Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "ІНФОРМТЕХНОЛОГІЯ".
АРБІТРАЖНИЙ СУД м. КИЄВА
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
2001р.
За позовом Н-ської районної державної адміністрації м.Києва
До ЗАТ "Фінансово-промислова компанія "ХХХ"; Головногоуправління з
питань майна Київської міської державної адміністрації; ВО "УУУ";
Український союз ветеранів "ААА"
3-тя особа: Державне комунальне управління житлового господарства
Н-ського району м. Києва
Про визнання свідоцтва про право власності недійсним
Представники:
від позивача Присутні
від відповідача Присутні
Рішення винесено відповідно до ст. 77 АПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
.
Обставини справи:
Позивач звернувся до суду з вимогами про визнання недійсним
свідоцтва про право власності на об`єкт вбудованого нежитлового
приміщення № 1 від ХХ.ХХ.96. Крім того, позивач подав доповнення
до позовної заяви відповідно до якого просить визнати недійсним
акт про приймання в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту
№ 1 від ХХ.ХХ.96 та визнати недійсним договір № 0/00/000-03 від
ХХ.ХХ.93 дольової участі між ВО "УУУ" та Українською спілкою
ветеранів "ААА" та договір про переуступку права від ХХ.ХХ.96. між
Українською спілкою ветеранів "ААА" та фінансово-промисловою
компанією "ХХХ".
Відповідачами по справі вимоги відхилені з посиланням на їх
безпідставність, оскільки спірне свідоцтво видано у відповідності
до вимог чинного на той період законодавства, а оспорювані
договори укладені у відповідності до вимог чинного законодавства.
ХХ серпня 1993р. Українська Спілка ветеранів "ААА" уклала Договір
пайової участі № 0/00/000-03 з Виробничим об`єднанням "УУУ".
Згідно цього Договору Замовник будівництва - Виробниче об'єднання
"УУУ" взяло на себе зобов'язання на протязі 10 робочих днів, після
завершення будівництва будинку на дільниці № 0 по вул. Т-ській в
Н-ському районі м. Києва та підписання акту Державної комісії про
прийняття в експлуатацію вказаного об`єкту передати Пайовику
нежитлові приміщення першого поверху площею 960 кв.м. В свою чергу
Українська Спілка ветеранів "ААА" прийняла на себе зобов'язання
сплатити дольові кошти в розмірі 84915160 карбованців та
перерахувати вартість будівель-монтажних робіт в національній
валюті України, що еквівалентна сумі 10000 доларів США. Свої
обов'язки Українська Спілка ветеранів "ААА" виконала в повному
обсязі, сплативши Виробничому об`єднанню "УУУ" 100000000
карбованців згідно платіжних доручень № 000 від ХХ серпня 1993р.
та № 001 від ХХ серпня 1993р.
ХХ червня 1996 року між Закритим акціонерним товариством
"Фінансово-промислова компанія "ХХХ" та Українською Спілкою
ветеранів "ААА" була укладена угода про уступку прав. На підставі
цієї угоди Українська Спілка ветеранів "ААА" передала Закритому
акціонерному товариству "Фінансово-промислова компанія "ХХХ" усі
права та обов'язки за договором пайової участі № 0/00/000-93, а
фактично права на отримання у власність нежитлових приміщень
першого поверху площею 960 кв.м. в будинку на дільниці № 0 по вул.
Т-ській в Н-ському районі м. Києва після завершення його
будівництва, оскільки обов'язки по сплаті грошових коштів до
моменту підписання угоди від ХХ червня вже були виконані.
Відповідно до п. З Угоди від ХХ червня 1996р. Українська Спілка
ветеранів "ААА" взяла на себе обов`язок довести до відома
Виробничого об'єднання "УУУ" про укладення цієї угоди з метою
отримання його згоди. Свій обов'язок Українська Спілка ветеранів
"ААА" виконала (лист № 8 від ХХ вересня 1996р.). В свою чергу
Виробниче об'єднання "УУУ" в своєму листі № 9 від ХХ вересня
1996р., адресованому Українській Спілці ветеранів "ААА" надало
свою згоду на передачу прав та обов'язків за договором пайової
участі № 0/00/000-03 від ХХ серпня 1993р.
Закритому акціонерному товариству "Фінансово-промислова компанія
"ХХХ".
Відповідальним замовником будівництва комплексу "ККК-1" ВО "УУУ"
та генеральним підрядником "ККК-1" житловий будинок № 0/00
(будівельний № 0) по вулиці Т-ськый з вбудованими нежитловими
приміщеннями в м. Києві зданий в експлуатацію відповідно до
Постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок прийняття в
експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів Державного
замовлення " від 05.08.1992 року 449 ( 449-92-п ) (449-92-п)
.
