ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 05.07.2005                                         Справа N 7/199
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 08.09.2005
               відмовлено в допуску до провадження
                   за винятковими обставинами)
 
 
     Вищий господарський суд  України  у  складі  колегії  суддів:
[...]
     за участю представників: [...]
     розглянувши у  відкритому судовому засіданні касаційну скаргу
Ленінської міжрайонної   державної    податкової    інспекції    у
м. Миколаєві
     на постанову   від    13.10.2004    Одеського    апеляційного
господарського суду
     у справі N 7/199 господарського суду Миколаївської області
     за позовом       Відкритого      акціонерного      товариства
"Миколаївнафтопродукт"
     до Ленінської  міжрайонної  державної  податкової інспекції у
м. Миколаєві
 
     про   визнання рішення недійсним
 
                         В С Т А Н О В И В:
 
     ВАТ "Миколаївнафтопродукт"   до   господарського   суду   був
заявлений     позов    про    визнання    недійсними    податкових
повідомлень-рішень Ленінської     МДПІ     у     м.      Миколаєві
N 0002102301/01030  від  31.07.2003,  яким  підприємству визначено
податкове зобов'язання з податку на прибуток в сумі  1540300  грн.
та застосовані    штрафні    санкції    в   сумі   1529700   грн.;
N 0002122301/01029 від  31.07.2003,  яким  підприємству  визначено
податкове зобов'язання   з  податку  на  додану  вартість  в  сумі
1990236 грн.  та застосовані штрафні санкції в сумі 1951604  грн.;
N 0001152301/4/669    від   27.04.2004,   яким   до   підприємства
застосовані штрафні санкції в сумі  2517414,55  грн.  на  підставі
Указу  Президента  України  "Про  застосування штрафних санкцій за
порушення норм з регулювання обігу готівки" ( 436/95 ) (436/95)
        .
 
     Підставою прийняття оспорюваних рішень є акт  від  28.07.2003
про    результати   комплексної   документальної   перевірки   ВАТ
"Миколаївнафтопродукт" з питань дотримання  вимог  податкового  та
валютного  законодавства  за період з 01.07.2001 по 01.01.2003,  в
якому зафіксовано  заниження  підприємством  валового  доходу  від
продажу паливно-мастильних        матеріалів;       незабезпечення
послідовності оприбуткування готівки в касі.
 
     Рішенням від  28.07.2004  господарського  суду  Миколаївської
області позовні вимоги задоволено в повному обсязі шляхом визнання
недійсними податкових   повідомлень-рішень   Ленінської   МДПІ   у
м. Миколаєві N 0002102301/01030 від 31.07.2003, N 0002122301/01029
від 31.07.2003, N 0001152301/4/669 від 27.04.2004.
 
     Приймаючи рішення,  господарський суд на підставі  наявних  у
справі  доказів  встановив відсутність фактів продажу позивачем не
облікованих   в    бухгалтерському    обліку    паливно-мастильних
матеріалів,   а  також  фактів  неоприбуткування  готівки  в  касі
підприємства.
 
     За апеляційною  скаргою  Ленінської  МДПІ  у   м.   Миколаєві
Одеський  апеляційний  господарський  суд  переглянувши прийняте у
справі рішення в апеляційному порядку,  постановою від  13.10.2004
залишив без змін з тих же підстав.
 
