ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02.06.2005 Справа N 36/466
(ухвалою Судової палати у господарських справах
Верховного Суду України від 04.08.2005
відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
[...]
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу
Головного управління комунальної власності м. Києва
на постанову Київського апеляційного господарського суду від
21.02.05.
у справі N 36/466 господарського суду м. Києва
за позовом ТОВ "Культурний центр "Київська Русь"
до Головного управління комунальної власності м. Києва
третя особа Київська міська рада
про спонукання до укладення договору оренди за участю
представників [...]
В С Т А Н О В И В:
Рішенням господарського суду м. Києва від 27.12.04, залишеним
без змін постановою Київського апеляційного господарського суду
від 21.02.2005 р. задоволені позовні вимоги Товариства з обмеженою
відповідальністю "Київська Русь" до Головного управління
комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської
міської ради (Київської міської державно адміністрації) - (далі -
Відповідач) та зобов'язано Відповідача укласти договір оренди
цілісного майнового комплексу комунального підприємства кінотеатр
"Київська Русь" з товариством з обмеженою відповідальністю
"Культурний центр "Київська Русь" на умовах поданого Товариством
проекту договору.
Судові акти мотивовано тим, що орендодавцем цілісного
майнового комплексу комунального підприємства кінотеатру "Київська
Русь" слід визнати Відповідача, оскільки відповідно до ст. 5
Закону України "Про оренду державного та комунального майна"
( 2269-12 ) (2269-12)
орендодавцями є органи, уповноважені органами
місцевого самоврядування управляти майном, - щодо цілісних
майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та
нерухомого майна, яке перебуває у комунальній власності, а також з
того, що відповідно до п.п. 5 п. 6 Положення про Головне
управління комунальної власності виконавчого органу Київської
міської ради (Київської міської державної адміністрації)
( ra0584023-03 ) (ra0584023-03)
, Головне управління здійснює повноваження
орендодавця цілісних майнових комплексів підприємств комунальної
власності територіальної громади м. Києва.
Не погоджуючись з ухваленими судовими актами, відповідач
звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною
скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду
м. Києва від 27.12.04 та постанову Київського апеляційного
господарського суду від 21.02.05 у справі та ухвалити нове
рішення, яким в позові відмовити. Касаційна скарга мотивована
невірним застосуванням судами норм процесуального і матеріального
права. Перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх
встановлення, проаналізувавши правильність застосування судом норм
матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого
господарського суду України вважає, що касаційна скарга не
підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами було встановлено, що 05.12.2003 р. членами трудового
колективу комунального підприємства засновано Товариство з
обмеженою відповідальністю "Культурний центр "Київська Русь"
(зареєстровано Шевченківською районною в м. Києві державною
адміністрацією 15 грудня 2003 року за N 20324) з метою оренди
цілісного майнового комплексу комунального підприємства кінотеатр
"Київська Русь".
Відповідно до п. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду
державного та комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
орендарями можуть
бути господарські товариства, створені членами трудового колективу
підприємства.
У відповідності до рішення виконавчого комітету Київської
міської ради народних депутатів від 13.01.1992 р. N 26 "Про
формування комунального майна та районів" цілісний майновий
комплекс комунального підприємства кінотеатр "Київська Русь"
належить до комунальної власності міста Києва.
Згідно вимог ч. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве
самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
від імені та в інтересах
територіальних громад права суб'єкта комунальної власності
здійснюють відповідні ради, тобто права суб'єкта комунальної
власності територіальної громади здійснює відповідна Київська
міська рада.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про оренду державного та
комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
орендодавцями є органи,
уповноважені органами місцевого самоврядування управляти майном, -
щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних
підрозділів та нерухомого майна, яке перебуває у комунальній
власності.
Рішенням Київської міської ради від 10.07.2003 року N 584/744
( ra0584023-03 ) (ra0584023-03)
було затверджено Положення про Головне управління
комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської
міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Згідно п.п. 5 ст. 6 даного Положення ( ra0584023-03 ) (ra0584023-03)
до
основних завдань Головного управління відноситься здійснення
повноважень орендодавця цілісних майнових комплексів підприємств
(їхніх структурних підрозділів) комунальної власності
територіальної громади м. Києва.