Пунктом 9 вищевказаної Постанови ( 449-92-п ) (449-92-п)
визначено , що
багатосекційні житлові будинки, що мають чотири і більше секцій,
можуть прийматися в експлуатацію окремими секціями, якщо це
передбачено проектом та титульним списком, за умови повного
закінчення монтажу конструкцій та підключення опалення у прилеглій
секції, а також завершення благоустрою території, прилеглої до
секції, яка приймається в експлуатацію.
Враховуючи вимоги п.п. 1, 4 "Положення про порядок прийняття в
експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів Державного
замовлення", затвердженого постановою КМ України від 05.08.1992р.
№ 449 ( 449-92-п ) (449-92-п)
Державна приймальна комісія підписала акт про
прийняття в експлуатацію житлового будинку на ділянці № 0 по
вулиці Т-ській побудованого у відповідності до затвердженого
проекту та прийнятого від генерального підрядника без будь - яких
змін.
В акті прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту
державної власності - житлового будинку на дільниці № 0 по вулиці
Т-ській , Державною приймальною комісією не вказано, що житловий
будинок здається без вбудованих приміщень, т.я. це було б грубим
порушенням п. 9 вищевказаного Положення ( 449-92-п ) (449-92-п)
та Державних
будівельних норм України (Копія ДБН А. 3.1-94 на семи аркушах
додається).
Повідомленням ВО "УУУ" № 1 від ХХ січня 1994 року за підписом
генерального директора та головного бухгалтера об`єкт по вул.
Т-ській, 0/00 безоплатно був переданий на баланс ДП УЖГ Н-ського
району м. Києва в цілому.
Враховуючи, що фінансування цього будівельного комплексу
здійснювалося виключно за кошти державних підприємств-дольовиків
(Державна власність). Представник Президента України у Н-ському
районі м. Києва своїм розпорядженням "Про затвердження актів
державних приймальних комісій" (форма акту передбачена в додатку 2
форма 5 ДБН А.3.1- 3-94) від ХХ.ХХ.93р. № 000 затвердив Акт про
прийняття закінченого будівництвом об`єкту житлового будинку на
ділянці № 0 "ККК-1" по вулиці Т-ській, 0/00 державної приймальної
комісії і цей об`єкт в цілому був переданий на баланс лише УЖХ
Н-ського району м. Києва, т.я. документації щодо залучення
інвесторів на конкурсній основі у відповідності до вимог ст.ст.
14, 15 Закону України "Про інвестиційну діяльність" ( 1560-12 ) (1560-12)
(юридичних чи фізичних осіб) для участі в будівництві спірного
об"єкту замовником ВО "УУУ" не надавалося Державній приймальній
комісії.
1. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про
прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об"єктів
державного замовлення" від 05.08.1992р. № 449 ( 449-92-п ) (449-92-п)
та
Державних будівельних норм А.3.1-3-94 Державні приймальні комісії
призначаються лише для прийняття в експлуатацію об'єктів
Державного замовлення (Державна власність).
Для введення в експлуатацію об`єктів, які не є державною власністю
призначається державна технічна комісія.
Однак, ХХ.ХХ.1993 року (за три місяці до вводу цього об`єкту в
експлуатацію) ВО "УУУ" всупереч вимогам Закону України "Про
інвестиційну діяльність" (ч.2 ст.2; ст.8, ст.14,15,16 )( 1560-12 ) (1560-12)
укладає договір з Українською спілкою ветеранів "ААА" №
0/00/000-00 дольової участі (інвестування) у будівництві
вбудованих нежитлових приміщень першого поверху житлового будинку
на дільниці № 0 по вул. Н-ській, в якому передбачає п.п. 2.2.1.
внесення дольових коштів в сумі 8491,51 грн. (84915160 куп) за 960
кв.м.
Договір № 0/00/000-03 від ХХ.ХХ.1993 року між ВО "УУУ" та
Українською спілкою ветеранів "ААА" заздалегіть суперечив
інтересам держави в особі державних підприємств-дольовиків, за
кошти яких уже було здійснено загальнобудівельні роботи житлового
будинку на дільниці № 0 в т.ч. і вбудованого приміщення.
Підпунктом 2.2.2. вказаного договору було передбачено, що на
протязі 10 робочих днів з моменту передачі спірних приміщень,
"Дольовик" зобов'язується перерахувати ВО "УУУ" вартість
будівельно - монтажних робіт в національній валюті України,
еквівалентній сумі десять тисяч доларів США.
