ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 05.04.2005                                        Справа N 27/114
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 26.05.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський    суд    України    у    складі:   суддя
Селіваненко В.П.  - головуючий,  судді Джунь В.В.  і  Львов  Б.Ю.,
розглянувши  касаційну  скаргу  відкритого акціонерного товариства
"Верхньотокмацьке  хлібоприймальне  підприємство",   ст.   Верхній
Токмак-1  Чернігівського району Запорізької області,  на постанову
Запорізького апеляційного господарського суду  від  10.02.2005  зі
справи N 27/114 за позовом Запорізького обласного відділення Фонду
соціального захисту інвалідів (далі - Відділення),  м.  Запоріжжя,
до    відкритого    акціонерного    товариства   "Верхньотокмацьке
хлібоприймальне підприємство" (далі -  Товариство)  про  стягнення
7740,54 грн., В С Т А Н О В И В:
 
     Відділення звернулося   до  господарського  суду  Запорізької
області з позовом про стягнення з Товариства 7740,54 грн. штрафних
санкцій  за  нестворення  2  робочих  місць  для  працевлаштування
інвалідів у 2003 році.
 
     Рішенням названого суду від 30.11.2004 (суддя Дроздова С.С.),
залишеним    без   змін   постановою   Запорізького   апеляційного
господарського суду від 10.02.2005 (колегія суддів у складі: суддя
Коробка Н.Д.    -   головуючий   суддя,   судді   Кагітіна   Л.П.,
Юхименко О.В.), позов задоволено.
 
     Прийняті судові рішення мотивовано невиконанням Товариством у
2003 році обов'язку зі створення робочих місць для інвалідів та їх
працевлаштування, покладеного на нього Законом України "Про основи
соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.91 N 875-XII
( 875-12 ) (875-12)
         (далі - Закон N 875).
 
     У касаційній скарзі до  Вищого  господарського  суду  України
Товариство  просить  постанову апеляційного господарського суду зі
справи скасувати через неправильне застосування норм матеріального
права  та  прийняти  нове  рішення,  яким  відмовити в задоволенні
позовних вимог. Своє прохання скаржник мотивує відсутністю у нього
обов'язку  з працевлаштування інвалідів,  а також тим,  що штрафні
санкції мають  сплачуватися  за  рахунок  прибутку,  якого  він  у
2003 році не мав.
 
     Відзив на касаційну скаргу не надходив.
 
     Учасників судового   процесу   відповідно   до  статті  111-4
Господарського процесуального  кодексу   України   ( 1798-12   ) (1798-12)
        
(далі -  ГПК  України)  належним чином повідомлено про час і місце
розгляду касаційної скарги.
 
     Представники сторін у судове засідання не з'явилися.
 
     Перевіривши повноту   встановлення    попередніми    судовими
інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування
ними   норм   матеріального   і   процесуального   права,    Вищий
господарський   суд   України  дійшов  висновку  про  необхідність
задоволення касаційної скарги з урахуванням такого.
 
     Попередніми судовими інстанціями встановлено, що:
     - відповідно   до   середньооблікової   чисельності   штатних
працівників (74 особи) відповідач у 2003 році повинен був створити
3 робочі місця для працевлаштування інвалідів;
     - фактично в 2003 році відповідач створив одне  робоче  місце
для працевлаштування інвалідів;
     - Товариством також видано  наказ  від  25.01.2003  N  6  про
створення   робочих   місць   для  інвалідів,  згідно  з  яким  на
підприємстві створено  друге  робоче  місце  для  працевлаштування
інваліда на посаду інженера по техніці безпеки, але у 2003 році на
цю посаду Товариством інвалід не був  працевлаштований,  атестація
цього робочого місця не проводилася;
     - відповідачем у  січні,  лютому  та  березні  2003  року  до
районного центру   зайнятості   подавався   звіт   (форма  N  3-ПН
( z0464-98 ) (z0464-98)
        ) про наявність  одного  вільного  робочого  місця  для
працевлаштування   інвалідів,  але  на  заявлену  вакантну  посаду
районний центр зайнятості  інвалідів  не  направляв  в  зв'язку  з
відсутністю  їх  на  обліку  за місцем проживання на території ст.
Верхній  Токмак  та  с.   Пірчине,   що   підтверджується   листом
Чернігівського районного центру зайнятості від 16.11.2004 N 260;
     - відповідно до листа від 17.11.2004 N 1483/03-02  управління
праці  та  соціального  захисту  населення  Чернігівської районної
державної адміністрації станом на 01.01.2003  інвалідів,  бажаючих
працювати,  на  обліку  не  перебувало і з питань працевлаштування
інваліди не зверталися;
     - згідно   з   довідкою   Пологівської  районної  громадської
організації  інвалідів  (а.с.  29)  на  підприємство   відповідача
інваліди для працевлаштування не направлялися;
     - з   урахуванням   середньорічної   заробітної   плати    на
підприємстві в 2003 році (3870,27 грн.) розмір штрафних санкцій за
нестворення двох  робочих  місць  для  інвалідів   має   становити
7740,54 грн.;
     - за  результатами   фінансово-господарської   діяльності   у
2003 році  Товариство  прибутку  не отримало та мало збитки в сумі
366200 грн.
 
