ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
4.07.2002                                 Справа N 8615-2/9/409С
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого - судді          Усенко Є.А.,
суддів :                     Глос О.І. – (доповідача у справі),
                             Грека Б.М.,
розглянувши у відкритому     Сумської міської Ради
судовому засіданні
матеріали касаційної скарги
на постанову                 від 05.03.2002 Харківського
                             апеляційного господарського суду
у справі                     № 8615-2/9/409С
господарського суду          Сумської області
за позовом                   Зарічної районної у місті Суми ради
до                           Сумської міської ради
третя особа на стороні       Ковпаківська районна у місті Суми
позивача                     рада
 
про   визнання рішення недійсним
 
      в судовому засіданні взяли участь представники від:
позивача -    Глуходід Ю.О., Дяченко Ю.В.
відповідача - Лаврик В.Б., Єременко О.В., Клочко С.В.
третьої особи Кузнєцов В.М., Щербак Н.Г.
-
 
                       В С Т А Н О В И В:
 
Рішенням  господарського суду Сумської області від 28.12.2001  у
справі № 8615-2/9 задоволено позов про визнання недійсним п.  п.
1,  2,  3  рішення  від 04.10.2000 Сумської  міської  ради  “Про
концепцію територіального управління м. Суми”.
 
Рішення  господарського суду мотивоване тим, що  спірне  рішення
міської  ради було прийнято без проведення референдуму, тобто  з
порушенням    вимог  ч.  5  ст.  140     Конституції     України
( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
        ,  ч. 2 ст. 5 та ч. 3 п. 2 Прикінцевих  положень
Закону    України  “Про   місцеве  самоврядування  в    Україні”
( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        .
 
Постановою  Харківського  апеляційного господарського  суду  від
05.03.2002  у  справі  №  8615-2/9/409С  вказане  рішення   було
залишено без змін, а апеляційну скаргу Сумської міської  Ради  -
без  задоволення з посиланням на те, що: по-перше, питання  щодо
утворення (неутворення) районних у містах рад прямо не  вирішено
ні в ч. 5 ст. 140 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ; ні в п.  2
ст.   5,   ні  в  п.  1  ст.  11  Закону  України  “Про  місцеве
самоврядування в Україні” ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        ; ні в п. 3 ст. 5  Закону
України   “Про  вибори  депутатів  місцевих  рад  та  сільських,
селищних,міських голів”; по-друге, відповідно до абзацу 3  п.  2
Розділу  V  “Прикінцеві та перехідні положення”  Закону  України
“Про місцеве самоврядування в Україні” ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
         виключно до
компетенції  референдуму  відноситься  вирішення  питання   щодо
утворення  (неутворення) районних у місті рад, у зв”язку  з  чим
Сумська   міська   Рада  (прийнявши  оскаржуване   рішення   без
проведення референдуму) вийшла за межі своїх повноважень.
 
Сумська  міська  Рада  в  касаційній  скарзі  просить  скасувати
постанову  Харківського  апеляційного  господарського  суду  від
05.03.2002  та рішення господарського суду Сумської області  від
28.12.2001  і  припинити  провадження у справі,  оскільки  судом
першої  та  апеляційної інстанції неправильно застосовано  норми
матеріального   та  процесуального  права,  а   саме:   ст.   54
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
          (щодо
підписання позовної заяви від імені ради неуповноваженою особою,
якою є голова райради, який звернувся до господарського суду без
відповідного  рішення  ради);  ст.  140   Конституції    України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , ст.ст. 5,41,55, п. 2 Прикінцевих та  перехідних
положень Закону України “Про  місцеве  самоврядування в Україні”
( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        .
 
Позивач  заперечував  проти касаційної  скарги,  посилаючись  на
порушення відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення вимог
ст.   140   Конституції  України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
        ,  розділу   V
“Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про  місцеве
самоврядування в Україні” ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        .
 
Третя  особа  -  Ковпаківська районна у м. Суми рада  підтримала
касаційну  скаргу  відповідача з мотивів  відповідності  вимогам
чинного  законодавства  оскаржуваного рішення  Сумської  міської
ради.
 
В  засіданні суду касаційної інстанції було оголошено перерву до
04.07.2002.
 
У  зв”язку  із  зміною  складу  колегії  суддів  розгляд  справи
розпочато з оголошення нового складу суду.
 
Заслухавши пояснення представників відповідача і третьої  особи,
які  підтримали  касаційну  скаргу, і заперечення  представників
позивача, перевіривши правильність застосування судом першої  та
апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права,
колегія  суддів Вищого господарського суду України приходить  до
висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню  з
таких підстав.
 
Судовими інстанціями встановлено, що Сумською міською радою ХІІІ
скликання на ХV сесії 04.10.2000 прийнято рішення “Про концепцію
територіального управління м. Суми”, відповідно до п. п. 1, 2, 3
якого:
 
1.З  моменту  закінчення повноважень Зарічної  та  Ковпаківської
районних  в  місті  Суми рад ХХІІІ скликання  не  утворювати  на
території   Ковпаківського   та  Зарічного   районів   м.   Суми
представницьких органів.
 
2.Починаючи з ХХІV скликання єдиним представницьким орга- ном м.
Суми,  що представляє інтереси територіальної громади і діє  від
її  імені  вважати  Сумську міську раду, яка  складається  з  75
депутатів,обра-  них за мажоритарною вибочою  системою  відносно
більшості по одно мандатних виборчих округах, на які поділяється
вся територія міста.
 
