ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 07.07.2005                                         Справа N 29/11
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 31.08.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
     головуючого - Усенко Є.А.
     суддів: Бакуліної С.В., Глос О.І.
     розглянувши у   відкритому   судовому   засіданні   матеріали
касаційної  скарги Державної податкової інспекції у Солом'янському
районі м. Києва
     на постанову  від  05.04.2005  року  Київського  апеляційного
господарського суду
     у справі N 29/11 господарського суду міста Києва
     за позовом Акціонерного товариства фірма "Укргазбуд"
     до ДПІ у Солом'янському районі м. Києва
 
     про   визнання недійсним рішення
 
     в судовому засіданні взяли участь представники:
     від позивача:
     Юхименко М.П. (довіреність N 32 від 02.02.2005 р.);
     Стецина І.В. (довіреність N 83 від 25.05.2005 р.)
     від відповідача:
     Радкевич С.О. (довіреність від 07.04.2005 р. N 49);
     Музика В.Г. (довіреність від 11.02.2005 р. N 14)
     В С Т А Н О В И В:
 
     Рішенням Господарського    суду    міста     Києва     (суддя
Усатенко І.В.) від 04.02.2005 року,  залишеним без змін постановою
Київського апеляційного господарського суду  (головуючий  суддя  -
Мартюк  А.І.,  судді  -  Дикунська  С.Я.,  Мачульський  Г.М.)  від
05.04.2005 року,  по справі N  29/11  позов  задоволено  повністю;
визнано   недійсним   податкове   повідомлення-рішення   Державної
податкової інспекції   у   Солом'янському    районі    м.    Києва
N 0001182210/1   від   15.11.2004   року;   стягнуто  з  Державної
податкової інспекції у Солом'янському районі м.  Києва на  користь
Акціонерного  товариства  фірма  "Укргазбуд"  203,00 грн.  судових
витрат.
 
     В касаційній скарзі ДПІ  у  Солом'янському  районі  м.  Києва
просить  скасувати ухвалені по справі судові акти та прийняти нове
рішення,  яким у  позові  відмовити,  посилаючись  на  неправильне
застосування  норм  матеріального  права,  а  саме:  ст.  4 Закону
України "Про порядок здійснення розрахунків  в  іноземній  валюті"
( 185/94-ВР   ) (185/94-ВР)
        ,   ст.   3   Закону   України   "Про   регулювання
товарообмінних (бартерних) операцій у галузі  зовнішньоекономічної
діяльності"  ( 351-14  ) (351-14)
        ,  ст.ст.  4,  238 ГК України ( 436-15 ) (436-15)
        ,
пунктів 7, 8 ст.11 Закону України "Про державну податкову службу в
Україні" ( 509-12 ) (509-12)
        ,  пп.  16.4.2 п. 16.4 ст. 16 та п. 17.1 ст. 17
Закону України N 2181-III ( 2181-14  ) (2181-14)
        ,  п.  12.  Інструкції  про
порядок   застосування   штрафних  (фінансових)  санкцій  органами
державної податкової служби,  що затверджена наказом  ДПА  України
N 110 ( z0268-01 ) (z0268-01)
         від 17.03.2001 року.
 
     Відзиву на касаційну скаргу позивач не надіслав.
 
     Заслухавши пояснення   по   касаційній  скарзі  представників
відповідача, які підтримали викладені в ній доводи, заперечення на
касаційну   скаргу  представників  позивача,  перевіривши  повноту
встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в
рішенні  місцевого  господарського  суду та постанові апеляційного
господарського суду,  колегія суддів  Вищого  господарського  суду
України  приходить  до  висновку,  що  касаційна  скарга  підлягає
частковому задоволенню з наступних підстав.
 
     Державною податковою  інспекцією  у   Солом'янському   районі
м. Києва  винесене  податкове  повідомлення-рішення N 0001182210/1
від 15.11.2004 року,  яким  позивачу  визначено  суму  податкового
зобов'язання за   платежем:   пеня   у   сфері   ЗЕД   у   розмірі
264 832 903,39 грн.  відповідно до ст.ст. 1, 4 Закону України "Про
порядок  здійснення  розрахунків в іноземній валюті" ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
        
та п.  4 ст.  3 Закону  України  "Про  регулювання  товарообмінних
(бартерних) операцій  у  галузі  зовнішньоекономічної  діяльності"
( 351-14 ) (351-14)
        .
 
