ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 06.07.2005                                        Справа N 25/534
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 11.08.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський  суд  України  у  складі  колегії суддів:
[...]
     розглянувши касаційну  скаргу  ДПІ  у   Подільському   районі
м. Києва
     на постанову   від   30.03.2005    Київського    апеляційного
господарського суду
     та на рішення від 26.01.2005
     у справі N 25/534 господарського суду м. Києва
     за позовом ТОВ "Ресурс-2"
     до ДПІ у Подільському районі м. Києва
 
     про   визнання недійсним податкового повідомлення-рішення
 
     за участю представників сторін [...]
     В С Т А Н О В И В:
 
     ТОВ "Ресурс-2" звернувся до господарського суду  м.  Києва  з
позовом  до  ДПІ  у  Подільському  районі  м.  Києва  про визнання
недійсним податкового                         повідомлення-рішення
N 481-23-804-30603195/7998 від 25.05.2004.
 
     Рішенням від  26.01.2005  господарський  суд  м.  Києва [...]
позов задовольнив,  визнавши безпідставним винесення  оспорюваного
податкового   повідомлення-рішення,   оскільки   застосовані   ним
фінансові санкцій не є податковими зобов'язаннями.
 
     Постановою від 30.03.2005 Київський апеляційний господарський
суд (колегія  суддів  у  складі:  [...]  залишив рішення без змін,
погодившись  з  висновками  суду   першої   інстанції,   а   також
встановивши відсутність відповідного правопорушення.
 
     Ухвалою від   01.06.2005   Вищий  господарський  суд  України
порушив касаційне провадження за касаційною  скаргою  відповідача,
яка  мотивована  наявністю  зафіксованого  в  акті перевірки факту
перевищення при здійсненні щоденного  друку  фіскального  звітного
чека за 05.05.2004 доби на 12 хвилин.
 
     Заслухавши суддю-доповідача   [...]  пояснення  представників
сторін,  перевіривши матеріали  справи,  Вищий  господарський  суд
України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково,
виходячи з наступного.
 
     Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, спірне
податкове   повідомлення-рішення  N  481-23-804-30603195/7998  від
25.05.2004 про  застосування  до  позивача  штрафних  (фінансових)
санкцій відповідно до п.  9 ст. 3, п. 4 ст. 17 Закону України "Про
застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі,
громадського харчування   та  послуг"  ( 265/95-ВР  ) (265/95-ВР)
          в  розмірі
340 грн.  прийнято відповідачем на  підставі  акту  N  000235  від
17.05.2004  щодо  контролю за здійсненням розрахункових операцій у
сфері готівкового та безготівкового  обігу  позивачем,  якою  було
встановлено    незабезпечення   позивачем   щоденного   друку   на
реєстраторі розрахункових операцій фіскального  звітного  чеку  та
його зберігання в книзі обліку.
 
     Актом додаткової перевірки від 24.09.2004 встановлено,  що не
забезпечено щоденний друк фіскального звітного чеку за  05.05.2004
(початок  зміни  05.05.2004  о  07  год.  06  хв.  -  кінець зміни
06.05.2004 о 07 год. 18 хв.).
 
     Згідно з п.  1.9 ст.  1 Закону України "Про порядок погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими  фондами"  ( 2181-14  ) (2181-14)
          податкове  повідомлення  -  це
письмове  повідомлення контролюючого органу про обов'язок платника
податків  сплатити  суму   податкового   зобов'язання,   визначену
контролюючим органом у випадках, передбачених цим Законом.
 
     Податкове зобов'язання  та  податковий борг згідно п.п.  1.2,
1.3 ст.  1 цього ж Закону ( 2181-14  ) (2181-14)
          є  зобов'язання  платника
податків  сплатити  до  бюджетів  або  державних  цільових  фондів
відповідну суму коштів узгоджене самостійно платником податків або
узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене
у встановлений строк,  або у порядку та у  строки,  визначені  цим
Законом або іншими законами України.
 
     Відповідно до  пп.  4.2.2  п.  4.2 ст.  4 Закону України "Про
порядок погашення зобов'язань платників податків  перед  бюджетами
та   державними   цільовими   фондами"   ( 2181-14  ) (2181-14)
          визначення
податкового   зобов'язання   контролюючим    органом    самостійно
передбачено за вичерпним переліком обставин визначених законом.
 
     Як вбачається   з  обставин  встановлених  судами  першої  та
апеляційної інстанцій, підставами для видання оспореного позивачем
податкового  повідомлення-рішення  були не податкові зобов'язання,
податковий борг,  засновані на обов'язкових платежах  до  бюджетів
або  державних  фондів,  а  санкції  за  порушення  певних  правил
торгівлі,  які на момент винесення цих повідомлень-рішень не  було
визнано  у судовому або адміністративному порядку обґрунтованими і
такими,  що підлягають примусовому стягненню,  а також не  визнані
платником податків.
 
