Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "ІНФОРМТЕХНОЛОГІЯ".
АРБІТРАЖНИЙ СУД М.КИЄВА
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.11.2000 р.
За позовом Н-ський райвідділ Київського міського управління ПФУ
До Комерційний банк "ААА"
Про стягнення 49346 грн. 39 коп.
Представники:
Від позивача Присутні
Від відповідача Присутні
Обставини справи :
Передані вимоги позивача про стягнення з відповідача 49346 грн. 39
коп. суми заборгованості з обов'язкових платежів до Пенсійного
фонду за жовтень 1998 р.
Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на те, що питання
щодо справляння збору до Пенсійного фонду України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
було врегульоване Законом України "Про збір на обов'язкове
державне пенсійне страхування" ( 400/97-ВР ) (400/97-ВР) і внесення змін до
діючого законодавства Указом Президента не передбачено
Конституцією України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) .
Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши надані
матеріали, суд встановив, що збір на обов'язкове державне пенсійне
страхування належить до загальнодержавних податків і зборів (п. 17
ст. 14 Закону України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12) ).
Закон України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12) є базовим
відносно інших законів, що регулюють податкові відносини, так як в
ч. 6 ст. 1 даного Закону ( 1251-12 ) (1251-12) визначено, що всі інші закони
України про оподаткування мають відповідати принципам, закладеним
у цьому Законі.
У частині 3 ст. 1 вказаного Закону ( 1251-12 ) (1251-12) передбачено, що
ставки, механізм справляння податків і зборів (обов'язкових
платежів), не можуть встановлюватися або змінюватися іншими
законами України, крім законів про оподаткування.
Положення вищеозначених законів кореспондуються з вимогами ст. 92
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) , згідно з якою податки і збори
встановлюються виключно законами України.
Заслуговує на увагу те, що об'єкт оподаткування, коло платників
збору, ставки і порядок справляння збору на обов'язкове державне
пенсійне страхування врегульовані Законом України "Про збір на
обов'язкове державне пенсійне страхування" ( 400/97-ВР ) (400/97-ВР) .
Зміни до цього Закону щодо встановлення нового об'єкту
оподаткування, розміру ставки збору були внесені Законом України
від 22.10.98 № 208-ХІV "Про внесення змін до Закону України "Про
збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" ( 400/97-ВР ) (400/97-ВР) ,
який набрав чинності з 10.11.98.
Таким чином тільки з моменту внесення цим Законом відповідних змін
(з 10.11.98 ) у платника збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування, виникло зобов'язання по сплаті збору за здійснені ним
операції з купівлі-продажу валюти.
Посилання позивача на Указ Президента України від 31.08.98 №
975/98 ( 975/98 ) (975/98) та п. 4 Перехідних положень Конституції України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) , Постанову Кабінету Міністрів України від 03.11.98
№ 1740 ( 1740-98-п ) (1740-98-п) з змінами, внесеними постановою від 24.11.98
№ 1852 ( 1852-98-п ) (1852-98-п) та на внесення змін до п. 2.1 інформаційного
листа Вищого арбітражного суду України від 21.06.99 № 01-8/292
( v_292800-99 ) (v_292800-99) в частині зміни слів арбітражний суд не може
визнати в якості підстав щодо не застосування положень,
передбачених вищевказаними законами України, оскільки:
питання щодо об'єкту збору і ставок його справляння врегульоване
конкретними законами України, що зазначені вище. З цього випливає,
що Указ Президента України вступає всупереч з вимогами цих
законів. Загальновідомо, що при колізії положень, зазначених у
законі та підзаконних нормативних актах, яким, в даному випадку, є
Указ Президента, застосовується Закон як такий, що має вищу
юридичну силу;
Перехідні положення Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) покликані
забезпечити втілення у життя всіх норм Конституції, а тому не
можуть бути направлені на порушення основних засад Конституції,
зокрема, ст. ст. 8, 92 Конституції ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) ;
Інформаційні листи Вищого арбітражного суду України носять суто
інформаційний характер (лист від 11.09.95 № 05-2/449) і не є
роз'ясненнями президії ВАСУ, які покликані забезпечити правове
регулювання господарських відносин за участю суб'єктів
підприємницької діяльності;
Зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.98 № 1740
( 1740-98-п ) (1740-98-п) були внесені відповідно до Закону України від
22.10.98 № 208-ХІV (набрав чинність з 10.11.98) постановою
Кабінету Міністрів України від 24.11.98 № 1852 ( 1852-98-п ) (1852-98-п) . При
цьому слід вказати, що постанова Кабінету Міністрів України від
24.11.98 № 1852 ( 1852-98-п ) (1852-98-п) також не може суперечити Закону №
208-ХІV ( 208-14 ) (208-14) . Виходячи з цього необхідно визнати, що
положення постанови від 24.11.98 № 1852 ( 1852-98-п ) (1852-98-п) можуть мати
зворотну силу лише до 10.11.98, тобто до моменту, коли набрав
чинності Закон України від 22.10.98 № 208-ХІV ( 208-14 ) (208-14) , яким
були внесені відповідні зміни до Закону України "Про збір на
обов'язкове державне пенсійне страхування" ( 400/97-ВР ) (400/97-ВР) .
Отже, нарахований відповідачу до сплати збір на обов'язкове
державне пенсійне страхування за період з ХХ.ХХ.98 до ХХ.ХХ.98
сплаті не підлягає. В зв'язку з цим, вимоги Радянського Пенсійного
районного відділу м. Києва задоволенню не підлягають.
Виходячи з наведеного та керуючись ст.ст. 49, 82-84 АПК України
( 1798-12 ) (1798-12) , суд -
ВИРІШИВ :
В позові відмовити.