В той же час відповідно до ч. 4 ст. 8 Закону України "Про
оренду державного та комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
створене
членами трудового колективу господарське товариство має переважне
перед іншими фізичними та юридичними особами право на укладення
договору оренди майна того підприємства де створене це товариство.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 15.12.2003 року
позивач звернувся до Головного управління комунальної власності
м. Києва з пропозицією щодо укладання договору оренди цілісного
майнового комплексу зазначеного комунального підприємства. Разом
із заявою орендодавцю було направлено проект договору, а також
інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом
державного майна України.
Відповідно до ч. 3 ст. 9 Закону України "Про оренду
державного та комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
орган, уповноважений
управляти майном, що належить Автономній Республіці Крим або
перебуває у комунальній власності, розглядають подані на укладення
договору оренду матеріали і протягом 15 днів після надходження
матеріалів повідомляють підприємство про своє рішення.
Судами попередніх інстанцій також встановлено, що відповідач
не надав відповіді позивачу у встановлені законом терміни.
Згідно ч. 8 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та
комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
у разі відмови в укладенні
договору оренди, а також неодержання відповіді у встановлений
термін заінтересовані особи мають право звернутися за захистом
своїх інтересів до суду.
Вичерпний перелік обставин, який є підставою для відмови в
передачі об'єкта в оренду, передбачено абз. 7 ч. 4 ст. 9 Закону
України "Про оренду державного та комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
.
Судова колегія погоджується з висновками попередніх судових
інстанцій, щодо відсутності в даному випадку обставин, які б
послужили підставою для відмови у передачі об'єкта в оренду.
Відповідно, відповідач обґрунтовано зобов'язаний укласти договір
оренди цілісного майнового комплексу комунального підприємства
кінотеатр "Київська Русь" з позивачем.
Враховуючи наведене, посилання скаржника на п.п. 14 п. 7
Положення є безпідставним, оскільки дана норма Положення
( ra0584023-03 ) (ra0584023-03)
, на думку судової колегії, повинна
застосовуватись Головним управлінням комунальної власності
м. Києва щодо пропозицій місцевої державної адміністрації,
відповідного органу місцевого самоврядування про розміщення
бюджетних установ і організацій.
Доводи скаржника стосовно порушення його прав при проведенні
оцінки об'єкта оренди також не можуть бути прийняті до уваги з
наступних підстав.
Відповідно до ст. 11 закону України "Про оренду державного та
комунального майна" ( 2269-12 ) (2269-12)
оцінка об'єкта оренди здійснюється
за методикою затвердженою Кабінетом Міністрів України. Вказана
методика була затверджена постановою КМУ від 10.08.1995 р. N 629
( 629-95-п ) (629-95-п)
. Згідно п. 4 Методики, у разі оцінки цілісного
майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу
комісією, що утворюється відповідним органом, визначеним у абз. 2
і 3 ст. 5 Закону України "Про оренду державного та комунального
майна", здійснюється самостійна оцінка майна на підставі даних
бухгалтерського обліку з урахуванням всіх передбачених
законодавством переоцінок і до оцінок. Оскільки такий обов'язок
покладено на Головне управління комунальної власності м. Києва,
посилання на порушення його прав при проведенні оцінки не можуть
бути прийняті до уваги з урахуванням того, що саме відповідач є
відповідальною стороною при проведенні оцінки.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що оцінка об'єкту
нерухомості - будівлі кінотеатру "Київська Русь" була визначена
згідно висновку Консалтингової фірми "Українські інноваційні
консультанти", яка має сертифікат суб'єкта оціночної діяльності
N 2118/03 виданий 17.10.2003 року.
При наведених обставинах оскаржувана постанова Київського
апеляційного господарського суду є законною та обґрунтованою, а
доводи касаційної скарги не спростовують висновків суду.
Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9 - 111-13 Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
, Вищий господарський
суд України, - П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу залишити без змін.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від
21.02.2005 року та рішення господарського суду м. Києва від
27.12.2004 року у справі N 36/466 залишити без змін.