АРБІТРАЖНИЙ СУД м. КИЄВА
 
                             РІШЕННЯ
 
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
    19.08.1999 р.
 
За позовом:         Акціонерного товариства спільного українсько -
                    кіпрського підприємства "ХХХ"
 
До:                 Державної податкової інспекції у  Н-му  районі
                    м. Києва
 
Про:                визнання  частково   недійсним   рішення   від
                    ХХ.05.99 р. №ХХХХХ0 та визнання такими, що  не
                    підлягають виконанню інкасових доручень  № ХХ2
                    від ХХ.06.1999 року, №ХХХ9 від ХХ.06.1999 року
                    та №ХХХ4 від ХХ.06.1999 року.
 
Від позивача      присутні
 
Від відповідача   присутні
 
Обставини справи:  Позивач звернувся до суду з позовною заявою про
визнання недійсним рішення ДПІ у Н-му районі м. Києва від ХХ.05.99
№ХХХХХ0 в частині нарахування ПДВ у розмірі 540862 грн.,  штрафних
санкцій  у розмірі 54086 грн.  та пені у розмірі 111735,9 грн.  та
про визнання такими, що не підлягають виконанню інкасових доручень
№ХХ2  від ХХ.06.1999 року,  №ХХХ9 від ХХ.06.1999 року та №ХХХ4 від
ХХ.06.1999 року.  Позовні вимоги  мотивовані  тим,  що  оспорюване
рішення  не  грунтується на вимогах Закону України "Про податок на
додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        , яким порядок оподаткування продажу
електроенергії врегульований за нульовою ставкою.
 
У відзиві  на  позовну  заяву  відповідач  проти позову заперечує,
посилаючись на те,  що нарахування ПДВ здійснено на підставі п. 12
Указу  Президента  України  "Про  деякі  зміни   в  оподаткуванні"
( 857/98 ) (857/98)
          від  07.08.98  №857/98,  відповідно  до  якого  продаж
товарів  в рамка бартерних операцій,  що здійснюються на території
України оподатковуються за повною ставкою, у тому числі по товарах
(роботах,  послугах),  операції  з продажу яких оподатковуються за
нульовою ставкою.  Вищевказаний Указ ( 857/98 ) (857/98)
         видано Президентом
України  відповідно  до  п. 4  розділу  XV  "Перехідні  положення"
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         і на даний час  він  є  чинним.
Тому,  у  разі  продажу  електроенергії в межах бартерних операцій
повинні оподатковуватись ПДВ за повною ставкою.
 
Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення  представників
сторін, суд встановив:
 
Впродовж періоду  жовтень  1998  року - січень 1999 року між АТ СП
"ХХХ"  та  його  замовниками  (близько  600  сільськогосподарських
підприємств  П-ої,  М-ої  та  Х-ої  областей)  укладалися  угоди і
здійснювався  продаж   електроенергії.   Розрахунки   за   спожиту
електроенергію  передбачалися  і проводилися як грошовими коштами,
так і сільгосппродукцією.
 
ХХ.04.1999 року  ДПІ  у  Н-му  районі  м.  Києва  була   здійснена
перевірка   позивача   на   предмет   дотримання   останнім  вимог
податкового законодавства за другий квартал  1998  року  -  перший
квартал 1999 року,  за результатами якої був складений відповідний
акт перевірки від ХХ.04.1999 року № ХХХХ9. На підставі даного акту
перевірки   відповідачем  було  прийнято  оспорюване  рішення  від
ХХ.05.99  р.  №ХХХХХ0,  в  якому  зазначено,  що  за  результатами
перевірки  позивачеві  донарахований ПДВ за четвертий квартал 1998
року  у  розмірі  540862  грн.,   донараховані   відрахування   до
Інноваційного  фонду у розмірі 5769 грн.  та застосовані фінансові
санкції по ПДВ у розмірі 540862  грн.  На  виконання  оспорюваного
рішення  відповідач  виставив  для  безспірного  писання  інкасові
доручення №ХХ2 від ХХ.06.1999 року,  №ХХХ9 від ХХ.06.1999 року  та
№ХХХ4 від ХХ.06.1999 року.
 
