ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
23.10.2002                                    Справа N 5/274-25/54
 
Вищий господарський суд України у складі: судді Москаленка В.С.–
головуючий, суддів Джуня В.В. і Селіваненка В.П.
за участю представників:
позивача: не з’явились,
відповідача: Радика Б.А.,
розглянувши  касаційну скаргу державної податкової  інспекції  у
Сокальському   районі  Львівської  області  (далі   –   державна
податкова інспекція)
на  постанову Львівського апеляційного господарського  суду  від
25.06.2002
зі справи № 5/274-25/54
за      позовом      закритого      акціонерного      товариства
“Львівсистеменерго”, м. Червоноград Львівської області
до державної податкової інспекції
 
про   визнання недійсним рішення державної податкової інспекції
від  08.06.2001  № 178-230-05481694/1952 у частині  застосування
штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки,
 
                       В С Т А Н О В И В:
 
Рішенням  господарського суду Львівської області від  19.02.2002
(суддя  Г.Якімець) позовні вимоги задоволено: рішення  державної
податкової  інспекції  від  08.06.2001  №  178-230-05481694/1952
визнано  недійсним у частині застосування фінансових  санкцій  у
сумі   1067,80   грн.   за   перевищення  встановлених   строків
використання виданої під звіт готівки і у сумі 21310,48 грн.  за
витрачання  готівки  з виручки від наданих послуг  за  наявності
податкової  заборгованості.  Рішення  суду  мотивовано  тим,  що
відповідно  до  пункту 22 частини першої статті  92  Конституції
України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          засади відповідальності  визначаються
виключно  законами, тому Указ Президента України від 12.06.95  №
436/95  “Про застосування штрафних санкцій за порушення  норм  з
регулювання  обігу  готівки” (далі  –  Указ),  яким  встановлено
відповідальність  за  відповідні правопорушення,  не  може  бути
застосовано у визначенні юридичної відповідальності.
 
Постановою  Львівського  апеляційного  господарського  суду  від
25.06.2002, прийнятою колегією суддів у складі: Процика  Т.С.  –
головуючого,  суддів  Галушко  Н.А.  і  Юрченка  Я.О.,   рішення
господарського суду залишено без зміни з тих же підстав.
 
У  касаційній  скарзі  до  Вищого  господарського  суду  України
державна  податкова інспекція просить скасувати судові  акти  зі
справи   з   посиланням  на  неправильне  застосування  судовими
інстанціями  згаданого  пункту  22  частини  першої  статті   92
Конституції   України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
        .  На   думку   державної
податкової інспекції, відповідні приписи не стосуються бюджетних
і  податкових  відносин; санкції за порушення  норм  податкового
законодавства  можуть  визначатись не  тільки  законами,  але  й
Указами  Президента України, тому штрафні санкції  до  закритого
акцІонерного    товариства    “Львівсистеменерго”    застосовано
правомірно.
 
Сторони відповідно до статті 111-4 Господарського процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
         повідомлено про час і місце розгляду
скарги Вищим господарським судом України. Представник позивача у
судове засідання не з’явився.
 
У   судовому   засіданні   представником  державної   податкової
інспекції надано копію наказу державної податкової адміністрації
Львівської  області  від 13.06.2002 № 107, відповідно  до  якого
створено  Червоноградську об’єднану державну податкову інспекцію
на  базі  ліквідованих державних податкових  інспекції  у  місті
Червонограді та Сокальському районі.
 
Перевіривши правильність застосування судовими інстанціями  норм
матеріального  і процесуального права і заслухавши  представника
державної податкової інспекції, Вищий господарський суд  України
дійшов  висновку  про необхідність скасування судових  актів  зі
справи і направлення справи на новий розгляд з таких підстав.
 
Пунктом   22  частини  першої  статті  92  Конституції   України
( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          встановлено,  що  виключно  законами  України
визначаються засади цивільно-правової відповідальності,  діяння,
які   є   злочинами,   адміністративними   або   дисциплінарними
правопорушеннями, та відповідальність за них. Приписи цієї норми
Конституції  України  ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
          не  стосуються  публічно-
правових  відносин, що підтверджується рішенням  Конституційного
Суду  України  у справі за конституційним зверненням  відкритого
акціонерного товариства “Всеукраїнський Акціонерний  Банк”  щодо
офіційного  тлумачення положень пункту 22 частини першої  статті
92  Конституції  України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , частин першої,  третьої
статті   2,  частини  першої  статті  38  Кодексу  України   про
адміністративні   правопорушення  (справа  про  відповідальність
юридичних осіб) від 30.05.2001 № 7-рп/2001.
 
За змістом Указу предметом його регулювання є відносини публічно-
правового  характеру,  а  передбачена  ним  відповідальність   є
публічно-правовою.   Указ   видано   на   підставі   статті   25
Конституційного   Договору  між  Верховною   Радою   України   і
Президентом   України   про  основні   засади   організації   та
функціонування  державної  влади і  місцевого  самоврядування  в
Україні   на  період  до  прийняття  нової  Конституції  України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , відповідно до якої Президент України мав  право
видавати  укази  з питань економічної реформи, не  врегульованих
законодавством  України,  які  діють  до  прийняття  відповідних
законів.  Питання  стосовно застосуванням  штрафних  санкцій  за
порушення  норм з регулювання норм з обігу готівки законодавчими
актами України не врегульовано.
 
Отже  судові  інстанції у справі не мали  правових  підстав  для
висновку  з  посиланням  на пункт 22 частини  першої  статті  92
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         про те, що Указом  Президента
України  не може бути встановлено відповідальність за відповідні
правопорушення,  а  норми  Указу не  повинні  застосовуватись  у
визначенні юридичної відповідальності.
 
Відповідно  до  пункту 4 статті 10 Закону України “Про  державну
податкову  службу  в  Україні” ( 509-12  ) (509-12)
          та  статті  3  Указу
контроль  за  додержанням  норм  з  регулювання  обігу   готівки
здійснюють  органи  державної  податкової  служби,  а  згідно  з
пунктом  7  статті 11 названого Закону цим органам надано  право
застосовувати  до підприємств, установ, організацій  і  громадян
санкції у порядку і розмірах, встановлених законом.
 
У  зв’язку  з висновком про те, що Указом Президента України  не
може  бути визначена юридична відповідальність за порушення норм
з  регулювання  обігу  готівки, судові  інстанції  у  справі  не
вважали   за  необхідне  давати  правову  оцінку  наявності   чи
відсутності факту правопорушення, за яке до позивача застосовано
штрафні   санкції.  Проте  з  урахуванням  помилковості   такого
висновку   відповідна   обставина  має  суттєве   значення   для
правильного вирішення спору і повинна бути встановлена  під  час
нового розгляду справи.
 
Враховуючи викладене та керуючись статтями 111-7, 111-9,  111-11
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , ВИЩИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
1. Рішення господарського суду Львівської області від 19.02.2002
та  постанову Львівського апеляційного господарського  суду  від
25.06.2002 зі справи № 5/274-25/54 скасувати.
 
2.  Справу  направити  на новий розгляд до  господарського  суду
Львівської області.
 
Суддя                                     В. Москаленко
 
Суддя                                     В. Джунь
 
Суддя                                     В.Селіваненко