     Ленінська МДПІ  подала  до Вищого господарського суду України
касаційну   скаргу    на    постанову    Одеського    апеляційного
господарського суду,  в який просить рішення та постанову у справі
скасувати,  у  задоволенні  позовних  вимог  відмовити,  мотивуючи
скаргу   доводами   про   порушення   господарськими  судами  норм
матеріального права,  зокрема, підпункту 4.1.1 пункту 4.1 статті 4
Закону України    "Про    оподаткування    прибутку   підприємств"
( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
        ,  відповідно до якого валовий доход включає загальні
доходи   від   продажу  товарів  (робіт,  послуг),  у  тому  числі
допоміжних  та  обслуговуючих  виробництв,  що  не  мають  статусу
юридичної  особи,  а  також  доходи  від  продажу  цінних паперів,
деривативів, іпотечних сертифікатів участі, іпотечних сертифікатів
з   фіксованою   дохідністю,   сертифікатів   фондів   операцій  з
нерухомістю  (за  винятком  операцій  з  їх   первинного   випуску
(розміщення),  операцій  з  їх кінцевого погашення (ліквідації) та
операцій з консолідованим іпотечним боргом відповідно  до  закону)
та підпункту 7.3.1 пункту 7.3 статті 7 Закону України "Про податок
на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        ,  згідно з яким датою виникнення
податкових   зобов'язань   з   поставки  товарів  (робіт,  послуг)
вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого
відбувається  будь-яка  з  подій,  що  сталася  раніше:  або  дата
зарахування коштів від покупця (замовника) на банківський  рахунок
платника податку як оплата товарів (робіт,  послуг), що підлягають
поставці,  а у разі поставки товарів (робіт,  послуг) за готівкові
грошові кошти - дата їх оприбуткування в касі платника податку,  а
при  відсутності  такої  -  дата  інкасації  готівкових  коштів  у
банківській  установі,  що  обслуговує платника податку;  або дата
відвантаження товарів,  а для робіт  (послуг)  -  дата  оформлення
документа,  що  засвідчує  факт виконання робіт (послуг) платником
податку.
 
     Заслухавши доповідь судді-доповідача та пояснення присутніх в
судовому   засіданні   представників  сторін,  перевіривши  наявні
матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин
справи та повноти їх встановлення в рішенні та постанові,  колегія
суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких
підстав.
 
     Відповідно до  статті  3  Закону  України  "Про оподаткування
прибутку підприємств"  ( 334/94-ВР  ) (334/94-ВР)
          об'єктом  оподаткування  є
прибуток,  який  визначається  шляхом зменшення суми скоригованого
валового доходу звітного періоду на суму валових  витрат  платника
податку та суму амортизаційних відрахувань.
 
     Валовий доход  -  загальна  сума  доходу платника податку від
усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного
періоду  в грошовій,  матеріальній або нематеріальній формах як на
території   України,   її   континентальному   шельфі,   виключній
(морській) економічній зоні,  так і за їх межами (пункт 4.1 Закону
( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
        .
 
     Валовий доход включає загальні  доходи  від  продажу  товарів
(робіт,   послуг),   у  тому  числі  допоміжних  та  обслуговуючих
виробництв,  що не мають статусу юридичної особи,  а також  доходи
від  продажу цінних паперів,  деривативів,  іпотечних сертифікатів
участі,   іпотечних   сертифікатів   з   фіксованою    дохідністю,
сертифікатів фондів операцій з нерухомістю (за винятком операцій з
їх  первинного  випуску  (розміщення),  операцій  з  їх  кінцевого
погашення  (ліквідації)  та  операцій  з  консолідованим іпотечним
боргом відповідно до закону) (підпункт 4.1.1 ( 334/94-ВР ) (334/94-ВР)
         цієї  ж
норми).
 
     Відповідно до  підпункту  3.1.1  пункту  3.1  статті 3 Закону
України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          об'єктом
оподаткування  цим податком є операції платників податку з продажу
товарів (робіт, послуг) на митній території України.
 
