ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 10.02.2005                                        Справа N 32/203
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 07.04.2005
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
     головуючого Усенко Є.А.
     суддів: Глос О.І., Бакуліної С.В.
     розглянувши касаційну   скаргу   ДПІ   у  Печерському  районі
м. Києва
     на постанову Київського апеляційного господарського суду  від
21.07.2004 р.
     по справі N 32/203 господарського суду м. Києва
     за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Авгур"
     до ДПІ у Печерському районі м. Києва
     про визнання недійсним податкового повідомлення-рішення
     за участю представників:
     позивача Єфімова С.А.
     відповідача Українець Т.С.
     В С Т А Н О В И В:
 
     Рішенням господарського  суду м.  Києва від 14.04.2004 (суддя
Хрипун   О.О.),   залишеним   без   змін   постановою   Київського
апеляційного господарського    суду    від    21.07.2004    (судді
Нечитайло О.М., Дикунська С.Я., Вербицька О.В.), позов задоволено:
податкове  повідомлення-рішення ДПІ у Печерському районі м.  Києва
від  24.02.2004  N  0000452314/0  про   визначення   ТОВ   "Авгур"
відповідно   до   ст.4  Закону  України  "Про  порядок  здійснення
розрахунків у іноземній  валюті"  ( 185/94-ВР  ) (185/94-ВР)
          та  пункту  2.1
Порядку  застосування  штрафних  санкцій  за  порушення  валютного
законодавства, затвердженого  наказом  ДПА  України  від  04.10.99
N 542  ( z0712-99 ) (z0712-99)
         (зареєстровано в Міністерстві юстиції України
19.10.99 за N 712/4005) податкового зобов'язання за платежем: пеня
за  порушення  терміну  розрахунків  у  сфері зовнішньоекономічної
діяльності,  штрафні  санкції  (код  платежу  23030200)   в   сумі
53971121,00,  в  тому числі 53968741,00 грн.  - основний платіж та
2380,00 грн. - штрафні (фінансові) санкції визнано недійсними.
 
     Судові рішення вмотивовані тим, що позивачем не були порушені
вимоги ст.  2 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків у
іноземній валюті" ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
         щодо строків  поставки  товару  на
митну територію України за здійсненими авансовими платежами згідно
умов зовнішньоекономічних контрактів N 15 від 02.12.99, N 03-46/01
від   29.01.2001  та  N  2606/2003  від  13.06.2003,  укладених  з
нерезидентами,  відповідно з  компанією  "A.C.U.  МвН"  (Австрія),
компанією  "Itera  International  Energy L.L.C" (США) та компанією
"VOM - compani s.r.o" (Болгарія) на постанову природного газу.
 
     В касаційній скарзі відповідач просить скасувати постановлені
у  справі  судові  рішення  та прийняти нове рішення про відмову в
позові,  посилаючись  на  порушення  судом  апеляційної  інстанції
ст.ст.  2,  4 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в
іноземній валюті" ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
        .
 
     У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити скаргу
без задоволення з огляду на її необгрунтованість.
 
     Заслухавши представників    сторін,    перевіривши    повноту
встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в
постанові   суду  апеляційної  інстанції,  колегія  суддів  Вищого
господарського суду України приходить до  висновку,  що  касаційна
скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
 
     Судом апеляційної   інстанції   встановлено,   що   фактичною
підставою для визначення позивачу  суми  податкового  зобов'язання
згідно   оспорюваного  податкового  повідомлення-рішення  слугував
висновок контролюючого органу,  викладений у  акті  перевірки  від
25.02.2004 N 26/57-16400701, про порушення позивачем встановленого
ст.  2  Закону  України  "Про  порядок  здійснення  розрахунків  у
іноземній  валюті"  ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
         строку відстрочення поставки за
імпортними   операціями,   здійсненими   позивачем   з   проплатою
нерезидентам  авансових  платежів  за  природний газ відповідно до
умов контрактів N 15 від 02.12.1999,  N 03-46/1 від 29.01.2001  та
N 2606/2003 від 13.06.2003. При цьому контролюючий орган виходив з
відсутності у позивача вантажних митних декларацій типу  ІМ-40  на
поставлений згідно товаро-супровідних документів природний газ.
 
     Судом апеляційної встановлено,  що згідно умов контракту N 15
від  02.12.99,  укладеного  позивачем  з  компанією  "A.C.U.  МвН"
(Австрія),  позивач  12.04.2001  перерахував  продавцю-нерезиденту
авансовий платіж в сумі  2600000,00  доларів  США,  що  відповідає
вартості  придбаного за цим контрактом природного газу в кількості
100 млн.  куб.  м.  Пунктом 5.4 додатку N  1  до  цього  контракту
передбачено,  що  продавець  вважається  таким,  що  виконав  свої
зобов'язання по поставці газу з моменту  перетину  газом  вихідної
засувки пункту подачі газу.
 
     Поставка компанією  "A.C.U.  МвН" природного газу в кількості
100 млн.  куб.  м згідно контракту N 15 від 02.12.99  підтверджена
актом приймання-передачі газу від 09.04.2001,  складеного з участю
ДК "Укртрансгаз"   НАК   "Нафтогаз    України"    відповідно    до
підпункту 5.1.2   Порядку  доступу  до  газотранспортної  системи,
затвердженого наказом НАК "Нафтогаз України" від 26.03.2001  N  79
( v0079376-01 ) (v0079376-01)
        .
 