3.Вважати  доцільною  форму організації  управління  районами  в
місті через районні в місті Зарічну і Ковпаківську адміністрації
районів,  які  являються  структурними  підрозділами  виконавчих
органів Сумської міської ради і діють на підставі Положень  “Про
Ковпаківську   і  Зарічну  в  м.  Суми  районні  адміністрації”,
затверджених  рішенням  міської ради та відображених  в  статуті
міста.
 
Вказане рішення Сумської міської Ради прийнято відповідно до  ч.
5  ст. 140 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ; п. 2 ст. 5, п.  1
ст.  11,  ч.  3  п.  2  розділу V Закону  України  “Про  місцеве
самоврядування  в  Україні” ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        , п.  3  ст.  5  Закону
України   “Про  вибори  депутатів  місцевих  рад  та  сільських,
селищних, міських голів”.
 
Колегія  суддів  Вищого  господарського  суду  України  не  може
погодитись  з  висновками суду першої та  апеляційної  інстанції
щодо  порушення  відповідачем  вимог  вищевказаних  законодавчих
актів  при прийнятті оскаржуваного рішення, оскільки ці висновки
не   ґрунтуються  на  правильному  застосуванні  судом  ст.  140
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ; п. 2 ст. 5, п. 1 ст. 11,  ч.
3  п.  2  Розділу  V “Прикінцеві та перехідні положення”  Закону
України “Про місцеве самоврядування в Україні” ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        .
 
Так,   відповідно  до  ч.  5    ст.  140   Конституції   України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         питання організації управління районами в містах
належить  до  компетенції  міських  рад.  Відповідно  до  п.   2
резолютивної  частини рішення Конституційного суду  України  від
13.07.2002  №  11-  рп/2001 у справі №  1-39/2001  під  поняттям
“організація управління районами в містах”, що міститься в ч.  5
ст. 140 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , в системному зв”язку
з її статтями 142,143 треба розуміти повноваження міських рад як
органів  місцевого  самоврядування в містах з  районним  поділом
приймати рішення щодо матеріально-фінансового та організаційного
забезпечення  здійснення  місцевого  самоврядування  в   районах
міста;  утворення чи неутворення в місті районних рад та в  разі
їх утворення визначення обсягу і меж повноважень районних рад...
 
Вказане     тлумачення  ч.  5   ст.  140    Конституції  України
( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
         кореспондується з нормами ст. 5 Закону  України
“Про місцеве самоврядування в Україні” ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        , відповідно
до  ч.  1  якої  до системи органів місцевого самоврядування  не
включено районні в місті ради, а згідно з ч. 2 вказаної статті у
містах з районним поділом за рішенням територіальної громади або
міської  ради  відповідно  до цього Закону  можуть  утворюватися
районні  в  місті ради (тобто питання утворення  чи  неутворення
районних в місті рад може вирішуватись двома шляхами: або  через
територіальні громади, або за рішенням міської ради).
 
Господарські  суди  першої  та апеляційної  інстанцій  допустили
помилку  в  застосуванні абзацу 3 п. 2 Розділу V “Прикінцеві  та
перехідні положення
 
ня”  Закону  України  “Про  місцеве  самоврядування  в  Україні”
( 280/97-ВР  ) (280/97-ВР)
        ,  в якому йдеться про порядок прийняття  рішення
міських  рад  про проведення референдумів територіальних  громад
міст з районним поділом щодо утворення (неутворення) районних  в
містах  рад відповідно до ст. 5 цього Закону ( а не про  порядок
прийняття рішення про утворення чи неутворення районних у  місті
рад),  що  призвело до помилкового висновку суду щодо віднесення
питання  про  утворення (неутворення) районних у  місті  рад  до
виключної компетенції референдуму.
 
Про  помилковість висновків суду першої та апеляційної інстанції
стосовно   віднесення   питання  щодо  утворення   (неутворення)
районних   в  місті  рад  виключно  до  компетенції  референдуму
свідчить  і ст. 6 Закону України “Про всеукраїнський та  місцеві
референдуми”, згідно з якою до виключної компетенції референдуму
не  віднесено  вирішення  питання  про  утворення  (неутворення)
районних в місті рад.
 
Викладене   свідчить,  що  Сумська  міська  рада  при  прийнятті
оскаржуваного   рішення  діяла  в  межах   наданих   їй   чинним
законодавством  повноважень у зв”язку з чим позовні  вимоги  про
визнання  недійсним  вказаного  рішення  є  необґрунтованими   і
задоволенню не підлягають.
 
Що   стосується   висновків  господарського   суду   першої   та
апеляційної  інстанції  стосовно  повноважень  голови   Зарічної
районної  в м. Суми ради на підписання позовної заяви від  імені
райради, то останні є правовомірними, оскільки відповідно до  п.
15  ст. 55 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”
( 280/97-ВР  ) (280/97-ВР)
          голова  ради  має  право  представляти  раду  у
відносинах  з державними огранами, а згідно зі ст. 71  вказаного
Закону  органи та посадові особи місцевого самоврядування  мають
право  звертатись до суду щодо визнання незаконними актів  інших
органів місцевого самоврядування.
 
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 111-5, 111-7,  п.  2  ст.
111-9,ст.  111-10, 111-11 Господарського процесуального  кодексу
України ( 1798-12 ) (1798-12)
         Вищий господарський суд України, -
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
1.Касаційну скаргу Сумської міської ради задовольнити частково.
 
2.Рішення господарського суду Сумської області від 28.12.2001 та
постанову  Харківського  апеляційного  господарського  суду  від
05.03.2002р. у справі № 8615-2/9/409С скасувати.
 
3.В позові Зарічній районній в м. Суми раді відмовити.
 
Головуючий - суддя       Є.Усенко
 
Судді                    О.Глос
 
                         Б.Грек