ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 квітня 2023 року
м. Київ
справа № 1340/3914/18
адміністративне провадження № К/990/37349/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Рибачука А.І., Бучик А.Ю.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №1340/3914/18
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління ДПС у Львівській області, Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області
про визнання протиправними дій
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2022 (колегія у складі: головуючого судді Гулкевич І.З., суддів: Гавдика З.В., Грень Н.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.11.2022 (колегія у складі: головуючого судді Пліша М.А., суддів Ніколіна В.В., Гінди О.М.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Львівській області), третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Головного управління ДПС у Львівській області (далі - третя особа 1), Заболотцівської сільська рада Золочівського району Львівської області (далі - третя особа 2), в якому позивач просив визнати протиправними дії ГУ Держгеокадастру у Львівській області щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок кадастровий № 4620388800:07:009:0014 (старий кадастровий №4620388800:07:008:0001) та кадастровий № 4620388800:07:019:0002 (старий кадастровий № 4620388800:07:008:0002) для 2016 року, для 2017 року і для 2018 року та видачі витягів про нормативну грошову оцінку земельних ділянок кадастровий №4620388800:07:009:0014 (старий кадастровий №4620388800:07:008:0001) та кадастровий № 4620388800:07:019:0002 (старий кадастровий №4620388800:07:008:0002) станом на 01.01.2016, станом на 01.01.2017 та станом на 01.01.2018 на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013.
2. Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що сплачував в повному обсязі орендну плату, розраховану на підставі нормативної грошової оцінки за усі періоди, що передували 2016 року, однак нормативна грошова оцінка орендованих ним земельних ділянок визначалася на підставі іншої Технічної документації, а не Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Дуб`є, яка була розроблена ТОВ "Західземлепроект" та затверджена рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013. Вважає, що при визначенні нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок та видачі витягів про їх нормативну грошову оцінку не підлягала застосуванню Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Дуб`є, яка розроблена ТОВ "Західземлепроект" та затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013, оскільки не містить вихідних даних, коефіцієнтів та розрахунків, що необхідні для визначення нормативної грошової оцінки орендованих ним земельних ділянок як земель водного фонду з цільовим призначенням 10.07 (для рибогосподарських потреб), що використовуються для риборозведення.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2022, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.11.2022, у задоволенні позову відмовлено.
4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції зазначив, що позивач у даній справі обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, оскільки скасування витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не вплине на обсяг прав та обов`язків позивача, зокрема, не змінить фактичне значення коефіцієнта, що застосований під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, так само як і самого значення нормативної грошової оцінки землі, оскільки правомірність застосування саме такого коефіцієнта перевіряється (підтверджується або спростовується) під час проведення державної експертизи землевпорядної документації, а не судом.
Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову та додатково зазначив, що дії ГУ Держгеокадастру у Львівській області щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок та видачі витягів про нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок станом на 01.01.2016, станом на 01.01.2017 та станом на 01.01.2018 були вчинені на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013. Однак, у матеріалах справи відсутні докази, що позивачем оскаржувалось рішення Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013, яким затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, так як відсутні і докази про скасування такого рішення чи його зміну, або внесення змін чи скасування в затверджену Технічну документацію. Відтак у відповідача були відсутні підстави для самостійного визначення іншої нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Позивач, не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.11.2022, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
6. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив, що оскільки Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013, не враховує вихідних даних, які повинні застосовуватись при визначенні нормативної грошової оцінки орендованих ОСОБА_1 земель водного фонду, і не може бути підставою для визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, то у Відділу у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області не було підстав визначати нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок та видавати витяги про нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок станом на 01.01.2016, станом на 01.01.2017 та станом на 01.01.2018 на підставі зазначеної Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013, яка не має відношення до орендованих позивачем земельних ділянок, як земель водного фонду, що використовуються для риборозведення, оскільки така Технічна документація була складена з іншою метою та у відповідності з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, а не у відповідності з Порядком нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення.
Також скаржник зазначає, що оскільки Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Дуб?є та рішення Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013 про її затвердження не стосуються орендованих ОСОБА_1 земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення, то вони не порушують прав позивача і відповідно не можуть бути визнані недійсними чи скасовані за його позовом. Та обставина, що Відділ у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області визначив нормативну грошову оцінку орендованих ОСОБА_1 земельних ділянок на підставі Технічної документацію з нормативної грошової оцінки земель села Дуб?є, не є підставою для визнання недійсним рішення Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013 про її затвердження. Тобто неправильне застосування Відділом у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Дуб?є не може бути підставою для її скасування. Таким чином, оскарження ОСОБА_1 рішення Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013 не призведе до поновлення прав та охоронюваних законом інтересів позивача, а тому не забезпечить ефективного юридичного захисту його прав.