     З наведених  підстав  судова колегія погоджується з висновком
судів першої та апеляційної інстанцій,  що застосовані оспорюваним
податковим повідомленням-рішенням штрафні санкції не є податковими
зобов'язаннями   та   не   можуть   стягуватись   за   процедурою,
передбаченою  Законом  України  "Про порядок погашення зобов'язань
платників  податків  перед  бюджетами  та   державними   цільовими
фондами"     ( 2181-14    ) (2181-14)
        ,    тому    оспорюване    податкове
повідомлення-рішення не  відповідає  встановленому  законодавством
порядку притягнення до відповідальності за відповідні порушення.
 
     Вказане є   підставою   для  визнання  недійсним  податкового
повідомлення-рішення  в  частині  визначення  штрафних  санкцій  в
якості податкового зобов'язання.
 
     В частині  визначення  неправомірності  застосування штрафних
(фінансових) санкцій вбачається,  що  суд  апеляційної  інстанції,
встановивши  наявність відповідного фіскального чеку за 05.05.2004
(початок зміни  05.05.2004  о  07  год.  06  хв.  -  кінець  зміни
06.05.2004 о 07 год. 18 хв.), виходив з того, що законодавством не
передбачено здійснення щоденного друку фіскального  звітного  чеку
саме у межах 24-х годин.
 
     З таким  висновком  суду  не можна погодитись,  виходячи з на
ступного.
 
     В силу  п.  9  ст.  3  Закону   України   "Про   застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування та  послуг"  ( 265/95-ВР  ) (265/95-ВР)
          суб'єкти  підприємницької
діяльності,  які  здійснюють  розрахункові  операції  в готівковій
та/або в безготівковій формі (із застосуванням  платіжних  карток,
платіжних  чеків,  жетонів  тощо)  при  продажу  товарів  (наданні
послуг)  у  сфері  торгівлі,  громадського  харчування  та  послуг
зобов'язані   щоденно   друкувати  на  реєстраторах  розрахункових
операцій (за виключенням  автоматів  з  продажу  товарів  (послуг)
фіскальні  звітні  чеки  і  забезпечувати  їх  зберігання в книгах
обліку розрахункових операцій.
 
     У разі невиконання щоденного друку фіскального звітного  чеку
або  його  незберігання  в  книзі обліку розрахункових операцій до
суб'єктів підприємницької діяльності,  які здійснюють розрахункові
операції  за  товари  (послуги),  за  рішенням відповідних органів
державної податкової служби України відповідно  до  п.  4  ст.  17
вказаного  закону ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
         застосовуються фінансові санкції в
розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
 
     Статтею 13 цього Закону ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
         передбачено,  що вимоги
щодо  реалізації  фіскальних  функцій  реєстраторами розрахункових
операцій для різних  сфер  застосування  встановлюються  Кабінетом
Міністрів України.
 
     Згідно з Додатком до Вимог щодо реалізації фіскальних функцій
реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування,
затверджених  Постановою  КМУ від 18.02.2002 N 199 ( 199-2002-п ) (199-2002-п)
        ,
підсумок розрахунків обчислюється за зміну, максимальна тривалість
якої не повинна перевищувати 24 години.  Відповідно до п.  2 Вимог
зміна  -  це  період  роботи  реєстратора  від  реєстрації  першої
розрахункової операції  після  виконання  Z-звіту   до   виконання
наступного Z-звіту.
 
     За таких  обставин  вбачається,  що  наявність  вищевказаного
фіскального   звітного   чеку   за   05.05.2004   у  книзі  обліку
розрахункових операцій від 23.04.2004 N  2656002081  свідчить  про
забезпечення  зберігання  цього  чеку.  Разом  з тим,  встановлені
обставини щодо часу  початку  та  закінчення  зміни  свідчать  про
порушення передбаченого порядку щоденного друку фіскальних звітних
чеків.
 
     Отже, висновок суду  апеляційної  інстанції  про  відсутність
порушення   з  боку  позивача  при  здійсненні  друку  фіскального
звітного чеку не у межах 24-х годин з початку зміни є таким, що не
відповідає нормам чинного законодавства.
 
     За таких  обставин  рішення  суду  першої  інстанції підлягає
зміні в частині визнання  неправомірним  застосування  оспорюваних
штрафних санкцій.
 
     Керуючись ст.ст. 108, 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України П О С Т А Н О В И В:
 
     1. Касаційну скаргу задовольнити частково.
 
     2. Рішення господарського суду  м.  Києва  від  26.01.2005  у
справі  N  25/534  змінити.  Доповнити  абзац  перший резолютивної
частини рішення  після  слова  "задовольнити"  словом  "частково".
Викласти  абзац  другий  резолютивної  частини рішення в наступній
редакції:
     "Визнати податкове  повідомлення-рішення Державної податкової
інспекції у       Подільському       районі        м.        Києва
N 481-23-804-30603195/7998  від  25.05.2004  недійсним  в  частині
визначення   штрафних   (фінансових)   санкцій   як    податкового
зобов'язання. В решті позову відмовити."
 
     3. В   решті   рішення   господарського  суду  м.  Києва  від
26.01.2005 та  постанову  Київського  апеляційного  господарського
суду від 30.03.2005 у справі N 25/534 залишити без змін.