Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "ІНФОРМТЕХНОЛОГІЯ".
АРБІТРАЖНИЙ СУД м. КИЄВА
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
2000р.
За позовом ТОВ "ХХХ"
До ДПІ у Н-ському районі м. Києва
Про визнання рішення недійсним
Представники
Від позивача: присутні
Від відповідача: присутні
Обставини справи:
Рішення прийняте ХХ.ХХ.2000р., оскільки в судових засіданнях
ХХ.ХХ.2000р., ХХ.ХХ.2000р. була оголошена перерва та ХХ.ХХ.200р.
розгляд справи був відкладений.
Позивач звернувся з позовом до ДПІ у Н-ському районі м. Києва про
визнання недійсним рішення № 1 від ХХ.ХХ.2000р. про стягнення
донарахованої плати за землю в сумі 12057,25 грн. та застосування
фінансових санкцій в сумі 1638,1 грн. та 163,81 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем зазначена в акті
перевірки земельна ділянка в розмірі більшому, ніж належить
позивачу; позивач вірно розраховував плату за землю та орендну
плату за землю.
Позивач уточнив позовні вимоги, і просить суд визнати рішення
недійсним в частині донарахування плати за землю в розмірі 11
594,07 грн., фінансових санкцій у розмірі 1174,92 грн. та 117,49
грн.
Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на те, що згідно
технічного звіту позивач користується двома земельними ділянками,
за одну з яких не нараховував та не сплачував плату за землю; при
обрахунку плати за землю позивач не використував коефіцієнти
функціонального використання та місцезнаходження земельної
ділянки; при сплаті орендної плати за земельну ділянку позивач не
отримав довідку про грошову оцінку землі, і проводив нарахування
виходячи з середньої ставки по зоні, що призвело до зменшення
сплаченої орендної плати.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення сторін, суд
встановив:
ХХ.ХХ.2000р. ДПІ у Н-ському районі м. Києва прийняте рішення №1
про стягнення донарахованих податків - плати за землю в сумі
12057,25 грн., інших платежів та застосування до ТОВ "ХХХ"
фінансових санкцій в однократному розмірі донарахованої суми
1638,1 грн. та 10% за неподання розрахунків та платіжних доручень
в сумі 163, 81 грн.
Рішення прийняте на підставі акту від ХХ.ХХ.2000р.
В судовому засіданні представник відповідача пояснив, що факт
порушення законодавства був встановлений під час перевірки повноти
та своєчасності внесення до бюджету плати за землю ТОВ "ХХХ" за
період з ХХ.ХХ.97р. по ХХ.ХХ.99р., результати якої оформлені актом
від ХХ.ХХ.2000р. Перевірки тривала з ХХ.ХХ.99р. по ХХ.ХХ.2000р.
Надані додатки до акту та рішення стосуються викладених в цьому
акті порушень.
В акті перевірки від ХХ.ХХ.2000р. зазначено, що в 1995 р. позивачу
було виконано технічний звіт по встановленню зовнішніх меж
землекористування на дві земельні ділянки: №000 площею 2369,1 м.кв
та №0001 площею 150,45 кв.м, яка знаходиться у сумісному
користуванні позивача та заводу "УУУ". Тобто у користуванні
позивача знаходитися 75,23 кв.м. Ці дані занесені до державного
земельного кадастру під інвентарним №4388.
Зазначений висновок підтверджується листом Київського міського
управління земельних ресурсів №2 від ХХ.ХХ.2000р.
Позивач погодився з цим фактом, навівши уточнений розрахунок в
поясненнях до справи.
З ХХ.ХХ.98р. позивач користується земельною ділянкою площею 0,2473
га на підставі договору оренди №3, відповідно до п. 2.1 якого
вносить за користування землею орендну плату в розмірі 2% від
грошової оцінки земельної ділянки.
З розрахунку пені на недоїмку (додаток до акту перевірки)
вбачається, що відповідач при нарахуванні плати за землю в 1
півріччі 1997 року необгрунтовано застосував коефіцієнт
місцезнаходження 1,18. Зазначений коефіцієнт був введений рішенням
Київміськради №216 від 10.07.97р. Відповідно до ст. 58 Конституції
України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) закони та інші нормативно-правові акти не
мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують
або скасовують відповідальність особи. Тому вимоги рішення
Київміськради не можуть поширюватися на податкові правовідносини,
які існували до його прийняття. За таких умов сума плати за землю
в 1 півріччі 1997 р. повинна становити 1673,5 грн.
Позивач не оспорює правомірність донарахування за 1 півріччя 1997
року 119,62 грн. плати за землю, застосування фінансових санкцій в
однократному розмірі донарахованого податку (119,62 грн.) та 11,96
грн. фінансових санкцій в розмірі 10%від донарахованої суми за
неподання розрахунків та платіжних доручень.
