ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 21.04.2005                                       Справа N 1/328-0
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 16.06.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
     головуючого Добролюбової Т.В.
     суддів: Гоголь Т.Г., Продаєвич Л.В.
     розглянувши у   відкритому  судовому  засіданні  в  м.  Києві
касаційну скаргу Скадовського морського торгового порту
     на постанову Запорізького апеляційного господарського суду
     від 10 грудня 2004 р.
     за позовом Скадовського морського торгового порту
     до Державної  податкової  інспекції  у  Скадовському   районі
Херсонської області
     про визнання недійсним податкового повідомлення-рішення
     та за  зустрічним  позовом  Державної  податкової інспекції у
Скадовському районі Херсонської області
     до Скадовського морського торгового порту
     третя особа Управління державного казначейства у  Херсонській
області
     про стягнення 242534,15 грн.
     в судовому засіданні взяли участь представники:
     від позивача: порт - Шамшуріна М.В. дов. від 24.11.04 N 32.
     від відповідача:  МДПІ  -  Шолудько Є.С.  дов.  від 16.02.05.
N 499/9/10-005.
     від третьої особи:  не з'явились, повідомлені належно про час
і місце розгляду касаційної скарги.
 
     Скадовським морським  торговим  портом  у  червні   2003   р.
заявлений     позов    про    визнання    недійсним    податкового
повідомлення-рішення ДПІ у Скадовському районі Херсонської області
від 13.05.2003 N 0001012301/0, яким позивачеві визначене податкове
зобов'язання з   адміністративного   портового   збору   на   суму
242534,5 грн.  Позовні  вимоги  обґрунтовані  приписами  статті 14
та 15 Закону України "Про  систему  оподаткування"  ( 1251-12  ) (1251-12)
        ,
Закону  України  "Про  державний  бюджет  на 2001 р." ( 2120-14 ) (2120-14)
        ,
Закону України "Про державний бюджет на 2002 р." ( 2905-14  ) (2905-14)
          та
Закону   України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників
податків перед  бюджетами   та   державними   цільовими   фондами"
( 2181-14  ) (2181-14)
          з  огляду  на те,  що нарахований податковою службою
адміністративний портовий збір не відноситься до загальнодержавних
та місцевих податків і зборів.
 
     Державною податковою   інспекцією   у   Скадовському   районі
Херсонської області було подано зустрічний позов  до  Скадовського
морського  порту про стягнення адміністративного портового збору у
сумі 242534,5 грн.
 
     Рішенням господарського   суду   Херсонської   області    від
19 вересня  2003  р.,  ухваленим  суддею Губіною І.В.,  задоволені
позовні    вимоги    про    визнання     недійсним     податкового
повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Скадовському
районі Херсонської області від 13.05.2003 року  N  0001012301/0  з
огляду  на  вимоги статей 1,  14 та 15 Закону України "Про систему
оподаткування"  ( 1251-12  ) (1251-12)
           та   приписи   Кодексу   торгового
мореплавства ( 176/95-ВР ) (176/95-ВР)
        . Рішення суду в цій частині вмотивоване
тим,  що названими Законами не встановлено механізм  перерахування
адміністративного  портового збору,  не визначені періоди і строки
його  сплати  до  бюджету,  водночас  судом  встановлено  те,   що
адміністративний   портовий  збір  не  відноситься  до  податкових
зобов'язань,  і   відповідно   у   податкових   органів   відсутні
повноваження  щодо  контролю  за  його  сплатою  і  відсутнє право
самостійно визначити цей збір.  В задоволенні  зустрічного  позову
Державної  податкової  інспекції у Скадовському районі Херсонської
області про стягнення з порту адміністративного портового збору  у
сумі 242534,5 грн. відмовлено з огляду на відсутність у податкової
служби права на подання до суду  позову  про  стягнення  боргу  зі
сплати  портового  збору,  не пов'язаного з порушенням податкового
законодавства.
 