     Пунктом 4.1 статті 4 закону ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          передбачено,  що
база  оподаткування  операцій  з  продажу товарів (робіт,  послуг)
визначається виходячи  з  їх  договірної  (контрактної)  вартості,
визначеної  за  вільними  або  регульованими  цінами  (тарифами) з
урахуванням    акцизного    збору,    ввізного     мита,     інших
загальнодержавних  податків та зборів (обов'язкових) платежів,  за
винятком податку на додану вартість, що включаються в ціну товарів
(робіт,  послуг) згідно з законами України з питань оподаткування.
До складу договірної (контрактної) вартості  включаються  будь-які
суми  коштів,  вартість матеріальних і нематеріальних активів,  що
передаються платнику  податку  безпосередньо  покупцем  або  через
будь-яку  третю  особу  в  зв'язку з компенсацією вартості товарів
(робіт,  послуг),  проданих (виконаних,  наданих) таким  платником
податку.
 
     Датою виникнення  податкових  зобов'язань  з  продажу товарів
(робіт,  послуг)  вважається  дата,  яка  припадає  на  податковий
період,  протягом якого відбувається будь-яка з подій,  що сталася
раніше або дата зарахування  коштів  від  покупця  (замовника)  на
банківський  рахунок  платника  податку  як оплата товарів (робіт,
послуг),  що підлягають продажу,  а у разі продажу товарів (робіт,
послуг) за готівкові грошові кошти - дата їх оприбуткування в касі
платника  податку,  а  при  відсутності  такої  -  дата  інкасації
готівкових  коштів у банківській установі,  що обслуговує платника
податку;  або дата відвантаження товарів,  а для робіт (послуг)  -
дата  оформлення  документа,  що  засвідчує  факт  виконання робіт
(послуг) платником податку (підпункт 7.3.1  пункту  7.3  статті  7
цього ж Закону ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        .
 
     З матеріалів   справи  вбачається,  що  підставою  визначення
Ленінською МДПІ у м.  Миколаєві податкового зобов'язання з податку
на    прибуток    та    податку    на    додану    вартість    ВАТ
"Миколаївнафтопродукт" став викладений в акті  перевірки  висновок
про порушення підприємством наведених законодавчих приписів шляхом
реалізації  паливно-мастильних  матеріалів,  які  не  враховані  в
бухгалтерському та податковому обліку, чим занижено обсяг фактично
проданого товару.
 
     Крім того,  відповідно до пункту 2.10 Положення  про  ведення
касових  операцій  у національній валюті в Україні,  затвердженого
Постановою Правління Національного банку  України  від  19  лютого
2001  року  N  72  ( z0237-01 ) (z0237-01)
         уся готівка,  що надходить до кас
підприємств, має своєчасно та в повній сумі оприбутковуватися в їх
касах.
 
     Оприбуткуванням готівки  в  касах підприємств,  які проводять
готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням
касової книги згідно з пунктом 4.2 цього Положення ( z0237-01 ) (z0237-01)
        , є
здійснення такими підприємствами обліку готівки в повній  сумі  її
фактичних  надходжень  з  оформленням цих операцій у встановленому
порядку  прибутковим  касовим  ордером   з   видачею   відповідної
квитанції  та  відображенням  у  касовій  книзі  в  день одержання
підприємством готівкових коштів.
 
     Указом Президента України "Про застосування штрафних  санкцій
за  порушення  норм  з  регулювання  обігу  готівки"  ( 436/95  ) (436/95)
        
встановлена відповідальність за порушення юридичними особами  всіх
форм   власності,   фізичними   особами   -  громадянами  України,
іноземними  громадянами  та  особами  без  громадянства,   які   є
суб'єктами  підприємницької  діяльності  норм  з регулювання обігу
готівки у  національній  валюті,  що  встановлюються  Національним
банком  України,  у вигляді штрафу,  зокрема,  за неоприбуткування
(неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах  готівки  -  у
п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.
 
     З матеріалів  справи  вбачається,  що  підставою застосування
Ленінською МДПІ у м. Миколаєві штрафних санкцій згідно податкового
повідомлення-рішення   N   0001152301/4/669  від  27.04.2004  став
викладений в акті перевірки висновок про  порушення  підприємством
наведених  приписів  касової дисципліни,  зокрема,  незабезпечення
послідовності оприбуткування готівки у касі позивача.
 
