ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
06.11.2002                                       Справа N 14/263
 
Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі:
Головуючого судді  Кузьменка М.В.,
суддів   Васищака І.М.,
  Палій В.М.,
розглянувши касаційну скаргу Дочірнього підприємства
  “Івано-Франківськнафтопродукт” на рішення господарського  суду
Івано-Франківської області від 02.07.2002р.
у справі № 14/263 господарського суду Івано-Франківської обл.
за   позовом  Івано-Франківського  обласного  відділення   Фонду
України соціального захисту інвалідів
до відповідача Дочірнього підприємства
 “Івано-Франківськнафтопродукт”
 
про   стягнення 1687,50грн.
 
                    за участю представників:
Івано-Франківського   обласного   відділення    Фонду    України
соціального захисту інвалідів – не з’явилися;
ДП “Івано-Франківськнафтопродукт” – не з’явилися
 
                      В С Т А Н О В И Л А :
 
Івано-Франківське  обласне відділення Фонду України  соціального
захисту  інвалідів  звернулося  до  господарського  суду  Івано-
Франківської області з позовом та просить стягнути з  Дочірнього
підприємства “Івано-Франківськнафтопродукт” 1687,50грн. штрафних
санкцій на підставі ст. 20 Закону України “Про основи соціальної
захищеності  інвалідів  в Україні” ( 875-12  ) (875-12)
        ,  посилаючись  на
невиконання     відповідачем    обов’язку    по     забезпеченню
працевлаштування  інвалідів у відповідності з  встановленим  цим
Законом  ( 875-12 ) (875-12)
         нормативом. Так, у поданій  позовній  заяві
позивач  посилається  на те, що протягом  2001р.  у  відповідача
працювало два інваліди, а норма складає 3 робочі місця (а.с.2).
 
Відповідач  проти заявленого позову заперечував  посилаючись  на
те,  що норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування
інвалідів становить 2,48 робочих місця, що відповідно до  правил
заокруглення становить 2 робочих місця.
 
Рішенням  господарського суду від 02.07.2002р.  заявлений  позов
задоволено  (а.с.7).  При цьому суд першої інстанції  виходив  з
того,  що  позивач повинен був до 15.04.2002р.  перерахувати  за
кожне робоче місце не зайняте інвалідом кошти у сумі 1687,50грн.
 
Не  погоджуючись з прийнятим у справі судовим актом, ДП  “Івано-
Франківськнафтопродукт” звернулося до Вищого господарського суду
України  з  касаційною скаргою та просить його  скасувати,  а  у
задоволенні  позову  відмовити.  У  поданій  касаційній  скарзі,
скаржник посилається на те, що судом першої інстанції,  на  його
думку:
-     допущено порушення ст. 1 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , оскільки
позивач не наділений правом на звернення до господарських  судів
з позовами про стягнення штрафних санкцій;
-    не  дано  оцінки  його доводам, викладеним у відзиві, та не
вказано на  підставі  якого  нормативного документа заокруглення
дробового числа здійснено в сторону збільшення.
 
Колегія  суддів,  приймаючи до уваги  межі  перегляду  справи  у
касаційній  інстанції,  проаналізувавши  на  підставі  фактичних
обставин справи застосування норм матеріального і процесуального
права   при   винесенні  оспорюваних  судових  актів,  знаходить
касаційну  скаргу  такою, що підлягає частковому  задоволенню  з
наступних підстав.
 
Відповідно до ст. 1 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , юридичні  особи  (у
тому  числі  іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку
діяльність  без  створення юридичної  особи  і  в  установленому
порядку  набули  статусу  суб'єкта  підприємницької  діяльності,
мають   право  звертатися  до  господарського  суду   згідно   з
встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх
порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.
 
Крім  того, згідно ч. 2 вказаної норми, у випадках, передбачених
законодавчими актами України, до господарського суду мають право
також  звертатися державні та інші органи, громадяни,  що  не  є
суб'єктами підприємницької діяльності.
 
На  момент  звернення  Івано-Франківського обласного  відділення
Фонду  України соціального захисту інвалідів з даним позовом  до
суду,  діяла постанова Кабінету Міністрів УРСР від 18.07.91р.  №
92  ( 92-91-п  ) (92-91-п)
        , відповідно до якої затверджено Положення  про
Фонд УРСР соціального захисту інвалідів і яка визначала правовий
статус Фонду та його відділень.
 
В  силу  пп. 1,11 Положення, Фонд є органом державної виконавчої
влади  підвідомчим Мінпраці, створеним для фінансування робіт  і
державних програм із соціального захисту інвалідів; Фонд і  його
відділення в Автономній Республіці Крим, областях, містах  Києві
та Севастополі є юридичними особами.
 
До основних завдань Фонду, за змістом п. 2 Положення, віднесені:
акумуляція  благодійних  коштів  та  коштів,  що  надходять  від
підприємств   (об'єднань),   установ,   організацій,    трудових
колективів  і  громадян; контроль за додержанням  підприємствами
/об'єднаннями/,   установами   й   організаціями    встановлених
нормативів   робочих  місць,  призначених  для  працевлаштування
інвалідів.
 
Для   виконання  покладених  на  нього  завдань,  Фонд  зокрема,
здійснює контроль за своєчасним і повним надходженням до бюджету
Фонду коштів від підприємств /об'єднань/, установ і організацій,
які  не  забезпечують  установлених  нормативів  робочих  місць,
призначених для працевлаштування інвалідів (п. 3 Положення).
 