     Запорізький апеляційний   господарський   суд    у    складі:
головуючого  Юхименка О.В.,  суддів Кагітіної Л.П.,  Коробки Н.Г.,
постановою від 20 листопада 2003 р.  рішення  господарського  суду
Херсонської області змінив, виклавши резолютивну частину рішення у
такій  редакції:  позов  Скадовського  морського  торгового  порту
задовольнити     частково,     визнати     недійсним     податкове
повідомлення-рішення  від  13.05.2003  N  0001012301/0  в  частині
нарахування податкового    зобов'язання    в    сумі   4400   грн.
В задоволенні зустрічного позову  про  стягнення  зі  Скадовського
морського  торгового  порту  242534,15 грн.  відмовити.  Постанова
апеляційного господарського суду вмотивована приписами  статті  84
Кодексу   торгового  мореплавства  ( 176/95-ВР  ) (176/95-ВР)
        ,  статей  2,  3
Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ) (2542-14)
        ,  приписами Закону  України
"Про державний бюджет на 2001 р." ( 2120-14 ) (2120-14)
        , Закону України "Про
державний бюджет на 2002 р." ( 2905-14  ) (2905-14)
          з  огляду  на  те,  що
відсутність   порядку  перерахування  адміністративного  портового
збору та термінів і форм надання звітності до податкових  органів,
не  звільняє  позивача-порт від зобов'язання перерахувати названий
збір до Державного бюджету.  В постанові зазначено про те, що сума
зобов'язання  з  адміністративного  портового збору за оспорюваним
податковим повідомленням-рішенням складає 242534,15 грн.,  з  яких
4400   грн.  надійшло  до  Державного  бюджету,  тому  апеляційний
господарський  суд  встановив,  що  несплачена  до  бюджету   сума
адміністративного  портового  збору  за  період  з  2001-2002 р.р.
складає 238134,15 грн. У задоволенні зустрічного позову відмовлено
з  огляду  на  вимоги  підпункту  3.1.1  пункту  3.1  статті  3 та
підпункту 5.2.4 пункту 5.2 статті 5 Закону  України  "Про  порядок
погашення   зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
        ,  оскільки  встановлено,
що  сума  нарахованого  податкового зобов'язання є узгодженою тому
відсутні підстави для примусового стягнення цього боргу в судовому
порядку.
 
     За касаційною  скаргою Скадовського морського торгового порту
Вищий господарський суд України переглянув постанову  Запорізького
апеляційного  господарського  суду та постановою від 08.04.2004 р.
скасував її.  Рішення першої інстанції скасоване в частині відмови
у  задоволенні зустрічного позову і в цій частині справа скерована
на новий  розгляд  до  суду  першої  інстанції.  Постанова  Вищого
господарського суду України вмотивована тим,  що судами попередніх
інстанцій неповно встановлені обставини справи. В частині визнання
недійсним податкового рішення-повідомлення, рішення Господарського
суду Херсонської області від 19.09.03 залишено без змін.
 
     При новому  розгляді  справи  рішенням  господарського   суду
Херсонської  області  від  07 вересня 2004 року,  ухваленим суддею
Хом'яковою В.В., зустрічний позов Державної податкової інспекції у
Скадовському  районі  Херсонської  області  про  стягнення з порту
адміністративного портового збору у сумі 242534,5 грн.  задоволено
в  частині  стягнення  238134,15 грн.  Рішення господарського суду
вмотивоване приписами статті  84  Кодексу  торгового  мореплавства
( 176/95-ВР ) (176/95-ВР)
        , статей 2, 3 Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ) (2542-14)
        ,
приписами Закону  України  "Про  державний  бюджет  на  2001   р."
( 2120-14  ) (2120-14)
        ,  Закону  України  "Про  державний бюджет на 2002 р."
( 2905-14 ) (2905-14)
         з огляду на те,  що відсутність порядку  перерахування
адміністративного  портового  збору  та  термінів  і  форм надання
звітності до податкових органів, не звільняє порт від зобов'язання
перерахувати  вказаний  збір  до  Державного  бюджету.  В  рішенні
зазначено  про  те,  що  сума  зобов'язання  з   адміністративного
портового  збору  за оспорюваним податковим повідомленням-рішенням
складає 242534,15 грн.,  з яких 4400 грн.  надійшло до  Державного
бюджету,  тому  господарський  суд  встановив,  що  несплачена  до
бюджету  сума  адміністративного  портового  збору  за  період   з
2001-2002 р.р. складає 238134,15 грн.
 
     Запорізький апеляційний    господарський    суд   у   складі:
головуючого Хуторного В.М.,  суддів Яценко  О.М.,  Радченко  О.П.,
постановою   від   10   грудня   2004   року   перевірене  рішення
господарського  суду  залишив  без  змін  з  тих  же  підстав,   а
апеляційну  скаргу  Скадовського морського торгового порту залишив
без задоволення.
 