Проте, позивачу не відомо чи перерахована вказана сума на
розрахунковий рахунок ВО "УУУ" - замовника будівництва комплексу
"ККК-1" Українською спілкою ветеранів "ААА" або ФПК "ХХХ", з якою
укладено угоду про переуступку права по договору № 0/00/000- 03
від ХХ.ХХ.1993р. т.я. цими сторонами порушений порядок
інвестиційної діяльності, передбачений Законом України "Про
інвестиційну діяльність" ( 1560-12 ) (1560-12)
.
Сума внесена Українською спілкою воїнів "ААА" за договором
дольової участі у будівництві спірного об"єкту становила лише
8491,51 грн. за 960 кв.м. і тому не відповідала дійсним витратам
держави на це.
Не враховуючи факту введення в експлуатацію ХХ.ХХ.1993р. об`єкту №
0 по вул. Т-ській в цілому, ХХ.ХХ.1996 року Управління
Держархбудконтролю м. Києва в особі начальника реєструє Акт
державної технічної комісії про приймання в експлуатацію
закінченого будівництвом об"єкту вбудованих приміщень на першому
поверсі житлового будинку на ділянці № 0 по вул. Т-ській,
затверджений керівником ВО "УУУ".
Факт реєстрації Акту державної технічної комісії про приймання в
експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту спірних вбудованих
приміщень, який складається виключно на об`єкти не державної форми
власності (ДБН А.3.1-3-94 та Постанова КМ України № 449 від
05.08.1992 року ( 449-92-п ) (449-92-п)
) послужив підставою для отримання
свідоцтва про право власності на спірний об`єкт ФПК "УУУ" без
відповідної державної експертизи, передбаченої ст. 15 Закону
України "Про інвестиційну діяльність" ( 1560-12 ) (1560-12)
.
Проте, як видно з вищевказаних розрахунків та документів, що на
будівництво спірного приміщення були використані виключно кошти
державних підприємств-дольовиків в сумі 112,44 тис. крб., а тому
цей об"єкт мав вводитися в експлуатацію лише за актом державної
приймальної комісії, а не державної технічної комісії.
Тобто, для прийняття об`єкту Державного замовлення включення його
в статистичну звітність за вимогою вищевказаних нормативних актів
необхідно було призначити Державну приймальну комісію (п.п.2.1.,
2.8. ДБН) ДБН) (а не державну технічну комісію, яка створюється
замовником щодо об`єктів не державної форми власності).
На виконання вимог діючого законодавства з питань прийняття в
експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту державного
замовлення ХХ.ХХ.1996 року розпорядженням № 000 голови Н-ської
районної державної адміністрації м. Києва "Про затвердження акту
державної приймальної комісії' був затверджений АКТ Державної
приймальної комісії про прийняття в експлуатацію в листопаді 1996
року закінчених будівництвом вбудованих приміщень в Житловому
будинку на дільниці № 0 по влу. Н-ській , як об`єкту державної
власності.
Отже, реєстрація спірного об`єкту, що здійснена ХХ.ХХ.96, як
об`єкту недержавної форми власності суперечить вимогам діючого
законодавства про порядок приймання в експлуатацію об`єктів
держзамовлення.
За таких обставин вимоги позивача обгрунтовані та підлягають
задоволенню.
Керуючись ст. ст. 49, 82 АПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
, ст. 48
Цивільного кодексу України ( 1540-06 ) (1540-06)
, -
ВИРІШИВ:
Визнати недійсним договір № 0/00/000-03 від ХХ.ХХ.93 дольової
участі, укладений між ВО "УУУ" та Українською спілкою ветеранів
"ААА".
Визнати недійсним угоду про переуступку права від ХХ.ХХ.96,
укладену між Українською спілкою ветеранів "ААА" та
Фінансово-промисловою компанією "УУУ".
Визнати недійсним акт про приймання в експлуатацію закінченого
будівництвом об`єкту зареєстрованого в Управлінні
Держархбудконтролю м. Києва ХХ.ХХ.96. № 1.
Визнати недійсним свідоцтво про право власності на об`єкт
вбудованого нежитлового приміщення площею 758,00 кв.м. по вул.
Т-ській в будинку № 0/00, що в м. Києві від ХХ.ХХ.96, виданого ЗАТ
"Фінансово-промислова компанія "ХХХ".
Стягнути з Закритого акціонерного товариства "Фінансово-промислова
компанія "ХХХ" на користь Н-ської райдержадміністрації м. Києва 85
грн. держмита.