ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 16.09.2004                                        Справа N 32/637
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах
              Верховного Суду України від 11.11.2004
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду)
 
 
     Вищий господарський  суд  України  в  складі  колегії суддів:
<...>.,  розглянувши касаційну скаргу ДПІ <...> на  постанову  від
03.03.2004 р. Київського апеляційного господарського суду у справі
N 32/637 господарського суду м.  Києва за позовом  Підприємства  з
іноземними   інвестиціями   у   формі   товариства   з   обмеженою
відповідальністю "М"  до  ДПІ  <...>   про   визнання   недійсними
податкових повідомлень-рішень <...>, У С Т А Н О В И В:
 
     Рішенням господарського  суду  від   24.12.2003   р.   <...>,
залишеним    без    змін    постановою   Київського   апеляційного
господарського суду від 03.03.2004  р.  <...>,  позов  задоволено:
визнано  недійсними  податкові  повідомлення-рішення ДПІ <...> від
13.02.2003 р.,  <...> від 14.04.2003 р.,  <...> від 24.06.2003 р.,
<...> від 28.08.2003 р. про нарахування податкового зобов'язання у
розмірі  <...>  грн.  у  вигляді  пені  за   порушення   позивачем
законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
 
     Судові рішення   мотивовані   безпідставністю   донарахування
відповідачем податкових зобов'язань,  оскільки частиною  4  ст.  6
Закону  України  "Про  зовнішньоекономічну  діяльність" ( 959-12 ) (959-12)
        
передбачено,  що суб'єкти  зовнішньоекономічної  діяльності  мають
право   укладати   будь-які  види  зовнішньоекономічних  договорів
(контрактів),  крім тих, які прямо та у виключній формі заборонені
законами  України,  та  вносити  відповідні  зміни і доповнення до
таких договорів шляхом підписання окремих письмових документів.
 
     У касаційній скарзі ДПІ  <...>  просить  скасувати  постанову
апеляційного  господарського  суду  та  прийняти  нове рішення про
відмову в позові з огляду на порушення апеляційною інстанцією норм
матеріального  права,  а  саме:  ст.  16 Закон України "Про Єдиний
митний тариф" від 05.02.92 р. N 2097-XII ( 2097-12 ) (2097-12)
        , ст. 1 Закону
України "Про  порядок  здійснення  розрахунків в іноземній валюті"
( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
        , ст. 2, 3, 217 ЦКУРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
        .
 
     Заслухавши представника відповідача, який підтримав касаційну
скаргу,   та   заперечення   представників  позивача,  перевіривши
матеріали справи та проаналізувавши на підставі встановлених у ній
фактичних обставин правильність застосування господарськими судами
першої   та   апеляційної   інстанцій   норм    матеріального    і
процесуального  права,  колегія  суддів Вищого господарського суду
України  доходить  висновку,  що  касаційна  скарга  не   підлягає
задоволенню з таких підстав.
 
     Судом апеляційної  інстанції  встановлено,  що позивачем було
укладено зовнішньоекономічний договір N <...> від 24.01.2000 р. із
ЗАТ  "М"  (Російська  Федерація),  за  яким  позивач  зобов'язався
поставити ЗАТ "М"  насіння  кукурудзи  в  кількості  100  тонн  на
загальну суму 139500 доларів США. Згідно з доповненням до договору
N <...> від 19 квітня 2000  року  сума  оплати  була  зменшена  до
137791,91  доларів  з  причин  поставки  позивачем  товару,  що не
відповідав стандартам якості, зазначеним у договорі.
 
     Невідповідність товару  підтверджується  актами   експертизи,
проведеної Краснодарською торгово-промисловою палатою <...>.
 
     Стаття 2  Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність"
від 16.04.91 р.  N 959-XII ( 959-12 ) (959-12)
          закріплює  принцип  свободи
зовнішньоекономічного підприємництва, що полягає у праві суб'єктів
зовнішньоекономічної    діяльності    добровільно    вступати    у
зовнішньоекономічні зв'язки;  праві суб'єктів зовнішньоекономічної
діяльності  здійснювати  її  в  будь-яких  формах,  які  прямо  не
заборонені чинними законами України.
 
     Відповідно до    ч.    4    ст.   6   Закону   України   "Про
зовнішньоекономічну    діяльність"    ( 959-12    ) (959-12)
            суб'єкти
зовнішньоекономічної діяльності мають право укладати будь-які види
зовнішньоекономічних договорів (контрактів),  крім тих,  які прямо
та у виключній формі заборонені законами України.
 
     Отже, чинне  законодавство  України  не  забороняє  суб'єктам
зовнішньоекономічної діяльності укладати договори  (контракти)  та
вносити відповідні зміни і доповнення до таких договорів.
 
     Апеляційною інстанцією встановлено,  що відповідач застосував
до позивача санкції у вигляді пені за порушення строку  повернення
валютної виручки,  встановленого ст. 1 Закону України "Про порядок
здійснення розрахунків  в  іноземній  валюті"   від   23   вересня
1994 року N 185/94-ВР ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
        , не врахувавши факту зменшення
договірної ціни за договором N <...> від 24.01.2000  р.  згідно  з
доповненням до договору N <...> від 19 квітня 2000 року.
 
     Юридичною підставою  для  встановлення  нової ціни договору є
взаємна  згода  сторін,  що  була   виражена   шляхом   підписання
доповнення до договору N <...> від 19 квітня 2000 року.
 