Окрім того, скаржник у касаційній скарзі посилається на те, що суди попередніх інстанцій під час вирішення спору не врахували висновки Верховного Суду, викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.06.2018 у справі № 823/902/17, та у постановах Верховного Суду від 03.12.2018 у справі № 815/927/18, від 24.11.2021 у справі № 817/1780/17.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. 28.12.2022 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.
8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді Бучик А.Ю., Рибачук А.І.
9. Ухвалою Верховного Суду від 09.01.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.11.2022 у справі за вищевказаним позовом.
10. Ухвалою Верховного Суду від 25.04.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 26.04.2023.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Як встановлено судами попередніх інстанції, рішенням сесії Ясенівської сільської ради правонаступник Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області) від 17.04.2006 №17 ОСОБА_1 надано в оренду на 25 років земельну ділянку загальною площею 9,8022 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення).
12. 17.05.2006 на підставі вище зазначеного рішення ОСОБА_1 укладено договір оренди землі з Ясенівською сільською радою (правонаступник Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області), який був зареєстрований у Бродівському відділ "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі" (Львівська філія), про що в державному реєстрі земель вчинено запис за №040644800639.
13. На підставі вищезазначеного договору оренди землі від 17.05.2006 ОСОБА_1 передано у користування земельні ділянки, а саме : земельну ділянку площею 6,4336 га кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 та земельну ділянку площею 3,3684 кадастровий номер 4620388800:07:008:0002.
14. Згідно з пунктом 5 договору оренди землі від 17.05.2006 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: сіножаті - 423,60 грн., під зеленими насадженнями - 5771,42 грн., під гідротехнічними спорудами - 38792,16 грн., болото - 109057,92 грн., ставок - 711113,76 грн.
15. Відповідно до пункту 9 цього договору орендна плата за земельну ділянку встановлена в розмірі 1 ставки земельного податку за відповідний вид угідь, тобто 334,75 грн в рік. Розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства.
16. Згідно з пунктом 12 цього договору, позивач також домовився з сільською радою про перегляд розміру орендної плати раз на два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; та в інших випадках, передбачених законом.
17. 19.04.2013 Ясенівська сільська рада прийняла рішення №220 "Про затвердження технічних документацій із нормативно грошової оцінцки земель населених пунктів Ясенів, Лучківці, Дуб`є, Дубина, Тріщуки, Новичина, Теребежі Бродівського району Львівської області", яким затверджено технічну документацію з грошової оцінки земель с. Дуб`є. Цим же рішенням грошова оцінка земель с. Дуб`є введена в дію з 01.01.2014.
18. У зв`язку з виявленням помилок у кадастрових номерах земельних ділянок, що перебувають у користуванні ОСОБА_1 згідно договору оренди землі від 17.05.2016, кадастрові номери було змінено, а саме: кадастровий номер земельної ділянки площею 6,4336 га змінено з 4620388800:07:008:0001 на 4620388800:07:009:0014; кадастровий номер земельної ділянки площею 3,3684 га з 4620388800:07:008:0002 на 4620388800:07:019:0002.
19. Зміни кадастрових номерів підтверджується протоколом виправлення помилки №2288923 від 23.01.2018, протоколом виправлення помилки №2288963 від 23.01.2018; повідомленням заінтересованих осіб про виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру №4607271022018 від 23.01.2018 та повідомленням заінтересованих осіб про виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру №4607271302018 від 23.01.2018.
20. Вище зазначені земельні ділянки знаходяться у межах населеного пункту с. Дуб`є Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області (правонаступник - Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області).
21. Згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки від 23.01.2018, земельні ділянки з кадастровими номерами 4620388800:07:009:0014, 4620388800:07:019:0002 мають цільове призначення - 10.07 (для рибогосподарських потреб); категорія земель - землі водного фонду; вид використання земельної ділянки - для риборозведення.
22. У витязі із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2016 сформованого відділом у Бродівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до забудованих земель, середня вартість земельної ділянки становить 50,90 грн., оцінювальна земельна ділянка відноситься до 1 економіко-планувальної зони, коефіцієнт Км2 (0,90), локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони : Км3-1 (1,10), Км3-2 (0,95), Км3-3 (0,96), коефіцієнт Кф (0,50), коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) (1,7898). Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під забудову становить 41,13 грн, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3077159,15 грн.