Оспорюваною частиною  рішення  ДПІ  у  Н-му  районі  м.  Києва від
ХХ.05.99 р. №ХХХХХ0 є нарахування пов'язані з ПДВ.
 
В акті  перевірки,  зокрема  щодо  даного  епізоду  зазначено,  що
позивач  при  визначені бази оподаткування у другому кварталі 1998
року та січні  1999  року  керувався  лише  Законом  України  "Про
податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        , не враховуючи положення
Указу Президента України ( 857/98 ) (857/98)
         від 07.08.1998 року №857\88.
 
Особливості оподаткування  операцій   з   продажу   електроенергії
встановлені  п.п. 6.2.5. ст. 6  Закону   України "Про  податок  на
додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        ,  відповідно до якого такі операції
оподатковуються  за  нульовою  ставкою податку на додану вартість.
Згідно з п. 1.4. Закону ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         продаж товарів - це будь-які
операції,  що  здійснюються на підставі договорів купівлі-продажу,
міни,  поставки  та   інших   цивільно-правових   договорів,   які
передбачають   передачу   права   власності   на  такі  товари  за
компенсацію незалежно від строків її надання,  а також операції  з
безоплатного надання товарів.
 
Таким чином,   дії  позивача  при  визначенні  бази  оподаткування
відповідно  до  вимог  Закону  України  "Про  податок  на   додану
вартість"  ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         щодо обчислення податку по товарообмінних
операціях за нульовою ставкою є обгрунтованими.
 
В даному випадку має місце факт  конкуренції  правових  норм,  які
регулюють одне і теж саме питання - порядок оподаткування операції
з продажу електроенергії.
 
За таких обставин,  беручи до уваги  вимоги   п. 1   ч. 2   ст. 92
Конституції   України   ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
        ,  згідно  якого  система
оподаткування,  податки і  збори  визначаються  виключно  законами
України,   вимоги   ст.ст. 1, 14  Закону  України   "Про   систему
оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
        , згідно яких податок на додану вартість
належить  до категорії загальнодержавних податків;  встановлення і
скасування податку,  а також  пільг  його  платникам  здійснюється
Верховною  Радою  України;  зміни і доповнення до вказаного Закону
( 1251-12 ) (1251-12)
        ,  інших  законів  про  оподаткування  стосовно  пільг,
ставок  податків,  механізму їх сплати вносяться не пізніше ніж за
шість місяців  до  початку  нового  бюджетного  року  і  набирають
чинності   з  початку  нового  бюджетного  року;  ставки  податків
визначаються  в  межах  граничних  розмірів  ставок,  установлених
Законами України,  суд повинен керуватись нормативним актом,  який
відповідає     вимогам     Конституції   України   ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,
вищезгаданому Закону  ( 1251-12  ) (1251-12)
          та має більшу юридичну силу -
Законом України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        .
 
Враховуючи викладене,  суд вважає, що донараховання позивачеві ПДВ
за   четвертий   квартал  1998  року  у  розмірі  540862  грн.  та
застосовання фінансові санкції по ПДВ у  розмірі  540862  грн.,  а
також   виставлення  до  виконання  інкасових  доручень  №ХХ2  від
ХХ.06.1999 року, №ХХХ9 від ХХ.06.1999 року та №ХХХ4 від ХХ.06.1999
року  є  безпідставним,  а тому позовні вимоги позивача підлягають
задоволенню.
 
Керуючись  п. 1  ч. 2  ст. 92  Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,
ст.ст. 1, 14    Закону   України   "Про   систему   оподаткування"
( 1251-12 ) (1251-12)
        , п. 6.2.5. ст. 6 Закону України "Про податок на додану
вартість"   ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        ,   ст.ст.  33,  49,  82-85  АПК  України
( 1798-12 ) (1798-12)
        ,-
 
                           ВИРІШИВ:
 
Позов задовольнити.
 
Визнати рішення  ДПІ  у  Н-му  районі   м. Києва  від  ХХ.05.99 р.
№ХХХХХ0  в  частині  нарахування  ПДВ  у   розмірі  540862 грн. та
фінансових санкцій у розмірі 540862 грн. недійсним.
 
Стягнути з  ДПІ  у Н-му районі м.  Києва на користь АТ СП "ХХХ" 85
грн. державного мита. Видати наказ.