     Спірне повідомлення-рішення винесено  податковим  органом  на
підставі висновків       акта       документальної       перевірки
N 117/23-0111/14277604  від  13.10.2004  року,  яким   встановлено
порушення ст. 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків
в іноземній валюті" N 185/94-ВР ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
         від 23.09.1994  року
та нарахована пеня на підставі ст.  4 даного Закону по експортному
контракту N 4 від 17.08.1998  року  з  ООО  "ESA"  (Білорусь);  по
експортному контракту    N    77    від    05.07.1996    року    з
ЗАТ "Стройтрансгаз" (Росія);  та  порушення  вимог  ст.  3  Закону
України  "Про  регулювання  товарообмінних  (бартерних) операцій у
галузі зовнішньоекономічної діяльності" від 23.12.1998 року N  351
( 351-14  ) (351-14)
          по  контракту N 77 від 05.07.1996 року,  по контракту
N 007-29/7-170499 від 11.04.1997 року, по контракту N Т5-8-023 від
11.04.1997  року,  по  контракту  N  Т5-8-109 від 10.11.1998 року,
відповідальність за яке передбачена  ст.  3  Закону  України  "Про
порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті".
 
     Відмовляючи в  позові  суди  виходили  виключно  із того,  що
спірне  податкове  повідомлення-рішення   прийняте   неправомірно,
оскільки:  по-перше,  при  проведенні  перевірки не досліджувались
первинні документи,  відповідно,  висновки акту не ґрунтуються  на
зазначених документах,  і акт складений з порушенням вимог чинного
законодавства;   по-друге,   на    момент    прийняття    спірного
повідомлення-рішення  по  відношенню  до  позивача діяв мораторій,
який поширюється на вимоги щодо стягнення  фінансових  санкцій  за
порушення   вимог   антимонопольного,  банківського  та  валютного
законодавства;  по-третє,  пеня  у  сфері  ЗЕД  не  є   податковим
зобов'язанням,  і  визначення зазначеної суми оспорюваним рішенням
як суми податкового  зобов'язання  є  безпідставним;  в  четверте,
сплинули строки  для  застосування  штрафних санкцій,  передбачені
ст. 250 ГК України ( 436-15 ) (436-15)
        ,  за таких обставин їх нарахування є
безпідставним.
 
     1. Колегія  суддів  вважає,  що  висновок про те,  що під час
перевірки не досліджувались первинні документи,  акт  складено  на
підставі  даних  акту  попередньої  документальної  перевірки,  не
ґрунтується на матеріалах справи.
 
     Так, з акту перевірки,  який  став  підставою  для  прийняття
спірного податкового повідомлення-рішення,  вбачається, що під час
перевірки   використано   договори   про    фінансово-господарську
діяльність,   головні   книги,  журнали-ордери,  оборотно-сальдові
відомості,  виписки  з  банку  з   прибутковими   та   видатковими
документами,  касові книги, прибуткові та видаткові касові ордери,
авансові звіти, рахунки-фактури, прибуткові та видаткові накладні,
акти   виконаних   робіт,  книги  придбання  та  продажу  товарів,
податкові накладні тощо (т. 1 а.с. 35-36).
 
     Відповідно до ст.  1 Закону України "Про бухгалтерський облік
та фінансову  звітність  в  Україні"  ( 996-14  ) (996-14)
          бухгалтерський
облік - процес виявлення,  вимірювання,  реєстрації,  накопичення,
узагальнення,  зберігання  та  передачі  інформації про діяльність
підприємства зовнішнім та внутрішнім  користувачам  для  прийняття
рішень;  первинний документ - документ, який містить відомості про
господарську операцію  та  підтверджує  її  здійснення;  фінансова
звітність  -  бухгалтерська  звітність,  що містить інформацію про
фінансове становище,  результати діяльності та рух грошових коштів
підприємства за звітний період.
 