23. У витязі із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2016 сформованого відділом у Бродівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення, вартість 1 га сіножаті становить 603387,12 грн, площа сіножаті становить 2,3201 га. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 13999,18 грн.
24. У витязі із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2017 сформованому відділом у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до забудованих земель, середня вартість земельної ділянки становить 50,90 грн., оцінювальна земельна ділянка відноситься до І економіко-планувальної зони, коефіцієнт Км2 (0,90), локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони : Км3-1 (1,10), Км3-2 (0,95), Км3-3 (0,96), коефіцієнт Кф (1,20), коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) (1,8972). Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під забудову становить 104,13 грн, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6731279,30 грн.
25. У витязі із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2017 сформованому відділом у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до забудованих земель, середня вартість земельної ділянки становить 50,90 грн., оцінювальна земельна ділянка відноситься до І економіко-планувальної зони, коефіцієнт Км2 (0,90), локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони : Км3-1 (1,10), Км3-2 (0,95), Км3-3 (0,96), коефіцієнт Кф (1,20), коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) (1,8972). Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під забудову становить 104,13 грн, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3524254,10 грн.
26. У витязі із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2018 сформованому відділом у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до забудованих земель, середня вартість земельної ділянки становить 50,90 грн., оцінювальна земельна ділянка відноситься до І економіко-планувальної зони, коефіцієнт Км2 (0,90), локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони : Км3-1 (1,10), Км3-2 (0,95), Км3-3 (0,96), коефіцієнт Кф (1,20), коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) (1,8972). Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під забудову становить 104,13 грн, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6731279,30 грн.
27. У витязі із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2018 сформованому відділом у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області вказано, що земельна ділянка відноситься до забудованих земель, середня вартість земельної ділянки становить 50,90 грн., оцінювальна земельна ділянка відноситься до І економіко-планувальної зони, коефіцієнт Км2 (0,90), локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони : Км3-1 (1,10), Км3-2 (0,95), Км3-3 (0,96), коефіцієнт Кф (1,20), коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) (1,8972). Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під забудову становить 104,13 грн, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3524254,10 грн.
28. Позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Львівській області із скаргою на дії посадових осіб відділу у Бродівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що розташована на території Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області (правонаступник - Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області).
29. Листом №К-14533/0-8803/6-17 від 05.12.2017 ГУ Держгеокадастру у Львівській області повідомило ОСОБА_1, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів нараховується згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук №18/15/21/11 від 27.01.2006. Технічна документація з нормативної грошової оцінки с. Дуб`є Бродівського району затверджена рішенням Ясенівської сільської ради від 19.04.2013 №220 і введена в дію з 01.01.2014. При видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку станом на 01.01.2016 враховувалась середня базова вартість 1 кв.м. земель с. Дуб`є відповідно Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, яка становить 50,90 грн., коефіцієнт який характеризує функціональне використання земельної ділянки Кф=0,5. З метою забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення та регулювання питання приведення у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель, наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 (z1647-16)
затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, положеннями якого встановлено новий підхід для визначення коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки Кф=1,20 грн. Відповідно вищезазначений коефіцієнт був врахований при видачі Витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2017.
30. Позивач, вважаючи протиправними дії ГУ Держгеокадастру у Львівській області щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок та видачі витягів про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, звернувся до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
31. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.
32. Частиною першою статті 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.
33. Згідно із частинами першою, другою, третьої статті 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.
Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
34. Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель", у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
35. За нормами частини першої статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
36. Згідно із статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на землях, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5- 7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій" (858-15)
.
37. Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
38. У частині третій статті 23 Закону України "Про оцінку земель" вказано, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
39. Згідно із частиною п`ятою статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
40. Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
41. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (частина п`ята статті 201 Земельного кодексу України).
42. Пунктами 1, 2, 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 (213-95-п)
, визначено, що Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку земель" (1378-15)
.
Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
43. Відповідно до пунктів 3.1, 3.2, 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11, в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.
Нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою Цн = В х Нп : Нк х Кф х Км, де
Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6 %); Нк - норма капіталізації (3 %);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
44. Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності.
45. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.
46. Витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.
47. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зазначив, що позивач у даній справі обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, оскільки скасування витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не вплине на обсяг прав та обов`язків позивача, зокрема, не змінить фактичне значення коефіцієнта, що застосований під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, так само як і самого значення нормативної грошової оцінки землі, оскільки правомірність застосування саме такого коефіцієнта перевіряється (підтверджується або спростовується) під час проведення державної експертизи землевпорядної документації, а не судом.
