ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
25.12.2002                                      Справа N 1/6/598
 
Вищий господарський суд України у складі: судді Москаленка  В.С.
– головуючий, суддів Джуня В.В. і Селіваненка В.П.
за участю представників сторін:
позивача – Мартиновської Л.В., Халимоненка І.Л.,
відповідачів – Коваля О.В., Кілярова А.В., Матсалаєвої В.В.,
розглянувши    касаційні   скарги   спеціалізованої    державної
податкової інспекції по роботі з великими платниками податків  у
м.  Запоріжжі (далі – СДПІ) і відділення Державного казначейства
України у м. Запоріжжі
на   рішення   господарського  суду  Запорізької   області   від
08.07.2002
і  постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду
від 03.10.2002
зі справи № 1/6/598
за   позовом  відкритого  акціонерного  товариства  “Запорізький
абразивний  комбінат»,  м. Запоріжжя (далі  –  ВАТ  “Запорізький
абразивний комбінат”)
до   СДПІ   і  відділення  Державного  казначейства  України   у
м. Запоріжжі
 
про   стягнення 690444 грн.,
 
                       В С Т А Н О В И В:
 
ВАТ  “Запорізький абразивний комбінат” подало до  господарського
суду  Запорізької  області  позов  про  стягнення  з  бюджетного
рахунку    відділення   Державного   казначейства   України    у
м. Запоріжжі бюджетної заборгованості з відшкодування податку на
додану вартість у сумі 690 444 грн.
 
Рішенням  господарського суду Запорізької області від 08.07.2002
(підписано  19.07.2002 – суддя Кагітіна Л.П. ) позов задоволено:
з   бюджетного  рахунку  відділення  Державного  казначейства  у
м.   Запоріжжі  стягнуто  690444  грн.;  з  СДПІ  стягнуто  суму
державного  мита і витрат на інформаційно-технічне  забезпечення
судового  процесу  і  водночас у позові до другого  відповідача,
яким  визначено  відділення Державного  казначейства  України  у
м. Запоріжжі, відмовлено.
 
Постановою  Дніпропетровського апеляційного господарського  суду
від 03.10.2002 (головуючий – Євстигнєєв О.С., судді Тищик І.В. і
Логвиненко  А.  О.) зазначене рішення змінено:  суму  державного
мита  і  витрат  на інформаційно-технічне забезпечення  судового
процесу  покладено  на  відділення  Державного  казначейства   у
м. Запоріжжі, у позові до ДПІ відмовлено.
 
У  прийнятті  відповідної  постанови суд  апеляційної  інстанції
виходив  з  того,  що  згідно з Указом  Президента  України  від
27.04.95  №  335 “Про Державне казначейство України» управління,
зокрема,  наявними коштами державного бюджету України  покладено
на  Державне казначейство України, і отже саме воно  є  належним
відповідачем у даній справі.
 
У  касаційній скарзі до Вищого господарського суду України  СДПІ
просить  скасувати  рішення суду першої інстанції  та  постанову
суду апеляційної інстанції і у позові відмовити. В обгрунтування
своїх  вимог  СДПІ  посилається на: порушення судом  апеляційної
інстанції вимог пункту 8.1 статті 8 Закону України “Про  податок
на   додану  вартість»,  якими  передбачено  відшкодування   сум
названого  податку,  а  не  їх  стягнення;  нез’ясування   судом
обставин,  пов’язаних  з  відсутністю у СДПІ  можливості  такого
відшкодування ВАТ “Запорізький абразивний комбінат”; відсутність
документальної  перевірки  сум  бюджетної  заборгованості  перед
названим  акціонерним товариством за грудень 2001 року і  січень
2002  року;  здійснене на час розгляду справи судом  апеляційної
інстанції відшкодування суми бюджетної заборгованості за грудень
2001 року.
 
Відділення  Державного казначейства України  у  м.  Запоріжжі  у
касаційній скарзі до Вищого господарського суду України  просить
оскаржувану  постанову  суду апеляційної інстанції  скасувати  і
прийняти  нове рішення зі справи з урахуванням того, що причиною
виникнення спору стала бездіяльність СДПІ.
 
Перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність
застосування   судовими   інстанціями   норм   матеріального   і
процесуального  права,  заслухавши представників  сторін,  Вищий
господарський  суд  України  дійшов  висновку  про  необхідність
передачі справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
 
Згідно  з  пунктом 8.1 статті 8 Закону України “Про  податок  на
додану  вартість” ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         платник податку,  який  здійснює
операції  з  вивезення (пересилання) товарів (робіт, послуг)  за
межі  митної  території  України (експорт)  і  подає  розрахунок
експортного відшкодування за наслідками податкового місяця,  має
право  на отримання такого відшкодування протягом 30 календарних
днів з дня подання такого розрахунку.
 
