ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
04.07.2002                             Справа N 8615-2/9/409C
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого - судді
суддів
 
розглянувши у відкритому
судовому засіданні матеріали      Сумської міської Ради
касаційної скарги
 
на постанову                      від 05.03.2002 Харківського
                                  апеляційного господарського суду
 
у справі                          № 86
 
господарського суду               Сумської області
 
за позовом                        Зарічної районної у місті
                                  Суми ради
 
до                                Сумської міської ради
 
третя особа на стороні            Ковпаківська районна у місті
позивача                          Суми рада
 
 
про                               визнання рішення недійсним
 
       в судовому засіданні взяли участь представники від:
 
позивача
відповідача
третьої
особи
 
                           ВСТАНОВИВ:
 
Рішенням господарського суду Сумської  області  від  28.12.2001  у
справі № 86 задоволено позов про визнання недійсним п.  п. 1, 2, 3
рішення  від  04.10.2000  Сумської  міської  ради  "Про  концепцію
територіального управління м. Суми".
 
Рішення господарського  суду  мотивоване  тим,  що  спірне рішення
міської ради було прийнято без  проведення  референдуму,  тобто  з
порушенням вимог ч.  5 ст. 140 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,
ч.  2 ст.  5 та ч. 3 п. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про
місцеве  самоврядування  в  Україні"  ( 280/97-ВР  ) (280/97-ВР)
        .  Постановою
Харківського апеляційного господарського  суду  від  05.03.2002  у
справі  № 86 вказане рішення було залишено без змін,  а апеляційну
скаргу Сумської міської Ради - без задоволення з посиланням на те,
що:  по-перше,  питання  щодо  утворення  (неутворення) районних у
містах рад прямо не вирішено ні в ч. 5 ст. 140 Конституції України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ;  ні в п.  2 ст. 5, ні в п. 1 ст. 11 Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        ;  ні в  п.  3
ст.  5  Закону  України  "Про  вибори  депутатів  місцевих  рад та
сільських,  селищних  міських  голів"  ( 14/98-ВР  ) (14/98-ВР)
        ;   по-друге,
відповідно  до  абзацу  3 п.  2 Розділу V "Прикінцеві та перехідні
положення"  Закону  України "Про місцеве самоврядування в Україні"
( 280/97-ВР  ) (280/97-ВР)
          виключно  до  компетенції  референдуму відноситься
вирішення питання щодо утворення (неутворення)  районних  у  місті
рад,  у  зв"язку  з чим Сумська міська Рада (прийнявши оскаржуване
рішення  без  проведення  референдуму)  вийшла   за   межі   своїх
повноважень.
 
Сумська міська   Рада   в   касаційній  скарзі  просить  скасувати
постанову  Харківського  апеляційного  господарського   суду   від
05.03.2002  та  рішення  господарського  суду Сумської області від
28.12.2001 і припинити провадження у справі, оскільки судом першої
та    апеляційної    інстанції   неправильно   застосовано   норми
матеріального  та   процесуального   права,   а   саме:   ст.   54
Господарського  процесуального  кодексу  України ( 1798-12 ) (1798-12)
         (щодо
підписання позовної заяви від імені ради  неуповноваженою  особою,
якою  є голова райради,  який звернувся до господарського суду без
відповідного рішення ради);  ст.  140 Конституції України, ст. ст.
5,  41, 55, п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        .
 
Позивач заперечував проти касаційної  скарги,  посилаючись  на  по
рушення відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення вимог ст.
140  Конституції  України,  розділу  V  "Прикінцеві  та  перехідні
положення"  Закону  України "Про місцеве самоврядування в Україні"
( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        .
 
Третя особа - Ковпаківська  районна  у  м.  Суми  рада  підтримала
касаційну  скаргу  відповідача  з  мотивів  відповідності  вимогам
чинного законодавства оскаржуваного рішення Сумської міської ради.
 
В  засіданні суду касаційної інстанції було оголошено перерву  до
04.07.2002.
 
У зв"язку із зміною складу колегії суддів розгляд справи розпочато
з оголошення нового складу суду.
 
Заслухавши пояснення представників відповідача  і  третьої  особи,
які  підтримали  касаційну  скаргу,  і  заперечення  представників
позивача,  перевіривши правильність застосування судом  першої  та
апеляційної  інстанції  норм матеріального і процесуального права,
колегія суддів Вищого господарського  суду  України  приходить  до
висновку,  що  касаційна  скарга підлягає частковому задоволенню з
таких підстав.
 
Судовими інстанціями встановлено,  що Сумською міською Радою  XIII
скликання  на  XV сесії 04.10.2000 прийнято рішення "Про концепцію
територіального управління м.  Суми",  відповідно до п. п. 1, 2, 3
якого:
 
1.3 моменту   закінчення  повноважень  Зарічної  та  Ковпаківської
районних в  місті  Суми  рад  XXIII  скликання  не  утворювати  на
території    Ковпаківського   та   Зарічного   районів   м.   Суми
представницьких органів.
 
2. Починаючи з XXIV скликання єдиним  представницьким  органом  м.
Суми,  що представляє інтереси територіальної громади і діє від її
імені вважати Сумську міську раду, яка складається з 75 депутатів,
обраних  за  мажоритарною  виборчою системою відносно більшості по
одно мандатних виборчих округах,  на які поділяється вся територія
міста.
 