48. Суд апеляційної інстанції же вказав, що дії ГУ Держгеокадастру у Львівській області щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок та видачі витягів про нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок станом на 01.01.2016, станом на 01.01.2017 та станом на 01.01.2018 були вчинені на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013. Оскільки у матеріалах справи відсутні докази, що позивачем оскаржувалось рішення Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013, яким затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, так як відсутні і докази про скасування такого рішення чи його зміну, або внесення змін чи скасування в затверджену Технічну документацію, то у відповідача були відсутні підстави для самостійного визначення іншої нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
49. Відповідно до статті 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
50. Обґрунтованим визнається судове рішення, у якому повно відображені обставини, що мають значення для цієї справи чи для вирішення певного процесуального питання, висновки суду про встановлені обставини є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються належними і допустимими доказами.
51. Відповідно до вимог КАС України (2747-15)
ухвала/постанова складається із вступної, описової, мотивувальної та резолютивної частин рішення, у яких має бути відображено щодо кожної заявленої вимоги позивача.
52. Згідно із частиною четвертою статті 246 КАС України у мотивувальній частині рішення зазначаються:
1) обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини;
2) докази, відхилені судом, та мотиви їх відхилення;
3) мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову;
4) чи були і ким порушені, не визнані або оспорені права чи інтереси, за захистом яких мало місце звернення до суду, та мотиви такого висновку;
5) норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування;
6) норми права, на які посилалися сторони, які суд не застосував, та мотиви їх незастосування.
53. Отже, у судовому рішенні має міститися пояснення (мотиви), чому суд вважає ту чи іншу обставину доведеною або недоведеною, чому суд врахував одні докази, але не взяв до уваги інших доказів, чому обрав ту чи іншу норму права (закону), а також чому застосував чи не застосував встановлений нею той чи інший правовий наслідок. Кожен доречний і важливий аргумент особи, яка бере участь у справі, повинен бути проаналізований і одержана відповідь суду.
54. Як убачається із матеріалів справи, предметом спору у справі є правомірність/неправомірність використання відповідачем Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013, у якості бази для визначення нормативної грошової оцінки орендованих позивачем земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення.
55. З позовної заяви вбачається, що доводи позивача полягали в тому, що використання відповідачем Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013, у якості бази для визначення нормативної грошової оцінки орендованих позивачем земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення, є неправомірним, оскільки така нормативна грошова оцінки орендованих позивачем земельних ділянок мала визначатися на підставі технічної документації, що розроблена згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013 (z1573-13)
.
56. Позивач наголошував, що станом на час видачі відповідачем витягів про нормативну грошову оцінку орендованих позивачем земельних ділянок чинними були два різні порядки нормативної грошової оцінки земель: 1) Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджений спільним наказом Держкомзему, Мінбудархітектури, Мінагрополітики України та Української академії аграрних наук №18/15/21/11 від 27.01.2006 та прийнятий на його заміну і введений в дію з 01.01.2017 Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 (z1647-16)
; 2) Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013 (z1573-13)
.
Перший з них регламентував механізм нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, а в подальшому лише земель населених пунктів, а другий відповідно процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів).
57. Позивач вважав, що хоча орендовані позивачем земельні ділянки водного фонду, що використовуються для риборозведення, знаходяться на території населеного пункту с. Дуб`є, однак їх нормативна грошова оцінка повинна визначатися згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013 (z1573-13)
. Вважав, що вказаний висновок випливає з положень самих Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджений спільним наказом Держкомзему, Мінбудархітектури, Мінагрополітики України та Української академії аграрних наук №18/15/21/11 від 27.01.2006 і Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 (z1647-16)
.
58. Разом з тим, Верховний Суд зауважує, що судами попередніх інстанцій вказані доводи позивача не перевірялись та таким не надавалась оцінка. Спростування вказаних доводів рішення судів першої та апеляційної інстанції не містять, як і не містить мотивів відхилення таких доводів.
59. Також позивач звертав увагу суду, що на момент видачі Відділом у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області витягів про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 01.01.2016, станом на 01.01.2017 та станом на 01.01.2018 у розпорядженні Відділу у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області взагалі не було технічної документації з нормативної грошової оцінки орендованих позивачем земельних ділянок, як земель водного фонду, що використовуються для риборозведення.