     В силу  ст.  4 цього ж Закону ( 996-14 ) (996-14)
         бухгалтерський облік
та фінансова звітність ґрунтуються на основних  принципах,  якими,
зокрема,  є:  повне  висвітлення  -  фінансова  звітність  повинна
містити  всю  інформацію  про  фактичні  та  потенційні   наслідки
господарських операцій та подій,  здатних вплинути на рішення,  що
приймаються на її основі; послідовність - постійне (із року в рік)
застосування   підприємством  обраної  облікової  політики.  Зміна
облікової  політики  можлива   лише   у   випадках,   передбачених
національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку,  і
повинна бути обґрунтована  та  розкрита  у  фінансовій  звітності;
безперервність   -  оцінка  активів  та  зобов'язань  підприємства
здійснюється  виходячи  з  припущення,  що  його  діяльність  буде
тривати далі.
 
     Вищенаведений висновок    судами    зроблено    на   підставі
встановлення того,  що позивачем відповідно  до  Переліку  типових
документів,  затвердженого  наказом Головного архівного управління
при КМУ N 41 ( z0576-98 ) (z0576-98)
         від 20.07.1998 року,  було складено  Акт
від  26.02.2004  року про виділення до знищення документів,  що не
підлягають зберіганню,  і було знищено документацію,  а саме угоди
та  договори,  акти  приймання-здавання  виконаних  робіт  та інше
(копія Акту в справі).
 
     Відповідно п. 315 п. 4.2 вищенаведеного Переліку ( z0576-98 ) (z0576-98)
        
первинні  документи  і додатки до них,  що фіксують факт виконання
господарських операцій  і  є  підставою  для  записів  у  реєстрах
бухгалтерського  обліку та податкових записах (касові,  банківські
документи, повідомлення банків і переказні вимоги, виписки банків,
наряди на роботу,  табелі, акти про приймання, здавання і списання
майна   й   матеріалів,   квитанції   і    накладні    з    обліку
товарно-матеріальних    цінностей,    авансові   звіти   та   ін.)
зберігаються 3 роки,  при цьому відповідно  до:  п.  308  цього  ж
п. 4.2  бухгалтерські  звіти й баланси організацій та пояснювальні
записки до них;  додатки до балансу, спеціалізовані форми: зведені
річні та  річні  зберігаються  постійно до ліквідації організації;
п. 335 документи (довідки,  акти,  зобов'язання,  листування) щодо
дебіторської заборгованості,  розтрат, недостач, розкрадань - доки
не мине потреба, п. 345 договори, угоди (господарські, операційні,
трудові  та  інші)  3 роки після закінчення строків дії договорів,
угод.
 
     Отже, сам  по  собі  факт   знищення   договорів   та   актів
приймання-передачі  не  може бути перешкодою для встановлення того
обліковувалась чи ні у  перевіряємому  періоді  в  бухгалтерському
обліку  позивача  дебіторська  заборгованість по зазначених в акті
перевірки зовнішньоекономічних контрактах,  та коли були здійснені
експортні поставки по бартерних договорах.
 
     Також, колегія  суддів відзначає,  що помилковим є і висновок
про те, що акт складений з порушенням вимог чинного законодавства,
оскільки  в ньому зазначений лише контракт N 4 від 17.08.1998 року
з фірмою ООО  "ЕSА"  (Білорусь)  та  взагалі  в  описовій  частині
порушень валютного  законодавства  відсутнє  посилання на контракт
N 77 від 05.07.1996 року з ЗАО "Стройтрансгаз".
 
     Так, на  сторінках  60-63  акта  перевірки   охарактеризовано
операції,  що проводились за контрактом N 77 від 05.07.1996 року з
ЗАО "Стройтрансгаз" та викладено зміст порушення з  посиланням  на
конкретні статті та пункти діючого законодавства.
 
     Колегія суддів  звертає увагу на те,  що оскільки дослідження
реєстрів бухгалтерського обліку потребує  спеціальних  знань,  суд
має право призначити по справі судово-бухгалтерську експертизу для
з'ясування  питань  щодо  стану  взаєморозрахунків   позивача   по
укладених ним зовнішньоекономічних контрактах по яких відповідачем
виявлені порушення щодо розрахунків.
 
