ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.07.2005 Справа N 08/3427
(ухвалою Судової палати у господарських справах
Верховного Суду України від 29.09.2005
відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
Вищий господарський суд України у складі: [...]
розглянув касаційну скаргу сільськогосподарського товариства
з обмеженою відповідальністю "Сердюківка", с. Сердюківка
Смілянського району Черкаської області (далі - СТОВ "Сердюківка")
на рішення господарського суду Черкаської області від
20.12.2004
та постанову Київського міжобласного апеляційного
господарського суду від 23.05.2005
зі справи N 08/3427
за позовом Державної інспекції з контролю за цінами в
Черкаській області, м. Черкаси (далі - Інспекція)
до СТОВ "Сердюківка"
про стягнення 1157,72 грн.
За результатами розгляду касаційної скарги Вищий
господарський суд України В С Т А Н О В И В:
Інспекція звернулася з позовом про стягнення зі СТОВ
"Сердюківка" 1157,72 грн. фінансових санкцій за порушення
державної дисципліни цін.
Рішенням господарського суду Черкаської області від
20.12.2004 [...], залишеним без змін постановою Київського
міжобласного апеляційного господарського суду від 23.05.2005
[...], позов задоволено. Названі судові акти мотивовано порушенням
відповідачем державної дисципліни цін шляхом реалізації цукру за
ціною нижчою, ніж законодавчо встановлена мінімальна, що є
підставою для застосування до СТОВ "Сердюківка" заходів майнової
відповідальності в порядку статті 9 Закону України "Про державне
регулювання виробництва і реалізації цукру" ( 758-14 ) (758-14)
.
У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України
СТОВ "Сердюківка" просить скасувати рішення місцевого та
апеляційного господарських судів з даного спору та відмовити у
задоволенні позову, посилаючись на неправильне застосування судами
норм матеріального права. Зокрема, скаржник зазначає про пропуск
позивачем як строку позовної давності, встановленого статтею 72
Цивільного кодексу Української РСР ( 1540-06 ) (1540-06)
(далі - ЦК УРСР),
так і передбаченого статтею 250 Господарського кодексу України
( 436-15 ) (436-15)
(далі - ГК України) строку застосування
адміністративно-господарських санкцій, що виключає можливість
накладення стягнень за зазначене правопорушення.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Учасників судового процесу відповідно до статті 111-4
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
(далі -
ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду
скарги.
Перевіривши повноту встановлення попередніми судовими
інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування
ними норм матеріального і процесуального права, заслухавши
пояснення представників сторін, Вищий господарський суд України
дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення
касаційної скарги з урахуванням такого.
Судовими інстанціями у справі встановлено, що:
- за результатами проведеної Інспекцією перевірки додержання
СТОВ "Сердюківка" державної дисципліни цін за 2001-2003 роки було
виявлено факт реалізації відповідачем цукру-піску в кількості
250 кг за ціною 2,32 грн. за 1 кг, що є нижчою від законодавчо
установленої мінімальної (2,37 грн. за 1 кг), на загальну суму
578,86 грн. за товарно-транспортною накладною від 19.11.2001
N 2489;
- зазначене правопорушення зафіксовано в акті перевірки від
03.03.2004 N 1737;
- за наслідками перевірки Інспекцією було прийнято рішення
від 16.03.2004 N 4 про застосування до СТОВ "Сердюківка"
економічних санкцій, а саме - вилучення в доход державного бюджету
1157,72 штрафу.
Причиною спору в справі стало питання щодо правомірності
застосування до відповідача фінансових санкцій за продаж цукру за
ціною, яка менша, ніж визначена законодавством мінімальна для
реалізації цукру.
Статтею 6 Закону України "Про ціни і ціноутворення"
( 507-12 ) (507-12)
(далі - Закон) передбачено, що в народному господарстві
застосовуються вільні ціни і тарифи, державні фіксовані та
регульовані ціни і тарифи. Відповідно до статті 7 Закону вільні
ціни і тарифи встановлюються на всі види продукції, товарів і
послуг, за винятком тих, по яких здійснюється державне регулювання
цін і тарифів.
