєчасну сплату відрахувань на дорожні роботи, які стягуються на підставі рішень арбітражного суду Київської області, списанню відповідно до статті 70 Закону України "Про Державний бюджет України на 2001 рік" ( 2120-14 ) (2120-14) та статті 18 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14) не підлягають з того приводу що:
а) відповідно до норм статті 58 Конституції України, рішення Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.99 у справі N 1-77/99 скасування відповідальності юридичних осіб може мати місце тільки у випадку прямої вказівки на це в Законі.
ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" у перелік підприємств, визначених законами України "Про списання заборгованості відкритого акціонерного товариства "АвтоЗАЗ" N 482/97-ВР ( 482/97-ВР ) (482/97-ВР) від 18.07.97, "Про списання податкової заборгованості підприємств водного транспорту, що виникла у зв'язку з обмеженням судноплавства по Дунаю" N 965-XIV ( 965-14 ) (965-14) від 15.07.99, "Про списання та реструктуризацію податкової заборгованості платників податків - підприємств тракторобудування та комбайнобудування" N 1698-III ( 1698-14 ) (1698-14) від 20.04.2000, "Про державну підтримку підприємств, науково-дослідних інститутів і організацій, які розробляють та виготовляють боєприпаси, їх елементи та вироби спецхімії" N 1991-III ( 1991-14 ) (1991-14) від 21.09.2000, яким заборгованість з відрахувань на дорожні роботи списано та реструктуризовано, не входить;
б) відповідно до підпункту 18.1.1 пункту 18.1 статті 18 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14) списанню з платників податків підлягає податковий борг, який виник станом на 31 грудня 1999 року і не сплачений на день набрання чинності цією статтею.
Поняття "податковий борг" визначено в пункті 1.3 статті 1 вищеназваного Закону ( 2181-14 ) (2181-14) , де під "податковим боргом" слід розуміти податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), узгоджене платником податків або встановлене судом (арбітражним судом), але не сплачене у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання.
Відрахування на дорожні роботи, за якими виникла заборгованість, яка значилась за ВАТ "Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" станом на 01.01.2000, відповідно до статті 9 Закону України "Про джерела фінансування дорожнього господарства України" ( 1562-12 ) (1562-12) (в редакції, яка діяла до 01.01.2000 ) мали статус неподаткових платежів. Зумовлене це тим, що відрахування та збори на дорожні роботи з переліку податків і зборів (обов'язкових платежів) було виключено з 01.01.97 після внесення змін до Закону України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12) .
З 25.05.97 відрахування та збори на дорожні роботи після набрання чинності нової редакції Закону України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12) сплачуються як особливий вид відрахувань. Особливість сплати відрахувань та зборів на дорожні роботи полягає в тому, що відповідно до статті 1 Закону України "Про джерела фінансування дорожнього господарства України" ( 1562-12 ) (1562-12) (в редакції, яка діяла до 01.01.2000) та статті 2 Закону України "Про джерела фінансування дорожнього господарства України" (в редакції, що діє з 01.01.2000) кошти на дорожні роботи не підлягають вилученню або витраченню на цілі, не пов'язані з потребами дорожнього господарства.
Цільовий характер коштів на дорожні роботи виключає можливість віднесення цих відрахувань до переліку податків і зборів, які підлягають сплаті згідно зі статтями 13, 14, 15 Закону України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12) ;
в) списанню відповідно до підпункту 18.1.1 пункту 18.1 статті 18 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14) підлягають зобов'язання платників перед бюджетами та державними цільовими фондами. Заборгованість з відрахувань на дорожні роботи сплачується не до державних цільових фондів, тому що на даний час норми частини другої статті 2 Закону України "Про джерела фінансування дорожнього господарства України" ( 1562-12 ) (1562-12) (в редакції, що діє з 01.01.2000) не діють, тобто відсутній територіальний дорожній фонд України як державний цільовий фонд. Заборгованість з відрахувань на дорожні роботи не сплачується також і до відповідного бюджету. Територіальний дорожній фонд Київської області створений при обласному бюджеті, але кошти, які надходять до обласного дорожнього фонду, до складу загального та спеціального бюджету Київської області не включаються.
Зважаючи на вищевикладене, судова наглядова колегія вважає, що постанова арбітражного суду області відповідає матеріалам справи та чинному законодавству і підстав для її скасування чи зміни не вбачається.
Керуючись статтями 106 - 108 АПК ( 1798-12 ) (1798-12) , судова колегія з перегляду рішень, ухвал, постанов Вищого арбітражного суду України П О С Т А Н О В И Л А:
постанову від 06.04.2001 арбітражного суду Київської області
залишити без змін.