Судовими інстанціями у даній справі встановлено, що у визначений
названим  Законом  строк ВАТ “Запорізький  абразивний  комбінат”
подавало   до  органу  державної  податкової  служби   податкові
декларації з податку на додану вартість за грудень 2001  року  і
січень  2002 року; за результатами відповідних періодів  різниця
між  сумою  податкових  зобов’язань,  що  виникли  у  зв’язку  з
будь-яким  продажем товарів (робіт, послуг) та сумою податкового
кредиту  мала  від’ємне значення, а тому підлягала відшкодуванню
платникові  податку  з державного бюджету  у  строки,  визначені
Законом України “Про податок на додану вартість” ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
        .
Сума,  яка  підлягала відшкодуванню, складала: за  грудень  2001
року  459657  грн.,  за січень 2002 року – 230787  грн.,  всього
690444 грн.
 
Порушення   передбаченого   законом   права   ВАТ   “Запорізький
абразивний  комбінат”  на  одержання з  державного  бюджету  сум
бюджетної заборгованості з податку на додану вартість  згідно  з
частиною  п’ятою  підпункту 7.7.3 пункту  7.7  статті  7  Закону
України  “Про  податок  на  додану вартість”  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          є
підставою для звернення до суду з позовом про стягнення коштів з
бюджету.  Підставою для отримання відшкодування  є  дані  тільки
податкової  декларації за звітний період (частина друга  цієї  ж
норми   Закону   України  “Про  податок   на  додану   вартість”
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        ). Закон не ставить реалізацію названого  права  у
залежність   від   будь-яких  обставин,   які   б   перешкоджали
відповідному  державному органові здійснити  відшкодування  суми
податку  на додану вартість. Що ж до зарахування суми бюджетного
відшкодування  в  рахунок платежів з податку на додану  вартість
згідно  з частиною другою названої норми Закону “Про податок  на
додану вартість” ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        , то воно можливе лише за бажанням
платника.
 
Отже  пов’язані  з  відповідними  обставинами  доводи  СДПІ   не
беруться судом до уваги.
 
Так само не впливають на право платника податків на звернення із
згаданим  позовом  приписи пункту 1 наказу Державної  податкової
адміністрації України від 25.03.98 № 139 “Про посилення контролю
за  проведенням установленого порядку відшкодування  податку  на
додану   вартість»,   оскільки  законом   не   встановлено,   що
відшкодування  бюджетної  заборгованості  з  податку  на  додану
вартість  залежить  від результату перевірки  органом  державної
податкової служби платника податків. Водночас пункт 2  названого
наказу  зобов’язує голову податкового органу, до  якого  платник
подав декларацію з визначеною до відшкодування сумою податку  на
додану  вартість,  забезпечити додержання встановленого  законом
терміну проведення відшкодування.
 
Заперечення, наведені у касаційній скарзі відділення  Державного
казначейства  України  у м. Запоріжжі, не  приймаються  судом  з
огляду  на  приписи частини другої статті 50 Бюджетного  Кодексу
України  ( 2542-14  ) (2542-14)
        ,  за  якими повернення  коштів,  що  були
помилково або надмірно зараховані до бюджету, покладається  саме
на Державне казначейство України.
 
Доводи  СДПІ  щодо здійснення нею відшкодування  суми  бюджетної
заборгованості  за  грудень  2001  року,  а  саме  459657  грн.,
стосуються   питання   про  правильність   визначення   судовими
інстанціями достатності і достовірності доказів. Пов’язані з цим
обставини  мають  бути  встановлені у  новому  розгляді  справи,
оскільки  згідно  з частиною другою статті 111-7  Господарського
процесуального  кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
         касаційна  інстанція
не  має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що
не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду,
збирати  нові  докази  або  додатково  перевіряти  докази.  Отже
прийняті  у  справі  судові  рішення  підлягають  скасуванню   у
відповідній частині, а справу слід передати на новий  розгляд  у
тій же частині до суду першої інстанції.
 
З   урахуванням  викладеного,  керуючись  статтями  111-7-111-12
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий
господарський суд України
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
Рішення господарського суду Запорізької області від 08.07.2002 і
постанову  Дніпропетровського апеляційного  господарського  суду
від  03.10.2002  зі  справи № 1/6/598 скасувати  у  частині,  що
стосується  стягнення бюджетної заборгованості  з  відшкодування
податку  на  додану вартість за грудень 2001 року у сумі  459657
грн.
 
Передати   справу  на  новий  розгляд  у  тій  же   частині   до
господарського суду Запорізької області.
 
В іншій частині названі судові рішення залишити без змін.
 
Суддя                                             В. Москаленко
 
Суддя                                             В. Джунь
 
Суддя                                             В. Селіваненко