     2. Неправомірним є  і  висновок  судів  про  те,  що  в  силу
положень ст.  12 Закону України "Про відновлення платоспроможності
боржника або визнання його банкрутом" ( 2343-12  ) (2343-12)
          в  період  дії
мораторію  відповідач  не  мав  права нараховувати позивачу пеню в
сфері ЗЕД.
 
     Відповідно до вищенаведеної норми протягом дії  мораторію  на
задоволення вимог кредиторів:  забороняється стягнення на підставі
виконавчих документів та інших документів,  за якими  здійснюється
стягнення відповідно до законодавства;  не нараховуються неустойка
(штраф,  пеня), інші фінансові (економічні) санкції за невиконання
чи  неналежне  виконання  грошових  зобов'язань і зобов'язань щодо
сплати податків і зборів (обов'язкових платежів).
 
     Колегія суддів вважає,  що пеня за порушення у сфері ЗЕД не є
неустойкою,  а  також  не є фінансовою санкцією за невиконання або
неналежне виконання грошових зобов'язань і зобов'язань щодо сплати
податків і зборів;  податкове повідомлення-рішення про нарахування
валютної пені не є документом про стягнення.
 
     3. Колегія суддів не погоджується і з тим,  що пеня  у  сфері
ЗЕД є адміністративно-господарською санкцією.
 
     Статтею 238 ГК України ( 436-15 ) (436-15)
         визначено,  що за порушення
встановлених законодавчими актами правил здійснення  господарської
діяльності  до  суб'єктів  господарювання  можуть бути застосовані
уповноваженими органами державної  влади  або  органами  місцевого
самоврядування адміністративно-господарські санкції,  тобто заходи
організаційно-правового або  майнового  характеру,  спрямовані  на
припинення  правопорушення  суб'єкта  господарювання та ліквідацію
його наслідків.
 
     Оскільки нарахування пені за порушення порядку розрахунків  у
сфері  ЗЕД не тягне за собою а ні припинення правопорушення,  а ні
ліквідацію його  наслідків,  то  такий  спеціальний  вид  пені  за
ознаками  не підпадає під визначення адміністративно-господарської
санкції.
 
     4. Що стосується того,  що нарахована пеня  не  є  податковим
зобов'язання,   з   чим   погоджується   колегія   суддів   Вищого
господарського  суду  України,  то,  слід  врахувати,  що  ДПІ   у
Солом'янському  районі  м.  Києва  має  право нараховувати пеню за
порушення у сфері ЗЕД. Окрім того, податкове повідомлення-рішення,
де  валютна  пеня  визначена як податкове зобов'язання,  може бути
прийняте тільки при порушенні  податкового  законодавства.  Тобто,
позивачу  необґрунтовано  визначено  пеню за порушення у сфері ЗЕД
саме податковим зобов'язанням.  Дійшовши висновку,  що мало  місце
порушення вимог Закону України "Про порядок здійснення розрахунків
в іноземній валюті" ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
         суду слід розглянути  можливість
визнання  недійсним  податкового  повідомлення-рішення  у  частині
наслідків, які тягне за собою податкове повідомлення-рішення.
 
     Оскільки судами вирішено спір без встановлення того  чи  мали
місця  порушення,  викладені  в  акті перевірки,  не витребувано у
відповідача та не перевірено  розрахунку  пені,  касаційна  скарга
підлягає частковому  задоволенню,  а  ухвалені  по  справі  судові
акти - скасуванню з передачею справи на новий розгляд.
 
     Керуючись ст.ст.  111-5,  111-7,  п.  3 ч.  1 ст. 111-9, ч. 1
ст. 111-10,  111-11  ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Вищий господарський
суд України, - П О С Т А Н О В И В:
 
     Касаційну скаргу ДПІ у Солом'янському  районі  м.  Києва  від
29.04.2005    року    N 4217/9/10-005  на   постанову   Київського
апеляційного господарського суду  від  05.04.2005  року  у  справі
N 29/11 задовольнити частково.
 
     Рішення Господарського  суду  міста Києва від 04.02.2005 року
та  постанову  Київського  апеляційного  господарського  суду  від
05.04.2005 року у справі N 29/11 - скасувати
 
     Справу N  29/11  направити до Господарського суду міста Києва
на новий розгляд.