ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
12.03.2002                                  Справа N Б26/15/118
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого                   Чупруна В.Д.,
суддів:                       Грека Б.М.- (доповідача по
                              справі) Плюшка І.А.
розглянувши   у   відкритому  Контрольно-ревізійного управління
судовому засіданні касаційну  у Дніпропетровській області
скаргу
на постанову                  Дніпропетровського апеляційного
                              господарського суду від
                              20.12.2001
у справі                      № 02-5/5-9/59/Б26/15/118
за заявою                     КРУ в Дніпропетровській області
до                            ВАТ “ДМЗ ім. Петровського“
 
Про   визнання майнових вимог у сумі 1069564 грн.
 
в судовому засіданні взяли участь представники:
від заявника - не з'явились
від боржника - не з'явились
 
Ухвалою   господарського  суду  Дніпропетровської  області   від
27.09.2001  у справі № Б26/15/118 (суддя Камша Н.М.)  відмовлено
Контрольно-ревізійному управлінню в Дніпропетровській області  у
заяві    до    ВАТ   “Дніпропетровський   металургійний    завод
їм.  Петровського” про визнання майнових вимог  у  сумі  1069564
грн.
 
Відмовляючи в задоволенні майнових вимог господарський суд  моти
вував  з  тих підстав, що статтею 3 Закону України “Про  джерела
фінансування  органів державної влади” забороняється  створювати
позабюджетні  фонди,  мати позабюджетні  спеціальні  рахунки  та
використовувати кошти, одержані за здійснення функцій держави.
 
Крім   того,  ст.  2  Закону  України  “Про  порядок   погашення
зобов'язань  платників  податків перед бюджетами  та  державними
цільовими  фондами” ( 2181-14 ) (2181-14)
         контрольно-ревізійне  управління
не є контролюючим органом та органами стягнення.
 
За  апеляційною скаргою Контрольно-ревізійного управління у Дніп
ропетровській     області     Дніпропетровський      апеляційний
господарський суд постановою від 20.12.2001 (судді: Ясир Л.О.  -
головуюча,  Бахмат  P.M.  - доповідач, Пруднікова  В.В.)  ухвалу
господарського  суду  Дніпропетровської області  від  27.09.2001
залишено без змін.
 
Дана  постанова прийнята з посиланням на те, що згідно статті  2
Закону  України  “Про  порядок погашення  зобов'язань  платників
податків   перед   бюджетами  та   державними цільовими фондами”
( 2181-14 ) (2181-14)
        .
 
За  твердженням  скаржника Дніпропетровським  апеляційним  госпо
дарським  судом  порушено  норми матеріального  права,  а  саме:
невірно   застосовано  положення  Закону  України  “Про  порядок
погашення  зобов'язань  платників податків  перед  бюджетами  та
державними цільовими фондами” ( 2181-14 ) (2181-14)
        .
 
Колегія    суддів,   вивчивши   матеріали   справи,   вислухавши
представників   від   заявника   і   боржника,   проаналізувавши
правомірність  дотримання апеляційним господарським  судом  норм
матеріального і процесуального права.
 
                       В С Т А Н О В И Л А:
 
В  період  з  1995 по 1999 pp. контрольно-ревізійним відділом  в
м.   Дніпропетровську   та  контрольно-ревізійним   відділом   в
Ленінському  районі  м.  Дніпропетровська  проведені   перевірки
фінансово-господарської діяльності ВАТ ДМЗ ім. Петровського.
 
За  результатами відповідно до Інструкції “Про порядок стягнення
коштів  та  застосування фінансових санкцій  органами  державної
контрольно-ревізійної  служби  від  03.07.1998  №  130  винесені
рішення  від 11.09.1995 № 02-180; від 13.05.1997 № 02-07/14;  від
05.05.1998  № 118-04; від 28.02.1997 № 02-07/09; від  04.10.1999
№  118-08;  від 04.10.1999 № 118-09 про застосування  фінансових
санкцій на загальну суму 1069564 грн.
 
Враховуючи,  що відносно боржника порушено справу про  банкрутст
во,  заявник  звернувся  із  заявою про  визнання  кредитором  з
майновими вимогами в сумі 1069564 грн.
 
У  постанові Дніпропетровського апеляційного господарського суду
від  20.12.2001 колегія суддів робить висновок про те, що згідно
ст.   2   Закону  України  “Про  порядок  погашення  зобов'язань
платників  податків  перед  бюджетами  та  державними  цільовими
фондами”  ( 2181-14 ) (2181-14)
         - контрольно-ревізійне  управління  не  є
контролюючим органом і органом стягнення.
 
Відповідно  п. 2.3.1 зазначеної статті, органами, уповноваженими
здійснювати  заходи з погашення податкового  боргу,  є  виключно
податкові  органи,  а  також  державні  виконавчі  в  межах   їх
компетенції.
 
Колегія  суддів  вважає, що виводи апеляційного  суду  не  можна
визнати законними та обґрунтованими.
 
Закон  України  “Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників
податків   перед  бюджетами  та  державними  цільовими  фондами”
( 2181-14  ) (2181-14)
         набрав чинності з 1.04.2001 року, а правовідносини,
щодо яких він був застосований, виникли в період з 1995 року по
1999 рік.
 
Таке  застосування є прямим порушенням вимог ст. 58  Конституції
України    ( 254к/96-ВР   ) (254к/96-ВР)
        ,   за   якою   закони   та    інші
нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі.
 
Крім   того,   п.   7  ст.  10  Закону  України  “Про   державну
контрольно-ревізійну службу в Україні” передбачено право органам
контрольно-ревізійної  служби  вилучати  до   бюджету   виявлені
ревізіями або перевірками приховані і залишені платежі.
 
Що стосується майнових вимог кредитора - то як слідує із докумен
тів,   це   питання   не   було  предметом   судового   розгляду
господарського суду так і апеляційного.
 
З огляду на зазначене, заявник повинен подати документи, що свід
чать  про  право  вимоги  в  сумі  1069564  грн.,  обґрунтований
розрахунок,  докази  про звернення до боржника  в  установленому
порядку  про  стягнення  фінансових  санкцій.  Таких  документів
заявник суду не подав.
 
Згідно  ст.  НІ10 Господарського процесуального кодексу  України
( 1798-12  ) (1798-12)
          порушення  або  неправильне  застосування  норми
матеріального   або  процесуального  права   є   підставою   для
скасування або зміни рішення або постанови суду.
 
За  таких  обставин оскаржуване рішення підлягає  скасуванню,  а
справа передачі на новий розгляд.
 
При  новому розгляді суду потрібно врахувати наведене і вирішити
спір відповідно до вимог Закону.
 
Керуючись  ст.ст. 111-5, 111-7, п. 3 ст. 111-9,  111-10,  111-11
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий
господарський суд України, -
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
Касаційну    скаргу    контрольно-ревізійного    управління    в
Дніпропетровський   області   від   11.01.2002   №   13-17/04-58
задовольнити.
 
Постанову  Дніпропетровського апеляційного  господарського  суду
від  20.12.2001  у  справі № 02-5/5-9/59 (Б26/15/П8)  скасувати,
справу   передати   на   новий   розгляд   господарському   суду
Дніпропетровської області.