Згідно зі статтею 8 Закону ( 507-12 ) (507-12)
державне регулювання
цін і тарифів здійснюється шляхом встановлення: державних
фіксованих цін (тарифів); граничних рівнів цін (тарифів) або
граничних відхилень від державних фіксованих цін і тарифів.
За статтею 4 Закону ( 507-12 ) (507-12)
Кабінет Міністрів України
визначає перелік продукції, товарів і послуг, державні фіксовані
та регульовані ціни і тарифи на які затверджуються відповідними
органами державного управління та визначає повноваження органів
державного управління в галузі встановлення і застосування цін
(тарифів), а також по контролю за цінами (тарифами).
Частиною ж першою статті 6 Закону України "Про державне
регулювання виробництва і реалізації цукру" ( 758-14 ) (758-14)
визначено,
що мінімальна ціна на цукрові буряки, які поставляються для
виробництва цукру квоти "А" та квоти "В", і мінімальна ціна на
цукор квоти "А" визначаються щорічно Кабінетом Міністрів України
за пропозиціями Міністерства агропромислового комплексу України з
урахуванням базисної цукристості.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2001
N 201 ( 201-2001-п ) (201-2001-п)
"Деякі питання державного регулювання
виробництва і реалізації цукру з буряків урожаю 2001 року" було
затверджено мінімальну ціну на цукор, що відповідає вимогам
ДСТУ-2316-93, ДСТУ-2213-93, починаючи з 01.09.2001, на рівні
2370 грн. за 1 тонну.
Відповідно до частини третьої статті 9 Закону України "Про
державне регулювання виробництва і реалізації цукру" ( 758-14 ) (758-14)
у
разі поставок цукру на внутрішній ринок понад встановлену квоту
або реалізації його за цінами, що нижчі від визначеної мінімальної
ціни, з суб'єкта підприємницької діяльності стягується штраф у
розмірі подвійної вартості цукру, реалізація якого здійснена з
порушенням встановленого порядку.
Таким чином, з огляду на наведені приписи законодавства
попередні судові інстанції з урахуванням встановлених ними
обставин справи дійшли вірного висновку про правомірність
стягнення зі СТОВ "Сердюківка" 1157,72 грн. штрафних санкцій за
реалізацію цукру за ціною, нижче законодавчо установленої
мінімальної ціни, а відтак передбачених законом підстав для
скасування оскаржуваних судових актів місцевого та апеляційного
господарських судів не вбачається.
Що ж до доводів скаржника стосовно пропуску Інспекцією строку
застосування до СТОВ "Сердюківка" заходів майнової
відповідальності, то вони не можуть бути взяті до уваги Вищим
господарським судом України. Адже, як правильно зазначено
апеляційним судом, 6-місячний строк позовної давності,
встановлений статтею 72 ЦК УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
, застосовується саме у
сфері цивільних правовідносин, у той час коли спірні
правовідносини щодо стягнення органом контролю за додержанням цін
штрафу за порушення суб'єктом господарювання дисципліни
ціноутворення мають адміністративно-господарський характер.
З огляду ж на пункт 5 Прикінцевих положень ГК України ( 436-15 ) (436-15)
,
за яким правила цього Кодексу за порушення правил здійснення
господарської діяльності застосовуються у разі, якщо ці порушення
були вчинені після набрання чинності зазначеними положеннями, на
спірні правовідносини передбачений статтею 250 ГК України строк не
поширюється.
Керуючись статтями 111-5, 111-9, 111-11 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
, Вищий господарський суд України П О С Т А Н О В И В:
Рішення господарського суду Черкаської області від 20.12.2004
та постанову Київського міжобласного апеляційного господарського
суду від 23.05.2005 зі справи N 08/3427 залишити без змін, а
касаційну скаргу сільськогосподарського товариства з обмеженою
відповідальністю "Сердюківка" - без задоволення.