3. Вважати доцільною форму організації управління районами в місті
через  районні  в  місті  Зарічну  і  Ковпаківську   адміністрації
районів,   які   являються  структурними  підрозділами  виконавчих
органів Сумської міської ради і діють на  підставі  Положень  "Про
Ковпаківську   і   Зарічну   в  м.  Суми  районні  адміністрації",
затверджених рішенням  міської  ради  та  відображених  в  статуті
міста.
 
Вказане рішення Сумської міської Ради прийнято відповідно до ч.  5
ст.  140 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ;  п. 2 ст. 5, п. 1 ст.
11, ч. 3 п. 2 розділу V Закону України "Про місцеве самоврядування
в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        ,  п.  3 ст.  5 Закону України "Про вибори
депутатів  місцевих  рад  та сільських,  селищних,  міських голів"
( 14/98-ВР ) (14/98-ВР)
        .
 
Колегія суддів  Вищого  господарського  суду   України   не   може
погодитись  з висновками суду першої та апеляційної інстанції щодо
порушення відповідачем вимог вищевказаних законодавчих  актів  при
прийнятті   оскаржуваного   рішення,   оскільки   ці  висновки  не
ґрунтуються на правильному застосуванні судом ст.  140 Конституції
України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ;  п.  2 ст.  5 ,  п.  1 ст.  11,  ч. 3 п. 2
Розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України  "Про
місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        .
 
Так, відповідно до ч. 5 ст. 140 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        
питання організації  управління  районами  в  містах  належить  до
компетенції міських рад.  Відповідно до п.  2 резолютивної частини
рішення Конституційного суду України від 13.07.2002 № 11-  рп/2001
у справі № 1-39/2001 під поняттям "організація управління районами
в  містах",  що  міститься  в ч.  5 ст.  140  Конституції  України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,  в системному зв"язку з її статтями 142, 143 треба
розуміти   повноваження   міських   рад   як   органів   місцевого
самоврядування  в  містах з районним поділом приймати рішення щодо
матеріально-фінансового та організаційного забезпечення здійснення
місцевого самоврядування в районах міста; утворення чи неутворення
в місті районних рад та в разі їх утворення  визначення  обсягу  і
меж повноважень районних рад...
 
Вказане тлумачення ч. 5 ст. 140 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        
кореспондується з  нормами  ст.  5  Закону  України  "Про  місцеве
самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        , відповідно до ч.1 якої до
системи органів місцевого самоврядування  не  включено  районні  в
місті  ради,  а згідно з ч.  2 вказаної статті у містах з районним
поділом  за  рішенням  територіальної  громади  або  міської  ради
відповідно  до  цього  Закону  можуть утворюватися районні в місті
ради (тобто питання утворення чи неутворення районних в місті  рад
може вирішуватись двома шляхами:  або через територіальні громади,
або за рішенням міської ради).
 
Господарські суди першої та апеляційної інстанцій допустили  помил
ку в застосуванні абзацу 3 п. 2 Розділу V "Прикінцеві та перехідні
положення"  Закону  України "Про місцеве самоврядування в Україні"
( 280/97-ВР  ) (280/97-ВР)
        ,  в  якому  йдеться  про  порядок прийняття рішення
міських рад про проведення референдумів територіальних громад міст
з  районним поділом щодо утворення (неутворення) районних в містах
рад відповідно до ст.  5 цього Закону (а  не про порядок прийняття
рішення  про  утворення  чи неутворення районних у місті рад),  що
призвело до помилкового висновку суду щодо віднесення питання  про
утворення   (неутворення)   районних  у  місті  рад  до  виключної
компетенції референдуму.
 
Про помилковість висновків суду першої  та  апеляційної  інстанції
стосовно  віднесення питання щодо утворення (неутворення) районних
в місті рад виключно до компетенції референдуму свідчить і  ст.  6
Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми", згідно
з якою до виключної компетенції референдуму не віднесено вирішення
питання про утворення (неутворення) районних в місті рад.
 
Викладене свідчить,   що   Сумська   міська   рада  при  прийнятті
оскаржуваного  рішення   діяла   в   межах   наданих   їй   чинним
законодавством  повноважень,  у  зв"язку  з чим позовні вимоги про
визнання  недійсним  вказаного  рішення   є   необгрунтованими   і
задоволенню не підлягають.
 
Що стосується  висновків господарського суду першої та апеляційної
інстанції стосовно повноважень голови Зарічної районної в м.  Суми
ради на підписання позовної заяви від імені райради,  то останні є
правовомірними, оскільки відповідно до п. 15 ст. 55 Закону України
"Про  місцеве  самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
         голова ради
має право представляти раду у відносинах з державними огранами,  а
згідно зі ст. 71 вказаного Закону ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
         органи та посадові
особи місцевого самоврядування мають право звертатись до суду щодо
визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування.
 
Враховуючи викладене,  керуючись ст.  ст.  111-5,  111-7, п. 2 ст.
111-9,  ст.  111-10,  111-11 Господарського процесуального кодексу
України ( 1798-12 ) (1798-12)
         Вищий господарський суд України, -
 
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
1. Касаційну скаргу Сумської міської ради задовольнити частково.
 
2. Рішення господарського суду Сумської області від 28.12.2001  та
постанову   Харківського   апеляційного  господарського  суду  від
05.03.2002р. у справі № 86 скасувати.
 
3. В позові Зарічній районній в м.Суми раді відмовити.