ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.06.2002 Справа N 1/403-22/193
Вищий господарський суд України у складі: судді Москаленка В.С.
– головуючий, суддів Джуня В.В. і Селіваненка В.П.
за участю представників:
позивача: Клавкіна М.В. – прокурора відділу Генеральної
прокуратури України
відповідача: Кметика П. П. – голови правління закритого
акціонерного товариства “Господарська спілка “Галичина”
третьої особи: Кулявця С.З. - начальника юридичного управління
відкритого акціонерного товариства “Нафтопереробний комплекс –
Галичина”
розглянув касаційну скаргу закритого акціонерного товариства
“Господарська спілка “Галичина”, м. Дрогобич Львівської обл.
(далі – ЗАТ “Господарська спілка “Галичина”)
на постанову Львівського апеляційного господарського суду від
27.02.2002
зі справи № 1/403-22/193
за позовом прокурора м. Дрогобича в інтересах держави в особі
виконавчого комітету Дрогобицької міської ради
до ЗАТ “Господарська спілка “Галичина”
третя особа відкрите акціонерне товариство “Нафтопереробний
комплекс – Галичина”, м. Дрогобич Львівської області (далі - ВАТ
“НПК – Галичина”)
про визнання установчих документів недійсними і скасування
державної реєстрації.
Прокурором м. Дрогобича в інтересах держави в особі виконавчого
комітету Дрогобицької міської ради подано позов про визнання
недійсними установчих документів і скасування державної
реєстрації ЗАТ “Господарська спілка “Галичина”.
Рішенням господарського суду Львівської області від 14.08.2001
(суддя Дух Я.В.) позовні вимоги задоволено: статут ЗАТ
“Господарська спілка “Галичина” визнано таким, що суперечить
законодавству України; державну реєстрацію ЗАТ “Господарська
спілка “Галичина” скасовано; виконавчий комітет Дрогобицької
міської ради зобов’язано вжити заходів щодо виключення ЗАТ
“Господарська спілка “Галичина” з державного реєстру; створено
ліквідаційну комісію з числа представників Дрогобицької ОДПІ,
відділення Пенсійного фонду України в м. Дрогобичі, фінвідділу в
м. Дрогобичі та виконкому Дрогобицької міськради і власників ЗАТ
“Господарська спілка “Галичина” та зобов’язано ліквідаційну
комісію скласти ліквідаційний баланс ЗАТ “Господарська спілка
“Галичина” і провести ліквідацію цього товариства.
Рішення суду мотивовано, зокрема, невідповідністю установчих
документів ЗАТ “Господарська спілка “Галичина” вимогам
законодавства, оскільки у статуті відповідача відсутні відомості
про склад засновників та учасників товариства, розмір та порядок
утворення статутного фонду, розподіл часток між учасниками
товариства.
Постановою Львівського апеляційного господарського суду від
27.02.2002, прийнятою колегією суддів у складі: Бобеляка О.М. –
головуючого, суддів Дубник О.П. і Скрутовського П. Д., рішення
зі справи залишено без зміни з посиланням на порушення ЗАТ
“Господарська спілка “Галичина” під час державної реєстрації
статті 4 Закону України “Про господарські товариства”, статті 8
Закону України “Про приватизацію майна державних підприємств” у
редакції Закону від 04.03.92 (далі – Закон), пункту 2.11 Порядку
створення та реєстрації товариства покупців у процесі
приватизації, зареєстрованим наказом Фонду державного майна
України від 08.09.92 № 370 (далі – Порядок).
У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України ЗАТ
“Господарська спілка “Галичина” посилається на неправильне
застосування апеляційною інстанцією норм матеріального і
процесуального права. На думку заявника, прокурором подано позов
з порушенням строків позовної давності та статті 5 Закону
України “Про прокуратуру”, судом безпідставно залучено до участі
у справі третю особу – ВАТ “НПК – Галичина” і неправильно
застосовано статтю 17 Закону України “Про приватизацію
державного майна” (у редакції Закону від 19.02.97).
Перевіривши повноту встановлення обставин справи і правильність
застосування апеляційною інстанцією норм матеріального і
процесуального права, Вищий господарський суд України дійшов
висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної
скарги і водночас про необхідність зміни судових актів зі справи
з урахуванням такого.
Відповідно до пункту 1.1 Статуту ЗАТ “Господарська спілка
“Галичина” засновано товариством покупців - членів трудового
колективу ВАТ “НПК – Галичина”. Метою діяльності товариства
відповідно до пункту 2.1 Статуту є захист інтересів акціонерів,
членів трудового колективу ВАТ “НПК – Галичина” та участь в його
управлінні.
Згідно із частиною другою статті 8 Закону для спільної участі у
приватизації громадяни можуть засновувати товариство покупців
шляхом укладання угоди про сумісну діяльність, яка підлягає
реєстрації у відповідному органі приватизації. Товариство
покупців може виступати як юридична особа тільки у межах
повноважень, визначених цією статтею.