     Скадовський морський торговий порт вважає,  що судові акти  у
справі  прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального
права,  просить Вищий господарський суд України здійснити перегляд
матеріалів  справи  у касаційному порядку,  рішення та постанову у
справі скасувати, прийняти нове рішення, яким повністю відмовити у
задоволенні  зустрічного  позову.  Заявник  зауважує  на тому,  що
Кодекс торгового мореплавства ( 176/95-ВР ) (176/95-ВР)
         не регулює порядок  та
механізм  справляння  портового  збору  до  бюджету,  а  Постанова
Кабінету Міністрів України "Про портові  збори"  ( 1544-2000-п  ) (1544-2000-п)
        
встановлює  лише порядок нарахування портових зборів та порядок їх
використання.  На думку скаржника судами помилково застосовані  до
спірних правовідносин приписи Закону України "Про державний бюджет
на 2001 р." ( 2120-14 ) (2120-14)
         та Закону України "Про державний бюджет на
2002  р."  ( 2905-14 ) (2905-14)
        ,  якими передбачено механізм перерахування
адміністративного збору.  З посиланням на приписи статті 7  Закону
України  "Про  систему  оподаткування"  ( 1251-12 ) (1251-12)
         зазначає,  що
механізм справляння податків і зборів (обов'язкових  платежів)  не
може запроваджуватись Законом України про Державний бюджет України
на відповідний рік.  Заявник зауважує на тому,  що повноваження  з
виконання  державного  бюджету  за  2001  та 2002 рік після спливу
названих річних строків припиняються.  Окрім того, скаржник вважає
хибним  висновок  суду  про  наявність підстав у податкової служби
здійснювати  контроль  та  стягнення  портового  адміністративного
збору   згідно  приписів  Наказу  Міністерства  фінансів  України,
Державного   казначейства   України   та   Державної    податкової
адміністрації  України  від 31.03.2000 N 68/27/146 ( v0068201-00 ) (v0068201-00)
        
"Про запровадження щоденної оперативної звітності про  надходження
платежів  до Державного бюджету України",  оскільки вказаний наказ
не   зареєстрований   в   Міністерстві   юстиції    і    не    має
загальнообов'язкового  характеру.  Скадовський  морський  торговий
порт вважає,  що  судом  порушені  приписи  процесуального  права,
зокрема стаття  83  Господарського  процесуального кодексу України
( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
     Від Скадовської міжрайонної  державної  податкової  інспекції
надійшов  відзив на касаційну скаргу,  в якому податкова інспекція
просить залишити без змін судові акти у справі, а касаційну скаргу
Скадовського морського торгового порту залишити без задоволення.
 
     Від Управління  державного казначейства у Херсонській області
відзив на касаційну скаргу судом не отриманий.
 
     Вищий господарський суд  України  заслухавши  доповідь  судді
Добролюбової  Т.В.,  пояснення  представників сторін,  перевіривши
правильність застосування місцевим і апеляційним  судами  приписів
матеріального і процесуального законодавства, відзначає наступне.
 