60. Вказану обставину суди попередніх інстанцій також не перевірили та, відповідно, не надали оцінки тому доводу позивача, що в такому випадку Відділ у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області повинен був проінформувати про це заявників та відмовити у видачі таких витягів про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
61. Верховний Суд також звертає увагу, що судами при вирішенні спору зазначалось, що спірні дії ГУ Держгеокадастру у Львівській області щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок та видачі витягів про нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок були вчинені на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013, щодо якої відсутні докази про скасування або внесення змін до такої Технічної документації. Відтак, на думку судів, у відповідача були відсутні підстави для самостійного визначення іншої нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
62. Разом з тим, позивач наголошував, що розроблена ТОВ "Зехідземлепроект" та затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013 Технічна документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є стосується виключно нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Дуб`є, складена на підставі вихідних даних, які повинні застосовуватись при визначенні нормативної грошової оцінки земель населеного пункту, і не враховує вихідних даних, які повинні застосовуватись при визначенні нормативної грошової оцінки земель водного фонду, зокрема: нормативного середньорічного економічного ефекту від використання земель під водою, терміну капіталізації середнього економічного ефекту, коефіцієнта місця розташування, коефіцієнта якісного стану та екологічного значення, коефіцієнта, який враховує функціональне використання водного об`єкта.
63. Вказані аргументи позивача також залишились поза увагою суду та не спростовані в судових рішеннях.
64. Зі змісту позовної заяви також вбачається, що позивач звертав увагу суду, що різниця між процедурами визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення полягає не лише у результатах розрахунків, а у принципах, вихідних даних, на основі яких проводяться такі розрахунки.
65. Вказана різниця між зазначеними порядками нормативної грошової оцінки детально викладена позивачем у позовній заяві та підтверджена подальшим розробленням ТОВ "Інформаційно-консультаційний центр "Інформ-ініціатива" уже належних Технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які отримали позитивні висновки державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Львівській області №246 та №247 від 03.04.2018 і затверджені рішенням Ясенівської сільської ради №357 від 08.05.2018.
66. Однак, жодної позиції судів першої та апеляційної інстанції щодо цих питань рішення не містять.
67. З матеріалів справи також вбачається, що неможливість використання Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Дуб`є, що затверджена рішенням Ясенівської сільської ради №220 від 19.04.2013, як бази для визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення, підтверджена також висновком експертизи з питань землеустрою №8420-8421 від 22.06.2021, складеним Волинським відділенням Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз.
68. Проте, вказаний висновок експертизи з питань землеустрою №8420-8421 від 22.06.2021 залишився поза увагою судів попередніх інстанцій. Суди не вказали в оскаржуваних рішеннях про наявність у матеріалах справи висновку експертизи та в порушення статті 108 КАС України не навели будь-яких мотивів щодо причин неврахування такого висновку.
69. Зазначені порушення норм процесуального права унеможливлюють встановлення фактичних обставин справи, що мають значення для правильного вирішення справи.
70. Викладене дає підстави стверджувати про неповноту встановлення судами всіх обставин справи, що мають значення для правильного вирішення справи, що також вказує на непідтвердження відповідних обставин та фактів належними засобами та у передбачений чинним законодавством спосіб.
71. Верховний Суд наголошує, що принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі полягає насамперед у активній ролі суду при розгляді справи. В адміністративному процесі, на відміну від суто змагального процесу, де суд оперує виключно тим, на що посилаються сторони, мають бути повністю встановлені обставин справи з метою ухвалення справедливого та об`єктивного рішення. Принцип офіційності, зокрема, виявляється у тому, що суд визначає обставини, які необхідно встановити для вирішення спору; з`ясовує якими доказами сторони можуть обґрунтовувати свої доводи чи заперечення щодо цих обставин; а у разі необхідності суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, доповнити чи пояснити певні обставини, а також надати суду додаткові докази.
72. Суд же касаційної інстанції, в силу наявних у нього повноважень, закріплених у статті 341 КАС України, не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
73. Відповідно до частин другої, четвертої статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.
Справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.
74. Зважаючи на вищезазначене, Верховний Суд дійшов висновку про скасування судових рішень судів першої та апеляційної інстанції повністю з передачею справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
75. Під час нового розгляду справи судам слід взяти до уваги викладене в цій постанові, установити наведені у ній обставини, що входять до предмета доказування у цій справі, дати правильну юридичну оцінку встановленим обставинам та ухвалити рішення відповідно до вимог статті 242 КАС України.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.11.2022 скасувати.
Справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління ДПС у Львівській області, Заболотцівська сільська рада Золочівського району Львівської області, про визнання протиправними дійна правити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.
СуддіС.Г. Стеценко А.І. Рибачук А.Ю. Бучик