До компетенції товариства покупців віднесено: подання заяв на
приватизацію, одержання кредитів, участь в аукціонах, конкурсах,
викупі підприємства, укладання договору купівлі-продажу,
прийняття майна у власність, підготовку установчих документів і
вирішення інших організаційних питань щодо створення на основі
придбаного майна господарського товариства чи іншого виду
підприємства, участь як позивача або відповідача в суді чи
арбітражному суді. З приписами цієї норми кореспондується пункт
2.11 Порядку, яким також визначене коло повноважень товариства
покупців, у межах якого воно може виступати як юридична особа.
З огляду на викладене апеляційною інстанцією зроблено правильний
висновок щодо відсутності правових підстав у товариства покупців
– членів трудового колективу ВАТ “НПК–Галичина” проводити його
реорганізацію, у тому числі у формі перетворення або виступати
засновником закритого акціонерного товариства.
Відповідно до 4 Закону України “Про господарські товариства”
акціонерне товариство, товариство з обмеженою і товариство з
додатковою відповідальністю створюються і діють на підставі
установчого договору і статуту.
Установчі документи повинні містити відомості про вид
товариства, предмет і цілі його діяльності, склад засновників та
учасників, найменування та місцезнаходження, розмір та порядок
утворення статутного фонду, порядок розподілу прибутків та
збитків, склад та компетенцію органів товариства та порядок
прийняття ними рішень, включаючи перелік питань, по яких
необхідна одностайність або кваліфікована більшість голосів,
порядок внесення змін до установчих документів та порядок
ліквідації і реорганізації товариства, а також інші відомості,
передбачені статтею 37 цього Закону.
На порушення цієї норми установчі документи відповідача не
містять, зокрема, інформації про склад засновників та учасників
товариства, розмір та порядок утворення статутного фонду,
розподіл часток між учасниками товариства. Крім того, реєстрацію
ЗАТ “Господарська спілка “Галичина” здійснено за відсутності
установчого договору. Посилання відповідача на статтю 17 Закону
України “Про приватизацію державного майна” (у редакції Закону
від 19.02.97) відповідно до якої рішення про створення
товариства є установчим договором, безпідставне, оскільки ця
норма стосується приватизації майна, зданого в оренду.
У матеріалах справи міститься повідомлення управління МВС
України у Львівській області від 28.05.2001 № 24/15-122, з якого
прокурор дізнався про порушення, вчинені у реєстрації
відповідача. Отже відповідно до статті 76 Цивільного кодексу
України ( 435-15 ) (435-15) право на позов виникло у прокурора з моменту
отримання зазначеного повідомлення.
З матеріалів справи вбачається, що позов подано прокурором
відповідно до статті 2 Господарського процесуального кодексу
України ( 1798-12 ) (1798-12) , статті 5 Закону України “Про прокуратуру”
та рішення Конституційного суду України від 08.04.99 № 3-рп/99 у
справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду
України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного
тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу
України (справа про представництво прокуратурою України
інтересів держави в арбітражному суді).
Таким чином, суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано
дійшли висновку про визнання статуту ЗАТ “Господарська спілка
“Галичина” таким, що суперечить законодавству України і про
необхідність скасування державної реєстрації цього товариства.
Разом з тим рішення господарського суду від 14.08.2001 у частині
створення ліквідаційної комісії з числа представників названих у
ньому державних органів та виконкому Дрогобицької міськради, а
отже і постанова Львівського апеляційного господарського суду
від 27.02.2002, якою це рішення залишено без зміни, не
відповідає вимогам закону.
Статтею 19 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) передбачено, що
органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх
посадові особи зобов’язані діяти на підставі, в межах
повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України. До
повноважень жодного із зазначених у рішенні господарського суду
державних органів та виконавчого комітету міської ради законом
не віднесено здійснення заходів щодо ліквідації суб’єктів
господарювання або участь у таких заходах.
З огляду на приписи статті 8 Закону України “Про підприємництво”
( 698-12 ) (698-12) , статей 34 і 35 Закону України “Про підприємства в
Україні” ( 887-12 ) (887-12) створення ліквідаційної комісії покладається
на власника підприємства або уповноважений ним орган. Отже
резолютивна частина судового рішення від 14.08.2001 підлягає
зміні.
Керуючись статтями 111-7-111-11 Господарського процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12) , ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В И В:
1. Рішення господарського суду Львівської області від
14.08.2001 та постанову Львівського апеляційного господарського
суду від 27.02.2002 зі справи № 1/403-22/193 змінити, виклавши
пункт 3 резолютивної частини рішення у такій редакції:
3.Зобов’язати правління ЗАТ “Господарська спілка “Галичина”
здійснити ліквідацію ЗАТ “Господарська спілка “Галичина”
відповідно до вимог статей 34 і 35 Закону України “Про
підприємства в Україні” ( 887-12 ) (887-12) .
2. В інший частині судові акти зі справи залишити без зміни.
Суддя В. Москаленко
Суддя В. Джунь
Суддя В. Селіваненко