     Судами першої   і   апеляційної   інстанції  встановлено,  що
Державною податковою інспекцією у Скадовському районі  Херсонської
області  Скадовському  морському  торговому  порту  нараховано  до
сплати адміністративного портового збору  у  сумі  242534,15  грн.
Підставою для   нарахування  став  акт  перевірки  від  07.04.2003
N 1-23-313/оп 25703 з питання повноти нарахування та перерахування
до  бюджету портового адміністративного збору Скадовським морським
торговим портом за період з 01.01.2001 до  01.01.2003.  Перевіркою
зазначено  про  те,  що  станом на 01.01.2003 нараховані до сплати
Скадовським морським  торговим  портом  242534,15  грн.  портового
адміністративного  збору,  з  яких  до Державного бюджету надійшло
4400 грн.  Відповідно до приписів статті 84 Кодексу  торговельного
мореплавства України ( 176/95-ВР ) (176/95-ВР)
        , у морському порту справляється
такий цільовий портовий збір, як адміністративний. Розмір портових
зборів  встановлюється  Кабінетом Міністрів України.  Використання
портових зборів допускається виключно за їх цільовим призначенням.
На  виконання статті 84 Кодексу торговельного мореплавства України
Постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2000 року  N  1544
( 1544-2000-п  ) (1544-2000-п)
          "Про  портові збори" затверджено ставки портових
зборів.  Відповідно до пункту 4  примітки  до  статті  1  названої
Постанови   Кабінету   Міністрів   України  порядок  обчислення  і
справляння  зборів  поширюється   на   суб'єктів   підприємницької
діяльності  всіх  форм власності,  які виконують роботи та надають
послуги у  морських  портах  на  причалах  судноремонтних  заводів
України  незалежно  від  підпорядкованості  цих портів (причалів).
Згідно з пунктом 10  Постанови  Кабінету  Міністрів  України  "Про
портові збори",  сплата портових зборів здійснюється відповідно до
Декрету Кабінету Міністрів України від 19 лютого 1993  року  N  15
( 15-93   ) (15-93)
           "Про   систему  валютного  регулювання  і  валютного
контролю".  При цьому,  нормами зазначеного Декрету не встановлено
відповідного  порядку  сплати портового збору.  Відтак,  Постанова
Кабінету Міністрів України "Про портові  збори"  визначає  порядок
нарахування  адміністративного  портового  збору  та  його ставки,
проте не встановлює механізм, строки справляння даного виду збору.
Відповідно  до пункту 34 Постанови Кабінету Міністрів України "Про
портові збори",  кошти,  одержані  портами  від  адміністративного
збору,     використовуються     відповідно    до    законодавства.
Господарськими судами попередніх інстанцій  встановлено,  що  сума
портового   адміністративного  збору  в  розмірі  238134,15  грн.,
несплачена упродовж 2001-2002  років,  підлягає  перерахуванню  до
Державного  бюджету.  Згідно з приписами пункту 10 статті 3 Закону
України "Про Державний бюджет України на 2001 рік" ( 2120-14 ) (2120-14)
        , та
пункту 18 статті 2 Закону України "Про Державний бюджет України на
2002 рік" ( 2905-14 ) (2905-14)
        ,  до доходів Державного бюджету  включається
10%  портового  адміністративного  збору.  Відповідно  до приписів
пункту 11 статті 31 Закону України "Про Державний  бюджет  України
на 2001 рік",  та пункту 14 статті 8 Закону України "Про Державний
бюджет  України  на  2002  рік",  до  доходів  спеціального  фонду
Державного  бюджету  включається  90%  портового адміністративного
збору.  При цьому, колегія суддів відмічає, що відсутність порядку
перерахування адміністративного портового збору та термінів і форм
надання звітності,  не звільняє Скадовський морський торговий порт
від зобов'язання перерахувати названий збір до Державного бюджету,
оскільки  відсутні  правові  підстави  для  привласнення   коштів.
Бюджетний період для всіх бюджетів,  що складають бюджетну систему
становить  один  календарний  рік,  який  закінчується  31  грудня
кожного  року.  Таким  чином,  суди  попередніх  інстанцій  дійшли
правильного  висновку  про  те,   що   одержаний   портовий   збір
Скадовський  морський  торговий  порт  повинен був перерахувати до
бюджету упродовж бюджетних 2001 та 2002 років.  Не виконання  ж  в
строк  до  закінчення  бюджетного періоду дохідної частини бюджету
призводить до розбалансування  затвердженої  бюджетної  доходно  -
видаткової  функції  Держави.  Доходи  бюджету - це всі податкові,
неподаткові  та  інші   надходження   на   безповоротній   основі,
справляння яких передбачено законодавством України.  Відповідно до
приписів пункту 30 статті 1 Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ) (2542-14)
        
органами  стягнення  бюджетних  коштів є податкові,  митні та інші
державні органи,  яким відповідно до закону надано право стягнення
до  бюджету  податків,  зборів  (обов'язкових  платежів)  та інших
надходжень.  Згідно приписів статті 2 Закону України "Про державну
податкову службу в Україні" ( 509-12 ) (509-12)
         на органи податкової служби
покладено  завдання  щодо  здійснення  контролю   за   додержанням
податкового  законодавства,  правильністю  обчислення,  повнотою і
своєчасністю  сплати  до  бюджетів,  державних   цільових   фондів
податків  і  зборів (обов'язкових платежів),  а також неподаткових
доходів,  встановлених законодавством.  Оскільки  адміністративний
портовий збір є неподатковим платежем, то він підлягає стягненню в
порядку,  передбаченому  для  стягнення   неподаткових   платежів.
Зокрема,  відповідно  до  Закону  України  "Про державну податкову
службу в Україні" однією із функцій податкових органів  є  подання
до  судів  позовів.  Наведене  спростовує доводи касаційної скарги
порту про відсутність підстав у податкової інспекції для стягнення
адміністративного    портового   збору.   Посилання   Скадовського
морського торгового порту на приписи статті 7 Закону України  "Про
систему  оподаткування"  ( 1251-12  ) (1251-12)
         визнаються непереконливими,
оскільки   норми   вказаного   Закону    не    регулюють    спірні
правовідносини.
 
     З огляду  на зазначене,  у суду відсутні правові підстави для
скасування  ухвалених  судових  актів  та  задоволення  касаційної
скарги.
 
     З урахуванням викладеного,  керуючись статтями 111-5,  111-7,
111-8, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України П О С Т А Н О В И В:
 
     Рішення Господарського    суду    Херсонської   області   від
07.09.2004   р.    та    постанову    Запорізького    апеляційного
господарського суду від 10.12.2004 р.  у справі N 1/328-о залишити
без змін.
 
     Касаційну скаргу  Скадовського  морського   торгового   порту
залишити без задоволення.