ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 13.04.2005                                         Справа N 9/122
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 16.06.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
     головуючого - Кривди Д.С.,
     суддів: Жаботиної Г.В., Уліцького А.М.
     розглянувши касаційну скаргу Кременчуцької ОДПІ
     на постанову    від    30.11.2004   Київського   міжобласного
апеляційного господарського суду
     та на рішення від 07.10.2004
     у справі N 9/122 господарського суду Полтавської області
     за позовом ТОВ "Кременчук-Авто"
     до Кременчуцької ОДПІ
 
     про   визнання недійсним податкового повідомлення-рішення
 
     за участю представників сторін
     від позивача: Хоменко С.І., Гаврилова Л.О., дов.
     від відповідача: Трапіцина Г.М., Штефан І.С., Васильєв О.Л.,
Сінельникова О.В.
     В С Т А Н О В И В:
 
     Товариство з  обмеженою   відповідальністю   "Кременчук-Авто"
звернулося до господарського суду Полтавської області з позовом до
Кременчуцької   ОДПІ   про    визнання    недійсним    податкового
повідомлення-рішення   від   09.08.2004   N  0000512305/02271  про
донарахування позивачу  податку  на   додану   вартість   в   сумі
1320000 грн.   та   застосування   штрафних   санкцій   в  розмірі
1320000 грн.
 
     Рішенням від  07.10.2004  господарського   суду   Полтавської
області (суддя Тимошенко К.В.) позов задоволено.
 
     Рішення мотивовано тим, що:
 
     1. Відповідачем не надано суду доказів в підтвердження  своїх
доводів  щодо  безтоварності здійснення операцій за договором N 24
від 20.09.2003;
 
     2. Посилання  відповідача  на  наявність у ланцюгу постачання
товарів (модулів) підприємства,  яким остання звітність надавалася
за  вересень  2003  року  з нульовими показниками,  отже,  податки
вказаним підприємством не сплачувались,  і з яким безпосередньо  у
позивача  господарських відносин не було,  не може бути враховане,
оскільки   Закон   України   "Про   податок  на  додану  вартість"
( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          не  пов'язує право платника податків на включення
суми  сплаченого податку на додану вартість до податкового кредиту
з  правильністю  відображення  зобов'язань  зі  сплати  податку на
додану   вартість  та  фактичною  сплатою  податку  постачальником
товару, а тим більше - контрагентами такого поста чальника;
 
     3. Необґрунтованим  є  посилання відповідача на безтоварність
експортної  операції,  здійсненої  згідно  з  умовами  експортного
договору  N 02-К11 від 29.10.2003,  укладеного між нерезидентом та
ПП "Совінт"  (комісіонером),  який  діяв  відповідно  до  договору
комісії від 21.09.2003 N 18, укладеного між позивачем (комітентом)
та ПП "Совінт", оскільки відповідно до пп. (а) п. 8.1 ст. 8 Закону
України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         факт вивозу
за межі митної території  України  товару  (модулів)  підтверджено
вантажно-митною   декларацією   з   відповідними   відмітками  про
вивезення задекларованих в них товарів за  межі  митної  території
України;
 
     4. Посилання   відповідача  на  порушення  позивачем  порядку
заповнення митної декларації та її невідповідність вимогам  Наказу
Державної  митної служби України N 307 ( z0443-97 ) (z0443-97)
         від 09.07.1997
не може  бути  враховано  судом,  оскільки  жодна  невідповідність
відповідачем не наведена;
 
     5. Відповідач свої заперечення, а відповідно, і правомірність
прийняття   ним    спірного    податкового    повідомлення-рішення
документально не обґрунтував.
 
     6. Відповідачем безпідставно застосований штраф в розмірі 50%
недоплати в сумі 660000 грн.  Як зазначено в листі відповідача від
30.09.2004,  цей  штраф  передбачений пп.  17.1.6 п.  17.1 ст.  17
Закону  України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань   платників
податків перед   бюджетами   та   державними   цільовими  фондами"
( 2181-14 ) (2181-14)
         (далі  -  Закон  N  2181-III),  але  спірне  податкове
повідомлення-рішення не містить посилання на вказаний підпункт.
 