За 2 півріччя за розрахунком відповідача плата за землю,
нарахована позивачу, становить 4289,16 грн. (розрахунок пені -
додаток до акту перевірки). Позивачем сплачено за цей період
2012,64 грн., про що зазначено в уточненнях позовних вимог та не
оспорюється відповідачем. Донарахована сума плати за землю за 2
півріччя становить 2276,52 грн., фінансова санкція в однократному
розмірі донарахованої суми 2276,52 грн., фінансова санкція в
розмірі 10% від донарахованої суми за неподання розрахунків 227,65
грн.
Твердження позивача про те, що відповідач не повинен застосовувати
коефіцієнти, введені рішенням Київміськради від 10.07.97р. №216,
оскільки до позивача зміст зазначеного нормативного акту не був
доведений, не приймаються судом як такі, що суперечать ч.2 ст. 68
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) .
Як вбачається з акту перевірки, розрахунку пені (додаток до акту
перевірки), розрахунку фінансових санкцій на донараховану плату за
землю (додаток № 2 до рішення), відповідачем донараховано за 1997
рік позивачу 350,62 грн., за що застосовані фінансові санкції на
суму 350,62 грн. (однократний розмір донарахованої суми) та 35,06
грн. (10% від донарахованої суми).
За 1 півріччя розмір нарахованої відповідачем плати за землю
становить 4289,16 грн. Позивачем сплачено за цей період 3001,68
грн., про що зазначено в уточненні позовних вимог і не оспорюється
відповідачем. Сума заборгованості позивача по платі за землю за
цей період становить 1287,45 грн. За це порушення відповідачем
застосовується до позивача фінансова санкція в сумі 1287,48
(однократний розмір донарахованої суми), що на 0,03 грн. перевищує
встановлений законодавством розмір, та 128,75 грн. (10% фінансових
санкцій).
Загальний розмір несплаченої позивачем суми плати за землю за
1997р. та 1 півріччя 1998р. становить 5327,47 грн. Розмір
фінансових санкцій за це порушення до позивача повинен становити
5327,47 грн. (однократний розмір донарахованої суми) та 532, 75
грн (10% від донарахованої суми за неподання звітності).
В оспорюваному рішенні йдеться про донарахування позивачу плати за
землю в сумі 12057,25 грн. та застосування фінансових санкцій в
сумі 1638,1 грн. (однократний розмір донарахованої суми) та 163,81
грн. (10% від донарахованої суми). Розмір застосованих фінансових
санкцій не перевищує встановленого законодавством, а тому права
позивача не порушує.
Що стосується донарахованої суми плати за землю 12057,25 грн., суд
вважає, що відповідач безпідставно включив до цієї суми
недонараховану позивачем суму орендної плати за земельну ділянку.
Так, відповідно до ст. 2 Закону України " Про плату за землю "
( 2535-12 ) (2535-12) використання землі в Україні є платним. Плата за землю
справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.
Відповідно до ч. 2 тієї ж статті власники землі та
землекористувачі, крім орендарів, сплачують земельний податок. За
земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата (ч.
3 тієї ж статті).
Оскільки з ХХ.ХХ.98р. позивач користується земельною ділянкою на
умовах договору оренди, він повинен сплачувати не земельний
податок, а орендну плату.
Відповідно до ст. 19 Закону України "Про плату за землю"
( 2535-12 ) (2535-12) розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю
встановлюються за угодою сторін в договорі оренди між орендодавцем
(власником) і орендарем.
В пп.8 п. 1 ст. 14 Закону України "Про систему оподаткування"
( 1251-12 ) (1251-12) зазначено, що до загальнодержавних податків і зборів
(обов'язкових платежів) належить плата (податок) за землю.
Таким чином, орендна плата за землю не відноситься до
загальнодержавних податків чи зборів (обов'язкових платежів), і її
справляння і стягнення регулюється договором оренди та спеціальним
неподатковим законодавством.
Відповідно до п. 1 ст. 10 Закону України "Про державну податкову
службу в Україні" ( 509-12 ) (509-12) до функцій державних податкових
органів відноситься зокрема здійснення контролю за сплатою
податків, інших платежів. Пунктом 8 ст. 11 цього ж Закону органам
державної податкової служби надано право стягувати донараховані за
результатами перевірки суми податків, інших платежів, недоїмки з
податків, інших платежів, а також суми штрафів та інших санкцій,
передбачених п. 7 цієї статті та іншими Законами України.
Статтею 27 Закону України "Про плату за землю" ( 2535-12 ) (2535-12) органам
державної податкової служби надане право здійснювати контроль за
правильністю обчислення і справляння земельного податку. Щодо
контролю за правильністю обчислення та справляння орендної плати
за землю державним податковим інспекціям права Законом не надано.
За таких умов рішення про стягнення суми орендної плати за землю
не відповідає вимогам законодавства і в цій частині визнається
недійсним.
Керуючись ст. 33, 49, 82-85 АПК України ( 1798-12 ) (1798-12) ,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати недійсним рішення Державної податкової інспекції в
Н-ському районі м. Києва в частині стягнення плати за землю в сумі
6729, 78 грн.
В іншій частині позову відмовити.
Стягнути з Державної податкової інспекції у Н-ському районі м.
Києва на користь товариства з обмеженою відповідальністю 42,5 грн.
державного мита.
Видати наказ.