     Причиною виникнення  спору  зі  справи  стало   питання   про
правомірність    стягнення   з   відповідача   штрафних   санкцій,
передбачених статтею 20 Закону N 875 ( 875-12 ) (875-12)
        .
 
     Частиною першою  статті  19  цього  Закону  ( 875-12  ) (875-12)
          для
підприємств (об'єднань), установ і організацій незалежно від форми
власності і господарювання встановлюється норматив  робочих  місць
для  забезпечення  працевлаштування  інвалідів  у розмірі чотирьох
відсотків від  загальної  чисельності  працюючих,  а  якщо  працює
від 15 до 25 чоловік - у кількості одного робочого місця.
 
     Відповідно до   частини   першої   статті  20  Закону  N  875
( 875-12 ) (875-12)
         підприємства (об'єднання),  установи і організації,  де
кількість  працюючих інвалідів менша,  ніж установлено нормативом,
щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту
інвалідів  штрафні  санкції,  сума  яких  визначається  у  розмірі
середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві  (в
об'єднанні),  в  установі,  організації за кожне робоче місце,  не
зайняте інвалідом.
 
     Частинами третьою та четвертою цієї статті Закону ( 875-12  ) (875-12)
        
встановлено, що сплату штрафних санкцій підприємства (об'єднання),
установи і організації провадять відповідно до закону  за  рахунок
прибутку,  який  залишається  в їх розпорядженні після сплати всіх
податків і зборів  (обов'язкових  платежів);  у  разі  відсутності
коштів  штрафні  санкції  можуть бути застосовані шляхом звернення
стягнення  на  майно   підприємства   (об'єднання),   установи   і
організації в порядку, передбаченому законом.
 
     Виходячи з  системного  аналізу  наведених  норм Закону N 875
( 875-12 ) (875-12)
        ,  звернення стягнення на майно підприємства  може  бути
здійснено  лише за наявності одночасно двох умов,  а саме,  коли у
цього підприємства:
     - відсутні кошти на поточних рахунках у банківських установах
станом  на  визначений  законодавством  строк  сплати  нарахованих
штрафних санкцій за звітний період;
     - за  даними  податкової   звітності   обліковано   наявність
прибутку   після  сплати  всіх  податків  і  зборів  (обов'язкових
платежів) у звітний період.
 
     Наведене дає  підстави  вважати,  що  в  разі  відсутності  у
відповідача  облікованого  прибутку  за  звітний  період  (як це і
встановлено попередніми судовими інстанціями)  стягнення  штрафних
санкцій  на  підставі  статті  20  Закону  N  875  ( 875-12  ) (875-12)
         не
допускається.
 
     Таку правову позицію викладено і в постанові Верховного  Суду
України від 15.01.2003 зі справи N 4292/1-36 ( v1-36700-03 ) (v1-36700-03)
        .
 
     З огляду  на  наведене  висновок попередніх судових інстанцій
про   відсутність   підстав   для   звільнення   Товариства    від
відповідальності  в  зв'язку  з відсутністю прибутку не відповідає
приписам чинного законодавства.
 
     За таких  обставин  рішення  господарських  судів  першої  та
апеляційної  інстанцій  зі  справи підлягають скасуванню внаслідок
неправильного застосування ними норм матеріального права.
 
     Разом з  тим,  оскільки  місцевим   та   апеляційним   судами
обставини  справи встановлено повно і потреба збирати,  перевіряти
та оцінювати докази відсутня,  то Вищий господарський суд  України
вважає  за можливе прийняти нове рішення про відмову в задоволенні
позову.
 
     Керуючись статтями  111-7,  111-9  -   111-11   ГПК   України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України П О С Т А Н О В И В:
 
     1. Касаційну   скаргу   відкритого   акціонерного  товариства
"Верхньотокмацьке хлібоприймальне підприємство" задовольнити.
 
     2. Рішення  господарського  суду  Запорізької   області   від
30.11.2004  та  постанову Запорізького апеляційного господарського
суду від 10.02.2005 зі справи N 27/114 скасувати.
 
     3. У задоволенні позову відмовити.