     7. Посилання  відповідача  в  листі від 30.09.2004 на те,  що
згідно з п. 6.1.6 Інструкції про порядок застосування та стягнення
сум  штрафних  (фінансових)  санкцій  органами  ДПС,  затвердженої
Наказом ДПА України  від  17.03.2001  ( z0268-01  ) (z0268-01)
        ,  недооцінені
об'єкти   оподаткування   ототожнюються   з   заниженням   об'єкту
оподаткування,  не  може  бути   враховане,   оскільки   Державній
податковій  адміністрації  України,  яка затвердила зазначену вище
інструкцію,  не  надано  право  давати  визначення  термінів,   що
вживають в  Законі  N  2181-III  ( 2181-14 ) (2181-14)
        .  Крім того,  згідно
пп. 17.1.6  п.  17.1  ст.  17  Закону  N  2181-III  до   заниження
податкового  зобов'язання  призводить  як недооцінка (на думку ДПА
України - заниження) об'єкту оподаткування,  так і його переоцінка
(тобто за визначенням п.  6.1.6 Інструкції ДПА України - завищення
об'єкту оподаткування), тоді як завищення об'єкту оподаткування не
може призвести до заниження податкового зобов'язання. Законодавець
у терміни  "недооцінка"  та  "переоцінка"  об'єктів  оподаткування
вклав інший зміст ніж ДПА України в Інструкції.
 
     Постановою від     30.11.2004     Київського     міжобласного
апеляційного  господарського  суду  (колегія  суддів   у   складі:
Самусенко  С.С.  -  головуючого,  Федорова  М.О.,  Шевченка  В.Ю.)
рішення суду першої інстанції залишено без змін.
 
     Кременчуцька ОДПІ звернулась до Вищого господарського суду  з
касаційною скаргою,  в якій заявлені вимоги про скасування рішення
і постанови у справі як  невідповідних  вимогам  законодавства  та
відмову в задоволенні позову.
 
     Ухвалою від   09.03.2005   Вищий  господарський  суд  України
порушив касаційне провадження у справі.
 
     Заслухавши суддю-доповідача   Уліцького    А.М.,    пояснення
представників   сторін,   перевіривши   матеріали   справи,  Вищий
господарський суд України вважає,  що  касаційна  скарга  підлягає
задоволенню частково, виходячи з наступного.
 
     Спірне податкове    повідомлення-рішення    від    09.08.2004
N 0000512305/02271 про донарахування позивачу  податку  на  додану
вартість  в  сумі 1320000 грн.  та застосування штрафних санкцій в
розмірі 1320000  грн.  прийнято  відповідачем  на  підставі   акту
N 113/23-513/32399025  від 09.08.2004,  складеного за результатами
додаткової  позапланової   документальної   перевірки   з   питань
правильності,  повноти та обґрунтованості відшкодування податку на
додану вартість з бюджету за вересень 2003 року.
 
     Задовольняючи позов,  суди першої  та  апеляційної  інстанцій
доводи  відповідача щодо безтоварності спірної операцій здійсненої
позивачем, які мотивовані посиланням на відсутність технічних умов
на товар - модуль статистичного контролю та відсутність відомостей
виробництва  зазначеного   товару,   відхилили,   посилаючись   на
наявність  факту  продажу  товару  за  договором поставки N 24 від
20.09.2003, який підтверджується актом прийому-передачі товару N 1
від 22.09.2003, прибутковою накладною N КА-0000572 від 30.09.2003,
податковою накладною N 2 від 22.09.2003,  що  у  відповідності  до
вимог пп. 7.2.1, 7.2.3 п. 7.2 ст. 7 Закону України "Про податок на
додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         була складена контрагентом позивача
продавцем   ТОВ   "Інфоком-М"   у  момент  виникнення  податкового
зобов'язання у двох примірниках та оригінал був наданий покупцю.
 