     18.04.2001 природний газ в зазначеній кількості,  поставлений
згідно вказаного  контракту  за   вантажною   митною   декларацією
N 001336  був  взятий під митний контроль Центральної енергетичної
митниці.  Рішенням Вищого арбітражного суду України від 27.06.2001
у   справі  N  8/65  Центральну  енергетичну  митницю  зобов'язано
здійснити митне  оформлення  100  млн.  куб.  м  природного  газу,
поставленого згідно контракту N 15 від 02.12.99.
 
     На виконання контракту N 03-46/01 від 29.01.2001,  укладеного
з компанією "Itera  International  Energy  L.L.C"  (США),  позивач
перерахував нерезиденту 48179319,40 доларів США.
 
    Доводи контролюючого  органу  щодо  порушення позивачем ст.  2
Закону України "Про порядок  здійснення  розрахунків  в  іноземній
валюті"  ( 185/94-ВР  ) (185/94-ВР)
         по цьому контракту стосуються відсутності
належного митного   оформлення   природного   газу   в   кількості
100 млн. куб. м вартістю 5949033 доларів США.
 
     Судом встановлено,    що   поставка   позивачу   нерезидентом
природного газу в  зазначеній  кількості  на  виконання  контракту
N 03-46/01      від      29.01.2001     підтверджується     актами
приймання-передачі  природного  газу   від   12.09.2002   та   від
13.12.2002,  складеного  з  участю  ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз
України". Згідно вантажних митних декларацій N  12400/2/001408  та
N 12400/2/001528  природний  газ,  що  надійшов на адресу позивача
згідно цього контракту в загальній кількості 100 млн.  куб. м, був
взятий   під  митний  контроль  Центральної  енергетичної  митниці
відповідно 25.07.2002 та 24.09.2002 р.
 
     13.06.2003 позивач уклав контракт  N  2606/2003  з  компанією
"VOM  -  compani  s.r.o" (Болгарія) на імпорт природного газу.  На
виконання контракту позивачем 27.06.2003 перераховано  нерезиденту
100000,00 доларів США.
 
     19.09.2003 до  контракту  N 2606/2003 була укладена додаткова
угода N 1,  відповідно до якої позивач та нерезидент припинили дію
контракту  N  2606/2003,  та припинили зобов'язання нерезидента по
поставці природного газу та дійшли згоди про  повернення  позивачу
авансового платежу.
 
     Відповідно до  виписки  банку  30.09.2003  позивачу повернуті
валютні кошти нерезидентом у сумі 100000,00 доларів США.
 
     Згідно ст.  2  Закону   України   "Про   порядок   здійснення
розрахунків  в  іноземній  валюті" ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
         імпортні операції
резидентів,  які здійснюються на умовах відстрочення  поставки,  в
разі,  коли  таке  відстрочення  перевищує  90  календарних днів з
моменту здійснення авансового платежу або виставлення  векселя  на
користь постачальника продукції (робіт,  послуг), що імпортується,
потребують індивідуальної ліцензії Національного банку України.
 
     Імпортом товарів відповідно до  ст.  1  Закону  України  "Про
зовнішньоекономічну діяльність" ( 959-12 ) (959-12)
         є купівля (у тому числі
з  оплатою  в   не   грошовій   формі)   українськими   суб'єктами
зовнішньоекономічної     діяльності    в    іноземних    суб'єктів
господарської діяльності товарів з ввезенням або без ввезення  цих
товарів   на   територію   України,   включаючи  купівлю  товарів,
призначених для власного споживання  установами  та  організаціями
України, розташованими за її межами.
 
     За змістом ст.ст. 2, 4 Закону України "Про порядок здійснення
розрахунків  у  іноземній  валюті"  ( 185/94-ВР  ) (185/94-ВР)
        ,  норми  якого
спрямовані  на  недопущення безпідставного відтоку товарів (робіт,
послуг)  та  валютних  коштів  з  України,  умовою  для   настання
відповідальності  резидента є непоставка товарів (робіт,  послуг),
щодо яких здійснено авансовий платіж, протягом 90 календарних днів
з моменту здійснення авансового платежу.
 
     Встановивши факт   поставки   на   митну   територію  України
природного газу в кількості,  що  відповідає  сплаченим  позивачем
авансовим платежам   згідно   контрактів  N  15  від  02.12.99  та
N 03-46/1  від  29.01.2001,  та  в  строки,  що   не   перевищують
90 календарних  днів  з  моменту здійснення авансових платежів,  а
також  факт  припинення  зобов'язання,  що  виникло  на   підставі
контракту N 2606/2003 від 13.06.2003,  в межах 90 календарних днів
з  дня  здійснення  позивачем  авансового  платежу  та  повернення
останнього   нерезидентом,   суд   апеляційної   інстанції  дійшов
правильного  висновку  про  відсутність   законних   підстав   для
притягнення   позивача   до   відповідальності  за  дії,  з  якими
відповідач пов'язував таку відповідальність згідно акту  перевірки
від 25.02.2004      N      26/57-16400701      та      податкового
повідомлення-рішення від 27.02.2004 N 0000452314/0.
 
     Наведеним спростовуються   доводи   касаційної   скарги   про
порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права.
 
     Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, п. 1 ст. 111-9, ст. 111-11 ГПК
України ( 1798-12   ) (1798-12)
        ,   Вищий   господарський    суд    України
П О С Т А Н О В И В:
 
     Касаційну скаргу  ДПІ у Печерському районі м.  Києва залишити
без   задоволення,    а    постанову    Київського    апеляційного
господарського суду від 21.07.2004 - без змін.