ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.12.2002 Справа N 7/73“НА”
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Полякова Б. М.- головуючого,
Цвігун В.Л.
Яценко О.В.
розглянувши Житомирської об’єднаної державної
матеріали податкової інспекції
касаційної скарги
на рішення від 05.09.2002р. господарського суду
Житомирської області
у справі № 7/73 “НА» господарського суду
Житомирської області
за позовом ТОВ “Ява-ЛТД”, м. Житомир
До Житомирської ОДПІ
Про визнання недійсним податкового повідомлення - рішення
за участю представників сторін:
від позивача – Стоцький Ю.С., заст. директора;
Маковій О.Є., довір. 09.08.2002 р. № 139
від відповідача – Рафальський В.В., довір. від 04.11.2002 р.
№ 39705/9/10-0
В С Т А Н О В И В:
Господарський суд Житомирської області рішенням від 05.09.2002р.
у справі № 7/73 “НА» (суддя – Горошкова Н.Ф.) за позовом ТОВ
“Ява-ЛТД” до Житомирської ОДПІ визнав недійсним податкове
повідомлення – рішення Житомирської ОДПІ
№ 1091/23-0/20427081/14110 від 21.05.2002 р. про визначення ТОВ
“Ява-ЛТД” податкового зобов’язання в сумі 21 468,00 грн.
Рішення мотивоване наступним: – спирт етиловий 96% та 70%
випускається у спеціальній лікарській формі, зареєстрований як
лікарський засіб і внесений до Державного реєстру лікарських
засобів, який веде МОЗ України; – позивач на підставі ліцензії
здійснює оптову реалізацію лікарських засобів, зокрема
лікарського засобу - спирту етилового 96% та 70%, який
відповідач вважає підакцизним товаром відповідно до ст. 3 Закону
України “Про ставки акцизного збору і ввізного мита на спирт
етиловий та алкогольні напої”; – ставки акцизного збору
встановлені цією статтею відносяться до спирту етилового, що
реалізується виробниками продукції закладам охорони здоров'я і
не розповсюджуються на спирт етиловий 96% та 70%, який вже
виготовлений як лікарський засіб і надходить у роздрібну
торгівлю в аптеках; спирт етиловий і спирт 96% та 70% як
лікарський засіб є різними видами товару, що підтверджує ст. 14
Закону України “Про державне регулювання виробництва і торгівлі
спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та
тютюновими виробами” згідно з якою роздрібна торгівля спиртом
етиловим, коньячним і плодовим забороняється.
Житомирська ОДПІ з рішенням господарського суду не погодилась та
звернулась з касаційної скаргою до Вищого господарського суду
України, в якій просить скасувати оскаржуваний судовий акт та
відмовити позивачу у позові, оскільки судом неправильно
застосовані норми матеріального права.
Заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи
касаційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи,
проаналізувавши застосування судом першої інстанції норм
матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла
висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково
виходячи з наступного.
Відповідно до п. 5.1.7 Закону України “Про податок на додану
вартість” ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) операції з продажу лікарських засобів та
виробів медичного призначення, зареєстрованих в Україні у
встановленому законодавством порядку, в тому числі надання
послуг з такого продажу аптечними установами звільняються від
оподаткування.
Разом з тим, в зазначеному Законі є виключення, яке стосується
операцій з підакцизними товарами.
Спирт етиловий незалежно від цілей на які він використовується є
підакцизним товаром.
Це підтверджується Законом України “Про ставки акцизного збору і
ввізного мита на спирт етиловий та алкогольні напої”.
При цьому статтею 3 Законом України “Про ставки акцизного збору
і ввізного мита на спирт етиловий та алкогольні напої» зокрема
встановлена ставка акцизного збору в розмірі 1,2 грн. за 1 літр
100-відсоткового спирту на спирт етиловий, що використовується
закладами та установами охорони здоров'я для забезпечення
лікувально-діагностичного процесу і виконання лабораторних
досліджень. Вітчизняні товаровиробники - суб'єкти
підприємницької діяльності, які використовують спирт етиловий
для виготовлення пектину, есенції та оцту харчових, лікарських
засобів, ветеринарних лікарських засобів і препаратів, сплачують
акцизний збір за ставкою в розмірі 0,12 грн. за 1 літр
100-відсоткового спирту.
Таким чином, висновок суду першої інстанції, що спирт етиловий,
який застосовується в медичних цілях і реалізується
фармацевтичними закладами, звільнений від сплати податку на
додану вартість є безпідставним і не ґрунтується на законі.
У зв’язку з чим, рішення господарського суду Житомирської
області від 05.09.2002р. підлягає скасуванню, а справа
направленню на новий розгляд.
При новому розгляді суд повинен врахувати зазначені недоліки,
дати належну правову оцінку встановленим обставинам справи
відповідно до вимог законодавства.
З урахуванням наведеного, та керуючись п. 5.1.7, п. 5.6 Закону
України “Про податок на додану вартість” ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) , ст. 3
Закону України “Про ставки акцизного збору і ввізного мита на
спирт етиловий та алкогольні напої» та ст. ст. 111-5, 111-7,
111-9, 111-10, 111-11 Господарського процесуального кодексу
України ( 1798-12 ) (1798-12) , суд
П О С Т А Н О В И В:
1. Касаційну скаргу Житомирської об’єднаної державної
податкової інспекції на рішення господарського суду Житомирської
області від 05.09.2002р. у справі № 7/73 “НА» задовольнити
частково.
2. Рішення господарського суду Житомирської області від
05.09.2002р. у справі № 7/73 “НА скасувати.
3. Справу № 7/73 “НА передати на новий розгляд до
господарського суду Житомирської області.
Головуючий Б.М. Поляков
Судді В.Л. Цвігун
О.В. Яценко