     Відповідно до акту  перевірки  всі  податкові  накладні  є  в
наявності та відображені в книзі "Обліку придбання товарів (робіт,
послуг)".  Податкові накладні оформлені відповідно до вимог наказу
ДПА України N 165 ( z0233-97 ) (z0233-97)
         від 30.05.1997.
 
     Згідно з пп.  (а) п. 8.1 ст. 8 Закону України "Про податок на
додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         факт вивозу (експортування) товарів
за  межі  митної  території  України підтверджується копією митної
декларації,  з відповідними  відмітками  органу  державної  митної
служби  з  зазначенням  коду  експортного товару.  Відповідачем не
доведено порушення вимог наказу Державної  митної  служби  України
N 307  ( z0443-97  ) (z0443-97)
         від 09.07.1997 при складенні вантажно-митної
декларації,  згідно з якою було здійснено переміщення комісіонером
ПП "Совінт" товару за межі митної території України.
 
     Неправильним визнано  також,  посилання  відповідача  в листі
27.09.2004 N 1719/10/10/110 на неможливість здійснення операції за
накладною  N  10/03/01  від  10.03.2002,  оскільки  реєстрація ТОВ
"Інфоком-М" відбулася  пізніше,  ніж  здійснено  оформлення  даної
накладної,  так  як за вказаною накладною позивач спірну продукцію
не отримував.  Відповідно до цієї  накладної  товар  отримано  ТОВ
"Інфоком-М"   від   ВО  "Спецавтоматика".  Угода  між  зазначеними
сторонами не визнана недійсною у встановленому порядку.
 
     На підстав викладеного судами визнана неправомірність видання
спірного   податкового   повідомлення-рішення  щодо  донарахування
податку на додану вартість в сумі 1320000 грн.  та,  як  наслідок,
щодо  застосування  відповідачем  штрафних  (фінансових) санкцій в
загальній сумі 1320000 грн.
 
     Проте з висновків судових інстанцій не вбачається  дотримання
при розгляді  справи  судами вимог ст.ст.  3-4,  32,  34,  36,  43
ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
     Відповідач доводив (а.с.  56-58)  безтоварність  операцій  за
угодами,  предметом  яких є товар - модуль статистичного контролю,
та відсутність відомостей  щодо  виробництва  зазначеного  товару,
його  виробника,  місцезнаходження  якого  не встановлено,  ціни і
технічних  умов,  але  надані  відповідачем  докази  не   отримали
правової оцінки і по суті не відхилені.
 
     Оскільки обставини    дійсності    операцій   по   придбанню,
перевезенню та експорту  доведені  на  підставі  накладних,  актів
складених   особами   -   сторонами  по  угоді,  а  докази  надані
відповідачем є листи компетентних незацікавлених організацій і сам
факт  існування  прибору  не встановлено,  що вимагає спеціальних,
технічних,  маркетингових знань, судова колегія не вважає висновки
судів у    справі    переконливими    і   відповідними   принципам
судочинства - змагальності,  рівності сторін в судовому процесі та
відповідними законодавству.
 
     Зважаючи на   викладене,   рішення   і   постанова  у  справі
підлягають скасуванню як ухвалені при неповному встановленні  усіх
суттєвих  обставин  у справі,  що є порушенням норм процесуального
законодавства,  а справу слід направити на новий розгляд  до  суду
першої інстанції.
 
     При новому  розгляді  слід встановити усі суттєві обставини у
справі та прийняти рішення відповідно до законодавства.
 
     Керуючись  ст.ст.  108,  111-5,  111-7,  111-9  -  111-12 ГПК
України   ( 1798-12   ) (1798-12)
        ,   Вищий   господарський   суд   України
П О С Т А Н О В И В:
 
     1. Касаційну скаргу задовольнити частково.
 
     2. Рішення   господарського   суду  Полтавської  області  від
07.10.2004  та  постанову  Київського  міжобласного   апеляційного
господарського суду  від 30.11 2004 у справі N 9/122 скасувати,  а
справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.