Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "ІНФОРМТЕХНОЛОГІЯ".
 
                     АРБІТРАЖНИЙ СУД М.КИЄВА
 
                             РІШЕННЯ
 
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
07.11.2000 р.
 
За позовом Н-ський райвідділ Київського міського управління ПФУ
 
До Комерційний банк "ААА"
 
Про стягнення 49346 грн. 39 коп.
 
Представники:
Від позивача Присутні
Від відповідача Присутні
 
Обставини справи :
 
Передані вимоги позивача про стягнення з відповідача 49346 грн. 39
коп.  суми  заборгованості  з  обов'язкових платежів до Пенсійного
фонду за жовтень 1998 р.
 
Відповідач проти позову заперечує,  посилаючись на те,  що питання
щодо  справляння  збору до Пенсійного фонду України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        
було  врегульоване  Законом  України  "Про  збір  на   обов'язкове
державне  пенсійне  страхування"  ( 400/97-ВР ) (400/97-ВР)
         і внесення змін до
діючого   законодавства   Указом   Президента    не    передбачено
Конституцією України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        .
 
Заслухавши пояснення  представників  сторін  та  дослідивши надані
матеріали, суд встановив, що збір на обов'язкове державне пенсійне
страхування належить до загальнодержавних податків і зборів (п. 17
ст. 14 Закону України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
         ).
 
Закон України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
           є  базовим
відносно інших законів, що регулюють податкові відносини, так як в
ч. 6 ст. 1 даного Закону ( 1251-12 ) (1251-12)
         визначено, що всі інші закони
України про оподаткування мають відповідати принципам,  закладеним
у цьому Законі.
 
У частині 3 ст.  1 вказаного Закону ( 1251-12  ) (1251-12)
          передбачено,  що
ставки,   механізм  справляння  податків  і  зборів  (обов'язкових
платежів),  не  можуть  встановлюватися  або  змінюватися   іншими
законами України, крім законів про оподаткування.
 
Положення вищеозначених законів кореспондуються з вимогами ст.  92
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,  згідно з якою податки і збори
встановлюються виключно законами України.
 
Заслуговує на  увагу те,  що об'єкт оподаткування,  коло платників
збору,  ставки і порядок справляння збору на обов'язкове  державне
пенсійне  страхування  врегульовані  Законом  України "Про збір на
обов'язкове державне пенсійне страхування" ( 400/97-ВР ) (400/97-ВР)
        .
 
Зміни до   цього   Закону   щодо   встановлення   нового   об'єкту
оподаткування,  розміру  ставки збору були внесені Законом України
від 22.10.98 № 208-ХІV "Про внесення змін до Закону  України  "Про
збір на обов'язкове  державне пенсійне страхування" ( 400/97-ВР ) (400/97-ВР)
        ,
який набрав чинності з 10.11.98.
 
Таким чином тільки з моменту внесення цим Законом відповідних змін
(з  10.11.98 ) у платника збору  на  обов'язкове державне пенсійне
страхування, виникло зобов'язання по сплаті збору за здійснені ним
операції з купівлі-продажу валюти.
 
Посилання позивача  на  Указ  Президента  України  від  31.08.98 №
975/98 ( 975/98 ) (975/98)
         та п.  4 Перехідних положень Конституції України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         , Постанову Кабінету Міністрів України від 03.11.98
№ 1740 ( 1740-98-п ) (1740-98-п)
         з змінами,  внесеними постановою від 24.11.98
№ 1852 ( 1852-98-п ) (1852-98-п)
         та на внесення змін до п.  2.1 інформаційного
листа  Вищого  арбітражного  суду України від 21.06.99 №  01-8/292
( v_292800-99  ) (v_292800-99)
          в  частині  зміни  слів  арбітражний суд не може
визнати  в  якості  підстав   щодо   не   застосування   положень,
передбачених вищевказаними законами України, оскільки:
 
питання щодо  об'єкту  збору і ставок його справляння врегульоване
конкретними законами України, що зазначені вище. З цього випливає,
що  Указ  Президента  України  вступає  всупереч  з  вимогами  цих
законів.  Загальновідомо,  що при колізії положень,  зазначених  у
законі та підзаконних нормативних актах, яким, в даному випадку, є
Указ Президента,  застосовується  Закон  як  такий,  що  має  вищу
юридичну силу;
 
Перехідні положення  Конституції  України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         покликані
забезпечити втілення у життя всіх  норм  Конституції,  а  тому  не
можуть  бути  направлені  на порушення основних засад Конституції,
зокрема, ст. ст. 8, 92 Конституції ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         ;
 
Інформаційні листи Вищого арбітражного суду  України  носять  суто
інформаційний  характер  (лист  від  11.09.95  №  05-2/449) і не є
роз'ясненнями президії ВАСУ,  які  покликані  забезпечити  правове
регулювання    господарських    відносин   за   участю   суб'єктів
підприємницької діяльності;
 
Зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.98 №  1740
( 1740-98-п  ) (1740-98-п)
          були  внесені  відповідно  до  Закону  України від
22.10.98  №  208-ХІV  (набрав  чинність  з  10.11.98)   постановою
Кабінету Міністрів України від 24.11.98 № 1852 ( 1852-98-п ) (1852-98-п)
        .  При
цьому слід вказати,  що постанова Кабінету Міністрів  України  від
24.11.98  №  1852  ( 1852-98-п ) (1852-98-п)
         також не може суперечити Закону №
208-ХІV ( 208-14  ) (208-14)
        .  Виходячи  з  цього  необхідно  визнати,  що
положення  постанови від 24.11.98 № 1852 ( 1852-98-п ) (1852-98-п)
         можуть мати
зворотну силу лише до 10.11.98,  тобто  до  моменту,  коли  набрав
чинності  Закон  України  від 22.10.98 № 208-ХІV ( 208-14 ) (208-14)
        ,  яким
були внесені відповідні зміни  до  Закону  України  "Про  збір  на
обов'язкове державне пенсійне страхування" ( 400/97-ВР ) (400/97-ВР)
         .
 
Отже, нарахований   відповідачу  до  сплати  збір  на  обов'язкове
державне пенсійне страхування за період  з  ХХ.ХХ.98  до  ХХ.ХХ.98
сплаті не підлягає. В зв'язку з цим, вимоги Радянського Пенсійного
районного відділу м. Києва задоволенню не підлягають.
 
Виходячи  з  наведеного та керуючись ст.ст.  49, 82-84 АПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , суд -
 
                            ВИРІШИВ :
 
В позові відмовити.