     Колегія суддів  зазначає,  що  відповідно   до   статті   117
Господарського   процесуального   кодексу  України  ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,
переглядаючи  у  касаційному  порядку  судові  рішення,  касаційна
інстанція  на  підставі  встановлених  фактичних  обставин  справи
перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції  норм
матеріального  і процесуального права.  Касаційна інстанція не має
права встановлювати або вважати доведеними обставини,  що не  були
встановлені   у  рішенні  або  постанові  господарського  суду  чи
відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого
доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази
або додатково перевіряти докази.
 
     Так, в ході здійснення судового провадження господарські суди
встановили,  що  викладені  в акті перевірки фактичні обставини не
знайшли свого підтвердження наявними в матеріалах справи доказами,
зокрема, судами встановлено та підтверджується матеріалами справи,
що під  час  перевірки  працівниками  податкової  служби  не  були
враховані показники лічильників паливно-роздавальних колонок,  які
знаходились в  ремонті;  фактично  до  валового  доходу  позивачем
віднесена   реалізація   нафтопродуктів   згідно   з   показниками
лічильників,  зазначених у змінних звітах по АЗС NN  3,  14;  факт
надходження та     реалізації     нафтопродуктів    у    кількості
6282000,98 грн. і не включення вказаних операцій до змінного звіту
оператора не підтверджується належними доказами.
 
     Таким чином,  виходячи з обставин справи,  встановлених судом
першої  та   апеляційної   інстанції,   стосовно   непідтвердження
матеріалами   справи  факту  продажу  позивачем  нафтопродуктів  у
кількості 6282000,98 грн.,  касаційна інстанція визнає правомірним
викладений в рішенні та постанові висновок про відсутність підстав
визначення  підприємству  податкових  зобов'язань  з  податку   на
прибуток  та  податку  на додану вартість оспорюваними податковими
повідомленнями-рішеннями.
 
     Стосовно податкового повідомлення-рішення N  0001152301/4/669
від  27.04.2004,  колегія  суддів  зазначає,  що  воно прийняте на
підставі пункту  1  Указу  Президента  України  "Про  застосування
штрафних санкцій  за  порушення  норм з регулювання обігу готівки"
( 436/95 ) (436/95)
        . Вказаною нормою встановлено вичерпний перелік порушень
касової   дисципліни,   які   тягнуть  за  собою  передбачену  ним
відповідальність,  зокрема,  така відповідальність передбачена  за
неоприбуткування,  тобто неповне та/або несвоєчасне оприбуткування
у касах готівки. Господарськими судами під час здійснення судового
провадження встановлено, що Ленінською МДПІ у м. Миколаєві штрафні
санкції до позивача застосовані за непослідовність  оприбуткування
готівки  в  касі,  що помилково ототожнюється податковою службою з
неоприбуткуванням такої готівки.  А  тому  судами  дане  податкове
повідомлення-рішення  правомірно визнане недійсним як таке,  що не
відповідає вимогам законодавства.
 
     Враховуючи викладене, колегія суддів визнає прийняті у справі
рішення та постанову такими,  що відповідають нормам матеріального
та процесуального права,  підстав для їх зміни  чи  скасування  не
вбачається.
 
     Керуючись статтями  111-5,  111-7,  пунктом  1  статті 111-9,
статтями 111-10,     111-11     Господарського      процесуального
кодексу України  ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  Вищий  господарський  суд України
П О С Т А Н О В И В:
 
     Рішення від  28.07.2005  господарського  суду   Миколаївської
області   та   постанову  від  13.10.2004  Одеського  апеляційного
господарського  суду  у  справі  N   7/199   господарського   суду
Миколаївської  області  залишити  без  змін,  а  касаційну  скаргу
Ленінської міжрайонної   державної    податкової    інспекції    у
м. Миколаєві - без задоволення.