     Пункт 2.3   Інструкції  про  порядок  здійснення  контролю  і
отримання  ліцензій  за  експортними,  імпортними  та  лізинговими
операціями,  затвердженої постановою Правління Національного банку
України від 24.03.99 р N 136 ( z0338-99  ) (z0338-99)
        ,  передбачає,  що  банк
знімає  експортну  операцію резидента з контролю після зарахування
виручки за цією операцією (або її  частини  -  у  разі  здійснення
обов'язкового продажу) на поточний рахунок останнього.
 
     Відповідно до  пункту 2.5 цієї Інструкції ( z0338-99 ) (z0338-99)
        ,  якщо
змінюються умови договору,  що  перебуває  у  банку  на  контролі,
внаслідок  чого  виконання  нерезидентом зобов'язань за експортною
операцією резидента повністю здійснюється шляхом поставки  товару,
то після отримання банком від резидента копії документа,  згідно з
яким унесені зміни до цього договору,  банк  знімає  цю  експортну
операцію з контролю.  Якщо змінюються умови договору, що перебуває
у  банку  на  контролі,  внаслідок  чого  виконання   нерезидентом
зобов'язань    за    експортною   операцією   резидента   частково
здійснюється шляхом поставки товару, то після отримання банком від
резидента  копії  документа,  згідно з яким унесені зміни до цього
договору,  банк здійснює контроль за своєчасністю розрахунків лише
щодо  тієї частини договору,  яка передбачає розрахунки в грошовій
формі.
 
     Таким чином,  підставою для  зняття  операції  з  контролю  є
отримання   резидентом   відповідної  суми  компенсації  згідно  з
договором.
 
     Отже, посилання відповідача  на  існування  заборгованості  в
іноземній  валюті перед позивачем з боку ЗАТ "М" за вищезазначеним
договором у сумі 1708,09 доларів  США  є  безпідставним,  оскільки
виручка  позивача  у  сумі,  передбаченій договором із врахуванням
додатка N <...> від 19.04.2000 р.,  до нього  надійшла  у  повному
розмірі на валютний рахунок позивача у строк, передбачений Законом
України "Про порядок здійснення розрахунків  в  іноземній  валюті"
( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
        .
 
     Висновок апеляційного господарського суду щодо неправомірного
застосування відповідачем санкцій до позивача у  вигляді  пені  за
порушення строку    повернення    валютної    виручки    в    сумі
17125,00 доларів США,  встановленого ст.  1  Закону  України  "Про
порядок здійснення  розрахунків в іноземній валюті" ( 185/94-ВР ) (185/94-ВР)
        ,
є правильним,  оскільки при  прийнятті  рішення  про  застосування
зазначених   санкцій   відповідач  не  врахував  факту  проведення
зарахування  зустрічної  однорідної  вимоги  за  контрактами   між
позивачем та  компанією  "М"  N  <...>  від  17  квітня 2000 року,
N <...> від  17  квітня  2000  року  та  контрактом  N  <...>  від
21 травня  1999  року,  що  підтверджується  угодою  про погашення
взаємних заборгованостей від 21 липня 2000 року.
 
     Згідно з абзацом другим ч.  1  ст.  14  Закону  України  "Про
зовнішньоекономічну   діяльність"   ( 959-12   ) (959-12)
           усі  суб'єкти
зовнішньоекономічної діяльності мають право  самостійно  визначати
форму  розрахунків  по зовнішньоекономічних операціях з-поміж тих,
що не  суперечать  законам  України  та  відповідають  міжнародним
правилам.
 
     Спеціальним законодавством,   зокрема  Законом  України  "Про
зовнішньоекономічну діяльність" ( 959-12 ) (959-12)
        ,  Декретом  КМ  України
"Про  систему  валютного  регулювання  та  валютного контролю" від
19.02.93 р.  N  15-93  ( 15-93  ) (15-93)
        ,  не  забороняється  припинення
зобов'язань  за зовнішньоекономічним контрактом шляхом зарахування
зустрічної однорідної вимоги.
 
     Відповідно до ст.  217 ЦК УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
        , чинного на момент
існування   спірного   правовідношення,   допускається  припинення
зобов'язань   сторін   у   цивільно-правових   відносинах   шляхом
зарахування зустрічної однорідної вимоги.
 
     Безпосередньо домовленість  про  проведення взаємозаліку була
оформлена    зазначеною    угодою    про    погашення     взаємних
заборгованостей.
 
     Відповідно до ч.  2 ст. 19 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        
органи державної влади  та  органи  місцевого  самоврядування,  їх
посадові   особи  зобов'язані  діяти  лише  на  підставі  в  межах
повноважень та у спосіб,  що передбачені Конституцією та  законами
України.
 
     Таким чином,  висновок  апеляційної  інстанції  про  визнання
недійсними податкових    повідомлень-рішень    ДПІ    <...>    від
13.02.2003 р.,  <...> від 14.04.2003 р.,  <...> від 24.06.2003 р.,
<...> від 28.08.2003 р.  про нарахування податкових зобов'язань  у
розмірі  281864,6  грн.  у  вигляді  пені  за  порушення позивачем
законодавства   у   сфері   зовнішньоекономічної   діяльності    є
обґрунтованим та відповідаючим чинному законодавству.
 
     Наведене спростовує  доводи  касаційної скарги щодо порушення
та неправильного застосування в  постанові  апеляційної  інстанції
норм матеріального права.
 
     Керуючись ст.ст.  111-5,  111-7,  п.  1 ст. 111-9, ст. 111-11
ГПК України  ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  Вищий   господарський   суд   України
П О С Т А Н О В И В:
 
     Касаційну скаргу   ДПІ  <...>  залишити  без  задоволення,  а
постанову  Київського   апеляційного   господарського   суду   від
03.03.2004 р. - без змін.