Крім  того,  відповідно  до п. 11 Порядку сплати  підприємствами
(об’єднаннями), установами і організаціями штрафних  санкцій  до
відділень   Фонду  соціального  захисту  інвалідів,  акумуляції,
обліку  та  використання  цих коштів,  затвердженого  постановою
Кабінету    Міністрів    України    від    28.12.2001р.   № 1767 
(1767- 2001-п ), у разі несплати штрафних санкцій в установлений
термін   відділення  Фонду  вживають заходів щодо їх стягнення у  
судовому порядку.
 
Таким чином, посилання скаржника на відсутність у позивача права
на  звернення до суду з даним позовом помилкові і не можуть бути
прийняті до уваги.
 
Разом  з  тим,  суд  першої інстанції,  вирішуючи  переданий  на
розгляд  спір,  допустив наступні порушення норм  процесуального
права.
 
Так,  згідно  ст.  82  ГПК України ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  при  вирішенні
господарського спору по суті, суд приймає рішення.
 
Відповідно  до  ст. 47 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  судове  рішення
повинно  прийматися  за результатами обговорення  усіх  обставин
справи.
 
Принцип  об’єктивної  істини, тобто  обгрунтованості  висновків,
викладених  у судовому акті, реалізується також положеннями  ст.
38  ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , яка зобов’язує господарський суд не
обмежуватись  поданими документами і матеріалами, а  витребувати
від  підприємств та організацій незалежно від їх участі у справі
документи  і  матеріали, необхідні для вирішення спору,  у  разі
недостатності поданих сторонами документів.
 
Вимоги  зазначених процесуальних норм судом при  розгляді  даної
справи не виконані.
 
Так,  відповідно до ст. 19 Закону України “Про основи соціальної
захищеності  інвалідів в Україні” ( 875-12  ) (875-12)
        ,  для  підприємств
(об'єднань), установ і організацій незалежно від форми власності
і  господарювання  встановлюється  норматив  робочих  місць  для
забезпечення  працевлаштування  інвалідів  у  розмірі   чотирьох
відсотків від загальної чисельності працюючих, а якщо працює від
15 до 25 чоловік - у кількості одного робочого місця.
 
Підприємства (об'єднання), установи і організації незалежно  від
форми   власності  і  господарювання,  де  кількість   працюючих
інвалідів   менша,  ніж  установлено  нормативом,   передбаченим
вищенаведеною  нормою, в силу ст. 20 Закону ( 875-12  ) (875-12)
        ,  щороку
сплачують  відповідним  відділенням  Фонду  України  соціального
захисту  інвалідів  штрафні санкції, сума  яких  визначається  у
розмірі   середньої  річної  заробітної  плати  на  відповідному
підприємстві  (в об'єднанні), в установі, організації  за  кожне
робоче місце, не зайняте інвалідом.
 
Таким  чином,  до  предмету доказування  у  цій  справі  входить
встановлення наявності невиконання відповідачем визначеного  ст.
19 Закону обов’язку, для чого суду необхідно було встановити:
-     яка загальна чисельність осіб працювала у звітному періоді
у відповідача;
-    яка    кількість   місць   встановлена   (з     урахуванням
встановленого Законом нормативу) для працевлаштування  інвалідів
(кількість повинна  бути  визначена   у   цілих   за   правилами
заокруглення дробових чисел);
-    яка   кількість   інвалідів    фактично     працевлаштована
відповідачем у звітному періоді.
 
У  тому разі, якщо фактично позивачем працевлаштовано у звітному
періоді   інвалідів  менше,  ніж  визначено  нормативом,   також
з’ясувати,  для  визначення  розміру  штрафник  санкцій,  розмір
середньої  річної  заробітної плати на підприємстві  у  звітному
періоді.
 
Разом  з  тим, з прийнятого судом рішення не вбачається,  що  ці
обставини  були  предметом дослідження судом, у  зв’язку  з  чим
відсутні підстави вважати, що господарським судом дана правильна
оцінка  спірним правовідносинам та зроблено відповідаючий чинним
нормам права висновок щодо прав і обов’язків сторін.
 
Зазначені  порушення  не  можуть бути усунуті  судом  касаційної
інстанції,  оскільки,  відповідно  до  ст.  111 7  ГПК   України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , переглядаючи у касаційному порядку судові рішення,
касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних  обставин
справи   перевіряє  застосування  судом  першої  чи  апеляційної
інстанції норм матеріального і процесуального права. При  цьому,
касаційна  інстанція  не  має права  встановлювати  або  вважати
доведеними  обставини,  що  не були встановлені  у  рішенні  або
постанові  господарського  суду  чи  відхилені  ним,  вирішувати
питання  про  достовірність того чи іншого доказу, про  перевагу
одних  доказів  над  іншими, збирати нові докази  або  додатково
перевіряти докази.
 
В  силу  ч.  1 ст. 111 12 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , вказівки,  що
містяться у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими  для
суду першої інстанції під час нового розгляду справи.
 
Враховуючи   викладене,  рішення  господарського   суду   Івано-
Франківської  області  від 02.07.2002р. у  цій  справі  підлягає
скасуванню, а справа – передачі на новий розгляд до суду  першої
інстанції.
 
На  підставі викладеного, керуючись ст.ст. 111-5, 111-7,  111-9-
111-11 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , колегія суддів
 
                     П О С Т А Н О В И Л А :
 
1.      Касаційну   скаргу   Дочірнього   підприємства   “Івано-
Франківськнафтопродукт” задовольнити частково.
2.
3.    Рішення господарського суду Івано-Франківської області від
02.07.2002р.  скасувати, справу передати  на  новий  розгляд  до
господарського суду Івано-Франківської області.
4.
Головуючий суддя    Кузьменко М.В.
 
Судді               Васищак І.М.
 
                    Палій В.М.